Het is nu do apr 18, 2024 3:04 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 3 berichten ] 
Heinrich Boere, voormalig NL SS'er 
Auteur Bericht
wesley
Bericht Heinrich Boere, voormalig NL SS'er
SS'er Boere voor Duitse rechter
04 september 2008, 19:56 BERLIJN (ANP) - De voormalige Nederlandse SS'er Heinrich Boere moet zich begin volgend jaar voor een Duitse rechtbank verantwoorden voor de dood van drie Nederlandse burgers ruim zestig jaar geleden. Het proces vindt plaats in Aken, niet ver van de Duitse woonplaats van de 86-jarige.

Dat maakte de rechtbank in Aken donderdag bekend. Boere was na de Tweede Wereldoorlog in Nederland eerst ter dood en vervolgens tot levenslang veroordeeld wegens oorlogsmisdaden. Hij woont sinds 1954 in de Bondsrepubliek.

Justitie klaagt Boere aan wegens het in groepsverband vermoorden van drie onschuldige Nederlanders: Bicknese, De Groot en Kusters. Boere schoot de mannen samen met medeplichtigen dood uit wraak voor aanslagen op NSB'ers. Hij deed dat als lid van het Silbertanne-commando. Boere bekende zijn betrokkenheid.

Uitlevering

Boere werd in 1949 in Nederland bij verstek ter dood veroordeeld. Hij was toen uit zijn gevangenschap ontsnapt. Later werd de straf omgezet in levenslang. Nadat hij in Duitsland was opgedoken, vroeg Den Haag om zijn uitlevering. Omdat hij door een wet uit de oorlogsjaren bescherming genoot, kwam daar niets van. Ook een verzoek om hem in Duitsland zijn straf te laten uitzitten, ging de mist in: het Nederlandse vonnis zou in zijn geval niet geldig zijn bij onze oosterburen.

Het Simon Wiesenthal Centre van nazi-jagers bestempelde Boere als een van de tien meestgezochte nazioorlogsmisdadigers.

Overgenomen van Ziggo.nl nieuws.


do sep 04, 2008 9:30 pm
Avatar gebruiker
Frank M

Geregistreerd:
vr dec 23, 2005 9:43 pm
Berichten: 1168
Woonplaats: Ommen
Bericht 
Ik hoop van ganser harte dat de man zich ook daadwerkelijk voor het gerechtshof moet verantwoorden en dat hij niet vanwege 'gezondheidsredenen' naar huis gestuurd wordt..

_________________
"..geef me tien jaar; u zult Duitsland niet meer herkennen.." Adolf Hitler

Avatar: mijn huis met op de voorgrond gevangenen uit kamp Erika.


do sep 11, 2008 10:17 am
Profiel WWW
Avatar gebruiker
Frank M

Geregistreerd:
vr dec 23, 2005 9:43 pm
Berichten: 1168
Woonplaats: Ommen
Bericht 
Gaan we in dit topic verder: http://www.stiwotforum.nl/viewtopic.php?t=9219 en hier een slotje..

_________________
"..geef me tien jaar; u zult Duitsland niet meer herkennen.." Adolf Hitler

Avatar: mijn huis met op de voorgrond gevangenen uit kamp Erika.


do sep 11, 2008 12:29 pm
Profiel WWW
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 3 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group