Het is nu do maart 28, 2024 12:54 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 67 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
WO2 was geen indirect gevolg van het verdrag van Versailles 
Auteur Bericht
broeloe
Bericht WO2 was geen indirect gevolg van het verdrag van Versailles
Het is een algemeen begrip dat het verdrag van Versailles de aanleiding was voor WO2. Door dit verdrag werd Duitsland straatarm waardoor personen als Hitler naar de macht konden grijpen.
Maar is dit wel zo?
Toen de eerste wereldoorlog was afgelopen kwam Duitsland bijna ongeschonden uit de strijd, Dit in tegenstelling tot landen als Belgie en Frankrijk. En hoewel Duitsland een vernederend vredesverdrag had moeten tekenen waren er ook positieve kanten aan dit contract. Omdat volgens dit verdrag Duitsland slechts een beperkte strijdkracht op de been mocht hebben kon Duitsland al zijn uitgaven op de Economie richten (en niet wederopbouw!). Amerika werd een belangrijke handelspartner voor Duitsland en investeerde ook veel geld in Duitse ondernemingen. Maar toen tijdens de crisis van de jaren '30 Amerika al zijn geld uit Duitsland terug trok kon de inflatie in Duitsland niet uitblijven. Het was dus pure propaganda van Hitler door het Verdrag van Versailles de schuld te geven van de werkeloosheid en inflatie.


zo dec 05, 2004 9:59 pm
Mario
Bericht Re: WO2 was geen indirect gevolg van het verdrag van Versail
broeloe schreef:
Het is een algemeen begrip dat het verdrag van Versailles de aanleiding was voor WO2. Door dit verdrag werd Duitsland straatarm waardoor personen als Hitler naar de macht konden grijpen.
Maar is dit wel zo?
Toen de eerste wereldoorlog was afgelopen kwam Duitsland bijna ongeschonden uit de strijd, Dit in tegenstelling tot landen als Belgie en Frankrijk. En hoewel Duitsland een vernederend vredesverdrag had moeten tekenen waren er ook positieve kanten aan dit contract. Omdat volgens dit verdrag Duitsland slechts een beperkte strijdkracht op de been mocht hebben kon Duitsland al zijn uitgaven op de Economie richten (en niet wederopbouw!). Amerika werd een belangrijke handelspartner voor Duitsland en investeerde ook veel geld in Duitse ondernemingen. Maar toen tijdens de crisis van de jaren '30 Amerika al zijn geld uit Duitsland terug trok kon de inflatie in Duitsland niet uitblijven. Het was dus pure propaganda van Hitler door het Verdrag van Versailles de schuld te geven van de werkeloosheid en inflatie.


Ik ben helemaal geen kenner, maar het zal toch ook z'n objectieve invloed hebben gehad. De crisis na '28 trof inderdaad veel meer landen, maar Duitsland had ook de loodzware last van de schuldbetalingen, waardoor niet alle middelen in de economie konden worden gepompt. En precies die vernedering van Versailles zorgde voor een grote revanchistische onderstroom bij de Duitse bevolking. Temeer daar Duitsland nooit bezet is geweest na WOI, waardoor demagogen konden beweren dat Duitsland die oorlog niet verloren had, maar wel het Verdrag van Versailles door de strot geramd kreeg.

Persoonlijk denk ik niet dat het de enige of hoofdreden is, maar het heeft waarschijnlijk toch een rol gespeeld.


zo dec 05, 2004 10:05 pm
ErnstJan
Bericht Re: WO2 was geen indirect gevolg van het verdrag van Versail
broeloe schreef:
Het is een algemeen begrip dat het verdrag van Versailles de aanleiding was voor WO2.


vertel want dit is nieuw voor mij..... kun je dit bewijzen dat dit de aanleiding is? of laat ik het anders zeggen dat dat algemeen aangenomen word dat het de aanleiding is.


zo dec 05, 2004 11:27 pm
Siggy
Bericht 
Ooit van herstelbetalingen gehoord? Duitsland is in Versailles uitgekleed. Ze moesten een voor die tijd astronomisch bedrag betalen en verloren de directe zeggenschap over een aantal belangrijke industriele gebieden.

Al die bepalingen van Versailles hebben Duitsland in een behoorlijk diepe put gesmeten waar ze slechts met moeite uit konden komen. Toen ze daar net een beetje uit kwamen, kwam daar de grote beurskrach met aanpalende diepe economische crisis met fantastishce monsterinflatie. (Ik heb postzegels van 4000 mark in bezit uit die tijd.)

Deze economische instabiliteit en verarming is een hele dankbare voedingsbodem voor politici en demagogen die een radicale verandering bepleiten of zelfs de bevrijding van de absurde ketens van Versailles...

Al met al denk ik dat het onredelijke verdrag van Versailles zeker een voedingsbodem is geweest voor de uiterst instabiele politieke situatie in Duitsland. (denk aan de Freikorpsen, de communistische activiteiten rond Karl Liebknecht en Rosa Luxemburg, de Bierhalleputsch van '23 enzovoorts) De NSDAP heeft zeer dankbaar gebruik kunnen maken van deze instabiliteit met als gevolg het aan de macht komen van ene Hitler met all gevolgen die we nu kennen. En dan praat ik nog niet eens over het bestaande sentiment dat men nog een appeltje te schillen had met de geallieerden en dat Duitsland in zijn oude luister moest worden hersteld.

Het is in elk geval absoluut niet zo simpel als Broeloe stelt dat Duitsland niet was getroffen door de oorlog (overigens ook lulkoek, maar dat terzijde) en dat Duitsland dus alles kon inzetten op economisch herstel. Duitsland heeft de wederopbouw van Frankrijk en Belgie (voor een deel?) betaald door zijn herstelbetalingen.


zo dec 05, 2004 11:48 pm
ErnstJan
Bericht 
ja ik ken wel versailles, en weet dat Hitler daar dankbaar gebruik van gemaakt heeft in zijn pogingen om aan de macht te komen. ik doelde meer op het punt dat Versailes de reden was voor WOII en dat vind ik persoonlijk een klein beetje onwaar. het zal mee gespeeld hebben maar het was absoluut niet de hoofdreden.


zo dec 05, 2004 11:57 pm
Harro
Bericht 
Ik heb totaal geen zin in welke discussie met Broeloe danook. Luisteren doet hij toch niet.


zo dec 05, 2004 11:59 pm
Siggy
Bericht 
ErnstJan schreef:
ja ik ken wel versailles, en weet dat Hitler daar dankbaar gebruik van gemaakt heeft in zijn pogingen om aan de macht te komen. ik doelde meer op het punt dat Versailes de reden was voor WOII en dat vind ik persoonlijk een klein beetje onwaar. het zal mee gespeeld hebben maar het was absoluut niet de hoofdreden.


Niet de reden wel een indirecte oorzaak.


ma dec 06, 2004 12:05 am
Siggy
Bericht 
Gustav schreef:
Ik heb totaal geen zin in welke discussie met Broeloe danook. Luisteren doet hij toch niet.


Discussie is zinloos; er hoeft slechts gegoogled te worden op Versailles, Freikorpsen, Rosa Luxemburg. Lezen. Alleen de feiten en de juiste interpretatie niet te vergeten. Het feit dat Versailles een belangrijke rol heeft gespeeld in de politieke instabiliteit van het Duitsland van na 1918 en dat dit een belangrijke voedingsbodem was voor politieke extremen is een algemeen aanvaard feit onder historici. Beweren dat dit niet waar is, is in mijn ogen hetzelfde als beweren dat Duitsland de Eerste wereldoorlog eigenlijk gewonnen heeft. Totale onzin dus.


ma dec 06, 2004 12:11 am
Harro
Bericht 
Tsja, een herhaling van zetten. Lees Broeloe zijn opvattingen over de Holocaust er maar op na.


ma dec 06, 2004 12:13 am
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6994
Bericht 
Een oorlog ontstaat nooit door één oorzaak, maar is vaak het gevolg van meerdere directe en indirecte oorzaken. Het verdrag van Versailles is dus naar mijn mening niet dé oorzaak maar één van de belangrijkste oorzaken voor het ontstaan van de Tweede Wereldoorlog. Overigens ook vooraanstaande historici benoemen het verdrag van Versailles als een belangrijke oorzaak van de Tweede Wereldoorlog.

Door het verdrag van Versailles en de bijbehorende herstelbetalingen en confiscatie van grond ontstond grote verontwaardiging in Duitland. Deze verontwaardiging is overigens goed te begrijpen: volgens het Young plan (samengesteld na het nog minder toegeeflijke Dawes-plan) had Duitsland bijvoorbeeld maar liefst 59 jaar nodig om aan de herstelbetalingen te kunnen voldoen. Het verdrag van Versailles en de ‘dolkstootlegende’ waren dus belangrijke oorzaken van het ontstaan van een samenleving waarin verontwaardiging heerste. Deze verontwaardiging was één van de omstandigheden waarvan Hitler kon profiteren.

Mede door de aanhoudende propaganda van Hitler tegen het verdrag van Versailles, kon hij aan de macht komen. Toen hij eenmaal aan de macht kwam en hij meerdere stappen ondernam die tegen het verdrag van Versailles ingingen ontstond de Tweede Wereldoorlog. Het ‘onrechtvaardige’ verdrag van Versailles was een belangrijke grond van waaruit Hitler zijn oorlogsplannen kon rechtvaardigen t.o.v. het volk en het leger.

Broeloe, lees eens het eerste deel van de biografie over Hitler van Ian Kershaw. Daarin wordt duidelijk gemaakt welke invloed de Eerste Wereldoorlog en het verdrag van Versailles had op het aan de macht komen van Hitler en op zijn oorlogsplannen.

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


ma dec 06, 2004 12:23 am
Profiel WWW
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Ik kan hier maar 1 ding op zeggen eigenlijk, lees de inhoud van het verdrag van Versailles er maar eens op na. Natuurlijk is het Verdrag van Versailles niet de enige oorzaak van de Tweede Wereldoorlog. Er is ook geen historicus die dat zal beweren. Met het Verdrag van Versailles zijn echter wel de kiemen gezaaid waarmee Duitsland in een situatie kon komen dat de Tweede Wereldoorlog kon ontstaan.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


ma dec 06, 2004 8:44 am
Profiel WWW
broeloe
Bericht 
Dat Hitler Versailles als propoganda gebruikte is algemeen bekend.
Maar de economische crisis van eind jaren '20 begin '30 waren niet het gevolg van versailles. En zoals ik al eerder aangaf hoefde Duitsland dankzij het verdrag geen geld te steken in herbewapening en defensie, toch één van de grootste uitgaveposten. Na WOI ging het juist hartstikke goed met Duitsland!


ma dec 06, 2004 10:02 am
Leo
Bericht 
Waarom reageerden de Engelsen en de Fransen niet bij de Duitse bezetting van het Rijnland?......Omdat ze wisten dat ze te ver waren gegaan met Versailles !!

Waarom is de Franse overgave in '40 getekend in de spoorwegwagon waarin Duitsland in '18 zijn overgave tekende?.......Dit was pure Duitse wraak !!

Waarom de construktie van de Poolse corridor naar Danzig?......Oost-Puisen werdt afgesneden van het moederland. Stel dat je aan je buren toelating moet vragen om van uw eetplaats naar uw garage te gaan.....Dit is problemen zoeken,trouwens zowel voor, tijdens en na de oorlog(WO2) lieten Engeland en Frankrijk het door hun geschapen poolse thuisland vallen als een baksteen.....Niet waar soms??.

Het verkleinen van het leger tot 100.000 man ?.....Dit was "outsourcing" avant la lettre,de beste mochten blijven.

En daarna maar kruiperig doen voor een dictator in spé, in feite toestemmen met zijn veroveringsdrang.......Nee hoor,niet met mij.

Lees trouwens de ondertiteling van mijn berichten ook eens.

...-


ma dec 06, 2004 10:06 am
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Broeloe je leest blijkbaar weer totaal niet. Niemand geeft aan dat de economische crisis het gevolg was van het verdrag van Versailles.
Direct na het Verdrag ging het inderdaad redelijk met de Duitse economie, maar niet door de economishce hulp van VS. Vergeet niet dat in 1918 een situatie ontstond van politieke onrust. Dat Duitsland op de rand van een revolutie lag. Dat die revolutie de gornd in is geboord door de moord op onder andere Karl Liebknecht en Rosa Luxemburg.
De verdragen van Versailles leverden Duitsland over aan economische grootmachten als de VS, Engeland en Frankrijk. Niets kon en mocht Duitsland ondernemen zonder tussenm komst van de Volkenbond. De "trots" van het Duitse volk was zwaar gekrenkt en dat moet je niet onderschatten. Dat was het gevolg van Versailles en daarmee het zaad voor haat jegens de landen die Duitsland in Wo1 verslagen hadden.
Vergeet niet dat Duitsland van Tsaristisch Rusland gewonnen had. HEt verdrag van Brest Litowsk met de nieuwe Bolshjewistische machthebbers was een overwinning voor de Duitsers. Het vredesverdrag werd volledig teniet gedaan door het daaropvolgende Verdrag van Versailles. Het ging zo goed met Duitsland na Wo1 dat het overgrote deel van de Duitsers vond dat ze leefden onder de dictatuur van het regiem in Weimar. Het dagleijks leven van de Duitser was er 1 van angst en armoede. Slechts een klein deel van de rijken kon zich meer permitteren. Dit luidde de Economische crisis in. De economische crisis was volgen jou niet het gevolg van Versailles, nee, maar Versailles smaakte wel dat het voor Duitsland zelf onmogelijk was om de crisis te boven te komen.
De herstelbetalingen waren zo hoog dat men vele miljarden minder aan de eigen economie uit kon geven. De investeringen door de Amerikanen vloeiden voor 80% terug naar de VS. Als overheid moet je nl in een slecht eeconomische situatie kunnen investeren in publieke werken, dat kon men niet omdat het meeste geld in herstelbetalingen ging zetten. Men mocht niets ondernemen wat ook maar enigzins op herbewapeniong leek. Doordat Hitler weer geld in defensie en bewapening stak, creeerde hij weer werkgelegenheid. Voor welk doel hebben we mogen zien.

Broeloe, maak niet weer de fout door alleen maar te discussieren vanuit je eigen redenatie.
Je geeft aan dat Hitler Versailles gebruikte als propaganda, ja natuurlijk deed hij dat. Dat is de grootste open deur die je in kan trappen. Maar propaganda betekend niet per definitie dat iets niet waar is. Zeker in de kern had hij nog gelijk in zijn propaganda ook.
Je geeft aan fat de crisis van de Jaren 20 en 30 niet het gevolg van Versailles waren. Nee inderdaad niet. Nog zo'n open deur. De crisis was een internationale crisis mede ingegevne door de enorme kosten die Wo1 met zich mee had gebracht. D e kern is echter dat de afspraken in het Verdrag van Versailles de situatie voor Duitsland alleen maar versterkten door onder andere de enorme herstelbetalingen die moesten worden betaald door Duitsland, het feit dat Duitsland moest accepteren dat buitenlandse, met name Amerikaanse, bedrijven mochten investeren en hierdoor de eigen industrie verlies leed en belangrijke geldstromen wegvloeiden naar het buitenland en dat het psychologisch effect van dit alles enorm was. Zo enorm dat propaganda van ene man als Hitler een hele bevolking tot razernei kon brengen.
Tenslotte zeg je dat het goed ging met Duitsland ?
Dit verbaasd me enorm. De economische crisis begon in Duitsland eerder dan in de meeste andere Europese landen en al heel vroeg in de jaren 20, slechts enkele jaren na Wo1 en Versailles. Zo snel dat Duitsland zich geheel niet heeft kunnen herstellen van WO1.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


ma dec 06, 2004 10:22 am
Profiel WWW
Mario
Bericht 
Ik herinner me een anecdote die een kozijn van me ooit vertelde. Volgens hem ging men in Duitsland in de jaren '20 naar de kruidenier met een mandje vol met briefjes en was men banger het mandje te verliezen dan het geld dat erin zat... Weet niet of dit klopt, maar is wel treffend.

Voor de rest denk ik dat de 'swinging 20's' iets was voor een bevoorrechte minderheid, zoals Wilco ook aangeeft. Staar je daar niet op blind.

Persoonlijk apprecieer ik het wel als iemand een knuppel in het hoenderhok gooit, maar bij broeloe begin ik toch vragen te stellen. Het lijkt consequent om pure provocatie te gaan (aangezien hij een opleiding leraar schijnt te volgen, vind ik het maar bedenkelijk).


ma dec 06, 2004 10:43 am
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 67 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group