Het is nu vr maart 29, 2024 3:35 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 14 berichten ] 
ik zoek intervieuws van ss veteranen 
Auteur Bericht
M e r t e n
Bericht ik zoek intervieuws van ss veteranen
ik heb voor school een werkstuk wat ik binnenkort af moet hebben en daar voor zoek ik intervieuws die gehouden zijn.

waar kan ik die vinden of heeft iemand die?

alvast bedankt


do jun 03, 2004 9:46 pm
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6994
Bericht 
Merten, ik heb er een paar voor je gevonden. Ik hoop dat je er wat aan hebt.

http://chrito.users1.50megs.com/veteran ... erview.htm

http://www.geocities.com/Pentagon/Bunke ... moirs.html

http://www.sharkhunters.com/tapeh121.htm

http://www.geocities.com/~orion47/DENMA ... en-SS.html


za jun 05, 2004 3:39 pm
Profiel WWW
M e r t e n
Bericht 
hardstikke bedankt

daar heb ik genoeg aan.


zo jun 06, 2004 4:04 pm
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6994
Bericht 
Oké, mocht je het leuk vinden dan kun je (een gedeelte van) je werkstuk hier posten.

In elk geval succes met je werkstuk en vragen zijn hier natuurlijk altijd welkom!

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


ma jun 07, 2004 11:59 am
Profiel WWW
M e r t e n
Bericht 
ik heb een paar stukken van me werkstuk af.
de hoofdvraag van het werkstuk is:
Welke ontwikkelingen maakte de SS door tijdens wereld oorlog twee?

en ik heb al 1 deelvraag af: wanneer werd de SS opgericht en waarom?

Wanneer werd de SS opgericht en waarom?

Het ontstaan van de SS (Schutzstaffel) is door een aantal zaken gekomen. Het begon toen Adolf Hitler in Munchen zijn partij NSDAP aan het vertegenwoordigen was. Ernst Rohm had op 5 oktober 1921 de SA ofterwijl de Sturmabteilung opgericht. Er waren regelmatig rellen met de NSDAP en moest de SA ingrijpen. Hitler had zelf een Stabswache. Die was er voor zijn persoonlijke veiligheid. Later zou deze Stabswache uitgroeien tot de SS.

Na de mislukte staatsgreep 9 november 1923 moet Adolf Hitler een tijd in de gevangenis zitten. Maar hij komt vervroegd vrij vanwege zijn goed gedrag op 20 december 1924. De Stabswache was ook bedoeld om tegengewicht te vormen tegen de snel groeiende SA. Hitler vond dat de staatsgreep mede mislukt was door de SA. Omdat ze niet volledig onder zijn commando stonden en het had tegenwerkende officieren.

In april 1925 wordt de SS opgericht onder het bevel van Julius Shreck. De hoofdtaak van de SS is: De bescherming van de Fuhrer Adolf Hitler en de bewaking van vergaderingen. Op 6 januari 1929 wordt Heinrich Himmler door Hitler benoemd tot Reichsfuhrer van de SS en hij bouwt de SS snel uit tot een streng gedisciplineerd elitekorps die alleen trouw is aan de Fuhrer. Het aantal leden van de SS was eind dat jaar al 1000 leden. Hoe de opleiding eruit zag kan je zien in deelvraag: “Wat voor opleiding kregen ze?”.

Hitler wou een zuivering in de alsmaar groeiende SA met name de hoogste leiders en partijfunctionarissen. De partij zou namelijk te onafhankelijk worden van de NSDAP. In de nacht van 30 juni 1934 werden er 77 nazi-leiders en 1000 andere vermoord. Ernst Rohm werd ook vermoord. Hij werd in zijn cel doodgeschoten door Theodor Eicke omdat hij weigerde om zelfmoord te plegen. Er werd een paar maanden van te voren een lijst gemaakt met vijanden die vermoord zouden moeten worden. Andere hoge nazi leiders zetten hun vijanden gewoon op het lijstje. Sommige hadden helemaal niets met de SA te maken. De moordpartij in de nacht van 30 juni 1934 wordt ook wel ‘Nacht van de lange messen’ genoemd.

De SS had ook de taak om de partij te beschermen. Daarom stelde Himmler een kleine inlichtingendienst in onder leiding van Reinhard Heydrich die uitgroeide tot de SD of Sicherheitzdienst. De Gestapo of Geheime Statz Polizei was in het begin nog onafhankelijk maar werd later ook opgenomen binnen de SS. De Waffen SS werd in 1933 geformeerd toen Hitler aan de macht kwam. Later werd de Totenkopfverbande opgericht. De waffen SS bestond alleen maar uit leden van de Leibstandarte. Dat was toen nog het enigste eenheid van de waffen SS. Wat uit 120 leden bestond



tot zover deze deelvraag. mischien dat er fouten inzitten of iets wat er niet bijhoort
opmerkingen zijn welkom


di jun 08, 2004 11:10 pm
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6994
Bericht 
Merten, ziet er best goed uit, ik heb geen historische fouten kunnen ontdekken. Al die jaartallen ken ik echter niet uit mijn hoofd maar ik ga ervan uit dat je die uit de juiste bronnen hebt gehaald.

Hoe ben je eigenlijk op het idee gekomen om de SS als onderwerp voor je werkstuk te kiezen?

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


di jun 08, 2004 11:17 pm
Profiel WWW
M e r t e n
Bericht 
we moeten namelijk voor het vak geschiedenis een po doen. We konden kiezen uit naar mijn mening saaie onderwerpen met china enzo en andere wereldelen. ik heb thuis veel boeken liggen en ik ben geinteresseerd in ww2 met name de ss. en het mocht. het werkstuk moet ongeveer 12 pagina's bevatten


wo jun 09, 2004 11:19 am
M e r t e n
Bericht 
hallo,

ik heb ook een deelvraag die over de opleiding gaat van de ss. (militaire training) maar ik heb helaas weinig informatie kunnen vinden. heeft iemand informatie of een site waar die opleiding beschreven staat?

vriendelijk groet

Maarten


wo jun 09, 2004 8:09 pm
Erik_C
Bericht 
En ben je er al uit? Is de ss werkelijk zo een elite-eenheid geweest?


wo jun 09, 2004 9:14 pm
Barry

Geregistreerd:
zo maart 28, 2004 10:43 pm
Berichten: 5378
Bericht 
Het is jammer dat www.wssob.com er al een paar maanden uitligt, voor de rest zou ik eigenlijk geen sites weten die een gedegen beschrijving van de opleiding van de SS geven.


wo jun 09, 2004 9:22 pm
Profiel
M e r t e n
Bericht 
ja idd, www.wssob.com had een hoop informatie dat weet ik nog wel


wo jun 09, 2004 9:48 pm
Harro
Bericht 
Erik_C schreef:
En ben je er al uit? Is de ss werkelijk zo een elite-eenheid geweest?


Nee, de Waffen-SS als geheel was zeker geen elite-eenheid.


di jun 15, 2004 6:44 pm
Harro
Bericht 
http://www.geocities.com/Pentagon/Bunke ... moirs.html

SS-Obersturmfuhrer Horst v. Reichardt is overigens een bedrieger. Wel veteraan maar monteur in de achterhoede en geen officier. Hij verzon alle op die site opgetekende verhalen.

Zie: http://www.feldgrau.net/phpBB2/viewtopi ... =reichardt


di jun 15, 2004 9:49 pm
Avatar gebruiker
Gerd

Geregistreerd:
za mei 22, 2004 10:36 am
Berichten: 1133
Woonplaats: Tollembeek, België
Bericht 
En Merten, hoe staat het met uw werkstuk? De nodige interviews en andere info gevonden?

Gerd


wo jun 23, 2004 6:47 pm
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 14 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group