Het is nu vr maart 29, 2024 9:32 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 152 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 11  Volgende
Waarom een Waffen-SS? 
Auteur Bericht
Harro
Bericht 
Maar waarom zouden die zich dan wel bij de SS aansluiten en niet bij de Wehrmacht? Het merendeel van de buitenlanders in de Waffen-SS had ook niets met de SS idealen.


zo jan 15, 2006 12:11 am
Partizaan
Bericht 
Zoals ik al zei
het waren vrijwilligers waar de Wehrmacht geen recht op had. Ze konden gewoon niet anders. Daarbij had je ook nog het feit dat je (voor Duitsers dan toch) pas bij de Wehrmacht mocht vanaf 18. Daar zeiden ze: "ge bent te jong, ga maar naar de SS-VT, daar kunnen ze u gebruiken."=> daar mocht je erbij vanaf je 17 ofzo...


zo jan 15, 2006 12:15 am
Harro
Bericht 
Maar dan zeg je dus precies hetzelfde als Kevin.


zo jan 15, 2006 12:16 am
Partizaan
Bericht 
Kevin schreef:
Vraag 1:

Uiteraard hadden buitenlandse manschappen ook binnen de Wehrmacht kunnen vechten, maar of buitenlanders zich op deze grote schaal aan hadden willen sluiten bij de Wehrmacht weet ik niet.


Juist niet, die buitenlandse manschappen konden zich helemaal niet bij de wehrmacht aansluiten.


zo jan 15, 2006 1:13 pm
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6994
Bericht 
Partizaan schreef:
Juist niet, die buitenlandse manschappen konden zich helemaal niet bij de wehrmacht aansluiten.

Nee, ik bedoel hiermee dat dit zou hebben gekund. De vraag is: waarom een Waffen-SS oprichten als buitenlandse vrijwilligers in de praktijk ook zouden hebben kunnen dienen in de Wehrmacht? Waarom wilde men dat buitenlandse vrijwilligers voornamelijk dienden in de Waffen-SS en niet in de Wehrmacht? Als wij de buitenlandse vrijwilligers beschouwen als het bestaansrecht van de Waffen-SS dan zijn dat belangrijke vragen.

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


zo jan 15, 2006 2:49 pm
Profiel WWW
gefreiter robin
Bericht 
Partizaan schreef:
Juist niet, die buitenlandse manschappen konden zich helemaal niet bij de wehrmacht aansluiten.


Dit is niet waar, zie bijvoorbeeld het boek the forgotten soldier van Guy Sajer. Guy kwam uit de Elzas (frankrijk) en zat bij de bevoorradings troepen van de wehrmacht. Niet lang daarna ging hij bij het elite Grossdeutschland divisie waar hij tot het eind van de oorlog vocht. In zijn boek zegt hij ook dat hij niet de enige buitenlander was in deze divisie.


zo jan 15, 2006 2:52 pm
Partizaan
Bericht 
http://www.go2war2.nl/artikel/1166/5

Misschien werden de bewoners van Elzas-Lotharingen (dat uiteindelijk toch wel veel van Franse handen in Duitse is overgegaan en omgekeerd) als burgers van het Derde Rijk beschouwd en bijgevolg binnen de reguliere troepen opgenomen?


zo jan 15, 2006 3:16 pm
Harro
Bericht 
En wat dan met de Russische, Georgische, Turkmeense en andere divisies in de Heer die bestonden uit krijgsgevangenen? Die dienden gewoon in de Wehrmacht.

Overigens waren mannen uit Elsas-Lotharingen inderdaad Duitsers in de ogen van de nazis en daarom dienstplichtig in de Wehrmacht, net als Luxemburgers en Belgen uit de Oostkantons.


zo jan 15, 2006 3:32 pm
Partizaan
Bericht 
Gustav schreef:
En wat dan met de Russische, Georgische, Turkmeense en andere divisies in de Heer die bestonden uit krijgsgevangenen? Die dienden gewoon in de Wehrmacht.


Een goede vraag. Ik heb wel eens gehoord van Georgische troepen die als kusttroepen in Nomandië werden gestationeerd, maar om eerlijk te zijn, ik heb geen antwoord op je vraag.


zo jan 15, 2006 3:45 pm
Harro
Bericht 
Wat dacht je van de Georgiërs op Texel en Turkmenen en zelfs Mongolen op diverse andere plaatsen in Nederland? De vraag was trouwens retorisch - ik probeer je duidelijk te maken dat, naarmate de oorlog duurde en er meer troepen nodig waren, het geen probleem was voor buitenlanders om in de Wehrmacht te dienen.


zo jan 15, 2006 3:48 pm
Partizaan
Bericht 
Ik herninner het me weer.
Het Duitse 7de leger dat ten westen van de Seine lag op D-day, telde 13 "ost-bataljons die uit Oosteuropese en Sovjettroepen waren samengesteld. Amerikaanse troepen maakten zelfs enkele Koreaanse gevangenen. Vermoedelijk waren die bij grensconflicten met de Sovjets gevangengenomen en naar Oekraïne gestuurd om daar tegen de Duitsers te vechten. Die maakten hen op hun beurt weer gevangen en zo kwamen ze in Frankrijk terecht.


zo jan 15, 2006 3:57 pm
Harro
Bericht 
Hebben we het nog nieteens over het "Indisch Legion" in de Waffen-SS.


zo jan 15, 2006 3:58 pm
Partizaan
Bericht 
ooit al van gehoord.
Enkel het SS Britisch corps is me vrij bekend..
Kan je me wat info geven?


zo jan 15, 2006 4:01 pm
Harro
Bericht 
Google :mrgreen:


zo jan 15, 2006 4:03 pm
gefreiter robin
Bericht 
Gustav schreef:
Hebben we het nog nieteens over het "Indisch Legion" in de Waffen-SS.


Leuk feitje van dit legioen, ze waren (i.i.g. eind v. oorlog) in zandvoort gestationeerd als kustverdediging bij Batterij zandvoort en omgeving.


zo jan 15, 2006 6:03 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 152 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 11  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group