Het is nu do maart 28, 2024 5:36 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 101 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Waffen-SS Divisie/Brigade 
Auteur Bericht
IA002
Bericht Waffen-SS Divisie/Brigade
welke Waffen-SS Divisie of Brigade spreekt u het meest tot de verbeelding?


zo nov 14, 2004 4:37 pm
Joel
Bericht 
Ik ben al enige tijd geinteresseerd in de 12. SS panzerdivision Hitlerjugend. Maar ik kan je eigenlijk niet vertellen hoe dat gekomen is. Maar zeer zeker wel de moeite waard om over te lezen, er zijn verschillende boeken te verkrijgen over dit onderwerp.


di nov 16, 2004 1:51 pm
IA002
Bericht 
Ja, ook een van mijn favorieten. Ik ben steeds op zoek naar twee oude uitgaven van het Franse blad Militaria Magazine mbt de HJ Divisie (heeft iemand die?)


di nov 16, 2004 2:44 pm
Antwerp X
Bericht 
Voor hen die het nog niet wisten: Sturmbrigade Langemarck en Wallonie (vooral die laatste spreekt tot de verbeelding, omdat mijn kennis erover beperkter is dan die over eerstgenoemde)


di nov 16, 2004 5:53 pm
Grubbelt
Bericht 
de leibstandarte (als ik dat zo goed spel)
omdat michael wittman daar bij zat


di nov 16, 2004 6:00 pm
Harro
Bericht 
Ach ja, Wittmann. Wat weet je überhaupt over hem?


di nov 16, 2004 6:11 pm
Harro
Bericht 
Pietje, wat bedoel je precies met "tot de verbeelding spreken"?


di nov 16, 2004 6:15 pm
Desiree
Bericht 
In mijn vrije uurtjes ga ik dingen opzoeken over Landstorm, dat heeft toch wel mijn interesse gewekt.


di nov 16, 2004 6:15 pm
IA002
Bericht 
Gustav, ik bedoel welke eenheid maakt de meeste indruk op je (en vaak verdiepen mensen zich daar dan ook meer in dan een andere eenheid van de Waffen-SS)
Bij mij zijn dat SS-Unterfuhrerschule Arnheim en de AuE eenheden welke in Nederland lagen in '44 (eigelijk geen Divisie of Brigade dus). Op Divisie niveau de 12de SS in Normandië.


di nov 16, 2004 7:04 pm
Harro
Bericht 
Aha, okay. Indruk maken op mij doen ze niet echt, maar qua interesse natuurlijk dat ene specifieke onderdeeltje van de Leibstandarte: de SS AA 1 :mrgreen:


di nov 16, 2004 7:10 pm
David
Bericht 
Hoewel het geen louter Waffen-SS was, en ook geen divisie of brigade ben ik me de laatste tijd gaan intresseren voor het 6. Panzerarmee ttv het Ardennenoffensief. Niet helemaal Waffen-SS dus maar wel goed vertegenwoordigt in de vorm van Leibstandarte, Hohenstaufen, Das Reich en Hitlerjugend.


di nov 16, 2004 9:38 pm
Joel
Bericht 
Een andere divisie die me boeit, maar in mindere mate en het heeft ook niets te maken met hun militaire gebeuren is 13.Waffen-Gebrigs-Division der SS "Handschar".
Sinds ik van deze divisie heb gehoord blijf ik me altijd afvragen waarom deze divisie bestond, waren moslims geen Untermenschen?? of waren ze alleen erg handig omdat ook zij de Joden Haatten? Ik gok op het laatste.
De divisie leek in zijn doen en laten ook meer op de sonderkommandos in Rusland, dan dat ze vocht zoals bijv. LAH, Das Reich en de andere waffen-SS divisies.


wo nov 17, 2004 9:34 am
Mario
Bericht 
Joel schreef:
Sinds ik van deze divisie heb gehoord blijf ik me altijd afvragen waarom deze divisie bestond, waren moslims geen Untermenschen?? of waren ze alleen erg handig omdat ook zij de Joden Haatten? Ik gok op het laatste.
De divisie leek in zijn doen en laten ook meer op de sonderkommandos in Rusland, dan dat ze vocht zoals bijv. LAH, Das Reich en de andere waffen-SS divisies.


Ik ben geen historicus, maar ben niet helemaal zeker dat toen de haatgevoelens tussen moslims en joden even sterk waren als nu. Het waren beslist niet de beste vrienden, maar bijvoorbeeld Israël bestond toen nog niet eens.


wo nov 17, 2004 9:41 am
Harro
Bericht 
Joel schreef:
Sinds ik van deze divisie heb gehoord blijf ik me altijd afvragen waarom deze divisie bestond, waren moslims geen Untermenschen?? of waren ze alleen erg handig omdat ook zij de Joden Haatten? Ik gok op het laatste.

De divisie vocht naar mijn weten vooral in de akties tegen partisanen. Vooral haat tegen de Serviërs leek hun drijfveer, hoewel ze voor hun Duitse meesters wel negentig procent van de Joegoslavische Joden afmaakten.

En volgens de propagandamachine van de nazis waren Kroaten Gotische Ariërs.


Laatst bijgewerkt door Harro op wo nov 17, 2004 1:01 pm, in totaal 1 keer bewerkt.



wo nov 17, 2004 9:42 am
Harro
Bericht 
Mario schreef:
Ik ben geen historicus, maar ben niet helemaal zeker dat toen de haatgevoelens tussen moslims en joden even sterk waren als nu. Het waren beslist niet de beste vrienden, maar bijvoorbeeld Israël bestond toen nog niet eens.

Klopt. De bedoeling achter Handschar was het inpalmen van de Moslims in het Midden-Oosten, een Brits protectoraat, een gevoel creëren dat de Duitsers aan hun kant stonden en ze zouden helpen tegen de Britse bezetters.


wo nov 17, 2004 9:47 am
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 101 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group