Het is nu zo jul 12, 2020 5:38 pm

Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 49 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Hitler's oorlogsverklaring aan de Verenigde Staten 
Auteur Bericht
Vin1

Bericht 
John S. schreef:
Op zich vind ik het wel interessant om naar de speech te luisteren. Geeft een mooi beeld van de sluwe gerafineerdheid van de Führer; een waarachtig fascinerend doch verknipt mens. Maar wij weten intussen ook wat deze man en zijn aanhangers hebben aangericht. Alleen daarom al moet je duidelijk kijken voordat je deze link hier op het forum zet. Thelindgren is simpelweg een antisemitistische neo-nazi, met enge ideeen. WO-2freak had dit (net als ik) ook binnen 2 seconden kunnen zien. Alleen de titel van het eerste filmpje zegt genoeg....... :shock:

za dec 19, 2009 11:01 pm
Profiel WWW
Comu

Bericht 
Vin1 schreef:
Een goede spreker kan de massa bespelen en naar zijn hand zetten.
In de huidige politiek zie ik dit toch ook maar zelden terug dat er zulke sprekers aan het woord komen die wat extra's hebben....

Vin, ontkoppel je nu geen daden van woorden?

De politiek in dit land mag van mij ook af en toe het hoofd dicht houden en eens wat gaan doen en af en toe mogen ze ook eens kappen met wat ze aan het doen zijn en er eens wat tekst en uitleg over geven.

Hitler was een sterke overreder met de verkeerde ideeen. Wanneer die twee dingen elkaar vinden, begint de ellende, zo leert de geschiedenis.

Dit lijkt me toch iets dieper gaan dan een discussie waar je in een of twee zinnen een kant en klare kloppende verklaring kunt neerzetten.

Daarom vind ik het ook zo raar dat mensen Hitler en Wilders met elkaar vergelijken en dat Wilders de Koran met MK vergelijkt. Het ligt veel gevoeliger dan dat.

En als dan neo's (Nee, wo2-freak, ik bedoel niet jou. Ik hou het op een te vlug geplaatste post.) blijven krabbelen aan dingen die misschien wel vergeven maar niet vergeten zijn, dan krabbel je wel aan het collectieve bewustzijn, lijkt me.

Blijft het ook nog feit dat dit volgens mij uitgesloten is van de wet op vrijheid van meningsuiting en dus wellicht strafbaar. Zoniet, corrigeer me even.

Je geschiedkundige insteek snap ik wel. Ik wil niet de groene sinterklaas uithangen die vraagt waar jij je chocoladeletter koopt, maar in dit soort gevoelige delen van de geschiedenis mag je wel even kijken waar de bronnen zich bevinden.

Ik denk dat dat een beetje slecht valt.

:wink: Meninkje. Zaterdagavond, he?

za dec 19, 2009 11:57 pm
Profiel WWW
Vin1

Bericht 
Ach dit soort dingen op youtube bekijk ik nooit hoor. Maar meer docu's van bijv. BBC. Ik zoek het ook niet op, maar als ik het zie, boeit het mij.

En Wilders vergelijken met Hitler is waanzin....
Ook zijn sprekerstalent staat niet eens in de schaduw van Hitler.

Verder wil ik het niet over politiek hebben met geen woorden maar daden.
Dat ben ik met je eens, maar dat is een hele andere discussie.

Ik bedoel in mijn reactie puur het feit dat ik het interessant vind als iemand een bijzonder talent heeft.
Het feit dat het levensgevaarlijk is als je dit combineert met verkeerde ideeen zoals Hitler, dat is een ander verhaal. Maar dat bedoel ik helemaal niet. Nogmaals puur de interesse in zijn talent van overeden.

Net als dat ik ook graag bijzondere topsporters interessant vind die in de topsport gewoon uitblikken.

Dus vat mijn reactie niet zo zwaar op aub. :D Totaal onschuldig :!:

zo dec 20, 2009 12:24 am
Profiel WWW
Hoofdredactie
Kevin

Bericht 
Ik denk ook niet dat Hitlers redenaarstalent hier ter discussie staat, en evenmin het feit dat het heel interessant kan zijn om vanuit historische belangstelling zijn toespraken te beluisteren.

Het gaat denk ik om het volgende:

wo2-freak schreef:
In de filmpjes is ook te zien dat Hitler duidelijke redenen had en dat de VS niet zo neutraal was als vaak word beweerd.

Dat lijken mij conclusies die je niet kunt trekken uit een dergelijke subjectieve bron. Waren de redenen die Hitler noemt voor de oorlogsverklaring de werkelijke redenen of waren het slechts "smoesjes" die hij voorhield aan zijn publiek? En hoe betrouwbaar is Hitler als hij het heeft over de neutraliteit van een land waaraan hij zojuist de oorlog verklaard heeft?

Bij alles wat hij zegt moeten we in ons achterhoofd houden wie het zegt en waarom. Het zijn geen feiten, het is propaganda. Daar zouden we tegenwoordig toch wel doorheen moeten kunnen prikken.

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur

zo dec 20, 2009 12:39 am
Profiel WWW
Harro

Bericht 
Dat is exact het punt dat ik wou maken. Op basis van een politieke redevoering van Adolf Hitler gepresenteerd door een neonazi in een antisemitische context ("the zionist state USA) kun je niet concluderen dat Hitler duidelijke redenen had (hooguit dat hij goede smoesjes/leugens klaar had om het aan zijn volk te verkopen) en al helemaal niet dat Amerika niet zo neutraal was als vaak wordt beweerd.

zo dec 20, 2009 1:43 am
Profiel
Comu

Bericht 
Zjuustem, het verschil tussen propaganda en daadwerkelijke politieke statements.

zo dec 20, 2009 11:13 am
Profiel WWW
Moderator
Pieter F

Bericht 
Kevin slaat in mijn ogen de spijker op zijn kop. Met het beluisteren van en het discussieren over deze toespraken is niks mis, mits je bronkritiek toepast en dit in je achterhoofd houdt. In dit laatste is wo2-freak te kort geschoten (waarschijnlijk in zijn haast) toen hij de links plaatste, en de topictitel en openingspost formuleerde. Dat hebben nu meerdere forumleden kunnen concluderen en dat lijkt me voldoende om dit voor hem tot een leermoment te maken.

zo dec 20, 2009 12:15 pm
Profiel WWW
Vin1

Bericht 
Precies....

zo dec 20, 2009 12:58 pm
Profiel WWW
wo2-freak

Bericht 
Ben ik het helemaal mee eens :)

PS: Natuurlijk zag ik dat er iets ''mis'' was met de titel van het filmpje, alleen ik had geen tijd om het even op te zoeken, ik heb dit topic dan ook snel aangemaakt. Ik had haast omdat ik nog snel naar de stad wou om wat oorlogsfilms te kopen..

zo dec 20, 2009 1:43 pm
Profiel
Comu

Bericht 
wo2-freak schreef:
Ben ik het helemaal mee eens :)

PS: Natuurlijk zag ik dat er iets ''mis'' was met de titel van het filmpje, alleen ik had geen tijd om het even op te zoeken, ik heb dit topic dan ook snel aangemaakt. Ik had haast omdat ik nog snel naar de stad wou om wat oorlogsfilms te kopen..

Haast is niet goed voor je hartkleppen, wo2-freak. En ik neem aan dat je naar de stad WILDE en ik hoop dat je iets vriendelijkers heb gekocht dan oorlog zo vlak voor het feest van godin Irene. :)

Goede kerstdagen en volgende keer eerst peuren in wat je aan biedt. Anders krijg je een ongelikte, terechte sneer van Harro om je oren en een iets zachtere van Kevin, maar ze zijn wel terecht.

Niettemin, mooie kerst. En mijn kerstgroet aan jullie allen kieper ik in "overig"

zo dec 20, 2009 5:37 pm
Profiel WWW
wo2-freak

Bericht 
Nou ja.. ik zou de films niet echt in de categorie ''familie/komedie'' plaatsen in ieder geval.

- Million Dollar Baby
- A Farewell to Arms - oorlog WO1
- Cockleshell Heroes - oorlog WO2
- Amen - oorlog WO2

De laatste 2 besteld, die zijn niet (meer) in Nederland te vinden namelijk.

zo dec 20, 2009 5:47 pm
Profiel
John S.

Bericht 
Citaat:
Zjuustem, het verschil tussen propaganda en daadwerkelijke politieke statements.

Daar is vaak geen verschil tussen......

Ik ga er even in al mijn onwetendheid van uit dat je bedoelt:

het verschil tussen propaganda en daadwerkelijke feiten....

There was no glory in the victory of war, only honor to those who fought bravely,
and memories of those who sufferd and died in battle. D.R. Burgett

zo dec 20, 2009 9:30 pm
Profiel ICQ
schinkel1813
Bericht 
Hmmm...ik kan het filmpje niet zien, "Dieses Video ist in deinem Land nicht verfügbar. " ...dan is het waarschijnlijk in Amerika gepost, daar bepalen ze namelijk wat men hier in Duitsland niet mag zien, net als bij Ebay...

ma dec 21, 2009 8:22 am
Harro

Bericht 
Gezien de Duitse wetgeving is het niet verwonderlijk dat zij filmpjes die Hitler eren van posters die "Es Lebe die nationalsozialistische bewegung! Es Lebe Deutschland!" als leus hanteren blokkeren.

ma dec 21, 2009 1:00 pm
Profiel
Comu

Bericht 
John S. schreef:
Citaat:

Daar is vaak geen verschil tussen......

Ik ga er even in al mijn onwetendheid van uit dat je bedoelt:

het verschil tussen propaganda en daadwerkelijke feiten....

Juist, John, dat bedoelde ik. Sorry, staat er wat krom.

ma dec 21, 2009 1:24 pm
Profiel WWW
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 49 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende