Het is nu do maart 28, 2024 8:40 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Pasten de Nederlanders en de Duitsers zich aan elkaar aan? 
Auteur Bericht
Pieter F
Bericht 
Ries schreef:
Frank M schreef:
Toch denk ik we uit moeten kijken met fotomateriaal uit die periode.


Uiteraard, veel van dat materiaal zal in scene gezet zijn ten behoeve van de propaganda.


do jul 02, 2009 9:18 pm
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6994
Bericht 
Ries schreef:
Zo viel me het filmpje op van Seyss-Inquart die uit Oostenrijk terugkomende kinderen begroet. De man loopt, misschien ogenschijnlijk, met minder bewaking rond dan tegenwoordig veel leden van ons parlement...

Seyss de grote kindervriend. :wink:

Belangrijk om hierbij te vermelden dat het hier vooral ging om kinderen van pro-Duitse Nederlanders en NSB'ers. 6.753 kinderen maakten de eerste keer gebruik van het aanbod; bij een herhaling van het initiatief ging het er nog slechts om 525.

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


do jul 02, 2009 9:48 pm
Profiel WWW
Ries
Bericht 
Kinderen zijn van oudsher een geliefd thema bij propaganda, en nog steeds.

Toch zie ik daar onze zes en een kwart vrijer rondlopen, en met minder bodyguards, dan je van een gehate bezetter zou verwachten.


do jul 02, 2009 10:42 pm
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6994
Bericht 
Van die kinderen had hij dan ook weinig te vrezen. :wink:

Maar ik denk dat Seyss-Inquart zich in dat jaar (1940) inderdaad nog veilig waande. Zeker in vergelijking met zijn vorige werkplek (het beruchte Generalgouvernement in Polen) zal Nederland op hem aanvankelijk zijn overgekomen als een idyllisch, rustig landje. De beveiliging zal later zeker opgeschroefd zijn, zeker toen het verzet aanslagen begon te plegen op collaborateurs en vertegenwoordigers van de bezettingsmacht.

Seyss-Inquart is trouwens altijd meer een mikpunt van spot geweest dan van haat; de haat richtte zich meer op Rauter die ook (terecht) veel meer gevreesd werd.

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


do jul 02, 2009 11:38 pm
Profiel WWW
koos24
Bericht 
Ries schreef:
Pieter F schreef:
Wanneer je jezelf in dit onderwerp wilt verdiepen Ries, dan raad ik je aan het boek dat Kevin als bron voor zijn reactie vermeld zeker te lezen. 'Grijs Verleden' is een erg goed boek over dit onderwerp. Andere boeken waarin je hierover aardig wat informatie kan vinden zijn 'De vergeten geschiedenis van Nederland in de Tweede Wereldoorlog' van Eric Slot en 'Naar eer en geweten, gewone Nederlanders in een ongewone tijd', waarin verhalen van 'gewone' Nederlanders over de bezetting zijn gebundeld.


Bedankt Pieter. Eigenlijk wil ik liever op een snelle manier een goede algemene indruk krijgen. STIWOT lijkt me daarvoor een van de aangewezen wegen.
Mijn probleem is altijd tijdnood. Er wachten nog enkele meters boeken op me die ik écht gelezen moet hebben voor een publicatie over Hitler.

Naar Grijs Verleden ga ik op zoek.


Goede leestip van Pieter.
Grijs verleden van Chris van der Heijden
( isbn 978 90 254 3180 8 )

En ivm je tijdnood alvast een anekdote uit het boek
De journalisten Kramer en Ballintijn reizen tijdens en net na de Duitse
inval van mei 1940 door Nederland en waren verbaasd om al direct
na het einde van de gevechten in horeca aangelegenheden menu kaarten
in NEDERLANDSCH EN DUITSCH (letterlijk overgenomen) te zien hangen.
Zelfs een Haagse patatboer had een bord "Bratkartoffeln" opgehangen.
Krramer en Ballintijn noemde deze houding eerder praktisch dan principieel.


di aug 18, 2009 12:28 am
Holtingar
Bericht 
De meeste Duitse soldaten die in Nederland rondwandelden, waren gewone Duitsers - en Duitsers zijn nu eenmaal spreekwoordelijk hoffelijk. Als illustratie moge het verhaal van mijn vader dienst doen: hij werd te werk gesteld aan de spoorlijn in Zutphen. Een groep van zo'n twintig Nederlanders werd bewaakt door één Duitser - een volstrekt niet militant boertje - die zich, met een geweer over de schouder, niet op zijn gemak voelde. Op een gegeven moment gaf hij zijn geweer aan een oudere Nederlander, die moeite had met het zware werk, nam diens schop over en ging zij aan zij met zijn 'gevangenen' graven en sjouwen. Dit geval stond - als ik de verhalen van mijn pa en vijf ooms mag geloven - zeker niet op zichzelf. En laten we niet vergeten dat in het eerste oorlogsjaar heel Nederland bezet werd gehouden door 300-400 :!: Duitse soldaten en politiemannen. Daar vul je noch niet het stadion van FC Urk mee. Laten we ook niet vergeten dat bijv. uit de provincie Groningen alle joden zijn gedeporteerd zonder dat er een Duitser aan te pas kwam. En dat Nederland van alle bezette landen de meeste SS'ers geleverd heeft. En dat nota bene in Berlijn in 1945 nog 6000 joden zaten ondergedoken bij Duitsers. (Even voor het juiste perspectief.) We weten inmiddels uit de archieven dat Nederland een paradijs was voor de Duitse soldaten en dat zij hier ongewapend gingen stappen.
Op deze pagina staat een verhelderend artikel over de Bezetting, het beroemde filmpje van Koot & Bie en zeer interessante fotogalerieën:
:arrow: http://www.veltmaete.nl/onderwijs/


za aug 29, 2009 1:14 am
Avatar gebruiker
Frank M

Geregistreerd:
vr dec 23, 2005 9:43 pm
Berichten: 1168
Woonplaats: Ommen
Bericht 
Citaat:
En dat Nederland van alle bezette landen de meeste SS'ers geleverd heeft.
Ik kan me redelijk in je stukje vinden Holtingar, zeker als het gaat om een beetje nuance in het verhaal, maar het bovenstaande klopt natuurljk niet helemaal. De meeste niet-Duitse mannen binnen de Waffen-SS waren etnische Duitsers uit o.a. Roemenie, Slovenie, Hongarije en de Balkanlanden. Daarna komen Estland en Letland, Rusland etc. etc. Veelal oost-Europeanen dus. De Westerse vrijwilligers waren veel minder in aantal.

_________________
"..geef me tien jaar; u zult Duitsland niet meer herkennen.." Adolf Hitler

Avatar: mijn huis met op de voorgrond gevangenen uit kamp Erika.


za aug 29, 2009 5:36 pm
Profiel WWW
Vin1
Bericht 
Ik heb foto's gezien van de intocht in Mei 1940 dat de duitsers echt ingehaald werden met armen uitgestoken nederlands langs de kant.
De Duitsers hielden inderdaad in de begintijd een charmeoffensief.
Zoals al eerder aangegeven, toen de toestand grimmiger werd, werd het verzet heftiger waarop de Duitsers ook weer reageerde.
Grootste oorzaken volgens mij, jodenvervolging, ter werkstelling van nederlandse mannen, invordering van eigendommen van Nederlanders ten behoefte van de Duitsers. Vooral aan metaal was een tekort. Kerkklokken werden naar beneden gehaald en afgevoerd. Etc etc.
Niet te vergeten de hongerwinter......


ma okt 12, 2009 10:06 am
Pieter F
Bericht 
Met de hongerwinter zit je eigenlijk al in een periode waarin de samenleving totaal is ontregeld als gevolg van de verhouding tussen de Nederlandse bevolking en de Duitse bezetter.


ma okt 12, 2009 11:56 am
Avatar gebruiker
Frank M

Geregistreerd:
vr dec 23, 2005 9:43 pm
Berichten: 1168
Woonplaats: Ommen
Bericht 
Met betrekking op dit thema kwam ik nog een aardig bericht tegen in het het boek 'Ommen onder kroon en kruis. Deel 1 1937-1942' van W. Stappenbelt. Een verslag van de eerste voetbalwedstrijd tussen een Nederlands team en een Duits team na de Duitse inval. Deze wedstijd werd in het eerste weekend van juli 1940 gespeeld in Ommen.
Citaat:
OVC TEGEN DUITSCH SS ELFTAL.

Eervolle 1-2 nederlaag

Op verzoek van Duitsch militaire zijde, speelde OVC j.l. Zondag een vrienschappelijke wedstrijd tegen een Duitsch SS elftal. Voor deze ontmoeting bestond zeer groote belangstelling.
Dit was de eerste ontmoeting van deze soort in ons land, zoodat OVC de eer v d primeur toekomt. De Duitschers hadden een prima elftal in het veld gebracht, waarbij de spelers van Rapid en Austria, de bekende Weensche clubs. Door den fellen regen waren de OVC spelers Hiddink en Dijter niet op tijd, zoodat de Ommenaren 30 minuten van de eerste helft met slechts negen man moesten spelen. De gasten, die stuk voor stuk zwaarder waren dan den onzen, waren gedurig in den aanval. Dankzij onze goede verdediging ging de rust met slechts een 2-0 achterstand in.
De OVC voorhoede kon met slechts 3 spelers weinig uitrichten. Na de rust werden de rollen omgedraaid en kreeg de Duitsche keeper menige bal te verwerken. Een werk wat hem was toevertrouwd. Het was een lust dezen doelman in actie te zien, dat was werk van klasse. Toch gelukte het Herman de Wit, uit een voorzet van Jan Makkinga, het Duitsche doel te doorboren zoodat de eer van Ommen was gered.
Het enthousiasme der talrijke toeschouwers benevens het groote aantal fotografen, deden ons aan een officieele interland denken. Uitblinkers bij de gasten waren de keeper en midvoor, bij OVC Herman de Wit, Hag en Bram v d Boon, Japie Bouman en Auke Hiddink.
Keeper Olthof met zijn verre uitloopen bezorgde ons menig angstig oogenblik, ook zijn stoppen was lang niet altijd safe. De vervanging van Sprik in de tweede helft was ook geen verbetering.
Sprik heeft gedurende de eerste helft verdienstelijk werk gedaan o.a. wist hij een zeker doelpunt te voorkomen, door tijdig in het verlaten OVC doel te gaan staan. Scheidsrechter G J de Vries heeft goed gefloten, al zag hij door het snelle tempo wel eens iets over het hoofd. Al met al een zeer sportieven wedstrijd, die naar meer smaakt. Hopenlijk zal de revanchematch dan ook niet lang op zich laten wachten.
Of de drie Joodse spelers van OVC'21 - H. de Levie, tevens mede-oprichter, J. de Levie en J. v.d. Hoek - meespeelden weet ik niet. Zij werden in het najaar van 1942 op transport gesteld naar het concentratiekamp Auschwitz.

_________________
"..geef me tien jaar; u zult Duitsland niet meer herkennen.." Adolf Hitler

Avatar: mijn huis met op de voorgrond gevangenen uit kamp Erika.


ma okt 12, 2009 8:36 pm
Profiel WWW
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group