Het is nu do maart 28, 2024 2:55 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 88 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
De vooroorlogse Poolse agressie tegen Volksduitsers 
Auteur Bericht
ErnstJan
Bericht 
@Harro: Dus Polen voerde voor de inval een vergelijkbaar bewind als Duitsland?
En GB en Frankrijk steunden zo'n bewind?


wo jun 14, 2006 3:10 pm
Harro
Bericht 
Absoluut. Een andere conclusie kun je niet trekken. Feitelijk trekt dit zich ook door in de houding van de Polen in WO2. Vanuit Pools nationalisme een groot Pools verzet maar het joodse verzet ontwikkelde zich vrijwel los van het Poolse verzet. Onderling waren die groepen zeer vijandig en joden die in Poolse verzetsgroepen terecht kwamen hielden hun afkomst geheim. Ook was er sprake van een fanatieke en brede Poolse participatie in de holocaust. Zie ook de houding tegenover (en zelfs vervolging van) holocaust overlevenden. In 1946 waren er nog een aantal pogroms.


wo jun 14, 2006 3:16 pm
ErnstJan
Bericht 
Van die 2 verzetsgroepen wist is(In Rusland ook het geval). Van de concentratiekampen wist ik ook. Van die wetten niet. Ik vind dan het beleid van GB en Frankrijk dubieus. Het ging alleen dus omdat Hitler Polen binnenviel.


wo jun 14, 2006 3:31 pm
Harro
Bericht 
Tsja, dubieus blijft het, hoewel dat in geen enkel opzicht de Duitse agressie goedpraat. Zoals Obersturmführer L mij schreef: september 1939, waarom verklaarden Engeland en Frankrijk de oorlog niet aan Stalin? Ze zagen Duitsland - terecht - als het grootste gevaar.


wo jun 14, 2006 3:41 pm
ErnstJan
Bericht 
Harro schreef:
Tsja, dubieus blijft het, hoewel dat in geen enkel opzicht de Duitse agressie goedpraat.


Natuurlijk niet. maar in het topic wat ik gisteren opende past hier wel goed bij. Dat antisemitisme niet alleen in duitsland voorkwam.


wo jun 14, 2006 3:43 pm
-Spitfire-
Bericht Re: De vooroorlogse Poolse agressie tegen Volksduitsers
Harro schreef:
Ik zat hier nog even over na te denken (dank voor de inspiratie Sebastiaan). Maar dit is natuurlijk ook de grootst mogelijk kolder. Dat "Poolse bolsjewieken" dit mochten in het vooroorlogse antisemitische, ultra-nationalistische Polen is volstrekt onmogelijk. De anti-joodse wetten die in de jaren dertig - ver voor de Duitse inval - door de Poolse regering werden aangenomen zijn van het zelfde soort als de Nurembergwetten. Zo werd het joden in 1935 door de regering van Kazimierz Bartel verboden een overheidsfunctie te bekleden, hadden ze geen toegang meer tot universitaire studies en betaalden ze meer belastingen. Vanaf 1937 mochten joden geen arts of advocaat meer zijn. Joden werden dagelijks openlijk lastig gevallen in vrijwel elke Poolse stad, joodse winkels moesten het ontgelden en er vonden pogroms plaats. De slogan was: "Moszku idz do Palestyny!" ("schop ze naar Palestina"). De Poolse regering overwoog verschillende mogelijkheden om zich van de joden "te ontdoen", inclusief een etnische zuivering. Daarnaast waren regering en leger van dit extreem nationalistische Polen fanatiek anti-communistisch. En in dit Polen zou de overheid Poolse bolsjewieken onder dekking van het leger duizenden etnische Duitsers laten vermoorden?


Bedoel je mij :?:
Als dat zo is graag gedaan.
Zonder dat ik het zelf wist dat ik je insprieerde. :D


wo jun 14, 2006 6:53 pm
jobje
Bericht 
Citaat:
Maar het zet me wel aan het denken. Hoeveel van wat ik de krant lees, of op tv zie, is nou eigenlijk waar. Want al dan niet van foute ideologie, hoe vaak rapporteert een journalist in de trant van 'Ik had vernomen...', zonder de achterliggende geschiedenis te kennen?


misschien is dit een mooie: (het is niet de bedoeling hiermee de inval goed te keuren!!!)

denk even aan de inval van irak door amerika en Engeland! Je hoorde toen heel wat in het nieuws over wat voor vreselijks er gebeurt in Irak onder Saddam. ik herinner me nog de verhalen van meerdere mensen die ondergedoken zaten of oren kwijt waren! en toen werden er getallen genoemt van bij de 50.000 mensen!!!!!!! Nu hoor je daar niks over, alles is over wat SOMMIGE amerikaanse soldaten fout doen. net als de film fahrenheit 9/11... veel dingen zijn inderdaad schokkend om te horen en ben ook behoorlijk anti-bush, maar god, wat zit daar een propaganda in zeg... voor mensen die het niet zien: kijk hem nog maar eens goed, want het is niet te missen!

daarnaast stond er een tijd geleden zo'n foto in de krant van een rouwende groep irakeese vrouwen om het levenloze lichaam van een kind. die foto was zo genomen dat je alle vrouwen zag en het lijkje (zeg maar in een theatervorm waarbij de vrouwen de stoelen zijn en het podium het lijkje en de fotograaf achter de collissen staat) ... maar denk je nou echt dat die vrouwen zo zijn gaan zitten om te rouwen of zo zijn gaan zitten voor de camera? (niet dat het niet vreselijk is dat dat kind het leven heeft moeten laten en ze zullen ook zeker wel rouwen)

Daarnaast dat de jurken die ze aan hebben er te mooi uitzien: netjes gestreken, geen vouw te zien, geen stof (op zwart), alles zit gewoon TE perfect. terwijl ze midden in een oorlogszone zitten? sorry hoor, maar dat is dus ook gewoon propaganda maken over de rug van dat kindje!

NOGMAALS: KEUR NIET GOED WAT DE AMERICANEN DOEN, MAAR IK PROBEER WEL GENUANCEERD NAAR NIEUWS ENZ TE KIJKEN (VOORZOVER DAT MOGELIJK IS). DAARNAAST IS HET OOK ABSOLUUT NIET MIJN BEDOELING OM IEMAND HIER MEE PIJN TE DOEN OF GOED TE KEUREN WAT VOOR VRESELIJKS DAAR GEBEURT. maar vindt wel: don't blame it all on the soldiers! they aren't all bad!!!


do jul 20, 2006 12:33 pm
Barry

Geregistreerd:
zo maart 28, 2004 10:43 pm
Berichten: 5378
Bericht 
Laten we niet tever van de Tweede-Wereldoorlog afdwalen...


do jul 20, 2006 1:24 pm
Profiel
jobje
Bericht 
sorry, je hebt helemaal gelijk


vr jul 21, 2006 9:35 am
scaramouche
Bericht 
De ganse kwestie over de "Danzigfrage" en de situatie van de Volksduitsers vormden, objectief gezien' een Casus Belli.
(wat is trouwens nu de Casus Belli in Libanon en Irak ??? Ik zie er geen, 2 maten en 2 gewichten?)

Alle (zeer gematigde) voorstellen van Duitsland om tot een vergelijk te komen werden door de Polen afgeschoten.

Wat eiste Hitler werkelijk en wat bood hij ook gelijktijdig aan ?


1) De terugkeer van de zuivere Duitse stad Danzig in het Rijk.
2)Een uiteindelijk zelfbestemmingsrecht van het volk in Westpruisen van al de daar op 1/1/1918 wonende, gewoond hebbende of geboren Duitsers.
Voor het geval deze stemming in het voordeel van Polen zou uitvallen, zou Duitsland alleen een extraterriotoriale spoorlijn en autosnelweg tot zijn provincie Oostpruisen toegestaan worden.
Voor het geval de stemming in het voordeel van Duitsland zou uitvallen, wordt omgekeerd aan Polen een extraterritoriale toegang tot zijn haven Gdingen evenals verdrgende speciale rechten voor de benuttiging van de haven van danzig gegarandeerd.

Veel gematigder kon een politicus niet zijn, bovendien ging het hier om geroofd Duits gebied.
Adolf Hitler wou enkel de schandalige gevolgen wegwerken van "Versailles" : oorlog was nooit zijn doel !
Daarenboven garandeerde Adolf Hitler de vorige bestaande grenzen en bood een niet aanvalspact aan voor 25 jaar.

Door de botte Poolse weigering om tot een vergelijk te komen escaleerde de situatie in de zomer van 1939.
Op 3/09/1939 verklaarden Engeland en Frankrijk de oorlog aan Duitsland, wat leidde tot WO2.


*******************
Het revisionistische gezeur over cijfers, waarvan ik dacht dat het niet toegestaan was op dit forum (tenzij de slachtoffers Duitsers zijn blijkbaar) doet in feite niks ter zake.

Wie daar alles over wil weten kan best het volgende werk lezen
"Bromberger Blutsonntag "
Todesmärsche-Tage des Hasses-Polnische grueltaten
(Bernhard Lindeblatt/ Otto Bäcker, 2001 Arndt-Verlag-ISBN 3-88741-041-6)


ma jul 31, 2006 8:21 pm
-Spitfire-
Bericht 
Hitler ging steeds verder met de grenzen verleggen van het verdrag van Versailles. Als oorlog niet zijn doel was waarom had hij dan zo'n groot leger voor nodig. En je gelooft toch zeker niet dat Hitler dan geen oorlog was begonnen. Hij viel Rusland toch ook in terwijl die met elkaar een niet aanvalspact hadden gesloten.


ma jul 31, 2006 8:30 pm
scaramouche
Bericht 
-Spitfire- schreef:
Hitler ging steeds verder met de grenzen verleggen van het verdrag van Versailles. Als oorlog niet zijn doel was waarom had hij dan zo'n groot leger voor nodig. En je gelooft toch zeker niet dat Hitler dan geen oorlog was begonnen.


Wat ik "geloof" doet hier niks ter zake, ik beperk me tot de feiten.
En die zijn duidelijk genoeg; het regionale conflict tussen Duitsland en Polen had makkelijk via diplomatieke weg opgelost kunnen worden.

Door de Poolse weigering om te praten over redelijke voorstellen kwam er een gewapend regionaal conflict.

Door de oorlogsverklaring van Engeland en Frankrijk (nota bene de 2 meest imperialistische staten die de halve wereld als kolonie hadden) ecsaleerde het tot een wereldoorlog.


ma jul 31, 2006 8:53 pm
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6994
Bericht 
Waar zijn je feiten dan scaramouche?

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


ma jul 31, 2006 8:58 pm
Profiel WWW
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Haal je er dan ook even de overige eisen bij Scaramouche? Die welke verder nog allemaal gesteld zijn? En ook het feit dat gedurende de onderhandelingen de overval werd gepleegd door Duitse militairen in Poolse uniformen?

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


ma jul 31, 2006 10:26 pm
Profiel WWW
Harro
Bericht 
scaramouche schreef:
Het revisionistische gezeur over cijfers, waarvan ik dacht dat het niet toegestaan was op dit forum (tenzij de slachtoffers Duitsers zijn blijkbaar) doet in feite niks ter zake.

Wie daar alles over wil weten kan best het volgende werk lezen
"Bromberger Blutsonntag "
Todesmärsche-Tage des Hasses-Polnische grueltaten
(Bernhard Lindeblatt/ Otto Bäcker, 2001 Arndt-Verlag-ISBN 3-88741-041-6)


Arndt-Verlag? Wat val jij door de mand zeg.

Arnt-Verlag
Citaat:
Im Besitz oder Teilbesitz von Dietmar Munier befinden sich die Firmen: Arndt-Verlag, Arndt-Buchdienst/Europabuchhandlung, Orion-Heimreiter-Verlag, Bernstein-Reisen, Rathausbuchhandlung GmbH, Buchhandlung am Dreiecksplatz (in den 90er Jahren aufgegeben), Satz und Montage am Dreiecksplatz, Lesen & Schenken Verlagsauslieferung und Versandgesellschaft mbH.

n den 70er Jahren zählt er zu den führenden Mitgliedern des Bundes heimattreuer Jugend (BHJ) und ist Funktionär der NPD-Jugendorganisation JN. 1973 gründet er den Sturmwindverlag und führt die Geschäfte in den zuvor von Thies Christophersen genutzten Räumlichkeiten in Kiel. 1977 lädt er im Namen von Wehrwolf Kiel/Volkstreue Jugend zu einem Wehrsportlager ein. 1980 steigt er in den Arndt-Verlag ein und löst 1983 Karl Höffkes als Verleger ab. Noch im selben Jahr gelingt ihm mit dem Orion-Heimreiter-Verlag der Sprung in den seriösen Buchhandel. Im Angebot des Arndt-Verlages findet sich neben den Publikationen von Irenäus Eibl-Eibesfeld der Holocaust-Leuger Günter Deckert, die ausländerfeindlichen Pamphlete des Carl-Friedrich Berg alias Dr. Rainer Maria Kohls, NS-Propaandaliteratur sowie Schriften des NS-Dichters Erwin Guido Kolbenheyer.
[...]

Over revisionisten en neonazisme gesproken.


ma jul 31, 2006 11:37 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 88 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group