Het is nu vr maart 29, 2024 11:29 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Pools massagraf in Culemborg? 
Auteur Bericht
Barry

Geregistreerd:
zo maart 28, 2004 10:43 pm
Berichten: 5378
Bericht 
Inderdaad, als uit diepgaand onderzoek blijkt dat Nederlandse militairen iets misdaan hebben zal hiervoor de verantwoordelijkheid moeten worden genomen.

Ik vind het echter jammer dat het nu door verschillende mensen als een oorlogsmisdaad wordt afgedaan terwijl er absoluut nog geen keiharde bewijzen zijn.


ma jun 14, 2004 10:00 pm
Profiel
Philip,ABRG
Bericht 
Ik heb het boek gekocht in het airborne museum, omdat bleek dat men materiaal uit het 224 Panzer Kompagnie van mij had gebruikt, wou even lezen wat.
Ik ken Dhr van Alphen hij heeft veel onderzoek gedaan door de jaren heen, maar zit er soms ook wel eens naast, men had beter eerst de Gravendienst kunnen inlichten kijken wat hieruit kwam en dan de boel naar buiten brengen, opzich is het wel een leuk boek, heel interessant is et vehaal van de militair Vos die op de Harskamp is vermoord,omdat ik in alle genoemde kazernes werkzaam ben, en ik had het houten gedenkteken wel gezien van Vos, maar nooit geweten waarvoor het was.
Het Slag om Arnhem gedeelte is voor degenen die er iets meer over gelezen hebben en er van weten niet erg intteressant omdat het hoofdzakelijk materiaal is uit andere boeken.


ma jun 14, 2004 11:24 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Zojuist in de krant gelezen dat het ministerie van Defensie na het Instituut voor Militaire Geschiedenis te hebben geraadpleegd, geen aanleiding ziet om geruchten verder te onderzoeken.

Op zich een begrijpelijke reactie, maar wel heel jammer. Gezien de eerdere reactie van de Poolse ambassade zal dit nog wel een staartje krijgen.

Ik blijf er bij dat ik het verhaal ook erg twijfelachtig vind, maar als ik de minister was had ik een dergelijk onderzoek niet in een paar dagen afgedaan. ook al zouden het alleen maar geruchten of roddels zijn, je kan zoiets alleen maar ontzenuwen door een gedegen en diepgaand onderzoek.
Voer voor historici zou ik zeggen.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


di jun 15, 2004 9:00 am
Profiel WWW
sephyr
Bericht 
Jurrie schreef:
Het waren iig Polen, en het leek alsof ze Duitsers waren en daarom zijn ze neergeschoeten....

Jurrie


Dit vind ik dus het vreemde aan het hele verhaal. Polen werd in 1939 binnengevallen, Nederland een jaar later. Wat doen Polen in Nederland. In de dagbladen stond dat het krijgsgevangenen waren op weg naar Engeland. Dit zou inhouden dat het krijgsgevangenen waren die door Nederlanders aangehouden waren. Maar waar was dan de begeleiding en waarom de moeite nemen ze naar Engeland te brengen, terwijl je zelf nog in oorlog bent met Duitsland? Hadden de Duitsers zo vroeg in de oorlog al hun principes over boord gezet en Polen in dienst genomen?
Vreemd verhaal.


do jul 01, 2004 5:24 pm
sephyr
Bericht 
Ik ben nu het boek Grebbelinie 1940 van E.H. Brongers aan het lezen, en daar wordt heel kort dit gerucht aan gehaald.
er wordt melding gemaakt van een x-aantal individuen die aangehouden zijn, enkele dagen voordat de Duitsers de Grebbeberg aanvielen. Het waren geen Duitsers, ze hadden geen uniformen aan en sommige hadden neit eens schoenen aan. ze zijn inderdaad gefotografeerd en ze zien er niet uit als Duitse soldaten. Spionnen lijkt me wat sterk, aangezien de Duitsers in de jaren voorafgaand aan de oorlog vrij makkelijk alle linies in Nederland konden bezichtigen. Spionnen sturen terwijl de aanval over pakweg 2 dagen van start moest gaan, heeft niet veel zin.
De groep beweerde Pools te zijn, maar werd niet geloofd. Ik vraag me dan af, hoeveel Polen waren er destijds die zich verstaanbaar konden maken tegenover Nederlanders? En hoe komen die Polen binnen een paar maanden na de start van de oorlog in Nederland terecht, terwijl bijvoorbeeld Scandinavie dichterbij was. Of neutraal Zwitserland?
Het zal wel altijd een mysterie blijven, maar ik blijf rondneuzen!


ma dec 28, 2009 9:36 pm
sephyr
Bericht 
Ik ben nu het boek Grebbelinie 1940 van E.H. Brongers aan het lezen, en daar wordt heel kort dit gerucht aan gehaald.
er wordt melding gemaakt van een x-aantal individuen die aangehouden zijn, enkele dagen voordat de Duitsers de Grebbeberg aanvielen. Het waren geen Duitsers, ze hadden geen uniformen aan en sommige hadden neit eens schoenen aan. ze zijn inderdaad gefotografeerd en ze zien er niet uit als Duitse soldaten. Spionnen lijkt me wat sterk, aangezien de Duitsers in de jaren voorafgaand aan de oorlog vrij makkelijk alle linies in Nederland konden bezichtigen. Spionnen sturen terwijl de aanval over pakweg 2 dagen van start moest gaan, heeft niet veel zin.
De groep beweerde Pools te zijn, maar werd niet geloofd. Ik vraag me dan af, hoeveel Polen waren er destijds die zich verstaanbaar konden maken tegenover Nederlanders? En hoe komen die Polen binnen een paar maanden na de start van de oorlog in Nederland terecht, terwijl bijvoorbeeld Scandinavie dichterbij was. Of neutraal Zwitserland?
Het zal wel altijd een mysterie blijven, maar ik blijf rondneuzen!


ma dec 28, 2009 9:37 pm
koos24
Bericht 
barry schreef:
- Omstreeks 14.00 uur melden burgers het landen van parachutisten bij de Panoramahoeve




Para's in Ede?
Het gaat over mei 1940 en niet over september 1944?

Wilco_Vermeer schreef:

Mijn theorie is dat een aantal Duitse militairen dan de Einzatsgruppen of van de Kompagnie Brandenburg een groep Polen heeft gebruikt als dekmantel om ver de Grebbelinie binnen te trekken.


Lijkt me zeer onwaarschijnlijk.
Kompagnie Brandenburg was een eenheid
die bij verrassing een object, bijvoorbeeld een brug, wilde
innemen.
Bij voorkeur goed Nederlands sprekende Duitsers of Nederlanders
die samenwerkten met Duitsland.
Verder werden de Brandenburgers in Nederlands uniform gestoken.
Aan Polen heb je niet veel, de kans dat ze Nederlands spreken is niet groot en dat ze voor het Duitse leger het gevecht aan zouden gaan met de Nederlandse troepen in de Grebbelinie acht ik niet waarschijnlijk.


di dec 29, 2009 1:57 am
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group