Het is nu do maart 28, 2024 4:31 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 35 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Het verlies van mannen in de 1ste WO en de invloed daarvan 
Auteur Bericht
Goofy
Bericht 
K.J. Koster schreef:
Geen!? Hetzelfde aan dodelijke slachtoffers gold toch ook voor de Fransen (1.358.000) en de Britten (908.000 incl. Britse koloniën)?

Voor het evenwicht inderdaad geen. Voor de demografie wel, zij het beperkt. Hoewel het aantal doden in WO1 gigantisch was vergeleken met eerdere oorlogen bedroeg het toch niet meer dan 10 tot 15 procent van de mannelijke bevolking, de zwaargewonden meegerekend. Zelfs decimering vind ik wel een erg sterke uitdrukking.
Ook in 1918 heeft in alle Europese landen een baby-boom plaatsgehad, waardoor er in 1940 overal heel veel soldaten van 19 tot 20 jaar konden worden ingezet.


wo apr 18, 2007 6:18 pm
Harro
Bericht 
Demografisch was er geen verschil tussen Duitsland, Frankrijk en Groot-Britannië maar binnenlands wel tussen generaties en tussen mannen en vrouwen binnen de getroffen generatie. Dat wil Goofy zeggen denk ik.


wo apr 18, 2007 10:14 pm
Goofy
Bericht 
Bedankt Harro voor het wegmaaien van het gras... 8)


wo apr 18, 2007 11:39 pm
Stefke
Bericht 
Vergeet niet dat er vlak na WO 1 ook nog de spaanse griep epedemie is geweest, dit heeft ook invloed.


do apr 19, 2007 8:09 am
Panzermeyer
Bericht 
Harro schreef:
Natuurlijk hadden de grote verliezen uit WO1 grote demografische gevolgen voor Duitsland. Maar dit was hetzelfde voor Groot-Brittanië, Frankrijk en België.


Met een groot verschil dat opgenoemde landen in oorlog met Duitsland waren en niet andersom. De Geallieerden konden tenslotte ook nog eens rekenen op Amerika, dat een 'onuitputtelijke' bron had van manschappen en materieel. (En natuurlijk niet te vergeten Rusland..)

Met andere woorden, Duitsland (als grootste land van de Centralen) dat grote offers had gebracht (qua mannen) in de 1ste Wereldoorlog kon zich in de 2de Wereldoorlog weer klaar maken voor nieuwe gevechten met bovengenoemde landen. Daarom vroeg ik mij dus juist af, of Duitsland als grootste opponent hier (ernstige) nadelen van had ondervonden.


do apr 19, 2007 12:37 pm
Panzermeyer
Bericht 
Stefke schreef:
Vergeet niet dat er vlak na WO 1 ook nog de spaanse griep epedemie is geweest, dit heeft ook invloed.


Inderdaad Stefke!

De Spaanse griep is een beruchte griepepidemie uit de jaren 1918-1919. Deze wereldwijde epidemie eiste naar schatting 20 tot 100 miljoen doden, een aantal dat het totale dodental van de Eerste Wereldoorlog ruimschoots overtreft.

De Spaanse griep had de opmerkelijke eigenschap om jonge volwassenen te treffen. Dit in tegenstelling tot echte griepepidemieën, waarbij met name kinderen en senioren de ziekte krijgen en laatstgenoemden de grootste risico’s lopen. In augustus 1918 had de helft van de Amerikaanse soldaten in Europa de ziekte: 43.000 man overleefden het niet. (Dit is bijna de helft van het aantal Amerikanen dat in Europa stierf: aan het front vielen zo'n 50.000 man). De ziekte sloeg snel over naar andere legerkorpsen, ook de Duitse.

In de VS stierven 675.000 mensen, in Frankrijk 200.000, in Engeland 400.000, in Nederland 27.000. Enorme klappen werden uitgedeeld in India en Rusland, waar miljoenen stierven.


Als je dit allemaal zo leest dan heeft de Europese bevolking behoorlijk veel geleden in de 20ste eeuw. Eerst de 1ste WO, toen de Spaanse griep en daarna nog eens de 2de WO.


do apr 19, 2007 12:42 pm
Harro
Bericht 
Panzermeyer schreef:
Met een groot verschil dat opgenoemde landen in oorlog met Duitsland waren en niet andersom.

Niet andersom? Waren zij wel in oorlog met Duitsland maar Duitsland niet met hen? :?
Panzermeyer schreef:
De Geallieerden konden tenslotte ook nog eens rekenen op Amerika, dat een 'onuitputtelijke' bron had van manschappen en materieel. (En natuurlijk niet te vergeten Rusland..)

Ik krijg de indruk dat je het forum een vraag gesteld hebt die voor jouzelf retorisch is: "het arme Duitsland dat door de zware verliezen van WO1 ook kansloos was in WO2." Of bedoel je iets anders. Sorry dat ik je mogelijk te negatief inschat, maar dat is het gevolg van je verleden.
Panzermeyer schreef:
Met andere woorden, Duitsland (als grootste land van de Centralen) dat grote offers had gebracht (qua mannen) in de 1ste Wereldoorlog kon zich in de 2de Wereldoorlog weer klaar maken voor nieuwe gevechten met bovengenoemde landen. Daarom vroeg ik mij dus juist af, of Duitsland als grootste opponent hier (ernstige) nadelen van had ondervonden.

I rest my case.


do apr 19, 2007 12:49 pm
Avatar gebruiker
Frank M

Geregistreerd:
vr dec 23, 2005 9:43 pm
Berichten: 1168
Woonplaats: Ommen
Bericht 
Citaat:
Met een groot verschil dat opgenoemde landen in oorlog met Duitsland waren en niet andersom. De Geallieerden konden tenslotte ook nog eens rekenen op Amerika, dat een 'onuitputtelijke' bron had van manschappen en materieel. (En natuurlijk niet te vergeten Rusland..)
Mijn inziens heeft die 'verdeling' van die mankracht meer te maken met de grootte van het land en het aantal inwoners van dat land dan de directe gevolgen van de Eerste Wereldoorlog (en de Spaanse Griep epidemie). Zowel Geallieerden als de As-landen hadden met de gevolgen van beide factoren te kampen. Een simpele optelsom leert dat de Geallieerden simpelweg terug konden vallen op grotere hoeveelheden manschappen (en materiaal/materieel).

_________________
"..geef me tien jaar; u zult Duitsland niet meer herkennen.." Adolf Hitler

Avatar: mijn huis met op de voorgrond gevangenen uit kamp Erika.


do apr 19, 2007 12:49 pm
Profiel WWW
Harro
Bericht 
Precies Frank. Duitsland ging willens en wetens een confrontatie aan met een combinatie van tegenstanders die veel meer mankracht op de been konden brengen dan de Duitsers zelf konden. Vandaar het belang dat zijn hechtten aan Blitzkrieg, aan snelle overwinningen. Dat dit uiteindelijk niet gelukt is moet men niet zoeken in de demografische gevolgen van WO1 en de Spaanse Griep.


do apr 19, 2007 12:53 pm
Mario
Bericht 
Die Spaanse Griep was in Frankrijk toch minstens even erg als in Duitsland (Engeland weet ik niet). Er zijn ook vele kunstenaars aan overleden, waaronder bijvoorbeeld Apollinaire, nog altijd een Fransman bij mijn weten.

Hier staat ook meer informatie over die griep (wel in 't Frans, maar wie moeite doet vindt waarschijnlijk moeiteloos een anderstalig artikel) : http://fr.wikipedia.org/wiki/Grippe_de_1918


do apr 19, 2007 1:19 pm
Harro
Bericht 
De Nederlandstalige wikipedia...
Wikipedia schreef:
In augustus 1918 had de helft van de Amerikaanse soldaten in Europa de ziekte: 43.000 man overleefden het niet. (Dit is bijna de helft van het aantal Amerikanen dat in Europa stierf: aan het front vielen zo'n 50.000 man). De ziekte sloeg snel over naar andere legerkorpsen, ook de Duitse. Toen de oorlog in november 1918 eindigde en soldaten terugkeerden naar hun landen, werden ze overal ter wereld feestelijk onthaald. Door deze wereldwijde massabijeenkomsten verspreidde het virus zich als een schokgolf. In de VS stierven 675.000 mensen, in Frankrijk 200.000, in Engeland 400.000, in Nederland 27.000. Enorme klappen werden uitgedeeld in India en Rusland, waar miljoenen stierven. Al met al lijkt het erop dat maar liefst 20% van de toenmalige wereldbevolking besmet raakte. In totaal een half miljard mensen. De meest voorzichtige schattingen komen op 20 tot 40 miljoen doden. En net zo snel als het kwam, verdween het virus ook weer: eind 1919 was het voorbij.

Wat mij opvalt is dat ik nergens cijfers kan vinden over het aantal Duitse slachtoffers van de epidemie. Viel het daar mee ten opzichte van genoemde landen als de Nederland, Frankrijk, Engeland maar vooral de VS en het nog zwaarder getroffen Rusland?


do apr 19, 2007 2:01 pm
Panzermeyer
Bericht 
Harro schreef:
Niet andersom? Waren zij wel in oorlog met Duitsland maar Duitsland niet met hen? :?


Daarmee bedoelde ik natuurlijk in oorlog met Duitsland en niet tegen elkaar. (Meerderheid tegen een 'eenling'..)

Harro schreef:
Ik krijg de indruk dat je het forum een vraag gesteld hebt die voor jouzelf retorisch is: "het arme Duitsland dat door de zware verliezen van WO1 ook kansloos was in WO2." Of bedoel je iets anders. Sorry dat ik je mogelijk te negatief inschat, maar dat is het gevolg van je verleden.


Dit heeft niks te maken met het rechtvaardigen van het verlies of de winst van de strijdende partijen. Ook al had er geen oorlog plaatsgevonden in 1914, dan nog waren de Duitse manschappen in de minderheid geweest in 1940/45, maar ik vroeg me af of het enorme aantal slachtoffers van WO1 ernstige invloed op deze latere generatie heeft gehad. Net zoals de jeugd van nu (die statistisch kleiner is dan 20 jaar geleden) zwaarder belast zal worden met de aankomende vergrijzing.

Overigens moet ik dan altijd denken aan Paraguay, het land dat meeste mannen ooit in een oorlog verloor (80% van de mannelijke bevolking in de Oorlog van de drievoudige alliantie, 1865)


do apr 19, 2007 3:22 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Tsja.
Aanvankelijk was Duitsland alleen samen met de Soviet-Unie in oorlog tegen Polen. Wo1 en griep hadden hier derhalve geen gevolg. Frankrijk en Groot-Brittannie konden samen niet bepaald veel meer manschappen op de been brengen dan Duitsland en SU (op dat moment was immers SU nog een "bondgenoot" van DUitsland. Ook hier dus nog immer geen gevolg. Bij Fall Gelb en Fall Rot was het doel een snelle overwinning in het Westen en daarbij de grootmachten Frankrijk en GB uit te schakelen. Gezien beide aantallen inzetbare manschappen geen gevolg Wo1 en griepepidemie. Helaas het plan van DUitsland mislukte en vanaf toen ging het mis. De strijd verliep vervolgens geheel volgens andere uitgangspunten. Toen Duitsland de SU binnen ging vallen heeft men niet voor niets Roemenie en Bulgarije ingeschakeld en een verbond met Finland aangegaan. Dan moest immers de SU een veel breder front aanvallen. Tsja toen kwam de VS. Ook als DUitsland geen WO1 en griepepidemie had gehad, had men het daar niet tegen op kunnen nemen is mijn perceptie.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


do apr 19, 2007 3:43 pm
Profiel WWW
Goofy
Bericht 
Harro schreef:
De Nederlandstalige wikipedia...
[knip]
Wat mij opvalt is dat ik nergens cijfers kan vinden over het aantal Duitse slachtoffers van de epidemie. Viel het daar mee ten opzichte van genoemde landen als de Nederland, Frankrijk, Engeland maar vooral de VS en het nog zwaarder getroffen Rusland?

Een dochter van de Duitse Wikipedia geeft 300.000 slachtoffers in Duitsland tussen 1918 en 1920. 15 procent van de Duitsers is er ziek aan geweest, dat was toen 10 miljoen zieken. Omdat de dodelijkheid van de ziekte grotendeels het gevolg was van een overreactie van het immuunsysteem stierven vooral jonge gezonde mensen eraan, en naar verhouding weinig baby's, kinderen en ouderen.


do apr 19, 2007 6:34 pm
Harro
Bericht 
Thanks. Heb je een link?


do apr 19, 2007 6:50 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 35 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group