Het is nu do maart 28, 2024 8:54 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 7 berichten ] 
Landgoed Avegoor 
Auteur Bericht
Grebbeberg.nl
Bericht Landgoed Avegoor
Voor een relatie van me stel ik een vraag over Landgoed Avegoor. Dat was bij de SS in gebruik tijdens de oorlog. Er zou daar een hal staan die door Joodse dwangarbeiders is gebouwd.

Is er iemand die meer weet over de SS op dit landgoed en de hal?


ma apr 13, 2009 1:15 pm
philip reinders
Bericht 
Tegenover het landgoed staat een huis waar deze joodse dwangarbeiders zaten, er is ook een monumentje


ma apr 13, 2009 1:45 pm
Avatar gebruiker
Frank M

Geregistreerd:
vr dec 23, 2005 9:43 pm
Berichten: 1168
Woonplaats: Ommen
Bericht 
Het was een opleidingsinstituut in Ellecom voor de Nederlandsche (later Germaansche) SS onder de naam 'SS-Schule Avegoor'. Ook de WA, de Landwacht, het NAF, de Jeugdstorm en later ook Landstorm Nederland maakten gebruik van de school. De naam van het nabij gelegen kamp was 'Palästina'. Hier waren in totaal 139 Joden uit de regio's Amsterdam, Den Haag en Rotterdam gedwongen te werk gesteld. Ik meen dat dat was om een spoorlijn aan te leggen, maar dat weet ik niet zeker.. Wellicht dat de hal is gebouwd om bepaalde werkzaamheden te faciliteren.

_________________
"..geef me tien jaar; u zult Duitsland niet meer herkennen.." Adolf Hitler

Avatar: mijn huis met op de voorgrond gevangenen uit kamp Erika.


ma apr 13, 2009 9:35 pm
Profiel WWW
theshane71
Bericht 
Die hal die je bedoelt is een sporthal ook gebouwd door de Joodse dwangarbeiders. Hij staat achter het landgoed naast het voetbalveld. Het fungeert nu als woonhuis. Het is makkelijk te herkennen aan het rieten dak en de typische Duitse bouwstijl. Höhere SS-und Polizeiführer H.A. Rauter opende de hal in 1941. Ook Reichsführer Himmler is er wel eens geweest tijdens zijn bezoek aan Nederland. Check Google video's trefwoord : Avegoor.


ma apr 13, 2009 10:59 pm
Grebbeberg.nl
Bericht 
Dank voor de reacties tot zover. Frank, heb je voor mij een referentie voor die 139 Joodse gevangenen?


di apr 14, 2009 2:19 am
Staf
Fedor

Geregistreerd:
do feb 21, 2008 6:20 pm
Berichten: 1642
Bericht 
Hier wat info...

http://www.4en5mei.nl/oorlogsmonumenten ... Id/1_14754

_________________
Avatar: Lt. Friedrich Lengfeld - No man hath greater love than he who layeth down his life for his enemy.


di apr 14, 2009 7:15 am
Profiel
Avatar gebruiker
Frank M

Geregistreerd:
vr dec 23, 2005 9:43 pm
Berichten: 1168
Woonplaats: Ommen
Bericht 
Bovenstaande, www.hetopenarchief.nl en 'Een leven lang gezwegen' van Alie Noorlag.

_________________
"..geef me tien jaar; u zult Duitsland niet meer herkennen.." Adolf Hitler

Avatar: mijn huis met op de voorgrond gevangenen uit kamp Erika.


di apr 14, 2009 9:25 am
Profiel WWW
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 7 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group