Re: Een ademberovende salto mortale van twee despoten
Eisbein schreef:
Geachte heer Kniébolo.
Een heerlijke sfeer walmt af van uw proza.
Als het maar geen kwalijke walm is, geachte Eisbein.
De naam van Kondratjev is me bekend. maar ik heb niks van hem gelezen. Als ik me wel herinner
werd hij door Vasily Grossman voor het eerst genoemd in "Een schrijver in oorlog". Grossman werkte
in een team van oorlogscorrespondenten en Kondratjev, hoewel pas begin 20 toen, hoorde daar ook bij.
Broekmeyer heeft naderhand twee boeken van hem becommentarieerd, waaronder "De schande van Rzjev".
Toen ik in het beruchte jaar 1968 een halfjaar in Leningrad bivakkeerde voor een leergang Nieuwe Russische
Geschiedenis heb ik heel even contact gehad met Marius Broekmeyer. Maar ik kon absoluut geen wijs worden
uit zijn Trotzkistische (?) jargon. Hij verkeerde toen in kringen rond Igor Cornelissen. Broekmeyers eerste
boeken over het oude Joego-Slavië zijn niet te pruimen, evenzo dat over de Russische boeren, dorpen en platteland.
Pas toen Broekmeyer zich gedistantieerd had van de linkse ideologieën ging hij echt schrijven met als
resultaat drie prachtige boeken: "Het verdriet van Rusland", "Stalin, de Russen en hun oorlog" en "Bedriegers
bedrogen". Ik ben het met u eens dat hij een bijzondere manier van annoteren heeft, waaruit blijkt hoe minutieus
hij de bronnen uitgeplozen heeft. Ik vind het jammer dat hij overleden is, ik had graag zijn visie willen weten over
de mini-Stalin, Vladimir Poetin.
Ik ben het eens met uw conclusie "Totaal Bedrogen." Duitsers en Russen bedrogen elkaar en gezamelijk
bedrogen ze de wereld met de geheime handdrukken van augustus 1939. Toen de Russen in mei 1945 in Berlijn
arriveerden waren ze er als de kippen bij om de Duitse kopieën van het M-R Pakt naar Moskou te brengen. Toen
Michael Gorbatsjov de geheime aanhangsels onder ogen kreeg reageerde hij geschrokken en geraakte bepaald
niet in een glasnost-stemming, want zijn advies was "Oeben podalsje" (diep wegstoppen).