Het is nu do maart 28, 2024 6:39 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 31 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Bezettings Politiek van Nazi Duitsland in Polen september 39 
Auteur Bericht
mies
Bericht Bezettings Politiek van Nazi Duitsland in Polen september 39
Beste stiwot leden,

het valt me nogal eens op dat andere bevolkingsgroepen die ook zwaar hebben geleden niet of nauwelijks de aandacht krijgen wat ze verdienen. Graag wil ik hier een bijdrage aan leveren om ook deze slachtoffers van de Nazi wreedheden ondr de ogen te laten brengen. De volgende internet pagina toont de beelden van hoe het werkelijk in Polen aan toe ging. 3 miljoen mensen worden simpel weg doodverzwegen terwijl juist daar de tweede wereld oorlog is uitgebroken.
Voor degene die het niet meer weten 1 september 1939 Duitse aanval op Polen.

Aan deze site hebben vele bekende wetenschappers van zowel duitsland als Polen aan mee gewerkt. Dus hieruit kun je concluderen dat deze site inderdaad betrouwbaar is.

De link is in het Duits maar zeker de moeite waard om te lezen en de foto's te bekijken :

http://www.deutsche-und-polen.de/_/erei ... _1939.html

hoogachtend,

mies


vr jan 14, 2005 11:44 pm
mies
Bericht 
Beste Leden,

de rede waarom ik deze link plaatste is o.a. ook om dat ik familieleden heb die ook in de begindagen van de tweede wereldoorlog gearresteerd werden, getransporteerd gemarteld en uiteindelijk vermoord. We hebben het hier over de eerste dagen van de tweede wereldoorlog toen de rest van europa rustig toekeek...

Ook deze mensen hebben een stem en verdienen aandacht.

mies


vr jan 14, 2005 11:52 pm
ErnstJan
Bericht Re: Bezettings Politiek van Nazi Duitsland in Polen septembe
Citaat:
Voor degene die het niet meer weten 1 september 1939 Duitse aanval op Polen.


euh? sorry maar was de oorlog niet op 10 mei '40 begonnen en op 5 mei '45 geeindingd?


Citaat:
het valt me nogal eens op dat andere bevolkingsgroepen die ook zwaar hebben geleden niet of nauwelijks de aandacht krijgen wat ze verdienen.


in verhouding tot?



Citaat:
3 miljoen mensen worden simpel weg doodverzwegen terwijl juist daar de tweede wereld oorlog is uitgebroken.


dit snap ik niet helemaal, wat heeft het ene met het andere te maken?

Citaat:
Aan deze site hebben vele bekende wetenschappers van zowel duitsland als Polen aan mee gewerkt. Dus hieruit kun je concluderen dat deze site inderdaad betrouwbaar is.


ik geloof je op je woord maar opzich zegt het me weinig heb nog niet op de site gekeken maar al werkten er geleerden mee vanuit Amerika dat wil nog niks zeggen.

Citaat:
De volgende internet pagina toont de beelden van hoe het werkelijk in Polen aan toe ging.


snap ik ook niet helemaal zijn der dan verhalen dat het het paradijs op aarde was in de 2e wereldoorlog?


za jan 15, 2005 12:00 am
Barry

Geregistreerd:
zo maart 28, 2004 10:43 pm
Berichten: 5378
Bericht Re: Bezettings Politiek van Nazi Duitsland in Polen septembe
ErnstJan schreef:
Citaat:
Voor degene die het niet meer weten 1 september 1939 Duitse aanval op Polen.


euh? sorry maar was de oorlog niet op 10 mei '40 begonnen en op 5 mei '45 geeindingd?

Voor Nederland inderdaad wel, maar we moeten niet vergeten dat de Tweede Wereldoorlog begon met de Duitse inval in Polen. Bij STIWOT vergeten we dit ook zeker niet. Zie bijvoorbeeld dit artikel over de Phoney War:
- http://www.go2war2.nl/artikel/981

ErnstJan schreef:
Citaat:
het valt me nogal eens op dat andere bevolkingsgroepen die ook zwaar hebben geleden niet of nauwelijks de aandacht krijgen wat ze verdienen.


in verhouding tot?

Op dit forum zien we inderdaad dat de meeste discussies zich toespitsen op het Westfront en in mindere mate op het Oostfront en de Pacific. Denk dat dit vooral geografisch bepaald is.

Persoonlijk denk ik dan ook dat de relatief mindere interesse in de gebeurtenissen in Polen geografische redenen heeft.


za jan 15, 2005 12:19 am
Profiel
ErnstJan
Bericht Re: Bezettings Politiek van Nazi Duitsland in Polen septembe
barry schreef:
ErnstJan schreef:
Citaat:
Voor degene die het niet meer weten 1 september 1939 Duitse aanval op Polen.


euh? sorry maar was de oorlog niet op 10 mei '40 begonnen en op 5 mei '45 geeindingd?

Voor Nederland inderdaad wel, maar we moeten niet vergeten dat de Tweede Wereldoorlog begon met de Duitse inval in Polen. Bij STIWOT vergeten we dit ook zeker niet. Zie bijvoorbeeld dit artikel over de Phoney War:
- http://www.go2war2.nl/artikel/981

ErnstJan schreef:
Citaat:
het valt me nogal eens op dat andere bevolkingsgroepen die ook zwaar hebben geleden niet of nauwelijks de aandacht krijgen wat ze verdienen.


in verhouding tot?

Op dit forum zien we inderdaad dat de meeste discussies zich toespitsen op het Westfront en in mindere mate op het Oostfront en de Pacific. Denk dat dit vooral geografisch bepaald is.

Persoonlijk denk ik dan ook dat de relatief mindere interesse in de gebeurtenissen in Polen geografische redenen heeft.


barry met punt 1 bedoelde ik juist aan te geven dat ik denk dat bijna iedereen hier dat wel zou weten. sorry was misschien een flauw geintje.


za jan 15, 2005 12:24 am
Barry

Geregistreerd:
zo maart 28, 2004 10:43 pm
Berichten: 5378
Bericht Re: Bezettings Politiek van Nazi Duitsland in Polen septembe
ErnstJan schreef:
barry met punt 1 bedoelde ik juist aan te geven dat ik denk dat bijna iedereen hier dat wel zou weten. sorry was misschien een flauw geintje.

Hehe, dacht ik al. Was er echter niet geheel zeker van aangezien je deze jongen :wink: niet gebruikte.

Toch vond ik het wel goed om even dit artikel onder de aandacht te brengen aangezien niet iederen even veel kennis heeft mbt WO2 als de gemiddelde STIWOT-forum bezoeker.


za jan 15, 2005 12:28 am
Profiel
ErnstJan
Bericht 
die had ik juist expres weggelaten anders werd het wel heel duidelijk leek me, niet dus.

@mies spijtig om te horen van je fam.


za jan 15, 2005 12:37 am
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6994
Bericht 
Mies, ken je het volgende boek: http://www.go2war2.nl/artikel/1099 ?

Is misschien interessant voor je om te lezen, al gaat het niet specifiek over de Duitse inval van Polen. Hierin komt echter wel naar voren hoe tragisch het lot van de Polen was tijdens, maar ook na de oorlog.

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


za jan 15, 2005 12:53 am
Profiel WWW
mies
Bericht 
Beste leden.

ik wil iedereen bedanken voor jullie begipvolle reacties.
Ernst jan bedankt voor medeleven. Ook barry voor je uitleg.
Ja er gaat geen dag voorbij of je denkt er toch even aan. Vooral omdat je nooit de kans hebt gehad om deze familie leden te leren kennen. (gederfde levensvreugde) Het vrange is ook dat een van mijn familie leden ook jurist (rechter in West Polen) was en zelf dus niet het recht had op en adequate verdediging.

Kevin bedankt voor de link ben zeer blij. Mocht ik ooit naar het muzeum gaan waarschijnlijk deze zomer dan probeer ik ook foto's en andere informatie mee te nemen en dan stuur ik die naar je op!

hoogachtend,

mies


za jan 15, 2005 10:13 am
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6994
Bericht 
mies schreef:
Kevin bedankt voor de link ben zeer blij. Mocht ik ooit naar het muzeum gaan waarschijnlijk deze zomer dan probeer ik ook foto's en andere informatie mee te nemen en dan stuur ik die naar je op!

Heel graag gedaan. Ik hoop dat deze recensie misschien mensen aanspoort om meer te weten te komen over de tragedie van de Polen. Het is overigens niet één van de meest toegankelijke boeken, maar dat zal de geïnteresseerde niet tegenhouden.

Foto's en andere informatie is altijd heel erg welkom dus hartelijk bedankt voor je aanbod. Als je informatie toestuurd zal ik kijken op welke wijze we deze kunnen verwerken op de sites van STIWOT.

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


za jan 15, 2005 12:38 pm
Profiel WWW
muncio
Bericht 
Mies,

Hele late reactie zie ik nu.
Je hebt gelijk want Polen heeft erg onder het juk van de nazi's geleden. In de nacht op 31 augustus is alles begonnen toen de duitsers een plan bedachten met operatie Tannenburg en codewoorden als oma is dood en conserven om een inval aan de grens met Duitsland en Polen te doen.
Ze gingen met de gestapo ss sturmbannfuhrer Alfred Naujocks de veiligheidsofficier de lont aansteken om de WO II te starten in Europa.
Ze overvielen een radiopost bij de grens waar een poolse verzetsheld Fransciszek Morlok zat die vermoord werd door de duitsers, maar voordat ze hem konden doen doden sprak hij nog tot de radio de woorden om tot opstand in Polen te komen.
Heel verhaal maar Duitsland deed zgn vermoeden dat de Polen zelf waren begonnen waardoor ze vrijbrief hadden Polen in te trekken en te veroveren.
Hier zijn gruwelijke dingen door de Nazi's uitgehaald. Ik heb de beelden via docu's gezien. Je wordt er niet vrolijk van. Polen heeft goede dingen gedaan in het verzet en vergeet niet de brigades die meevochten in Europa en ook in Nederland een deel hebben gemaakt voor de bevrijding.


vr jun 15, 2007 2:16 pm
muncio
Bericht 
Toch zit me 1 ding dwars en heb ik gevoel dat de niet Joodse Polen ook haat hadden tegen de Joden. (ik bedoel natuurlijk niet algemeen)
Ook gezien de reacties van dat ze wisten dat er vernietigingskampen waren.


vr jun 15, 2007 2:20 pm
Harro
Bericht 
Dat klopt muncio en daarover bestaan enkele topics in dit forum...
Citaat:
2) After a deeply anti-Semitic history replete with pogroms and vicious discrimination, Poland in 1935 (four years before Germany had put a foot inside the country) introduced a number of anti-Semitic laws that were, in great measure, modelled on the Nuremberg laws. Jews were forbidden from taking any jobs in government; Jews were basically forbidden from entering universities; special taxes were levied on Jews. During this time, Jews were openly harangued and attacked in the streets of every Polish city and town on a daily basis. The government explored various possibilities of how Poland could "get rid" of its Jews, including ethnic cleansing. This latter was only prevented by the outbreak of war.

Citaat:
A) In virtually every city, town and village in Poland Jews were betrayed to the Germans by the local people, sometimes for an item as small as a second-hand suit, usually for nothing.
B) In every city, town and village, the property left by Jews was immediately stolen by the local population. Indeed, in a telegram to London, the local partisan group, the Home Army, told the government-in-exile that the Poles would never accept the Jews back, especially now they were in possessionof their property.
C) Jews who had escaped the round-ups were far more likely to be murdered by local Poles than the Nazis. We have detailed authenticated accounts of massacres of Jews carried out by the Poles. Jewish partisans who escaped the Warsaw Ghetto were later murdered by local Poles. Can there be any wonder that a popular saying during the war was: "When Hitler dies we will come to his grave to spit on it. We will then return to bring him flowers to thank him for helping us get rid of the Jews."
D) The local partisans, when not killing Jews themselves, gave virtually no help to Jewish partisans. Of the money sent by the government-in-exile in London to the Home Army only 1% was spent on helping Jews.
E) There are now today virtually no Jews left in Poland. Why?
1) Because of pogroms carried out against Holocaust survivors directly after the war.
2) Because of anti-Semitic rioting in many Polish cities in the 1960's.
3) Because of the climate of pervasive anti-Semitism still encouraged by the church and nationalists, and which exists despite the almost complete absence of Jews. Thus we have a radio station, Radio Maria, run by the church which pumps out anti-Semitic propaganda from morning to night. Radio Maria is listened to by over 30% of the Polish population. Thus we have anti-Semitic literature being sold on every street corner. Thus we have a city like Lodz literally covered from head to foot in anti-Semitic graffiti.
4) After the recent display of friendship by the Pope to the Chief Rabbis of Israel, literally thousands of Poles, now worried their souls might burn in hell, have come forward confessing their part in the genocide of the Jews.

Citaat:
[Berger] While we were going to school we were second-class citizens, and we used to fight all the time with the Polish kids. The Poles, they could smell a Jew from a mile away. When we were young, we used to have bicycles on the road, took off our caps just like any Polish kid. Kids used to run out from their houses and used to call, “Dirty Jews!” and throw rocks after us. They didn’t even know us, but they knew we are Jews. We were dressed just like them. We were acting just like them. Naturally, there were some of them that they were decent and that helped, but without the Polish collaboration Hitler could not accomplish what he did.

Citaat:
[Berger] There came an order from the German labor department that all people that don’t have no jobs have to register to go to Germany to work. And the Poles did not want to go to Germany, so they run away to the forest, and I went with them. And that’s, whether I like it or not, I became part of the partisan group in the forest. Most of the time we were not so active. Everybody that’s over there tried to survive and wait for the time that times will change. There were local people there. They had hidden arms. They got their rifles out and their guns, and everybody was given a rifle, and whenever we had a chance, we used to mine the railroad tracks when we saw a military transport. We used to mine it, and whatever we could get out of these transports. We knew guys that used to be army people. They knew how to make small bombs, and we could put them under the railroad tracks, and we left. We were hiding. We picked places that there was a turn around that you can’t see when you are coming, and usually these trains were very little guards with them. This way we had ammunition, we had arms, we had all kinds of things, but basically we did not get involved in combat with the Germans. We tried to be nuisances. We knew the forest like our own hands, so they could never catch us.
I pretended to be a Pole. Nobody knew that I was a Jew. Anytime they were talking about Jews, they said, “The only good thing that the Nazis did is that they killed the Jews.” These same Poles that had trouble couldn’t stand the Jews. We were in these forests till the 29th of March, 1944. By March 1944, the Russian Army advanced, and we joined up with the advancing Russian Army.
[/quote]


vr jun 15, 2007 3:30 pm
muncio
Bericht 
Bedankt Harro die kende ik niet.


vr jun 15, 2007 6:00 pm
Harro
Bericht 
Het antisemitisme in Polen was toen zeer ernstig maar ook tegenwoordig nog wijd verbreid en zéér zorgelijk.


vr jun 15, 2007 6:11 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 31 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group