Het is nu di apr 23, 2024 6:44 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 43 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Florian Geyer 
Auteur Bericht
Harro
Bericht Florian Geyer
Florian Geyer was één van de misdadigste Waffen-SS divisies.

[Edit Auke] Dit topic is een afsplitsing van dit topic.[/edit]


do dec 29, 2005 3:10 pm
John S.
Bericht 
8 ste kavalleriedivisie Florian Geier (genoemd naar een ridder die de boeren in de oorlog van 1522-1525 leidde). Flink huisgehouden in Rusland......
Uiteindelijk vernietigd in stijd om Budapest.


do dec 29, 2005 3:23 pm
Nicodemus
Bericht 
Dat kun je wel zeggen; uit Budapest zijn verhalen bekend over soldaten van de Florian Geyer die Hongaarse joden in rijen opstelden en in het achterhoofd schoten, nadat de omsingeling van Budapest voltooid was en deze niet meer gedeporteerd konden worden.


do dec 29, 2005 7:39 pm
panzerschreck
Bericht 
Het enige dat ik weet van de Budapest Ghetto misdaden eind 44, is dat
vooral arrowcross fascisten en hitlerjugend, diverse schanddaden begingen tegen de joden.
En dat de 3 regimenten van de FG, in een halve cirkel Buda zelf verdedigden tegen Tolbukhin's 3e Oekraiense front, vanaf 25 dec.44.

Misschien waren het allgemeine ss eenheden, of ss polizei eenheden.
In ieder geval hadden alle verdedigers van Buda en Pest hun handen vol aan het afweren en doorbreken van de russische omsingeling.

De 3 regimenten verdedigden vooral Schwabian Hill, Farkasreti kerkhof
Gellert Hill, en het parlementaire gebouw, allen gelegen op zeer belangrijke hoogtes. (Kampfgruppe Portugall) was de hoeksteen in de verdediging van Buda.

Als er toch FG leden misdaden begingen, in hoeverre kan men dan de hele divisie er voor aansprakelijk houden?


do dec 29, 2005 11:17 pm
Nicodemus
Bericht 
panzerschreck, ik heb in geen enkele eerdere post in dit forum de naam Florian Geyer genoemd :? . Misschien ben je in verwarring met de Prinz Eugen. Nu Gustav en Jumpmaster het punt aanhalen dat deze divisie ook niet 'helemaal ''vlekkeloos'' was, onderbouw ik dat. In mijn bron, 100 days, wordt geen eenheid binnen de Florian Geyer genoemd, die deze misdaad heeft begaan.

Groet Nick :D


vr dec 30, 2005 12:20 am
Harro
Bericht 
panzerschreck schreef:
Als er toch FG leden misdaden begingen, in hoeverre kan men dan de hele divisie er voor aansprakelijk houden?

Vanuit de Franse sneeuw (jawel, Gustav kan zijn deur niet uit zo hoog ligt het) : Florian Geyer was één der misdadigste Waffen-SS divisies. Vanaf de oprichting tot het einde was ze bijna niet betrokken bij frontgevechten maar voornamelijk bij de zgn. Partisanenkrieg. De divisie heeft hierbij tienduizenden burgers omgebracht omdat ze de grens tussen schuldig en onschuldig bij "partizanen" erg dun stelden. Hiervoor is zondermeer de hele divisie verantwoordelijk daar het zeker niet om losse, infrequente daden van enkelen gaat. Helaas zijn er naoorlogse auteurs die deze misdadige rol verzwijgen, zoals Yerger in zijn book "Riding East". Hoogst kwalijk.

Overigens was ook Prinz Eugen een uiterst misdadige divisie, vergelijkbaar in gruweldaden met Hanschar en Reichsführer SS.


vr dec 30, 2005 3:06 pm
Grebbeberg.nl
Bericht 
Ik ben zeker niet blind voor misdaden die in de vm SU zijn gepleegd, maar ik denk dat de oorlog met de partizanen er een was die alleen maar gruweldaden over weer bracht. Ik bedoel dat in de zin van actie/reactie. Als je constant aan guerilla blootgesteld wordt als eenheid wordt je volgens mij vanzelf even gruwelijk in je optreden als de tegenpartij of je tracht ze zelfs te overtreffen. Ik vind het altijd ontzettend moeilijk mijn positie te bepalen ten aanzien van deze materie. Desondanks wil ik nogmaals onderstrepen dat ik niets van niemand wil goedpraten, maar in het westen plachten wij ook soms wat verblind te zijn voor de wrede inborst van menig lid van eur-aziatische etnische eenheden. Wreedheid en bruutheid zijn vrij gearriveerde eigenschappen bij sommige van die volken, wat ook op de Balkan maar weer eens bleek in de jaren 90. Als wij als westerse volken daarmee worden geconfronteerd spreken wij als snel onze walging uit, maar ik kan me heel goed voorstellen dat als je daar met je peloton kameraden mee wordt geconfronteerd dat je spoedig geneigd bent even zo wreed te reageren.


vr dec 30, 2005 3:22 pm
John S.
Bericht 
Greb schreef:

Citaat:
Ik ben zeker niet blind voor misdaden die in de vm SU zijn gepleegd, maar ik denk dat de oorlog met de partizanen er een was die alleen maar gruweldaden over weer bracht. Ik bedoel dat in de zin van actie/reactie.


Ben ik helemaal met hem eens. Laten we niet vergeten dat een oorlogsmidaad (formeel en theoretisch omschreven) snel begaan is bij stress, honger en extreme vermoeidheid. Als je daarnaast dagelijks blootgesteld wordt aan gruwelijke gebeurtenissen en je ook nog 's je kameraden een-voor-een ziet sneuvelen dan kan ik me voorstellen dat je niet nuchter kunt nadenken over goed-en fout..........


Terugkomende op Budapest. Laten we inderdaad niet vergeten dat de Pijlkruisers verantwoordelijk waren voor talloze misdaden, waar achteraf SS-troepen de schuld van kregen....


vr dec 30, 2005 3:58 pm
Nicodemus
Bericht 
Jumpmaster schreef:
Greb schreef:

Citaat:
Ik ben zeker niet blind voor misdaden die in de vm SU zijn gepleegd, maar ik denk dat de oorlog met de partizanen er een was die alleen maar gruweldaden over weer bracht. Ik bedoel dat in de zin van actie/reactie.


Ben ik helemaal met hem eens. Laten we niet vergeten dat een oorlogsmidaad (formeel en theoretisch omschreven) snel begaan is bij stress, honger en extreme vermoeidheid. Als je daarnaast dagelijks blootgesteld wordt aan gruwelijke gebeurtenissen en je ook nog 's je kameraden een-voor-een ziet sneuvelen dan kan ik me voorstellen dat je niet nuchter kunt nadenken over goed-en fout..........


Terugkomende op Budapest. Laten we inderdaad niet vergeten dat de Pijlkruisers verantwoordelijk waren voor talloze misdaden, waar achteraf SS-troepen de schuld van kregen....


Dat de Pijlkruisers veel van deze daden hebben gepleegd is misschien wel zo, het valt niet te controleren aangezien er geen zijn ontsnapt uit Budapest..........


vr dec 30, 2005 5:17 pm
panzerschreck
Bericht 
Dat is een kwalijke zaak van de FG.
Inderdaad zijn er volgens mij geen divisies te noemen ss of wehrmacht, die geen misdaden hadden begaan in de partisanenkrieg(bv 1e gebirgsdivision wehrmacht)moord op honderden italiaanse soldaten in griekenland na cap.)

Maar laten we ook vooral niet de 21e ss Skanderbeg (albanese)vergeten in het rijtje van misdadige divisies.


vr dec 30, 2005 7:35 pm
Moderator
Avatar gebruiker
Auke

Geregistreerd:
zo nov 28, 2004 7:42 pm
Berichten: 3246
Bericht 
panzerschreck schreef:
Inderdaad zijn er volgens mij geen divisies te noemen ss of wehrmacht, die geen misdaden hadden begaan in de partisanenkrieg

Denk jij echt dat alle Duitse divisies misdaden begaan hadden jegens de partizanen? Dat is klinklare onzin. Het overgrote deel van de divisies was er niet eens bij betrokken.


vr dec 30, 2005 7:50 pm
Profiel
John S.
Bericht 
Auke schreef:

Citaat:
Denk jij echt dat alle Duitse divisies misdaden begaan hadden jegens de partizanen? Dat is klinklare onzin. Het overgrote deel van de divisies was er niet eens bij betrokken.



Het gaat hier om de definitie van het bestrijden van partizanen.

Ik denk dat inderdaad het merendeel van alle legereenheden geconfronteerd werden met verzetsactiviteiten en daar dan ook op reageerden. Vaak werden die verzetsacties dan ook partizanenacties genoemd. In die context heeft panzerschrek dan wel gelijk.

Echter als het gaat om de (vaak bloedige) strijd tegen partizanen sec (zoals bijv. in het voormalige Joegoslavie), dan waren daar maar enkele van de SS-divisies bij betrokken (zoals in dit en andere topics reeds beschreven).


vr dec 30, 2005 8:15 pm
Moderator
Avatar gebruiker
Auke

Geregistreerd:
zo nov 28, 2004 7:42 pm
Berichten: 3246
Bericht 
'Geconfronteerd worden met verzetsactiviteiten' is volgens mij iets heel anders dan 'misdaden begaan in de Partisanenkrieg'. Geconfronteerd worden met verzet zal inderdaad wel vaak voorgekomen zijn, misdaden zullen daarentegen lang niet door iedere divisie begaan zijn.


vr dec 30, 2005 9:48 pm
Profiel
John S.
Bericht 
Nou, dan zijn we het dus eens...


vr dec 30, 2005 10:36 pm
panzerschreck
Bericht 
Aukje je begrijpt mij verkeerd!
Alle divisies, of bataljons, regimenten die betrokken waren in de partisanenkrieg voornamelijk lange termijn(ook korte) hadden bloed aan hun handen (misdaden) partisanen zijn nou eenmaal burgers(lees mannen vrouwen en kinderen) het bestrijden van partisanen kan niet anders dan ook burgerlijke slachtoffers te maken, sommige divisies werden er dan ook volledig ingezogen met alle gevolgen van dien.

Wat ik bedoelde nogmaals is dat, alle eenheden wehrmacht of ss in de partisanenkrieg misdaden begingen(alleen de grootte ervan verschilt)..

Ik hoop dat je dit begrijpen kunt , en niet meer afdoet als klinkklare onzin.
Dat kan gewoon echt niet.


za dec 31, 2005 12:38 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 43 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 25 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group