Het is nu vr maart 29, 2024 12:31 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 76 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
De Waffen-SS 
Auteur Bericht
Harro
Bericht 
John, ik focus niet op een enkele zin maar op de strekking van het betoog van history-lover.


vr aug 15, 2008 4:58 pm
History-lover
Bericht 
zwanger is iets anders dan meevechten in een oorlog. in zwangerschap is het alls of niets.

In een leger kan je aanwezig zijn en toch weinig tot geen invloed hebben op het verloop van het geheel.

Verder heb ik al uit de doeken gedaan dat de invloed toeneemt in de loop der tijd, maar als jij je als een terrier bljft vastbijten in het zinnetje: "geen enkele invloed" terwijl ik al uitleg hoe ik het bedoelde... ja wie heeft het dan niet snel door?


vr aug 15, 2008 5:54 pm
John S.
Bericht 
Prima. Jij je zin.
Ik hoop alleen dat je voordat je in de toekomst met een hoop bombarie en stelligheid vanalles het web opgooit eerst nagedacht hebt over de strekking van jouw woorden. Anders heeft het voor niemand meer zin om te reageren op jouw posts...
Ik hoop dat je DAT intussen wel door hebt.......

En Timo, ik begrijp je. No problemo.


vr aug 15, 2008 7:45 pm
chriske
Bericht 
dit is nu niet mijn specialiteit
maar was de Waffen-SS geen deeldivisie van de SS
en waren dit niet de persoonlijke lijfwachten van Hitler???????

voor meer info moet je eens in een boekenwinkel gaan kijken die dit soort boeken hebben met de titel waffen SS
niet speciaal natuurlijk
of bibliotheek?

veel succes


wo jun 03, 2009 9:51 pm
wo2-freak
Bericht 
chriske schreef:
dit is nu niet mijn specialiteit
maar was de Waffen-SS geen deeldivisie van de SS
en waren dit niet de persoonlijke lijfwachten van Hitler???????

voor meer info moet je eens in een boekenwinkel gaan kijken die dit soort boeken hebben met de titel waffen SS
niet speciaal natuurlijk
of bibliotheek?

veel succes


Nee, de Waffen-SS was een onderdeel van de gergelde SS. De Waffen-SS bestond niet maar uit een divisie, maar uit meerdere divisie. Bv:

SS-Panzer-Division Hitlerjugend
SS-Panzer-Division Wiking
2e SS-Panzer-Division Das Reich

En nog veel meer. De persoonlijke lijfwacht van Adolf Hitler was niet direct écht de Waffen-SS zelf, maar werd Leibstandarte Adolf Hitler genoemd.
Hiernaast had je ook nog meer onderdelen in de SS voor b.v de controle in bezette gebieden, zoals de Gestapo. Ook was de SS actief in de concentratiekampen om de Joden uit te roeien. De Waffen-SS is puur de gewapende strijdmacht van de SS, volgens mij had Hitler de directe leiding over de Waffen-SS en niet Heinrich Himmler.


za jun 06, 2009 12:39 am
chriske
Bericht 
ja maar de Leibstandarte werd later veranderd in een andere naam alleen weet ik niet de welke.

Citaat:
volgens mij had Hitler de directe leiding over de Waffen-SS en niet Heinrich Himmler.


dat denk ik niet want Heinrich Himmler had ten eerste al de SS opgestart en ten tweede was hij de bevelhebber van de SS

Citaat:
De persoonlijke lijfwacht van Adolf Hitler was niet direct écht de Waffen-SS zelf, maar werd Leibstandarte Adolf Hitler genoemd.


Raar want ik ben in een museum in Londen (Imperial War museum) en daar zeiden ze dat de Waffen SS ook de lijfwachten waren van Hitler maar inderdaad de Leibstandarte Adolf Hitler is de echte lijfwacht namelijk is deze ook een onderdeel van de Waffen SS.


za jun 06, 2009 11:24 am
wo2-freak
Bericht 
chriske schreef:
ja maar de Leibstandarte werd later veranderd in een andere naam alleen weet ik niet de welke.


Nee, die is gewoon het zelfde gebleven volgens mij. Waar heb je gelezen dat de naam is veranderd?


Citaat:
dat denk ik niet want Heinrich Himmler had ten eerste al de SS opgestart en ten tweede was hij de bevelhebber van de SS


Nou, dan denk je verkeerd. Hitler had eerst een behoefte aan een persoonlijke lijftwacht om zich te beschermen tegen politieke tegenstanders. Hij richtte de Stoßtrupp op en gaf iemand bevel over deze groep. Later, nadat hij vrij kwam zochten ze dus voor een nieuwe naam en dat werd Schutzstaffel. Adolf Hitler heeft deze dus oorspronkelijk opgericht, met de oprichting hiervan heeft HH weinig te maken dus. Nog gekker zelfs: Hermann Göring zou eerst de leiding krijgen over de SS, maar kreeg toch de leiding over de Luftwaffe, waardoor Henrich Himmler de leiding kreeg over de SS. De Waffen-SS stond onder direct kommando van Adolf Hitler, Heinrich Himmler heeft tijdens WO2 volgens mij niets bijgedragen aan welke veldslag dan ook (als strateeg). Hij had met name de leiding over de Tötenkopf SS in de concentratiekampen en deed inspecties.


Citaat:
Raar want ik ben in een museum in Londen (Imperial War museum) en daar zeiden ze dat de Waffen SS ook de lijfwachten waren van Hitler maar inderdaad de Leibstandarte Adolf Hitler is de echte lijfwacht namelijk is deze ook een onderdeel van de Waffen SS.


Dan heb je dat denk ik verkeerd begrepen. De Waffen-SS was geen lijfwacht van Adolf Hitler en de Leibstandarte Adolf Hitler was geen onderdeel van de Waffen-SS. De Leibstandarte Adolf Hitler was er namelijk éérder dan de Waffen-SS en was tevens de oorspronkelijke, eerste SS organisatie die werd opgericht door Adolf Hitler. Alles is dus een onderdeel van de geregelde SS. Zoals je ook de Gestapo, Tötenkopf SS, SD, Algemeine-SS, Ahnenerbe SS en nog veel meer hebt :)


za jun 06, 2009 12:07 pm
Harro
Bericht 
wo2-freak, verkoop alsjeblieft niet zoveel onzin.


za jun 06, 2009 12:09 pm
John S.
Bericht 
Citaat:
wo2-freak, verkoop alsjeblieft niet zoveel onzin.



Je neemt me de woorden uit de mond.

Ik adviseer Wo2-freak en Chriske éérst even de verschillende topics rondom dit onderwerp door te lezen.


za jun 06, 2009 12:19 pm
Harro
Bericht 
Chriske, wat jij denk ik verwart is dat er een Leibstandarte in Berlijn was die fungeerde als lijfwacht van Hitler maar dat er ook een legereenheid uit voortgekomen is: dit was eerste een infanterie regiment, later een infanterie divisie, een panzergrenadier divisie en uiteindelijk een pantser divisie. Dit was inderdaad een eenheid van de Waffen-SS zoals je hierboven terecht opmerkt. De Leibstandarte divisie is dus ontstaan uit de lijfwacht en had tot het einde van de oorlog nauwe banden met deze lijfwacht. Leden van de divisie dienden ook in de lijfwacht en officieren van de divisie dienden bij toerbeurt als stafofficieren bij Hitler, Himmler en de anderen.

Alle SS, dus ook de Leibstandarte, stond onder bevel van de Reichsführer-SS en dat was Heinrich Himmler. Hij was inderdaad ook de oprichter van de SS en hij was ook hun bevelhebber, maar uiteraard stond Himmler met zijn SS op zijn beurt weer onder bevel van Hitler, de Führer, en zwoeren alle SS'ers een eed van trouw aan Hitler. WO2-freak zit er dus naast met zijn uitleg: de Waffen-SS was géén onderdeel van de "geregelde SS". Deze Algemeine SS was de politieke tak van de SS en de Waffen-SS was de militaire tak. Dit blijkt onder meer uit het onderscheid in rangen. Iemand kon een heel hoge rang hebben in de Algemeine SS maar in de Waffen-SS tegelijkertijd een veel lagere rang hebben. Uiteraard was er in de praktijk wel een grote overloop tussen de takken: Waffen-SS'ers dienden ook in de concentratiekampen en de Einsatzkommandos, uit Tötenkopf kwam een Waffen-SS divisie voort, etc.


za jun 06, 2009 12:27 pm
wo2-freak
Bericht 
Harro schreef:
wo2-freak, verkoop alsjeblieft niet zoveel onzin.


Wat ik zeg klopt gewoon hoor en je hoeft niet meteen zo brutaal te reageren als ik een fout maakt, je kunt gewoon op een normale manier zeggen dat ik fout zit.

De Waffen-SS valt wel onder de SS. Er zit niet voor niets SS in de naam. Alleen is de Waffen-SS wel een aparte militaire tak, dus niet net als de rest van de SS, waardoor het gewoon een ''zelfstandige'' groep is en niet onder bevel valt van b.v. de Tötenkopf-SS. Adolf Hitler heeft oorspronkelijk de SS opgericht en heeft het bevel daarover overgedragen aan Heinrich Himmler. Heinrich Himmler heeft de SS dus niet opgericht, want waarom zij de SS anders eerst voor Hermann Göring geweest zijn? Het minste wat je over de SS kan weten is dat die oorspronkelijk is opgericht door Hitler en begon als de Leibstandarte Adolf Hitler. Harro beweerd van niet, aangezien hij/zij zegt dat ik onzin verkoop.


za jun 06, 2009 12:58 pm
Harro
Bericht 
wo2-freak schreef:
De Waffen-SS valt wel onder de SS.

Precies, dat zeg ik ook. Alleen beweerde je eerder dat de Waffen-SS onderdeel was van de "reguliere SS" en dit interpreteer ik als "Allgemeine SS" waar de Waffen-SS dus absoluut géén onderdeel van was. Of bedoel je het anders?
wo2-freak schreef:
Alleen is de Waffen-SS wel een aparte militaire tak, dus niet net als de rest van de SS, waardoor het gewoon een ''zelfstandige'' groep is en niet onder bevel valt van b.v. de Tötenkopf-SS.

Je gooit wéér van alles door elkaar waardoor het onzin wordt. Je had de SS en die was onderverdeeld in ondermeer de Allgemeine SS en de Waffen-SS. Het is onduidelijk wat je met "Totenkopf" bedoelt want de Totenkopfverbände stonden naast Allgemeine SS en Waffen SS in de organisatie van "de SS" maar hieruit kwam wel een Waffen-SS divisie voort waardoor er kruisverbanden liepen tussen Totenkopf en Waffen-SS. Zoals er ook via een Waffen-SS divisie kruisverbanden waren tussen Polizei en Waffen-SS en, zoals al beschreven, kruisverbanden tussen lijfwacht en Waffen-SS.
wo2-freak schreef:
Adolf Hitler heeft oorspronkelijk de SS opgericht en heeft het bevel daarover overgedragen aan Heinrich Himmler.

Nee, Julius Schreck heeft de SS opgericht maar zelf op dat moment was het al Himmler die achter de schermen daadwerkelijk de baas was over de SS. Het hele idee een SS te vormen kwam ook van Himmler. Zoals ik al schreef stond Himmler uiteraard onder bevel van zijn Führer Adolf Hitler.
wo2-freak schreef:
Het minste wat je over de SS kan weten is dat die oorspronkelijk is opgericht door Hitler en begon als de Leibstandarte Adolf Hitler. Harro beweerd van niet, aangezien hij/zij zegt dat ik onzin verkoop.

Maar blijkbaar is "het minste" dat jij over de SS weet dus ook al fout. Opnieuw verkoop je nonsens. De SS begon niet als Leibstandarte Adolf Hitler. De Schutzstaffel (SS) kreeg zijn naam op 9 november 1925 terwijl de Leibstandarte pas op 31 augustus 1933 uit SS-Sonderkommando Zossen en SS-Sonderkommando Jüterbog werd gevormd. De Leibstandarte telde bij de oprichting in 1933 slechts 117 leden en was als lijfwacht van Hitler een klein onderdeeltje van de SS die op dat moment al bijna 52 duizend leden telde.


za jun 06, 2009 1:34 pm
wo2-freak
Bericht 
Jij beweerd nu dus dat b.v. de Tötenkopf SS er eerder was dan de Leibstandarte Adolf Hitler. Eerst was er alleen de Leibstandarte Adolf Hitler, want toen Hitler aan de macht kwam had hij nog geen behoefte aan SS'ers voor concentratiekampen of een militaire tak van de SS, de Waffen-SS. De persoonlijke lijfwacht van Adolf Hitler was er al in 1923, maar toen had dat nog een andere naam zoals ik in mijn eerdere berichten al heb vermeld. Wat jij zegt is dus fout, want jij beweerd dat:

- De lijfwacht van Hitler er kwam na de rest v/d SS, zoals de Waffen-SS of Tötenkopf SS. Als je dat niet bedoelt, dan kun je niets duidelijk maken wat je bedoelt, want je beweerd wel dat ik fout zit. Ik zeg dat de lijfwacht van Hitler het eerste was wat er kwam en begon met de SS.


za jun 06, 2009 2:22 pm
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6994
Bericht 
Hitlers lijfwacht heeft tot de oprichting van de Leibstandarte in 1933 bekend gestaan onder allerlei verschillende namen. Hier de ontstaansgeschiedenis:

Gedurende zijn gehele politieke carrière voelde Adolf Hitler de behoefte aan een lijfwacht. Vanaf maart 1923 bestond zijn bodyguard (de Stabswache), uit twee man: Julius Schreck en Joseph Berchtold. Twee maanden later heette de lijfwacht ‘Stoßtrupp Adolf Hitler’ en werd het uitgebreid tot 30 man. Het was in feite een eenheid van op gevechten belust tuig die later een prominente rol zou krijgen in de mislukte ‘Putsch’ van november 1923 in München. De formatie was formeel een onderdeel van de SA, maar tegelijkertijd een zelfstandige speciale eenheid van loyale volgelingen ter bescherming van de top van de NSDAP.

In 1925, kort na zijn vrijlating uit de gevangenis, riep Hitler acht trouwe kameraden bijeen om de Stabswache opnieuw op te richten. Ditmaal stond zij definitief los van de SA. Na twee weken werd de lijfwacht omgedoopt tot Schutzstaffel. De SS was hiermee geboren, een organisatie die van een compacte beveiligingseenheid zou uitgroeien tot een complex geheel met een uitgebreid takenpakket.

De machtsovername van 1933 betekende een keerpunt in de ontstaansgeschiedenis van de Leibstandarte. De SS was na acht jaar uit haar jasje gegroeid (ze telde ongeveer 50.000 man) en Hitler wilde een betere bewaking dan de reguliere beveiliging van de SS, de Reichswehr en de politie kon bieden. De nieuwe Rijkskanselier had behoefte aan een goed getrainde en bewapende fulltime beveiligingseenheid. Hitler gaf SS-officier Josef "Sepp" Dietrich opdracht om een groep betrouwbare mannen te organiseren tot een nieuwe bodyguardformatie. Vanaf het prille begin van de te vormen elite-eenheid was Dietrich zodoende onlosmakelijk verbonden met de Leibstandarte.

Op 17 maart richtte Dietrich de nieuwe garde (SS Stabswache Berlin) op, bestaande uit 120 zorgvuldig geselecteerde en uiterst loyale SS’ers. De rekruten waren voornamelijk afkomstig uit Dietrichs vorige commando: de SS in München. Een maand later kreeg de bodyguardeenheid de titel ‘SS Sonderkommando Berlin zur besonderen Verwendung’, kortweg SS-Sonderkommando Berlin. De pas opgerichte SS-compagnie werd ingericht als paramilitaire formatie ter bescherming van de Führer. De eenheid zou tevens inzetbaar zijn als bewapende politie en anti-terreureenheid. Vier maanden later werd ze met de in de zomer van 1933 opgerichte en vergelijkbare SS Sonderkommandos Jüterbog en Zossen (vernoemd naar de kazernes) samengevoegd en kreeg zij voor het eerst de titel van de Führer: Adolf Hitler Standarte (‘Regiment Adolf Hitler’).

Op 2 september 1933 werd de nieuwe bewakingsgarde op officiële wijze geïntroduceerd tijdens de partijbijeenkomst van de NSDAP in Neurenberg. Twee maanden later vond de herdenking van de mislukte staatsgreep in 1923 plaats en zwoeren de mannen van de Leibstandarte een persoonlijke eed op de Führer. Ze zwoeren hun leven te geven voor de dictator. Deze eed bevestigde de unieke band tussen de mannen van Josef Dietrich en Hitler en tevens de zelfstandige positie van de Leibstandarte ten opzichte van de SS. De band was niet te vergelijken met die van andere SS eenheden. Na de ceremonie werden de gardesoldaten van Hitler omgedoopt tot Leibstandarte Adolf Hitler (LAH).

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


za jun 06, 2009 2:31 pm
Profiel WWW
Harro
Bericht 
wo2-freak schreef:
Jij beweerd nu dus dat b.v. de Tötenkopf SS er eerder was dan de Leibstandarte Adolf Hitler.

Nee, dat beweer ik helemaal niet. Kun je niet lezen?
wo2-freak schreef:
Eerst was er alleen de Leibstandarte Adolf Hitler, want toen Hitler aan de macht kwam had hij nog geen behoefte aan SS'ers voor concentratiekampen of een militaire tak van de SS, de Waffen-SS. De persoonlijke lijfwacht van Adolf Hitler was er al in 1923, maar toen had dat nog een andere naam zoals ik in mijn eerdere berichten al heb vermeld. Wat jij zegt is dus fout, want jij beweerd dat:

- De lijfwacht van Hitler er kwam na de rest v/d SS, zoals de Waffen-SS of Tötenkopf SS. Als je dat niet bedoelt, dan kun je niets duidelijk maken wat je bedoelt, want je beweerd wel dat ik fout zit. Ik zeg dat de lijfwacht van Hitler het eerste was wat er kwam en begon met de SS.

Goed, je kan dus inderdaad niet lezen. Helemaal nergens schrijf ik dat de Totenkopf (zonder ö) er eerder was dan de Leibstandarte. Ik zeg wel dat er al een SS was voor er een Leibstandarte was. De Leibstandarte werd namelijk in 1933 gevormd terwijl de SS op dat moment al bijna acht jaar bestond (sinds 1925). Jij schreef letterlijk...
wo2-freak schreef:
Het minste wat je over de SS kan weten is dat die oorspronkelijk is opgericht door Hitler en begon als de Leibstandarte Adolf Hitler.

De SS is in 1925 opgericht door Julius Schreck en de Leibstandarte pas in 1933 door Sepp Dietrich. Dus je kan van alles verzinnen maar je hebt het simpelweg fout. De SS-Totenkopfverbände stammen uit 1934 maar jij lijkt te denken dat als ik het over "de SS" heb dat ik dan Totenkopf bedoel. Ik heb het echter over de door mij al genoemde eenheden zoals SS-Sonderkommando Zossen en SS-Sonderkommando Jüterbog, en de SS organisatorische districten SS-Gau Berlin Brandenburg, SS-Gau Franken, SS-Gau Niederbayern, SS-Gau Rheinland-Süd, SS-Gau Sachsen, die in 1929 veranderden in de SS-Oberführerbereiche Ost, West en Süd en waaronder op dat moment al diverse SS-Brigaden vielen die bestonden uit meerdere SS-Standarten. In 1931 groeide het aantal SS'ers naar bijna 100 duizend met een reorganisatie in SS-Gruppen Nord, Ost, Süd, Südost en West, allemaal voordat de Leibstandarte in 1933 ontstond.


za jun 06, 2009 3:04 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 76 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group