Het is nu do maart 28, 2024 11:59 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Wat gebeurde met de daders op de moord van Jochen Peiper ? 
Auteur Bericht
Jente
Bericht Wat gebeurde met de daders op de moord van Jochen Peiper ?
Wat gebeurde met de daders op de moord van Jochen Peiper ? Dat is de vraag waarover ik al lang aan het denken ben.

In 1956 kwam hij vrij en in 1972 verhuisde hij naar Travis in Frankrijk. Hij ontvangde wel enkele doodsbedreigingen. Voor bescherming stuurde hij zijn vrouw naar Duitsland. In 1976 zou het Franse verzet die zich Avengers noemden zijn huis plat laten branden d.m.v. een molotovcoctail.

Maar wat gebeurde met de daders van de moord ? Werden ze berecht of bleven ze op vrije voeten ?


di dec 22, 2009 9:18 pm
Avatar gebruiker
Jelle Y.

Geregistreerd:
do jul 23, 2009 11:43 am
Berichten: 3092
Woonplaats: Leeuwarden
Bericht 
Diverse internetbronnen geven aan dat de daders nooit zijn gesnapt. Overigens was de aanslag op Peiper in 1976. In bijgevoegd krantenartikel van een ander forum een krantenkop van de gebeurtenis.
Let op de datum van de aanslag: 14 juli: onafhankelijkheidsdag in Frankrijk!

http://forum.axishistory.com/download/f ... dc8b61d496

_________________
Jelle
Awards/Persons Editor

"The Navy can lose us the war, but only the Air Force can win it. The fighters are our salvation, but the bombers alone provide the means of victory." Winston Churchill


di dec 22, 2009 11:53 pm
Profiel
John S.
Bericht 
Daders onbekend.


wo dec 23, 2009 10:16 am
Jente
Bericht 
Jelle Y. schreef:
Diverse internetbronnen geven aan dat de daders nooit zijn gesnapt. Overigens was de aanslag op Peiper in 1976. In bijgevoegd krantenartikel van een ander forum een krantenkop van de gebeurtenis.
Let op de datum van de aanslag: 14 juli: onafhankelijkheidsdag in Frankrijk!

http://forum.axishistory.com/download/f ... dc8b61d496


Oké bedankt voor je info, en heb 1973 veranderd naar 1976.


wo dec 23, 2009 11:06 am
Eberbach
Bericht 
Medio jaren '70 verscheen er een interview met Peiper in 'Der Spiegel' (maandblad dat op onze Elsevier lijkt).

Weet iemand of dat interview ergens on-line staat?


wo dec 23, 2009 12:10 pm
Harro
Bericht 
John S. schreef:
Daders onbekend.

De daders zijn wel min of meer bekend maar nooit berecht. Je broertje kan er meer over vertellen ;)


wo dec 23, 2009 12:18 pm
Jochen S.
Bericht 
tuurlijk weet ik dat :wink: :
http://www.spiegel.de/spiegel/print/d-41210872.html

Is trouwens een leuke bron voor m'n onderzoek.

Jochen S.


wo dec 23, 2009 12:25 pm
Eberbach
Bericht 



Dat artikel is een beschrijving van na de moord. Ik bedoel een interview met Peiper zelf. In dat artikel staat een foto van hem waar hij op een stoel zit in zijn tuin.


wo dec 23, 2009 1:16 pm
Jochen S.
Bericht 
In Der Spiegel heeft in de jaren 70 nooit een interview met Peiper zelf gestaan. In andere duitse bladen ook niet. Misschien bedoel je After the Battle/Toen&Nu of een belgische krant?

---


wo dec 23, 2009 1:39 pm
Eberbach
Bericht 
Ik ben er redelijk van overtuigd/weet het bijna zeker!

Peiper zocht toen voorzichtig de publiciteit. Ik meen mij te herinneren dat dat interview ook bijgedragen heeft aan de aanslag op zijn leven. Want hij werd weer herkend na zo'n 20 jaar in de luwte te hebben geleefd.

Weet je in welk nummer van After the Battle/Toen&Nu het artikel over de aanslag staat? In dat artikel staat geloof ik ook de foto die in de tuin werd genomen en die bij het gepubliceerde interview werd afgedrukt.

Ik moet helaas toch wat slagen om de arm houden, het is immers >30 jaar gelden. Maar ik dacht écht dat het zo is. :|


wo dec 23, 2009 10:06 pm
Jochen S.
Bericht 
Helaas moet ik je toch teleurstellen. Er is echt geen interview met Peiper in Der Spiegel te vinden. In Toen&Nu(After the Battle) nr. 40 staat het desbetreffende artikel. Naar mijn mening een goed stuk. De franse journalist Andre Moisse had idd. enkele weken voor Peiper's dood een interview met hem. De fotograaf Marc Paygnard is degene die daarbij meerdere afbeeldingen schoot. Ik heb met beide contact gehad. Moisse heeft me met enkele details verdergeholpen en Paygnard heeft me voorzien van een flink aantal originele afdrukken - zie hieronder.

Afbeelding

De afb. in meerdere tijdschriften en kranten stammen bijna allemaal van Paygnard en zijn vnl. pas na de dood van Peiper gepubliceerd. Een afdruk waar Moisse en Peiper samen aan tafel zitten heb ik ook in m'n bezit.

---


wo dec 23, 2009 11:07 pm
RainbowRob
Bericht 
Maar zijn de daders onbekend of nooit gezocht?


do dec 24, 2009 10:29 am
Eberbach
Bericht 
Jochen S. schreef:
Helaas moet ik je toch teleurstellen. Er is echt geen interview met Peiper in Der Spiegel te vinden. In Toen&Nu(After the Battle) nr. 40 staat het desbetreffende artikel. Naar mijn mening een goed stuk. De franse journalist Andre Moisse had idd. enkele weken voor Peiper's dood een interview met hem. De fotograaf Marc Paygnard is degene die daarbij meerdere afbeeldingen schoot. Ik heb met beide contact gehad. Moisse heeft me met enkele details verdergeholpen en Paygnard heeft me voorzien van een flink aantal originele afdrukken - zie hieronder.

De afb. in meerdere tijdschriften en kranten stammen bijna allemaal van Paygnard en zijn vnl. pas na de dood van Peiper gepubliceerd. Een afdruk waar Moisse en Peiper samen aan tafel zitten heb ik ook in m'n bezit.
---


OK, ik neem het van je aan!

Kan je nog een paar van die foto's laten zien, of kan dat niet v.w. copyrights?


do dec 24, 2009 10:33 am
John S.
Bericht 
Harro schreef:
John S. schreef:
Daders onbekend.

De daders zijn wel min of meer bekend maar nooit berecht. Je broertje kan er meer over vertellen ;)


Dan moet ik jou en Mike toch teleurstellen.
De verdachten zijn hooguit bekend........

Een dader ben je pas nadat je voor de rechter gestaan hebt.... :wink:


do dec 24, 2009 11:09 am
Jochen S.
Bericht 
John,

ik denk dat Timo dat ook bedoeld 8) Er was echter te weinig hard bewijs om er werk van te maken.

Eberbach,

Ik zal na de kerstdagen nog enkele afb. plaatsen.

---


do dec 24, 2009 11:40 am
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group