Het is nu vr apr 19, 2024 5:23 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 41 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Wat was nou de exacte aanleiding? 
Auteur Bericht
geert
Bericht 
Gustav schreef:
:? Dus het grote Rode Leger aanvallen met slechts een deel van deop dat moment nog zéér kleine Wehrmacht??????????? Verklaar je nader.
Leandro bedoelt een deel vd wehrmacht (verder) oostwaarts laten oprukken TEGEN Polen, niet tegen het rode leger, we schrijven september 1939.


za apr 23, 2005 10:00 pm
Harro
Bericht 
Terwijl ze eerst met Molotov overeenkwamen dat dat deel van Polen voor de Sovjets was en de Russen aan de Poolse oostgrens klaar stonden. Lijkt mij héél verstandig. Not.


za apr 23, 2005 10:05 pm
geert
Bericht 
Leandro bedoelt waarschijnlijk dat als Hitler niet zeker van z'n stuk was dat Frankrijk en UK passief zouden blijven hij een deel van z'n troepen in het westen zou stationeren en met een minder grote aanvalsmacht op 1/9/39 Polen zou binnenvallen. Als de campagne teggen Polen dan nog zo voorspoedig zou verlopen is een andere vraag.


za apr 23, 2005 10:10 pm
Harro
Bericht 
Dat snap ik ook dat hij dat wil zeggen, maar ik heb daar kritiek op: waarom de Sovjets provoceren door je niet aan de afspraken te houden terwijl je leger mij lange na niet groot genoeg is om een clash met de Russen te weerstaan. En dan dat leger ook nogeens verkleinen door een deel naar het westen te sturen. :?


za apr 23, 2005 10:13 pm
geert
Bericht 
Gustav schreef:
Dat snap ik ook dat hij dat wil zeggen, maar ik heb daar kritiek op: waarom de Sovjets provoceren door je niet aan de afspraken te houden terwijl je leger mij lange na niet groot genoeg is om een clash met de Russen te weerstaan. En dan dat leger ook nogeens verkleinen door een deel naar het westen te sturen. :?
Hij spreekt nergens van de sovjets provoceren, alleen met een kleinere troepenmacht Polen binnenvallen, door te schrijven "verder laten oprukken" zaait hij wel twijfel maar hij bedoelt het zo niet. Hij vervolgt door te zeggen dat de russen toch klaarstonden om Polen de genadestoot te geven.


za apr 23, 2005 10:21 pm
Harro
Bericht 
Geert, dat denk ik niet...
leandro schreef:
Dan denk ik, als ik Hitler was ,verplaatste ik een deel van mijn leger naar het westfront en de Duitse troepen in het oosten met een kleinere leger verder laten oprukken.De Russen zouden toch op 17 september polen binnen vallen.

Verder te laten oprukken. Ik neem toch aan dat hij het heeft over verder dan ze historisch in 1939 Polen binnentrokken omwille van het feit dat de oostelijke helft van Polen nog niet door de Sovjets bezet was. Met andere woorden: pakken wat je pakken kunt voor 17 september. Vandaar de opmerking...
leandro schreef:
Maar de vraag is natuurlijk had Hitler wel genoeg olie,enz.

Om verder op te trekken naar het oosten, niet?

En met dat scenario ben ik het om genoemde redenen niet eens.


za apr 23, 2005 10:28 pm
Barry

Geregistreerd:
zo maart 28, 2004 10:43 pm
Berichten: 5378
Bericht 
NIGHTWALKER schreef:
Vraagje ?

Hitler concentreerde zijn bijna volledige strijdmacht aan de Poolse grens.
Zou hij dit ook aangedurft hebben indien het Franse leger, ondersteund door de Britten, zich concentreerde aan de Duitse zuidgrens ?
Zou hij het risiko nemen om berooft te worden van zijn zware industrie ?
In een later stadium van de oorlog nam hij al eens risiko's. Maar in 1939 moet hij zeker geweest zijn van een passieve houding van Frankrijk en Engeland,vraag me niet waarom, maar onderschat de politieke intriges niet.
Daarna duurde het nog negen maanden voordat Hitler ZELF het initiatief nam en de lage landen aanviel.

...-


Interessante vraag, afsplitsing gemaakt, zie Reactie van geallieerden op Duitse aanval Polen

En hier dus weer gewoon verder ontopic...


za apr 23, 2005 10:32 pm
Profiel
geert
Bericht 
leandro schreef:
Dan denk ik, als ik Hitler was ,verplaatste ik een deel van mijn leger naar het westfront en de Duitse troepen in het oosten met een kleinere leger verder laten oprukken.De Russen zouden toch op 17 september polen binnen vallen.

Maar de vraag is natuurlijk had Hitler wel genoeg olie,enz.
Die laatste zin past inderdaad niet in mijn mening, alleen Leandro zelf kan uitsluitsel geven door iets duidelijker te zijn denk ik.


za apr 23, 2005 10:50 pm
pauline wesselink
Bericht Polen Gleiwitz incident
Over het Gleiwitz incident (Operatie Himmler)heb ik ook wat nagezocht en de details verschillen. Meestal worden 21 incidenten genoemd, waaronder de gefingeerde aanval op het radiostation en die op de douanepost Hochlinden. Op de site die Harro op pagina 2 hiervoor aanraadt, staat dat er meerdere doden (concentratiekampgevangenen die men een dodelijke injectie en schotwonden heeft toegebracht en die men Konserven noemde) bij het radiostation zijn achtergelaten.
Vanmiddag bekeek ik het boek Nuremberg - Evil on Trial van James Owen en daarin stond de bekentenis van Alfred Naujocks dat hij maar een 'Konserve' had achtergelaten bij het radiostation en dat deze nog ademde en in coma zou zijn. Hij zag ook geen schotwonden. Dit had ik nog niet eerder gelezen. Naujocks zegt daar dat de dode in burgerkleding was, maar andere bronnen hebben het over een Pools uniform. Er wordt soms gezegd dat er in totaal 13 Konserven waren, dat ze uit Sachsenhausen kwamen, maar ook Buchenwald wordt ergens genoemd. Sommige bronnen zeggen dat er twaalf Konserven bij de douanepost Hochlinden zijn achtergelaten.
Wat is de waarheid over het Gleiwitz radiostation incident?


vr jul 11, 2008 11:54 pm
pauline wesselink
Bericht Polen Gleiwitz incident
Ter aanvulling op vorige bericht, zie de volgende link waar de naam van de 'dode' wordt genoemd.


www.nationmaster.com/encyclopedia/Gleiwitz-incident


za jul 12, 2008 2:12 pm
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6998
Bericht 
Hitler sprak in de Rijskdag zelf over 14 "grensincidenten". Naujocks verklaarde na de oorlog dat Gestapo-chef Müller "12 tot 13 veroordeelde misdadigers" beschikbaar stelde, maar het lijkt erop dat die vooral op andere plaatsen gebruikt werden dan bij de radiozender in Gleiwitz.

Zowel Heinz Höhne in "Het Zwarte Korps onder de doodskop" als Mario R. Dederichs in "Heydrich - het gezicht van het kwaad" hebben het namelijk over één dode gevangene die neergelegd werd bij de zender in Gleiwitz. Dederichs noemt ook zijn naam: "de één dag eerder gearresteerde Franz Honiok, een Polen goedgezinde man uit Opper-Silezië". Volgens Dederichs werden de overige dode gevangenen, verkleed als Poolse gevangenen, neergelegd bij het douanekantoor Hochlinden.

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


za jul 12, 2008 3:01 pm
Profiel WWW
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 41 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group