Het is nu do maart 28, 2024 11:30 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 66 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Verschillen tussen Wehrmacht en de SS? 
Auteur Bericht
Harro
Bericht 
Vin1 schreef:
Ik stop dan ook om mijn energie te steken in het keer op keer proberen om bij het discussiepunt te blijven.

Wat is volgens jou het discussiepunt dan in dit topic?


do apr 15, 2010 11:19 am
Jochen S.
Bericht 
Volgens mij:
Citaat:
Het enige waar het om gaat en wat mijn punt/vraag is, waar de fanatisme hoger lag. bij de Wehrmacht of W-SS


Deze vraag is onmogelijk te beantwoorden. Misschien is het wel interessant voor je om te weten dat zelfs nog in November 1944 de Abt. IV "LSSAH" in hun Politische Wochenschau uitgebreidt aandacht gaf aan de politieke levenswijze van de WSS soldaat. Of dit in de wehrmacht divisies ook aan de orde was weet ik niet maar divisiekommandeur Mohnke wilde meer aandacht voor deze Politische-Weltanschauliche scholing om het gemis aan militaire scholing op te kunnen vangen voor toekomstige Einsätze.

Bijgevoegd nog een stukje tekst uit de Politische Wochenschau November 1944(Bron: T-354/625 NARA)

Afbeelding

Komt dit misschien in de buurt als antwoord op je vraag?


do apr 15, 2010 12:03 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Maar ook de Politische Wochenschau is voornamelijk propaganda.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


do apr 15, 2010 1:22 pm
Profiel WWW
Vin1
Bericht 
Bedankt Jochen S. voor je bijdrage.
En het is inderdaad gebleken dat het vraagstuk lastig te beantwoorden is.


do apr 15, 2010 1:28 pm
Harro
Bericht 
Maar wat Jochen aantoont is dat de divisiecommandant zijn mannen op ideologisch gebied niet geschoold genoeg vond en aandrong op (bij)scholing. Dit zegt iets over het politieke fanatisme in de 1e SS divisie terwijl de SS juist geducht zou zijn geweest vanwegen dit politieke fanatisme.


do apr 15, 2010 1:29 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
:lol: Het feit dat dit in propagandistische publikaties wordt geplaatst heeft alleen maar tot doel de manschappen op hun eigenlijke "achtergrond" te wijzen. Blijkbaar was dit nodig gezien de ervaringen tijdens de strijd.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


do apr 15, 2010 1:34 pm
Profiel WWW
Harro
Bericht 
Yup, het sluit aan op wat ik al eerder aanhaalde: door de enorme toestroom van manschappen die uit de Luftwaffen en de Kriegsmarine naar de Waffen-SS werden overgeplaatst, plus de toestroom van dienstplichtigen, en door de steeds kortere tijd die er was om deze nieuwe manschappen te trainen (eind 1944 nog maar zes weken) liep het aantal manschappen dat voldeed aan de partij ideologische normen zo sterk terug dat (bij)scholing in de ogen van de commandant noodzakelijk werd. Het geeft een "kijkje in de keuken" in een Waffen-SS die steeds minder uit fanatieke nazi's bestond.


do apr 15, 2010 2:01 pm
Jochen S.
Bericht 
Timo, perfect samengevat. Je kunt daarom qua fanatisme geen vergelijk maken tussen de SS-Verfügungstroepen/Waffen SS van 1939/40 en welke in 1944 WSSer werden. In de Politische Wochenschau werd nog eens duidelijk benadrukt dat alleen les in ideologie je nog geen 'goede' WSSer maakte. Het was meer een (letterlijk vertaald) 'manier van leven'!


do apr 15, 2010 5:32 pm
Harro
Bericht 
Het bewijst gewoon weer dat "de Waffen-SS" niet bestond en "de Waffen-SS'er" al helemaal niet.


vr apr 16, 2010 7:20 pm
ik ben Michiel
Bericht 
Ik ben het onderwerp niet echt aan het volgen maar ik viel toch wel over het volgende:

Vin1 schreef:
Elite-eenheden van de wehrmacht waren inderdaad de divisie Gross-Deutschland en de Panzer-lehr-division.
En inderdaad de Fallschirmjagers.

elite-eenheden van de elite-eenheden? Ge zijt hier van alles door elkaar aan het gooien.

Werhmacht? Had de Werhmacht dan SS eenheden in haar rangen? Volgens mij waren de stokpaardjes van de Werhmacht, de speerpunten. En deze speerpunten waren nog altijd de pansterdivisies.

Fallschirmjager? Vielen die dan ook onder de Wehrmacht? Ik dacht het niet. Fallschirmjager was een eenheid die viel onder het commando van de Luftwaffe.

Ik heb de Waffen SS steeds een vreemde eenheid die toch ook een tikkeltje mysterieus blijft. Feit is wel dat de SS in de loop van de oorlog steeds meer invloed kreeg. Zeker na de mislukte aanslag op Hitler uitgevoerd door officieren uit de Werhmacht. Het is zoals Harro zegt, op het einde van de oorlog waren de mannen die bij de Waffen SS raakten steeds minder fanatiek. Ik vind zelfs dat je kan stellen dat de Wehrmacht volledig vernietigd is aan het oostfront. Uiteindelijk bleef er dan buiten de SS dan ook niet veel meer over voor Nazi-Duitsland om in te zetten.


za apr 17, 2010 7:58 pm
Moderator
Avatar gebruiker
Jean

Geregistreerd:
vr jul 24, 2009 2:23 pm
Berichten: 1184
Woonplaats: Flanders Fields
Bericht 
ik ben Michiel schreef:
Ik vind zelfs dat je kan stellen dat de Wehrmacht volledig vernietigd is aan het oostfront. Uiteindelijk bleef er dan buiten de SS dan ook niet veel meer over voor Nazi-Duitsland om in te zetten.


Dit is gedeeltelijk waar, maar door de "fantastische tactische " gave van grofaz zijn er veel Wehrmacht eenheden niet ingezet, wegens ....
En tijdens de laatse dagen was er niet veel ss meer aanwezig. Buiten wat fransosen wat vikingen en Belgaenen. :mrgreen:

_________________
Ni dieu, ni maitre


za apr 17, 2010 8:22 pm
Profiel
Harro
Bericht 
Tot de laatste dag van de oorlog bestonden alle Waffen-SS divisies nog. Wat jij beschrijft is de laatste dagen in Berlijn (en dat hield een week eerder op dan de capitulatie van al die andere divisies).


za apr 17, 2010 8:56 pm
Harro
Bericht 
ik ben Michiel schreef:
Werhmacht? Had de Werhmacht dan SS eenheden in haar rangen? Volgens mij waren de stokpaardjes van de Werhmacht, de speerpunten. En deze speerpunten waren nog altijd de pansterdivisies.

Fallschirmjager? Vielen die dan ook onder de Wehrmacht? Ik dacht het niet. Fallschirmjager was een eenheid die viel onder het commando van de Luftwaffe.

Michiel, je gooit Wehrmacht en Heer door elkaar. De Wehrmacht bestond uit de Heer (landmacht), Luftwaffe (luchtmacht) en de Kriegsmarine (zeemacht). In de praktijk functioneerde ook de Waffen-SS, officieel de militaire tak van de SS, als een onderdeel van de Wehrmacht.


za apr 17, 2010 8:58 pm
Moderator
Avatar gebruiker
Jean

Geregistreerd:
vr jul 24, 2009 2:23 pm
Berichten: 1184
Woonplaats: Flanders Fields
Bericht 
Juist Harro, maar achter "Buiten wat fransosen wat vikingen en Belgaenen" moest eigenlijk een :mrgreen: staan. Met de achtergrondwetenschap dat het voornamelijk (dus niet allemaal) buitenlandse SS'ers waren die Berlijn op het laatst verdedigden. De rest waren hun oksels al aan het bewerken :mrgreen:
Was wat "warrig" en onvolledig geschreven, maar de eigenlijke bedoeling was om aan te duiden dat heel wat (dus niet allemaal) SS eenheden op het laatst niet meer zo fanatiek waren, en enkel de Buitenlanders die niks te verliezen hadden bleven strijden.

_________________
Ni dieu, ni maitre


zo apr 18, 2010 10:56 am
Profiel
Harro
Bericht 
Hmmm, let op want de meeste divisies waren hun oksels niet aan het bewerken maar bezig met wilde gevechten met het Rode leger waarbij heel veel soldaten op het laatste moment sneuvelden. Deze divisies probeerden kost wat kost voor de oprukkende Russen uit de Amerikaanse linies te bereiken om zich daar over te geven. Ik zal hier vanavond iets over posten uit mijn correspondentie met veteranen om een indruk te geven van hoe dit ging.


zo apr 18, 2010 12:30 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 66 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 34 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group