Het is nu do maart 28, 2024 7:19 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 40 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Bijzondere inscripties op oorlogsgraven 
Auteur Bericht
Paul
Bericht Bijzondere inscripties op oorlogsgraven
Ik heb vele begraafplaatsen bezocht en ben ook al vaak bijzondere inscripties tegengekomen of afwijkende dingen ten opzichte van de standaard van bijvoorbeeld de CWGC. Ook zijn er vaak erg indrukwekkende teksten te vinden op de grafstenen, ik lees deze teksten regelmatig en krijg er vaak een brok van in mijn keel, het geeft zo'n graf meteen een gezicht.
Ik zal een paar van mijn bevindingen (ik heb helaas niet van alles foto's) hier online zetten, misschien zijn er nog andere mensen die een bijzondere inscriptie hebben gezien en die willen delen.

De eerste is de onderstaande, ik heb nog nooit (buiten dit graf) een Maple Leaf embleem gezien op een graf van een vliegenier van de Royal Canadian Air Force. Normaal hebben ze altijd het embleem van de RCAF op de steen en niet de Maple Leaf zoals bij Canadese militairen het geval is.

Afbeelding


di sep 18, 2012 6:42 pm
Pieter F
Bericht Re: Bijzondere inscripties op oorlogsgraven
Ik zal kijken of ik nog enkele bijzondere kan vinden Paul.


di sep 18, 2012 6:53 pm
Avatar gebruiker
arwanda1465

Geregistreerd:
za sep 18, 2010 8:40 pm
Berichten: 611
Woonplaats: Ergens in Nederland
Bericht Re: Bijzondere inscripties op oorlogsgraven
In Bergen (NH) meerdere Maple Leaf emblemen gezien ...

Afbeelding

Afbeelding

Maar ook Pools ...

Afbeelding

Een Czech ...

Afbeelding

En New Zealand ...

Afbeelding

Afbeelding

Of er meer afwijkende emblemen op Bergen zijn ....?

_________________
Alles sal reg kom as ons almal ons plig doen


di sep 18, 2012 9:19 pm
Profiel
Pieter F
Bericht Re: Bijzondere inscripties op oorlogsgraven
De Maple Leaf is veelvoorkomend, maar dat is bij de landstrijdkrachten. De Royal Canadian Air Force heeft haar eigen embleem. Deze steen is daarop een uitzondering. De twee middelste foto's zijn verschillende nationaliteiten: Pools en Tsjechisch. Bij de onderste zit het verschil in de religieuze symboliek volgens mij.


di sep 18, 2012 9:30 pm
Avatar gebruiker
arwanda1465

Geregistreerd:
za sep 18, 2010 8:40 pm
Berichten: 611
Woonplaats: Ergens in Nederland
Bericht Re: Bijzondere inscripties op oorlogsgraven
Goedemorgen,

Ik begrijp nu de bijzondere afwijkende inscripties.
Gisterenavond, in mijn jeugdig enthousiasme, te snel het bericht van Paul gelezen. Sorry :oops:

Ik ben ook meer een ochtend mens ...

Ga nu opzoek uit naar de echte afwijkingen ...

Groet André :mrgreen:

_________________
Alles sal reg kom as ons almal ons plig doen


wo sep 19, 2012 7:56 am
Profiel
Roel R
Bericht Re: Bijzondere inscripties op oorlogsgraven
Voor info over deze Czech, Joseph Mohr, zie www.kx-b.com Volgende maand richt ik samen met een Tsjechisch Luchtmacht Squadron een monument op voor deze crash!


wo sep 19, 2012 8:22 am
Avatar gebruiker
arwanda1465

Geregistreerd:
za sep 18, 2010 8:40 pm
Berichten: 611
Woonplaats: Ergens in Nederland
Bericht Re: Bijzondere inscripties op oorlogsgraven
Roel Rijks schreef:
Voor info over deze Czech, Joseph Mohr, zie http://www.kx-b.com Volgende maand richt ik samen met een Tsjechisch Luchtmacht Squadron een monument op voor deze crash!


Roel,

Goed werk.

Opdat deze mannen tot in lengte van dagen in onze herinnering mogen blijven ....

André

_________________
Alles sal reg kom as ons almal ons plig doen


wo sep 19, 2012 12:28 pm
Profiel
Pieter F
Bericht Re: Bijzondere inscripties op oorlogsgraven
Goed werk Roel! Hou ons op de hoogte!


wo sep 19, 2012 4:47 pm
Pieter F
Bericht Re: Bijzondere inscripties op oorlogsgraven
Hier een voorbeeld van een indrukwekkende persoonlijke tekst, waar Paul in zijn openingspost naar verwees.

Afbeelding

Zijn broer Keith is gesneuveld in Noord-Afrika, maar heeft geen bekend graf. Op deze manier worden beide jongens op dezelfde grafsteen herinnerd.


wo sep 19, 2012 5:39 pm
Paul
Bericht Re: Bijzondere inscripties op oorlogsgraven
Dat is inderdaad een indrukwekkende en bijzondere tekst, zoiets was ik nog niet tegengekomen. Wat een leed voor die ouders!

De meest indrukwekkende tekst die ik eens ben tegengekomen is deze kort maar krachtige:

HE WAS ALL I HAD

Op een of andere manier was dit een tekstje wat ik nooit meer los heb kunnen laten, het is al zo'n 2 jaar geleden dat ik die las en ben nooit meer zoiets tegengekomen. Misschien dat een ander er niets bij voelt maar bij mij is het altijd blijven hangen.


wo sep 19, 2012 7:28 pm
Paul Siemons
Bericht Re: Bijzondere inscripties op oorlogsgraven
Paul schreef: Dat is inderdaad een indrukwekkende en bijzondere tekst, zoiets was ik nog niet tegengekomen. Wat een leed voor die ouders!

Wat betreft het onderschrift (epitaaf?) op de grafstenen bleek het voor W.O. I gesneuvelden de regel van de CWG te zijn dat de nabestaanden konden kiezen uit een aantal standaard teksten (Our beloved son b.v.) die op de steen werden aangebracht. Wilden de ouders een andere tekst dan moesten die daarvoor betalen.
Goed mogelijk dat dat ook gold voor W.O.II slachtoffers?
(dit even terzijde)


Mvg,
P.Siemons


wo sep 19, 2012 9:12 pm
Paul
Bericht Re: Bijzondere inscripties op oorlogsgraven
Dat was ik inderdaad ook al eens tegengekomen op internet. Er circuleert een IWGC brief over deze inscripties op internet uit de Eerste Wereldoorlog. Heb het nog even gezocht net en gevonden:
http://archiver.rootsweb.ancestry.com/th/read/GREATWAR/2009-09/1253216863

Ik weet niet of dit ook bij de WW2 slachtoffer zo was.

Wat me wel is opgevallen is dat de OGS het ook bij nieuwe oorlogsgraven doet, zoals de Afghanistan oorlogsgraven.

Afbeelding


wo sep 19, 2012 11:03 pm
Paul
Bericht Re: Bijzondere inscripties op oorlogsgraven
Een bijzondere grafsteen is ook te vinden in Oisterwijk. Op deze steen staan de voornamen voluit geschreven terwijl dit normaal gezien alleen de initialen zijn. In een enkel geval ben ik ook wel eens een voornaam tegengekomen i.p.v. de initiaal maar zoals deze heb ik het verder nog niet gezien.

Afbeelding


do sep 20, 2012 4:51 pm
Pieter F
Bericht Re: Bijzondere inscripties op oorlogsgraven
Wat betreft de persoonlijke inscripties heb ik het boek 'The unending vigil' van Philip Longworth er even bijgepakt. Hij schrijft:

While the standard headstone was insisted upon, it was felt nevertheless that relatives should be allowed to contribute something personal to what would otherwise have seemed unrelievedly institutional memorials. They were therefore allowed to choose and pay for an inscription or text for the headstone. Ware reported some pathetic cases of people unable to afford even a small fee and Gosling was against any idea of payment at all. Nevertheless in a strange deference to the spirit of free enterprise to continue the practice, though, still more strangely, relatives’ instructions were to be carried out whether the money was forthcoming or not. Inevitably many declined even to suggest an inscription which they could not afford and so, pressed by the Canadians who wished to cover the costs of all inscriptions for their graves in any case, the Commission declared payment to be purely voluntary.

Deze passage had betrekking op de Eerste Wereldoorlog. Later komt Longworth nog terug op de kwestie:

The old bugbear of personal inscriptions and who should pay for them caused fresh altercation. It had been proposed to invite payment of up to seven shillings and sixpence for a three-line inscription, but the Canadians, who again joined the New Zealanders in opposition on grounds of equality of treatment, began to charge to the Commission the costs of inscriptions on headstones they were erecting in Canada. The Australians also disliked the idea of accepting any payment from relatives. But Ware and some senior members of the staff were strongly in favour because they thought it allowed relatives to ‘participate actively in the act of commemoration’. Some unrealistic guesses as to the proportion of next of kin in Britain who wanted this were put forward to support the case. A sub-committee was set up to seek a compromise, but the question dragged on until 1947when, in effect, it was agreed to differ. The New Zealanders were adamant that their graves should not carry personal inscriptions. Each of the other Governments would pay for its own and decide whether and how the relatives should reimburse them.


do sep 20, 2012 6:28 pm
Pieter F
Bericht Re: Bijzondere inscripties op oorlogsgraven
Paul schreef:
Een bijzondere grafsteen is ook te vinden in Oisterwijk. Op deze steen staan de voornamen voluit geschreven terwijl dit normaal gezien alleen de initialen zijn. In een enkel geval ben ik ook wel eens een voornaam tegengekomen i.p.v. de initiaal maar zoals deze heb ik het verder nog niet gezien.


Met meerdere voornamen zie je het inderdaad niet zo vaak. Met enkele voornamen komt het wel vaker voor. Zoals dit graf in Hoek van Holland.

Afbeelding


do sep 20, 2012 6:33 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 40 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group