Het is nu do maart 28, 2024 10:28 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 53 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
opleiding Waffen SS 
Auteur Bericht
Jeffrey van S.
Bericht opleiding Waffen SS
kan iemand mijn meer informatie geven over de opleiding van een Waffen SS soldaat. Wat deed hij allemaal? Wat leerde hij? Alle info en foto's zijn welkom!

alvast bedankt!

[EDIT barry] Typo toch maar uit TT gehaald. [/EDIT]


zo dec 11, 2005 1:11 pm
Harro
Bericht 
Dat verschilde afhankelijk van zijn functie, eenheid en het jaar. Je kunt je voorstellen dat een tanksoldaat een andere opleiding kreeg dan een infanterist, een pionier een andere opleiding dan een kanonnier en dat dit in 1940 anders ging dan in 1945.


zo dec 11, 2005 1:22 pm
Jeffrey van S.
Bericht 
ik ben vooral geintresserd in de SS infanterie rond het jaar 1940-1942


zo dec 11, 2005 1:25 pm
Harro
Bericht 
Binnen de infanterie had je ook allerlei functies. Maar ik neem aan dat je zoekt naar de gemiddelde opleiding van een doorsnee infanterist met een kar 98k geweer in een peloton geweerschutters?


zo dec 11, 2005 1:30 pm
Jeffrey van S.
Bericht 
Gustav schreef:
Binnen de infanterie had je ook allerlei functies. Maar ik neem aan dat je zoekt naar de gemiddelde opleiding van een doorsnee infanterist met een kar 98k geweer in een peloton geweerschutters?


ja


zo dec 11, 2005 1:47 pm
Harro
Bericht 
Heb je hier iets aan?

Een veteraan van de Leibstandarte...
Citaat:
„Meine Ausbildung in Lichterfelde-West, Berlin, dauerte vom 9. Januar 1943 bis zum 6. April 1943. Dort war eine große Kaserne und ich wurde zum Panzergrenadier ausgebildet. Die Kaserne an sich war riesig und an der Rückseite des Hauptgebäudes war ein großer Wasch- und Duschraum. Die Mahlzeiten wurden im Hauptgebäude eingenommen und es gab auch ein großes Schwimmbecken. Die Hauptausbildung bestand aus Gefechtstraining, Marschieren, Schießen, wie man in Gefechtssituationen am Leben bleibt und darüber hinaus wurde uns beigebracht, wie man sich als Soldat der Waffen-SS zu verhalten hat. Das erste, was man uns sagte war, dass wir unsere Kameraden zu respektieren haben und, dass wir uns immer sauber zu halten haben. An den Wochenenden mussten wir die Kaserne und das gesamte Mobiliar - Tische, Stühle, Betten und Regale - säubern, alles ging nach draußen, um gewaschen und geschrubbt zu werden. Sauberkeit war sehr wichtig. Uns wurde auch gesagt und wir glaubten das auch -, dass wir gegen den Bolschewismus und für ein freies Europa kämpfen würden.

Unsere Ausbildung war sehr hart, da wir in Rußland eingesetzt werden sollten. Ein normaler Tag fing um 05:00 Uhr an. Wecken, Stuben Säubern, Rasieren und Waschen. Frühstück. Gegen 06:00 Uhr war Appell, und dann Waffendurchsicht von der Pistole bis zu den 20 mm Flak-Geschützen. Instruktionen in Uniformkunde, Kriegsführung und Selbstverteidigung. Wir übten aber nie mit scharfer Munition. Waffen- und Uniformputzen wurde jeden Tag durchgeführt, alles hatte hundertprozentig sauber zu sein, denn jeden Abend war eine Durchsicht. Wir mussten sogar unsere Zehen und Unterwäsche waschen, weil Sauberkeit ja die oberste Priorität hatte! Die Mahlzeiten wurden in einem großen Saal eingenommen und am Eingang wurden die Hände, Stiefel und die Uniform auf Sauberkeit überprüft. Das Essen selbst war gut, aber zu dieser Zeit als junge Soldaten hatten wir immer Hunger. Alles mussten wir in der doppelten Geschwindigkeit erledigen: Rennen, Marschieren, Schießen, Deckungslöcher Graben und das alles mit einer Menge Scheiße, aber ich glaube wirklich, dass alles den Sinn hatte, uns abzuhärten. Wir dachten dann, dass die Ausbilder nur gehässig wären, aber später wußten wir, dass es nicht so war. Vom ersten Tag an wurde eine Menge herum geschrieen, aber es muß ziemlich hart sein, so viele unterschiedliche Männer zu einer Gemeinschaft zu formen, in der sich jeder auf den anderen zu verlassen hat. Die Ausbilder waren sehr harte Männer, aber auch sehr gerecht. Man konnte sich immer auf ihre Hilfe und ihr Verständnis verlassen, wenn bei uns ein Problem auftauchte. Nach der fast viermonatigen Ausbildung wurde ich nach Rußland geschickt.


zo dec 11, 2005 1:55 pm
Jeffrey van S.
Bericht 
hier heb ik zekker wat aan! Harstikke bedankt! :D


zo dec 11, 2005 2:00 pm
Grebbeberg.nl
Bericht 
Ik denk dat er een groot verschil in de opleiding was tussen de SS Verfügungstruppen in 1939-1940 en de latere opleidingen die daadwerkelijk plaatsvonden tijdens de oorlog. De aandacht voor ideologie en de focus op de fysieke en mentale weerbaarheid die in 1939-1940 nog erg sterk was, net als de militaire training heel sterk was gefocust op mobiele verkenning en stormtroep rollen, veranderde gedurende de oorlog sterk. In 1939-1940 was het adagium Schweiss spart Blut nog erg sterk verweven met de opleiding. De methodiek kostte echter veel mensenlevens en aanvulling was later veel sneller gewenst. De vooroorlogse SS'ers hadden vaak een veel langere opleiding genoten, en veel onderofficieren en officieren waren oud leger militairen.


zo dec 11, 2005 2:44 pm
John S.
Bericht 
Grebbeberg schreef:

Citaat:
De aandacht voor ideologie en de focus op de fysieke en mentale weerbaarheid die in 1939-1940 nog erg sterk was, net als de militaire training heel sterk was gefocust op mobiele verkenning en stormtroep rollen, veranderde gedurende de oorlog sterk.



Was inderdaad zo. Al was dat niet bijzonder want dat gebeurde zlefs ook bij andere eenheden en andere Legers. Ik weet dat bij de 101st Airborne de airborne/ jumpopleidingen voor replacements veel lichter waren dan de trainingen van de oude garde.
Men had gewoon behoefte aan een groete aanvoer, omdat er teveel soldaten in de strijd " uitvielen"...De aanvoer was te gering om de verliezen te dekken, tsja en dan ga je natuurlijk de eisen en de opleidingsduur en zwaarte aanpassen.....


wo dec 21, 2005 2:07 pm
Partizaan
Bericht 
Ik heb gelezen dat een dag-indeling er als volgt uitzag:
Elke dag werd er voor het ontbijt een uur gesport. Daarna volgden wapeninstructies, schietoefeningen en ongewapende gevechtstraining.. (Vanaf het begin was oefenen met scherpe munitie de normale praktijk. Het wende de soldaten aan het slagveld. Dit soort oefeningen vergde onvermijdelijk slachtoffers maar heeft later veel levens gered.) Na de lunch was er een zware exercitie, waarna uniform en uitrusting werden schoongemaakt. Tenslotte was er nog hardlopen of 2 uur op het sportveld.

waar ik het nu over heb zijn de trainingen van de SS-VT onder leiding van Felix Steiner en Paul Hausser in het begin van de oorlog.


za jan 14, 2006 9:07 pm
Jeffrey van S.
Bericht 
hé bedank! :D


za jan 14, 2006 9:29 pm
Partizaan
Bericht 
nevermind
help me liever dit forum onder de knie te krijgen, ik begrijp er niets van :D

ik zal morgen nog eens mijn boek raadplegen, er staan nog wel zo wat weetjes in :wink:


za jan 14, 2006 9:35 pm
Harro
Bericht 
Partizaan schreef:
(Vanaf het begin was oefenen met scherpe munitie de normale praktijk. Het wende de soldaten aan het slagveld. Dit soort oefeningen vergde onvermijdelijk slachtoffers maar heeft later veel levens gered.)

Weer zo'n mythe waarbij de fans van de SS het doen voorkomen alsof dit anders was dan bij de Heer.


za jan 14, 2006 9:56 pm
Moderator
Avatar gebruiker
Auke

Geregistreerd:
zo nov 28, 2004 7:42 pm
Berichten: 3246
Bericht 
Partizaan schreef:
nevermind
help me liever dit forum onder de knie te krijgen, ik begrijp er niets van :D

[off-topic]Je mag gerust een vraag stellen wanneer je iets niet snapt (wel in een ander topic), of mij of een andere mod een PM sturen.[/off-topic] :wink:


za jan 14, 2006 10:00 pm
Profiel
Partizaan
Bericht 
sjah, Gustav
eerst wist ik dat de Hitlerjugenddivisie zich met zoiets bezighield...
vervolgens de hele SS-VT
en nu hoor ik van jou dat de Heer dit ook deed.

een mens leert snel dingen bij hier :shock:


za jan 14, 2006 10:04 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 53 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 21 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group