Het is nu di maart 19, 2024 7:54 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Joseph Schreieder Englandspiel 
Auteur Bericht
Vehikel
Bericht Joseph Schreieder Englandspiel
Weet er iemand wat er van Joseph Schreieder geworden is? De man was een van de hoofdverantwoordelijken van het "Englandspiel" en in die hoedanigheid verantwoordelijk voor de dood van meer dan 50 Nederlanders die tijdens het "Englandspiel" in goed vertrouwen afsprongen, om vervolgens in september '44 laaghartig in Malthausen vermoord te worden.
De man is blijkbaar na de oorlog opgepakt en vrijgesproken, blijkbaar een hoge functie in Beieren gekregen, heeft zelfs nog een boek over het Englandspiel geschreven en in de jaren 50 voor radio "free Europe" gewerkt. Hierna vind ik niets meer terug over dit fanatieke baasje dat, zoals velen, de dans en de galg ontsprongen is..........


zo nov 14, 2010 9:01 pm
Herisson77
Bericht 
Schreieder was niet alleen betrokken bij de ondergang van de meer dan 50 geheim agenten van het Englandspiel doch ook daardoor bij die van honderden helpers van verzetsorganisaties. Er is wel aangevoerd dat hij slechts zijn werk als speurder zo goed mogelijk heeft willen doen en dat hij dus geen echte misdadiger was.

Zie o.a. mijn reactie alhier:

http://www.stiwotforum.nl/viewtopic.php?t=12265

Het zou inderdaad interessant zijn om te weten hoe het verder met de man is afgelopen. Uiteindelijk heeft hij over veel zaken het achterste van zijn tong niet laten zien (of mogen laten zien), noch tijdens het proces, noch in zijn boek en is hij voor de parlementaire enquete naar het Englandspiel na de oorlog zelfs in het geheel niet verhoord!

Kan me dus voorstellen dat er heel wat mensen zijn geweest (ook nabestaanden van de slachtoffers) die hem heel graag eens hadden willen spreken om de waarheid over de achtergrond van de dood van hun dierbaren te kunnen vernemen.

Of hij zich daarvoor heeft moeten afschermen is me niet bekend.

Van één van zijn beruchte medewerkers (van het duo Poos en Slagter, twee zogenaamde V-manner) is wel bekend dat deze na het uitzitten van zijn straf naar Zuid-Afrika emigreerde en daar een nieuw bestaan opbouwde als privé-detective!


zo nov 14, 2010 10:21 pm
Kriegsberichter
Bericht 
Eeeeeh... wel eens van Google gehoord..... ? Vast wel... :lol:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Joseph_Schreieder

Citaat:
fanatieke baasje dat, zoals velen, de dans en de galg ontsprongen is


Als je dus bent vrijgesproken dat had men dus toen niets... (toen al niet)... Fanantiek wil niet zeggen dat je verkeerd bent geweest. Of u moet documenten hebben dat hij oorlogmisdaden heeft begaan.... Dan zie ik ze graag hier geplaatst...


zo nov 14, 2010 11:07 pm
Herisson77
Bericht 
Kriegsberichter schreef:
Eeeeeh... wel eens van Google gehoord..... ? Vast wel... :lol:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Joseph_Schreieder


Maar ook Wikipedia geeft geen antwoord op de vraag van Vehikel. :wink:


zo nov 14, 2010 11:14 pm
Kriegsberichter
Bericht 
Hij is dus vrij man na de oorlog ... INa de oorlog in dient van de CIA, Radio Free Europe... Boek geschreven... (so what). Hj was immers onschuldig...

Vermoedelijk daarna met pensioen gegaan... (wat doe je anders). Maar Waarom is het belangrijk om te weten wat iemand die vrij is gesproken na de oorlog nog allemaal heeft gedaan.
Wat er van Schreider is geworden gaf hij zelf al aan in zijn mail...

Wat wil je nog meer weten ? Misschien is het handig als hij zelf even aangeeft wat hij precies nog meer wilt weten en mogelijk ook waarom hij dat zo belangrijk vind.
Waneer die is overleden (geboren 1904) ? Aan een ernstige ziekte ? Welke dan precies ? Schoenmaat?

Ik zie het historisch belang niet zo 1,2,3, maar misschien kan hij dat beantwoorden.


zo nov 14, 2010 11:34 pm
Herisson77
Bericht 
Kriegsberichter schreef:
Ik zie het historisch belang niet zo 1,2,3, maar misschien kan hij dat beantwoorden.


Schreieder is een belangrijke historische figuur uit de Tweede Wereldoorlog. Dus kan me heel goed voorstellen dat men zijn levenseinde wil kennen.

Stel dat hij zich bijvoorbeeld in de VS heeft gevestigd (en daar bijv. overleden is), dan zou ik dat een heel interessant gegeven vinden.


ma nov 15, 2010 12:46 am
Kriegsberichter
Bericht 
... hij werkte coor de CIA... dus dan is een einde in de VS voor de hand, maar kan ook in Duitsland zijn. Wie weet wel in Nederland....
Waarom is dat héél interessant. ? Kan je dat ook onderbouwen?


ma nov 15, 2010 12:52 am
Herisson77
Bericht 
Kriegsberichter schreef:
... hij werkte coor de CIA... dus dan is een einde in de VS voor de hand, maar kan ook in Duitsland zijn. Wie weet wel in Nederland....
Waarom is dat héél interessant. ? Kan je dat ook onderbouwen?


De waarheid achter het Englandspiel is nooit opgelost. Sommigen fluisteren wel dat het eigenlijk een Americaspiel was, omdat de Amerikanen toch het liefst als eerste in Berlijn wilden arriveren, de overwinnaars in Europa wilden zijn, en zich in het spel gemengd zouden hebben. Engeland bleef dan toch een rivaal. Politiek is en blijft natuurlijk smerig en de offers zijn groot. Ergens moet er toch een deal zijn gemaakt?

Wat ik wel weet is dat sommige nazi's zich aan het einde van de oorlog toen Duitsland de strijd aan het verliezen was, compromitterend zouden zijn gaan opstellen naar de Westerse geallieerden toe, aangezien zij liever hen als bevrijders zagen komen, dan de in hun ogen barbaarse Russen. Wat dat aangaand had men eigenlijk een gemeenschappelijke vijand: het communisme. Tevens konden zij daarmee hun leven redden als zij in gevangenschap zouden geraken en er met een milde straf van af komen. Deze gang van zaken zou ook kunnen verklaren waarom er verhoudingsgewijs zoveel linkse verzetsstrijders in Duitse handen zijn gevallen en omgebracht. Het groene licht zou ook van over de oceaan geschenen hebben.

Ik zeg dus steeds nadrukkelijk: zou, zouden etc.


ma nov 15, 2010 2:07 am
Harro
Bericht 
Kriegsberichter schreef:
... hij werkte coor de CIA... dus dan is een einde in de VS voor de hand, maar kan ook in Duitsland zijn. Wie weet wel in Nederland....
Waarom is dat héél interessant. ? Kan je dat ook onderbouwen?

Hij werkte voor de CIA in München en werd bovendien een hoge ambtenaar bij de Duitse overheid (Oberregierungsrat). Waarom ligt een einde in de VS dan voor de hand?


ma nov 15, 2010 10:31 am
Vehikel
Bericht 
Kriegsberichter schreef:
Eeeeeh... wel eens van Google gehoord..... ? Vast wel... :lol:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Joseph_Schreieder

Citaat:
fanatieke baasje dat, zoals velen, de dans en de galg ontsprongen is


Als je dus bent vrijgesproken dat had men dus toen niets... (toen al niet)... Fanantiek wil niet zeggen dat je verkeerd bent geweest. Of u moet documenten hebben dat hij oorlogmisdaden heeft begaan.... Dan zie ik ze graag hier geplaatst...

Als het op google te vinden was, had ik de vraag niet gesteld.
En de stelling " hij werd vrijgesproken, dus hij was onschuldig" is mij een beetje heel kort door de bocht. Net nu nog maar eens in de publiciteit komt dat veel hoge Duitsers, ook met bloed aan hun handen, "met liefde en plezier" opgenomen werden in verschillende geallieerde landen........., nu meer en meer naar buiten komt dat zelfs de processen in Nürenberg een farce waren en een maat voor niets, durf jij dit beweren?????
Overigens vind ik het ook nogal boud dat ik tegenover jou zou moeten verklaren waarom ik hierover informatie zoek. Het lijkt wel een verhoor zoals Schreieder ze zelf af nam :twisted:
Laten we zeggen dat ik mijn reden heb, dat lijkt me, zeker naar jou toe, voldoende.


ma nov 15, 2010 5:45 pm
Herisson77
Bericht 
Harro schreef:
Kriegsberichter schreef:
... hij werkte coor de CIA... dus dan is een einde in de VS voor de hand, maar kan ook in Duitsland zijn. Wie weet wel in Nederland....
Waarom is dat héél interessant. ? Kan je dat ook onderbouwen?

Hij werkte voor de CIA in München en werd bovendien een hoge ambtenaar bij de Duitse overheid (Oberregierungsrat). Waarom ligt een einde in de VS dan voor de hand?


Om het vuurtje weer aan te stoken, en me weer in de discussie te mengen, natuurlijk ligt niets voor de hand voor Duitse functionarissen met een dergelijke loopbaan.

Scheveningen moet ook na de oorlog zijn aantrekkingskracht hebben behouden. De bezetter was dol op de Noordzee (van daaruit keek je richting het begeerde Engeland), het Hollandse water. Men had tijdens de bezetting een paar woorden Hollands geleerd en was bediend. (een beetje sarcastisch bedoeld).

Maar verder zegt het natuurlijk niets. Alles is mogelijk.


ma nov 15, 2010 8:19 pm
Moderator
Avatar gebruiker
Jean

Geregistreerd:
vr jul 24, 2009 2:23 pm
Berichten: 1184
Woonplaats: Flanders Fields
Bericht 
Het is zeker geen rare vraag, op een aantal forums loopt deze vraag al jaren. Zijn schuilnaam tijdens zijn Amerikaanse jaren was HANS BAUER, of DR.MABUSE (naam van film uit de jaren twintig van Frits Lang ).

Msschien is hij later van identiteit veranderd? In elk geval je bent niet de enige die op zoek is.

_________________
Ni dieu, ni maitre


ma nov 15, 2010 9:05 pm
Profiel
Kriegsberichter
Bericht 
Harro schreef...
Citaat:
Hij werkte voor de CIA in München en werd bovendien een hoge ambtenaar bij de Duitse overheid (Oberregierungsrat). Waarom ligt een einde in de VS dan voor de hand?



Hoe kom je aan Munchen...? Voor mij was dat niet bekend. CIA... US dat is de link die ik open hou (maar als aangegeven als hij hier om de hoek heeft gewoond dan geloof ik het ook)


ma nov 15, 2010 9:15 pm
Vehikel
Bericht 
HKBA44 schreef:
Het is zeker geen rare vraag, op een aantal forums loopt deze vraag al jaren. Zijn schuilnaam tijdens zijn Amerikaanse jaren was HANS BAUER, of DR.MABUSE (naam van film uit de jaren twintig van Frits Lang ).

Msschien is hij later van identiteit veranderd? In elk geval je bent niet de enige die op zoek is.


Maar de reactie van "kriegsberichter" vind ik wel zeer bevreemdend !


ma nov 15, 2010 9:18 pm
Kriegsberichter
Bericht 
Citaat:
Maar de reactie van "kriegsberichter" vind ik wel zeer bevreemdend !


Welke specifiek ?


ma nov 15, 2010 9:25 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group