Het is nu do apr 18, 2024 8:56 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 3 berichten ] 
uniform nederlandse waffen-SS 
Auteur Bericht
Ulrich
Bericht uniform nederlandse waffen-SS
Beste mensen,
Ik ben op zoek naar de algemene kenmerken waaraan je een Nederlandse Waffen-SS-Soldat kan erkennen. Kunnen jullie mij een voorbeeld van de uniform toesturen? Ik vermoed, dat op de helm het SS-teken stond en dat op een van de schouders de Nederlandse vlag te zien was.

Ik heb lang in het internet gezocht, maar tot mijn verbazing niets gevonden.

Bedankt en de groeten van

Ulrich


do nov 26, 2009 5:23 pm
Avatar gebruiker
Frank M

Geregistreerd:
vr dec 23, 2005 9:43 pm
Berichten: 1168
Woonplaats: Ommen
Bericht 
Er is ook niet een specifiek kenmerk waar je de Nederlandse Waffen-SS soldaat aan kan herkennen. Hooguit aan de Nederlandse (lees NSB) onderschuidingen op het uniform. 'Nederlandse' formaties droegen uiteraard wel kentekens. Maar, let wel op: het was zo af en toe een rommeltje. Zo staat hieronder een voorbeeld van de kraagspiegel met de wolfsangel. Ik ken echter genoeg foto's van Nederlanders bij een 'Nederlandse' formatie die gewoon de siegrunen op de kraagspiegels had. Een hele duidelijke lijn valt er dus niet te trekken. Hieronder toch een poging:

Freiwilligen Legion 'Niederlande':
- Het schildje op op de mouw met daarop de kleuren van de princevlag (oranje-banje-bleu).
- De mouwband met daarop de naam van de eenheid. Bij de opheffing van de bovengenoemde formatie en de oprichting van de SS-Freiwilligen-Panzer-Grenadier-Brigade 'Nederland' en later de SS-Freiwilligen-Panzer-Grenadier-Division 'Nederland' werd de naam op de mouwband vaak vervangen door 'General Seyffardt' en 'De Ruyter': de twee stam regimenten van de brigade en de latere divisie. Maar ook de mouwband 'Nederland' werd wel door de brigade en de divisie gedragen.
- De kraagspiegel met daarop de wolfsangel. Meestal de 'staande' versie. Bij de brigade en divie werd deze bij mijn weten niet meer gedragen.

Afbeelding
Nederlandse SS-Untersturmführer bij het Legion met de 'staande' wolfsangel op de kraagspiegel, het schildje op de mouw en een NSB speldje.

Afbeelding
SS-Sturmmann met 'staande' wolfsangel op de kraagspiegel en de mouwband.

SS-Freiwilligen-Panzer-Grenadier-Division 'Landstorm Nederland':
Dit was met recht een allergaartje qua uniform uitrusting. 'Landstorm Nederland' werd opgericht in 1944 als militaire eenheid en werd in 1945 tot 'divisie' uitgeroepen.
- Mouwband met daarop 'Landstorm Nederland'
- Kraagspiegel met daarop veelal de siegrunen of de 'liggende' versie van de wolfsangel.
- Schildje met daarop de princevlag ben ik nog niet met zekerheid tegengekomen op Landstorm foto's.

Afbeelding
SS-Sturmmann van 'Landstorm Nederland'.

Verder waren er natuurlijk nog een heleboel andere formaties waarin Nederlanders dienden in het kader van de Waffen-SS, maar die hadden niet het 'Nederlandse karakter' van de twee formaties hierboven. Wel waren in bijvoorbeeld SS-Panzer-Grenadier-Regiment 10 'Westland' / SS-Standarte 'Westland' (een van de drie infanterieregimenten binnen 'Wiking') en SS-Wachbataillon 'Nordwest' veel Nederlanders te vinden.

_________________
"..geef me tien jaar; u zult Duitsland niet meer herkennen.." Adolf Hitler

Avatar: mijn huis met op de voorgrond gevangenen uit kamp Erika.


do nov 26, 2009 9:11 pm
Profiel WWW
Ulrich
Bericht 
Hallo Frank,
Bedankt voor je reaktie. :) Jou informatie heb ik verwerkt in mijn schilderij waaran ik momenteel bezig ben.

Bedankt en de groeten van Ulrich


do dec 10, 2009 5:46 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 3 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group