Het is nu vr maart 29, 2024 12:53 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 14 berichten ] 
Hürtgenwald (deel 1) 
Auteur Bericht
S.Aarts
Bericht Hürtgenwald (deel 1)
Hallo allemaal,

Al maanden had ik het gepland en twee weken geleden heb ik dan eindelijk de tijd gevonden om eens het Hürtgenwald (tussen Aken en Monschau) te bezoeken. Het was helaas maar een middag, maar ik ga snel weer terug omdat er echt nog heel veel te zien is van wat er zich heeft afgespeeld tussen september 1944 en februari 1945. Voor de geïnteresseerden zal ik hier wat foto's met uitleg plaatsen.

Mijn bestemming die middag was de river de Kall en met name de beruchte Kall-trail waar de "Allerseelenschlacht" zich heeft afgespeeld. De Amerikaanse 28th "Keystone" Division had opdracht gekregen om vanuit Vossenack naar het zuiden te gaan via een smal pad over de rivier de Kall om Kommerscheidt en vervolgens Schmidt in te nemen. De infanterie divisie slaagde erin om Kommerscheidt te veroveren, maar werd een dag later door een Duitse tegenaanval van infanterie en tanks weer terug gedreven. De snelle geallieerde opmars vanaf 6 juni 1944 was met name te danken aan het overwicht van tanks en vliegtuigen, maar in het dichte, mistige woud waren deze nauwelijks inzetbaar. De Shermantanks die de 28th Division moesten assisteren waren nauwelijks over het smalle pad (de Kall-trail) te manoeuvreren waardoor de infanteristen er grotendeels alleen voor stonden. In het donker en de mist probeerden kleine groepjes infanteristen zich via de Kall-trail weer richting Vossenack in veiligheid te brengen, maar het pad was op sommige plaatsen weer in Duitse handen gevallen. Het gevolg was dat de verliezen van de 28th enorm waren en het Hürtgenwald zijn latere bijnaam van de "Death-factory" alle eer aandeed. Het symbool van de 28th Division kreeg na de Allerseelenschlacht dan ook naast "Keystone" de bijnaam "Bloody Bucket". De foto's zullen hopelijk enigszins duidelijk maken dat de omstandigheden waar deze soldaten zich in bevonden dan ook echt hachelijk waren, want dit woud is ook vandaag nog grotendeels verlaten, stil en moeilijk begaanbaar.

Op weg van Zweifall richting Vossenack kwamen we deze bunkers voor mitrailleurs tegen die beidde kanten van de weg onder vuur konden nemen.

Afbeelding Bunker gericht naar het zuidoosten (Vossenack).

Afbeelding Uitzicht richting Vossenack.

Afbeelding

Afbeelding Ingang.

Afbeelding Bunker gericht op het noordwesten (Zweifall).

Via een smalle weg kwamen we vanuit Vossenack bij de Mestrenger Muhle in het dal van de Kall-trail bij het riviertje de Kall. We liepen eerst naar de brug om deze te bekijken.

Afbeelding De brug gezien vanuit de richting Vossenack. Vanuit deze kant moesten de Amerikanen naar Kommerscheidt-Schmidt.

Afbeelding

Afbeelding Monument op de brug "A Time for Healing".

Afbeelding Een stukje het pad omhoog richting Kommerscheidt waar de rupsbanden van een Sherman nog te zien zijn.

Vervolgens liepen we terug naar de brug en de Kall-trail omhoog richting Vossenack waar de Amerikanen hun aanval waren begonnen. Op de helling waren nog schuttersputjes te zien die het pad en de rivier onder vuur konden nemen. Ik vraag mij wel altijd af of deze nog origineel zijn of dat een fanatiekeling bezig is geweest. Toen ik bij Foy ging kijken in de Ardennen (waar Easy-company zich had ingegraven) was duidelijk te zien dat iemand, of meerdere, putjes had zitten graven en deze bedekt met takken en boomstammen..... Omdat deze op de foto niet meer zo diep waren vermoed ik wel dat ze echt zijn:

Afbeelding

Bovenaan het pad op het plateau van Vossenack liepen we dezelfde weg terug. Op de volgende twee foto's is te zien hoe de Kall-trail het bos ingaat en hoe smal het zelfs vandaag nog is. In mijn Duitse gids staat dat de ingenieurs aanvankelijk een voetpad aantroffen dat ze verbreed hebben zodat tanks er in colonne overheen konden. Zelfs dat lijkt vandaag nog een hele prestatie want behalve smal is het pad ook ontzettend steil, wat ik eerlijk gezegd niet verwacht had. Helaas is op de foto's niet goed te zien hoe steil het is.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bijna onderaan het pad, vlakbij de brug, is een klein plateau waar de Amerikanen hun first-aid station hadden ingericht. Omdat de Duitsers het pad op sommige plaatsen hadden afgesneden was er sprake van een opmerkelijk samenwerkingsverband: de Amerikanen die gewond waren mochten door de Duitsers linies naar deze hulppost om verzorgd te worden, mits de Duitse gewonden hier ook terecht konden. Op dit kleine stukje grond werkten Amerikaanse en een Duitse arts dus samen om alle gewonde soldaten te helpen. Terecht een plek voor een remembrance-kruisje.

Afbeelding

Toen begon het al donker te worden en zijn we terug naar huis gereden. We kwamen nog langs een Duitse "waterbunker", maar helaas konden we nauwelijks nog wat zien. Wat wel opviel was de enorme omvang van deze bunker (die tot maart niet bezocht mag worden vanwege de vleermuizen):

Afbeelding

Ik ga heel snel weer terug en dan zal ik wat meer foto's plaatsen. Er zijn vooral nog veel bunkers in het gebied die ik absoluut wil zien. Deze middag was in ieder geval al heel indrukwekkend!


za jan 21, 2012 12:25 pm
S.Aarts
Bericht Re: Hürtgenwald (deel 1)
Ik zie dat de foto's wat klein zijn. Als iemand tips heeft hiervoor dan zijn deze zeer welkom (ben nog een beginneling op dit gebied....)!


za jan 21, 2012 12:29 pm
Staf
Fedor

Geregistreerd:
do feb 21, 2008 6:20 pm
Berichten: 1642
Bericht Re: Hürtgenwald (deel 1)
Leuke middag gehad zo te zien. Die twee bunkers tussen Zweifall en Vossenack heb ik niet eerder gevonden (waarschijnlijk stonder er eerst bomen voor. Waar liggen die precies?

_________________
Avatar: Lt. Friedrich Lengfeld - No man hath greater love than he who layeth down his life for his enemy.


zo jan 22, 2012 12:53 am
Profiel
S.Aarts
Bericht Re: Hürtgenwald (deel 1)
Hoi Fedor,

vanuit Zweifall richting Vossenack over de Jagerhausstrasse (L24) liggen de bunkers links van de weg, net na Zweifall en de zagerij (ik geloof dat het een zagerij is, hier stonden eerst ook bunkers waar de Amerikanen hun HQ hebben gehad volgens mijn Duitse gids en ik geloof dat er nog eentje staat, maar ik ben niet gaan kijken).


zo jan 22, 2012 11:02 am
S.Aarts
Bericht Re: Hürtgenwald (deel 1)
Bij deze de beschrijving in het boek Hurtgenwald 1944/1945 van Monnartz over de 2 bunkers en de zagerij:

"Hinter dem heutigen Sagerwerk lagen die bunker mit dem nummer 338, 340, 341 (Bunker 341 liegt noch hinter dem Sagewerk am abzweigenden Waldweg). Die Bunker 338 und 340 wurden von der 8. US-Infanteriedivision im November 1944 als Divisionsgefechtsstand genutzt. Wenn sie die Jagerhausstrasse etwa 300 m wieder Richting Zweifall zuruckgehen, finden sie auf der rechten Seite die Reste der Bunker 334 und 335, zwei MG-Schartenstande, die Bunker sind miteinander verbunden".


di jan 24, 2012 3:52 pm
Pieter F
Bericht Re: Hürtgenwald (deel 1)
Interessante reportage Sjoerd! :D Ik zal je even een PB' tje sturen voor de foto's.


di jan 24, 2012 6:30 pm
Bunkervos
Bericht Re: Hürtgenwald (deel 1)
Voor een uitgebreide fotoreportage zie :

http://www.bunkervos.nl/nieuwe%20site/i ... index.html

Groeten

Bunkervos


vr jan 27, 2012 11:47 pm
muncio
Bericht Re: Hürtgenwald (deel 1)
S.Aarts schreef:
Hoi Fedor,

vanuit Zweifall richting Vossenack over de Jagerhausstrasse (L24) liggen de bunkers links van de weg, net na Zweifall en de zagerij (ik geloof dat het een zagerij is, hier stonden eerst ook bunkers waar de Amerikanen hun HQ hebben gehad volgens mijn Duitse gids en ik geloof dat er nog eentje staat, maar ik ben niet gaan kijken).


Mooie bijdrage Sjoerd. Mijn eerste instantie reactie was, "hey die bunkers ken ik nog niet". Interessant als ik er weer ben dan ga ik dat meteen opzoeken.
Ik zie uit naar je vervolg van de foto serie.


za feb 11, 2012 12:42 pm
S.Aarts
Bericht Re: Hürtgenwald (deel 1)
Even een kleine update om het formaat van de foto's te testen. Afgelopen week was het ijskoud in het Hurtgen en de foto's zijn niet allemaal even geslaagd, maar het uitglijden over ijs en modder om een nieuwe bunker te ontdekken maakte het weer goed :).

Deze keer een zoektocht in Roetgen, het eerste Duitse dorp dat door de geallieerden werd ingenomen. Hier ligt de Hockerhindernis met Schrankensperre over het riviertje de Grolisbach:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Op de weg van Roetgen naar Rott, naar het noorden over de L238, zouden nog wat bunkers moeten liggen. Ik heb tot nu toe twee ontdekt

Bunker 52, Regelbau 100 (verwoest, alleen de voorkant rest nog):

Afbeelding

Bunker 41, Regelbau 105d, MG-kasematte aan de L238 richting Rott. De ijspegels zeggen genoeg:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En nog een stukje Siegfriedlinie op de hoogte van Schmithof:

Afbeelding

Afbeelding

Dit koude, natte weer vind ik ideaal om bunkers te zoeken, maar helaas lijden de foto's eronder. Vooral frustrerend is dat het in dit woud nog steeds vaak donker is waardoor het bijna nachtopnames lijken (om 3 uur 's middags), excuses voor de kwaliteit! Hopelijk komt weer snel een update.....


za feb 18, 2012 11:59 pm
S.Aarts
Bericht Re: Hürtgenwald (deel 1)
Met dank aan Pieter F. voor de hulp!


zo feb 19, 2012 12:01 am
Bunkervos
Bericht Re: Hürtgenwald (deel 1)
De genoemde bunker 52 Regelbau 100 is een MG stand met het nummer 49 Zie:

http://www.bunkervos.nl/nieuwe%20site/i ... child.html

Groeten
Bunkervos


zo feb 19, 2012 4:18 pm
Staf
Fedor

Geregistreerd:
do feb 21, 2008 6:20 pm
Berichten: 1642
Bericht Re: Hürtgenwald (deel 1)
Niet door de grondeigenaar met een hooivork bedreigd bij de Grolisbach? Daar werd altijd voor gewaarschuwd... ;)

Mooie foto's verder :) Kunnen uiteraard incl. exacte locaties aan oorlogsmusea.nl gedoneerd worden... :mrgreen:

_________________
Avatar: Lt. Friedrich Lengfeld - No man hath greater love than he who layeth down his life for his enemy.


zo feb 19, 2012 4:50 pm
Profiel
S.Aarts
Bericht Re: Hürtgenwald (deel 1)
Bunkervos; je had gelijk wat de MG-stand betreft, bijna alle bunkers behalve nummer 41 zijn helaas geslecht bij Roetgen. Mooie website trouwens!

Ik ben een nieuw onderwerp begonnen met wat betere foto's (geen thumbnails dus) over het Hurtgenwald, hopelijk mag dat van de moderator....


za feb 25, 2012 11:28 pm
Pieter F
Bericht Re: Hürtgenwald (deel 1)
S.Aarts schreef:
Ik ben een nieuw onderwerp begonnen met wat betere foto's (geen thumbnails dus) over het Hurtgenwald, hopelijk mag dat van de moderator....

Dan vatten we dat topic maar op als deel 2.. ;-)


zo feb 26, 2012 8:46 am
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 14 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group