Het is nu do maart 28, 2024 6:13 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 31 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Neurenberg 
Auteur Bericht
kodiakbeer
Bericht Neurenberg
Wat mij altijd het meest heeft geboeid aan WO2 zijn de personen die veroordeeld zijn tijdens de processen van Neurenberg ,al met al een fraai gezeldschap al ontbraken er natuurlijk nog een paar hele markante en nog slechtere heertjes.
Goebbels,Hitler zelf uiteraard,Bohrman,Himler,en nog een paar potentiele doodstraffen ze hebben het allemaal op hun manier laten gebeuren maar verkopen bijna allemaal hun ziel zoals de
Clown Goring het nogal pakkend zegt tijdens het proces,mijn Favoriet
of liever anders gezegd ,de meest aansprekende persoonlijkheid is voor mij Albert Speer ,tijdens de IQ test schoorde hij niet het allerhoogste ,zat wel bij de eerste tien .maar was volgens velen echt wel een van de meest pientere jongens daar onder die boevenbende .
Met de huidige feiten en bewijzen was ie er nu absoluut niet met 20 jaar vanaf gekomen ,aan de andere kant de manier waarop hij er is tussengerold is ook opmerkelijk te noemen .
Van Architect ,helaas tot Logistiek wonder uitgegroeid en heel lang Hitlers naaste man,voor Bohrman nog,zonder moeite ITT
alle andere gluiperds hield Speer zich zeer gemakkelijk staande
in gezeldschap van Hitler ,elke kenner weet waarom .
z,n meest memorabele moment moet wel het moment zijn, vlak voordat hij z,n verdedigingspleidooi houd en in de richting kijkt
van de Amerikaanse Rechters en Aanklagers waarbij hij dan op z,n Amerikaans wat kaugum in z,n mond stopt ,de link is ongemerkt al daar, en heeft z,n werk gedaan .
Het waarschijnlijk zelf geregiseerde plan om Hitler te vergassen
en z,n openlijke schuldbekentenis aan veel grauwe Aspecten daaraan vooraf, doen alle aangeklaagden huiveren en beseffen
dat ie het weer flikt,dan moet je wel haast de meest pientere gluiperd zijn,dat kon natuurlijk ook wel vele mede aangeklaagden waren vrij kleurloos.
Wie was behalve Speer OOK NOG WEL EEN BEETJE AANSPREKEND ???


vr sep 01, 2006 1:11 pm
Mario
Bericht 
Bof, Hans Frank bijvoorbeeld vind ik wel de moeite, want die heeft zijn verantwoordelijkheid niet ontlopen en is tot inkeer gekomen.

Speer eveneens, want een "humaner/gecultiveerder" figuur dan de meeste van zijn medebeschuldigden.

PS : het zou helpen indien je wat meer op je opmaak let.


vr sep 01, 2006 2:06 pm
kodiakbeer
Bericht 
Frank had van mij ook levenslang mogen krijgen,hoewel ik eigenlijk in sommige gevallen absoluut voor de doodstraf ben ,kindermoordenaars,Dierenbeulen,die eigenhandig in herhalingen vervallen, en met helaas naar naam hunkerende Advocaten binnen een paar jaar weer opnieuw een Kind kunnen vermoorden.Afdwaler sorry :?
Frank kwam oprecht over, mischien had ie levend meer schuld aan de mensheid in kunnen Lossen ?
Goering eigenlijk ook ,maar die was er ook een van het eerste uur en was
toch eigenlijk de meest prominente van allen.
De meest verfoeiden zijn voor mij toch ,Von Ribbentrop ,scheinheilig en arrogant, en natuurlijk Kaltenbrunner .


vr sep 01, 2006 4:29 pm
Avatar gebruiker
wingco320

Geregistreerd:
do nov 04, 2004 3:11 am
Berichten: 1367
Woonplaats: Assen
Bericht 
Hoe je er ook over denkt, als je die verhoren doorleest -en ik heb er al aardig wat gelezen- krijg je wel een goed beeld van wat deze mensen ertoe gebracht heeft, te doen wat ze hebben gedaan.
Zo heb ik de slotverklaring van Rudolf Hess gelezen en daarin komt hij naar mijn mening nogal zielig over, slachtoffer van beïnvloeding door anderen, hij heeft het regelmatig over de afwezige blikken en de waterige ogen van anderen, dat vindt hij tenminste zelf. Vervolgens noemt hij Hitler "de grootste zoon die mijn volk ooit heeft voortgebracht" en als hij de kans kreeg zou hij alles weer precies zo doen en hij besluit dan met: "Ich bereue nichts."
Dat hij niet helemaal in orde was, blijkt wel hieruit wanneer hij de rechter vraagt, bij het afleggen van zijn verklaring, vanwege zijn slechte gezondheidstoestand te mogen blijven zitten.

_________________
Keitel: "Our troops are advancing steadily." Hitler: "Are you sure?" Keitel: Yes mein Führer, our troops in the west are advancing eastwards and those in the east to the west."


za sep 02, 2006 4:13 pm
Profiel
muncio
Bericht 
Ik vind Albert Speer er met mazzel afkomen.
In alles is wel bewezen dat hij dondersgoed afwist van de gruwelijkheden van het Duitse Rijk.
Hij was immers de architect van vele ontwerpen en als minister voor Bewapening en Munitie heeft ie zeker de oorlog een jaar langer laten duren en in dat laatste jaar zijn er net zoveel mensen omgekomen als die 4 jaren daarvoor.
En niet te vergeten de vele gevangen van de concentratiekampen die moesten werken voor de wapenindustrie.
Je zou hier tweeledig kunnen gaan denken.
Hij heeft meegewerkt aan de uitbreidingsplannen van Auschwitz. We weten dat hij zijn handtekening had gezet op documenten waarin kosten waren gespecificeerd voor lijkenkamers en crematoria.
Wat mij betreft deze zo goed overkomende Albert Speer had mogen hangen.


wo okt 25, 2006 11:31 pm
Avatar gebruiker
wingco320

Geregistreerd:
do nov 04, 2004 3:11 am
Berichten: 1367
Woonplaats: Assen
Bericht 
Helemaal mee eens. Ik heb meerdere verhoren van Speer gelezen, wat hier staat is slechts een uit vele, en overal zie je dat hij zich soms heel handig onder vragen uitwurmt. Gaat het over de slechte arbeidsomstandigheden -bv. bij Dora- dan geeft hij opdracht om die onmiddellijk te verbeteren, hetgeen ook gebeurt maar het gaat hem dan niet zozeer om het welzijn van de arbeiders maar om het halen van gestelde productiedoelen. Dat zegt hij dan weer niet, tenminste niet in de rechtszaal.

_________________
Keitel: "Our troops are advancing steadily." Hitler: "Are you sure?" Keitel: Yes mein Führer, our troops in the west are advancing eastwards and those in the east to the west."


wo okt 25, 2006 11:43 pm
Profiel
muncio
Bericht 
Ja idd
Maar als je Speer & Hitler ziet dan hoor je zijn kinderen ook zeggen dat die wel dondersgoed in de gaten hadden dat pa meer wist.


do okt 26, 2006 12:05 am
kodiakbeer
Bericht 
Ik denk dat Speer genoeg feiten wist om te weten,dat ie niet meer wou weten.
Daar staat tegenover dat ie er ongelukkig is ingerold als toendertijd kunstenaar, om er eigenlijk niet meer uit te komen als gedwongen minister
blijft wel echter ook nog z,n welhaast volledige schuldbekentenis,hij heeft hoge bevelen genegeerd,z,n nek geriskeerd,inderdaad levensomstandigheden verbeterd in meerdere gevallen.
bovendien als ie bepaalde vervelende documenten mbt de kampen niet had ondertekend
zou dat absoluut z,n dood hebben betekend.


zo mei 24, 2009 1:01 pm
schinkel1813
Bericht 
[quote="kodiakbeer"]Ik denk dat Speer genoeg feiten wist om te weten,dat ie niet meer wou weten.
quote]

Hoe bedoel je dat?


zo mei 24, 2009 4:54 pm
kodiakbeer
Bericht 
Precies zoals ik het zeg.
dat wat ie niet daadwerkelijk zelf, kon of hoefde te constateren liet zich min of meer raden.
Er was helaas totaal niets aan te veranderen op dat moment zonder eigen kop of kraag te riskeren.

Ook ruim 99% van de Nederlanders zijn geen verzetsstrijder geweest
al word dat soms wel eens in een overmoedige stemming beweerd.


zo mei 24, 2009 6:57 pm
muncio
Bericht 
Pcies klopt als een bus.


wo mei 27, 2009 11:41 pm
wo2-freak
Bericht 
Kodiakbeer tijdens WO2 leefden er in Nederland ongeveer 9 miljoen mensen.
1 procent = 90.000. Jij beweerd dat er dus ongeveer 90.000 Nederlandse verzetsstrijders waren, maar daar klopt denk ik niets van. Nederland had amper een georganiseerde verzet, velen waar landverraders of profiteurs.


vr mei 29, 2009 4:54 pm
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6994
Bericht 
wo2-freak schreef:
Nederland had amper een georganiseerde verzet, velen waar landverraders of profiteurs.

Dat is nogal een aantijging. Collaborateurs en profiteurs waren net zo min in grote getalen aanwezig als georganiseerde verzetsstrijders. Het overgrote deel van de Nederlanders lieten de bezetting gelaten over zich heen komen. Dat is heel begrijpelijk en velen van ons zouden precies hetzelfde doen. Uiteindelijk hebben we immers allemaal de wens te overleven.

We moeten echter ook niet vergeten dat er vormen van ongewapend verzet voorkwamen; de verspreiding van illegale krantjes en het helpen van onderduikers bijvoorbeeld. Activiteiten die vaak niet minder risico vormden dan gewapend verzet, en bovendien in het geval van het helpen van onderduikers ook veel meer effect gehad hebben. In Nederland zaten circa 350.000 mensen ondergedoken; moet je eens uittellen hoeveel mensen daar direct en indirect bij geholpen hebben!

Over Speer gaat het niet meer, maar het bovenstaande wilde ik toch even gezegd hebben. De nuance is soms een beetje zoek.

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


vr mei 29, 2009 5:17 pm
Profiel WWW
Moderator
Avatar gebruiker
Auke

Geregistreerd:
zo nov 28, 2004 7:42 pm
Berichten: 3246
Bericht 
wo2-freak, kodiakbeer schrijft "ruim 99% van de Nederlanders zijn geen verzetsstrijder geweest". Hij kon dus ook 99,9 % bedoelen. Volgens mij zijn jullie het gewoon met elkaar eens. :wink:


vr mei 29, 2009 5:24 pm
Profiel
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6994
Bericht 
kodiakbeer schreef:
bovendien als ie bepaalde vervelende documenten mbt de kampen niet had ondertekend
zou dat absoluut z,n dood hebben betekend.

Het is een misvatting dat wanneer je weigerde mee te werken aan nazi-misdaden dat dit dan je dood zou betekenen. Je kon in veel gevallen bijvoorbeeld gewoon overplaatsing vragen of je ontslag indienen wanneer je je niet kon verenigen met bepaalde opgedragen bevelen in het kader van de Endlösung. Het laatste waar Speer tijdens zijn carrière echter aan dacht was om zijn macht in te leveren. Liever betrokken raken bij misdaden, dan op de reservebank terecht komen, dat is althans het beeld van Speer dat gegeven wordt door Joachim Fest.

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


vr mei 29, 2009 5:29 pm
Profiel WWW
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 31 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group