Het is nu wo apr 24, 2024 9:54 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 32 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vakantie foto's Nord pas de Calais 
Auteur Bericht
Staf
Kaj

Geregistreerd:
ma jul 03, 2006 12:06 pm
Berichten: 2711
Woonplaats: Nederland
Bericht Vakantie foto's Nord pas de Calais
Hehe,

Ben net terug uit het zonnige Frankrijk, oef wat was dat heet zeg.. Natuurlijk heb ik mijn beloofde portie foto's meegebracht, dus dat wordt zeker smullen. Alvast een overizicht van wat er gaat komen:

- Cap Blanc-Nez
- V-3 basis
- radar instalatie + vondsten (:twisted:)
- De giganten onder de bunkers
- Calais

Ik weet niet of ik vandaag kan posten, in iedergeval weten jullie nu wat er op het menu staat.. 8)

Tot dan!

Kaj


ma aug 13, 2007 8:38 pm
Profiel
Hobart's broer
Bericht 
hehe ben benieuwd ben vorig jaar daar ook geweest Cap Gris-Nez, Mimoyecques,Battery Todt,Eperleques, la Coupole ...


ma aug 13, 2007 9:51 pm
Staf
Kaj

Geregistreerd:
ma jul 03, 2006 12:06 pm
Berichten: 2711
Woonplaats: Nederland
Bericht 
CAP BLANC-NEZ

De dag na onze aankomst in dit zonnige stukje van Frankrijk, zijn we rond 11en richting Cap Blanc-Nez gereden. 2 jaar eerder was ik al in dit gebied geweest, maar Cap Blanc-Nez was nieuw voor mij. Na ongeveer 15 minuten gereden te hebben, kwamen we eindelijk aan zee. Het was prachtig weer en je kon zo de krijtrotsen van Engeland zien. We parkeerden onze auto bij de officiele parkeerplaats op de kaap en we liepen richting de eerste bunkers. Ik zal jullie zeggen, dat ik toch erg overdonderd was van wat ik daar allemaal zag. De hele kaap bleek gefortificeerd te zijn. Het was net een klein dorpje van beton, later bleek zelf dat de hele heuvel vol met tunnels zat. Nouja ik zal verder niet lullen, ik hoop dat jullie de foto's mooi vinden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tobruk

Afbeelding

Afbeelding

Bom kraters. Vermoedelijk ontstaan voor D-day, om de Duitsers te laten denken dat hier een invasie zou plaatsvinden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Volgende keer het tweede deel van Cap Blanc-Nez: de top


di aug 14, 2007 12:29 am
Profiel
Meveda
Bericht 
Ziet er goed uit, laat de rest maar komen. 8)


di aug 14, 2007 7:07 am
John S.
Bericht 
Mooimooi..


di aug 14, 2007 7:51 am
M@RIO
Bericht 
Wederom een schitterende reportage!


di aug 14, 2007 11:23 am
Staf
Kaj

Geregistreerd:
ma jul 03, 2006 12:06 pm
Berichten: 2711
Woonplaats: Nederland
Bericht 
CAP BLANC-NEZ Deel 2

Eenmaal op de top gekomen, hebben we geweldig zicht op de omgeving.
Het zenuwcentrum bevond zich hier.

Commandobunker
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

In de commandobunker

Afbeelding

De nooduitgang :wink:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

---

Afbeelding

Afbeelding

De 3 geschutsbunkers?

Afbeelding

En de bunker die er voor zorgt dat de 3 monsters boven hem hun doel goed te grazen konden nemen.

Afbeelding

Cap Blanc-Nez
Afbeelding

Bedankt voor het geduld. De volgende keer komen de "giganten onder de bunkers' ter sprake.

See ya later! :wink:

Kaj


di aug 14, 2007 11:36 am
Profiel
Hobart's broer
Bericht 
nice :D die derde laatste foto is dat niet Cap Gris-Nez?


di aug 14, 2007 7:24 pm
Kevy
Bericht 
zeer mooie foto's :) jammer van dat grafiti in de commandobunker


di aug 14, 2007 7:38 pm
Staf
Kaj

Geregistreerd:
ma jul 03, 2006 12:06 pm
Berichten: 2711
Woonplaats: Nederland
Bericht 
GIGANTEN ONDER DE BUNKERS (Batterij Todt)

Algemene informatie:

Officiele naam: Stp "Saitenspiel (Batterij Todt)
Eerst droeg deze kustbatterij de naam: Bt "Siegfried"

Ligging: Even buiten het dorpje Audinghen, bij Cap Gris-Nez

Bewapening: 380 mm kanon, dezelfde caliber die door slagschepen werden gebruikt, zoals de Bismarck en de Tirpitz.
Geproduceerd door Krupp

De muren en dak zijn van 3.5 meter beton

De bouw begon in augustus, 1940, dat gebouwd werd door de Organisatie Todt. De batterij was klaar in januari, 1942

Stp "Saitenspiel" was een gevaar voor de Engelse stad Dover, kust en de schepen die door het kanaal voerden.

Tijdens de 3 jaar dat ze operationeel waren schoten de 4 kanonnen 200 granaten per kanon.
Het gemiddelde wat deze beestachtige kanonnen schoten was 12 schoten per dag.
De batterij had periodes van 2 maanden wanneer ze niet schoten.
De batterij is in September,1944 veroverd. De 2 lucht bombardment die 2000 ton aan bommem liet vallen, bleken de bunkers totaal niet beschadigd te hebben. Pas nadat Canadeze tanks door de openingen schoten, hebben de Duitsers zich overgegeven.

Turm I, is een museum
Turm II is verscholen in het bos.
Turm III is zwaar beschadigd geraakt in 1945
Turm IV is de koningin van de Atlantikwall

Bron: http://bunkersite.com/locations/france/ ... start.html

Op weg naar onze werkelijke bestemming: Turm IV, reden we langs Turm I. Na door een camping gereden te hebben, parkeerde we langs een akker en liepen richting het kolos in de verte.

Afbeelding

We naderen de achterkant..

Afbeelding

Me broertje na een paar meter in de bunker.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De engelse vertaling: Who french is, must suffer, now you must endure, which you have to blame for! Best een pittig bericht aan de Fransen, moet ik zeggen. :roll:

Afbeelding

Alweer een "Gegen Engeland".. zucht.. Kwam er ook al een tegen in Wijk aan Zee. Dat kan 2 dingen betekenen:

1: Het is dezelfde artiest, wat ik betwijfel.
2: Het was een erg populaire graffiti in die tijd.

Afbeelding

Afbeelding

Zo ziet lelijke graffiti bovenop mooie graffiti eruit.

Afbeelding

Ter informatie: Er moeten nog meer Duitse graffiti zijn, onder ander een spot prent van Churchill. Maar deze konden we niet vinden, aangezien we geen goed licht mee gebracht hadden.

Afbeelding

Het kanon is later door de Engelsen ontmanteld, om 2 redenen:

1: Gevaar van een geslaagde Duitse tegenaanval
2: Ze vertrouwde de Fransen niet.

Turm I in de verte.

Afbeelding

Volgende keer, de radar positie met vondsten. (met als afronding Turm I, dus ik ben nog niet klaar met de Atlantische royale familie..)


di aug 14, 2007 7:43 pm
Profiel
Staf
Kaj

Geregistreerd:
ma jul 03, 2006 12:06 pm
Berichten: 2711
Woonplaats: Nederland
Bericht 
Citaat:
nice die derde laatste foto is dat niet Cap Gris-Nez?


Ja in de verte bevindt zich de Cap Gris-Nez. Ik geloof dat daar de Canadezen grote verliezen hebben geleden, nadat ze gestuit waren op een stel ex-oost-strijders.

Ook erg mooie bunkers daarzo, ik ben daar 2 jaar geleden geweest.


di aug 14, 2007 7:53 pm
Profiel
Staf
Kaj

Geregistreerd:
ma jul 03, 2006 12:06 pm
Berichten: 2711
Woonplaats: Nederland
Bericht 
Citaat:
zeer mooie foto's jammer van dat grafiti in de commandobunker


Tja niks aan te doen..
:cry:

_________________
"In every Polish heart these words must be engraved as in stone: The blood shed unites us, the execution wall, Dachau and Auschwitz and our ravaged home. Every nameless grave and every prison cell, unite us all" - Wladyslaw Broniewski


di aug 14, 2007 8:15 pm
Profiel
Ifs
Bericht 
Mooie reeks foto's. Ben er enkele jaren geleden ook eens geweest (maar jammer genoeg geen foto's gemaakt).


Tussen haakjes: de tekst op de muur "Wer frech ist, der muß leiden, nun mußt Du erdulden, was Du hast verschulden" betekent ongeveer: "Wie brutaal is, moet lijden, nu moet je ondergaan waar je zelf schuld aan hebt".
Zij is niet gericht tegen de Fransen, maar tegen Winston Churchill, wiens portret net naast de tekst op de muur getekend is.

De oorspronkelijke tekst is van Goethe:
("Wer bescheiden ist, muß dulden, und wer frech ist, der muß leiden; also wirst du gleich verschulden, ob du frech seist, ob bescheiden.")


di aug 14, 2007 10:10 pm
Staf
Kaj

Geregistreerd:
ma jul 03, 2006 12:06 pm
Berichten: 2711
Woonplaats: Nederland
Bericht 
Oef wat een misser... Shame on me.. :cry: Mijn duits is niet al te best.. :wink:

Bedankt voor de aanvullende informatie Ifs. En welkom op het forum! :mrgreen:


di aug 14, 2007 10:25 pm
Profiel
Staf
Kaj

Geregistreerd:
ma jul 03, 2006 12:06 pm
Berichten: 2711
Woonplaats: Nederland
Bericht 
Wat jullie nu te zien krijgen, is geen wereldwonder. Het is een van de zovele radarbunkers. Maar de vondsten die ik hier gemaakt heb en het landschap gaven een perfect beeld van wat er hier heeft afgespeeld. Zoals jullie weten hebben de geallieerden vlak voor D-day precissie bombardementen uitgevoerd op verschillende stellingen van de Atlantik wall. Zo om de Duitser het idee te krijgen dat er eigenlijk overal wel een invasie kon plaats vinden.

We reden richting de zee en kwamen aan op een rotsachtig strand.

Afbeelding

Ik zag onderweg een bunker en het leek me wel leuk om dat even te bekijken terwijl de rest ging bakken.

Het pad richting de bunker
Afbeelding

Overblijfsel van een anticonceptie offensief van de bezetter?
Afbeelding

Ja sorrie, moest er even uit. In iedergeval liep ik het pad op en het begon links en rechts een beetje pokdalig te worden. Er bleek een dubbele ring van loopgraven rond de radarbunker te liggen. Die zo te zien hevig onder vuur is genomen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En rondom deze loopgraven en kraters deed ik mijn vondsten. Die ik aan het eind van dit deel zal laten zien.

De radarbunker

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hare majesteit, in de verte.

Afbeelding

Na dit bezoek, ben ik weer naar beneden gewaggeld en zijn we kort daarna richting de camping gegaan. Onderweg kwamen we nog een keer langs Turm I en heb ik op experminentele wijze foto's ervan gemaakt tijdens het rijden. Schots en scheef dus.. :oops: :roll: :wink:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De dikke en de dunne :wink:
Afbeelding

Afbeelding

Versterkte positie onderweg. We gingen met een rotvaart, vandaar deze "Matrix actie". 8)

Afbeelding

Kaj


di aug 14, 2007 11:08 pm
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 32 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 26 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group