Het is nu do maart 28, 2024 7:37 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 11 berichten ] 
SturmAbteilung vraagje 
Auteur Bericht
Bart Geraerts
Bericht SturmAbteilung vraagje
Hallo allemaal!

Ik loop al een tijdje met deze vraag, maar ik wil er nu wel eens het fijne van weten!

De SturmAbteilung (SA) was in het interbellum toch de "Militia" van Hitler, toch?
Een aantal jaar voor WO2 moest de SA zich "koest houden", en nam de SS de bewaking van Hitler over.

Op 10 mei 1940 valt de SturmAbteilung Koch Fort Eben-Emael aan en 3 albertkanaal bruggen...


Mijn vraag nu: heeft de SturmAbteilung een gedaanteverwisseling begaan? Van militia tot echte gevechtseenheid? Of is SA Koch daar een uitzondering op?

Groetjes,
Bart


ma apr 25, 2005 5:55 pm
Leo
Bericht 
De SA van Koch was een Sonder Abteilung (Speciale Afdeling).

...-


ma apr 25, 2005 8:33 pm
Barry

Geregistreerd:
zo maart 28, 2004 10:43 pm
Berichten: 5378
Bericht 
Volgens "German Paratroopers, the illustrated history of the Fallschirmjager in World War II", ISBN 1-85410-726-7, Chris McNab, was de eenheid van Koch wel degelijk de Sturmabteilung Koch...


ma apr 25, 2005 8:39 pm
Profiel
Bart Geraerts
Bericht 
barry schreef:
was de eenheid van Koch wel degelijk de Sturmabteilung Koch...


onderverdeeld in 4 SturmTruppe:
- SturmTruppe 'Granit' (Fort Eben-Emael)
- SturmTruppe 'Eisen' (Brug Kanne)
- SturmTruppe 'Beton' (Brug Vroenhoeven - hier zat ook de staf van SA Koch)
- SturmTruppe 'Stahl' (Brug Veldwezelt)

Dit even ter aanvulling ;)


ma apr 25, 2005 8:52 pm
Bart Geraerts
Bericht 
Ben nog even wat aan het rondsnuffelen geweest. Niet echt op dramatisch nieuwe feiten gestuikt...
Alleen nog maar eens een bijkomende vraag :?

SturmAbteilung Koch maakte dienst uit van de 7. Flieger Division...
Werd de SA gewoon "gemengd" met andere divisies?!


ma apr 25, 2005 11:49 pm
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6994
Bericht Re: SturmAbteilung vraagje
Bart Geraerts schreef:
Mijn vraag nu: heeft de SturmAbteilung een gedaanteverwisseling begaan? Van militia tot echte gevechtseenheid? Of is SA Koch daar een uitzondering op?

Nee, na de nacht van de lange messen werd juist voorkomen dat de SA zich kon ontwikkelen tot een militaire eenheid. SA'ers kregen met name een rol op het gebied van propaganda, maar hun rol was niks vergeleken met die van bijvoorbeeld de SS. Buiten de Wehrmacht om mocht alleen de SS zich namelijk verder ontwikkelen tot een militaire eenheid. SA'ers konden uiteraard wel dienen binnen de Wehrmacht of de Waffen-SS, maar van het bestaan van speciale formaties voor SA'ers binnen het Duitse leger is mij niks bekend.

Ik vermoed dan ook dat deze Sturmabteilung helemaal niks te maken heeft gehad met de SA die wij voor ogen hebben. Ik weet niks van Sturmabteilung Koch, maar de benaming Sturmabteilung kan heel goed gebruikt zijn voor ook andere eenheden, behalve de bruinhemden. Vrij vertaald staat de SA namelijk voor Stormafdeling en dit begrip kunnen we op verschillende wijzen interpreteren.

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


di apr 26, 2005 12:20 am
Profiel WWW
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
De SA ( de bruine hemden) waren niet meer en nietminder dan politieke knokploegen die eigenlijk vooral werden gebruikt om in de DUitse maatschappij de burgers onder de duim te houden, vergelijkbaar met de WA van deNSB.
De Sturmabteilungen binnen de Wehrmacht zijn meer te vergelijken met de Stormtroepen zoals ook Nederland die kende.
Volgens de Nederlandse militaire geschiedenis tijdens en direct na WO1:
"Het Nederlandse leger nam ook de vorming van stormtroepen over, militairen die speciaal waren opgeleid een doorbraak in een vijandelijke loopgraaf te forceren."

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


di apr 26, 2005 12:35 am
Profiel WWW
JanDeMan
Bericht 
Deze sturmabteilung maakte deel uit van de zevende Fliegerdivision, en staat dus geheel los van de SA

http://www.fireandfury.com/blitzinfo/7flieger.pdf


di apr 26, 2005 11:47 am
WorldWideBlue
Bericht 
Zover ik begrepen had was de vorming van de DAP en later NSDAP een mengelmoes van zowel linksen als rechtsen (behorende bij het rechtse spectrum). Hun verbondenheid was de haat tegenover de Weimarrepubliek en communisten. De SA stond op het punt om inderdaad een klein leger te worden ( de SS was toen kleiner) en Hitler meende dat Röhm een te grote macht zou krijgen. (de kans dat Röhm Hitler zou uitschakelen was politiek gezien reëel. In "Hilter, rise of evil komt dat best correct in beeld)

De nacht van de lange messen (in se duurde dit 'n week eigelijk) heeft de SA als linkervleugel geknipt tot een bijna ceremoniële eenheid. De SS die eigenlijk de rechtervleugel vormde heeft sindsdien de paramilitaire groep aangemeten die ze tot het einde van WO II was.


di apr 26, 2005 12:45 pm
Bart Geraerts
Bericht 
Kan ik het dan zo stellen:

Ze hebben gewoon de letterlijke betekenis genomen van het woord (StormAfdeling/troep) ipv de SturmAbteilung die we kennen als de militia van Hitler?


di apr 26, 2005 7:05 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Je kan het denk ik beter zo stellen.
Sturmabteilung als militaire term bestond al in het Duitse leger in Wo1 en bleef ook bestaan in de Reichsheer.
Dit waren troepen die echt als Stormtroepen waren bedoeld zoals deze ook in het Nederlandse leger omschreven waren.
De NSDAP zocht in den beginne een soort ordedienst en heeft deze toen ook SA genoemd waarbij ik me niet aan de indruk kan onttrekken dat ze wel degelijk met een schuin oog naar de militaire betekenis hebben gekeken. Immers de SA werd opgezet in den beginne om Hitlers revolutie uit te voeren. Later is het vooral ene ordedienst en onderdrukkingsorgaan geworden.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


di apr 26, 2005 8:36 pm
Profiel WWW
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 11 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group