Het is nu vr maart 29, 2024 1:03 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 12 berichten ] 
Italiaanse soldaat is geen Duitse soldaat 
Auteur Bericht
Warfare7
Bericht Italiaanse soldaat is geen Duitse soldaat
Verwijzend naar topic :
http://www.tweede-wereldoorlog.nl/forum ... 8071#28071

Gustav schreef:
Joel schreef:
Toen Montgomery op het toneel verscheen in Afrika was het met Rommel en z’n troepen zo goed als afgelopen.

Dat is geen eerlijke vergelijking: bij El Alamein voerde Rommel het bevel over nauwelijks 200 Duitse tanks, waaronder niet meer dan38 Pz. IV, en 300 Italiaanse M-13 tanks. Montgomery beschikte over ruim 1100 tanks aan het front en bijna nogeens zoveel in reserve in depots en werkplaatsen. De gevechtsklare tanks bestonden uit 270 Shermans en 210 Grants. De troepenmacht van de As-mogendheden bedroeg ca. 108.000 man waarvan de helft Italianen. De geallieerden telde ca. 230.000 man. Rommels luchtmacht bestond uit 129 Duitse en 261 Italiaanse vliegtuigen in Afrika. Montgomery kon beschikken over bijna 900 toestellen uit Egypte en Palestina. De Duitse aanvoerlijnen waren lang en lagen onder vuur, wat ernstige brandstofproblemen betekende. De Britten konden hun voorraden aanvoeren via de veilige Kaaproute.


Een synthese dus hoe de strijdkrachten er voor stonden bij El Alamein.
Het valt mij op dat steeds die Italianen op twee verschillende manieren getypeerd worden in de woestijnoorlog : bij overwinningen was het te "danken" aan de Duitsers, bij nederlagen was het te "wijten" aan de Italianen.
Ongetwijfeld was het militair inzicht en dito gevoel van de Italianen niet hetzelfde als dit van de Duitsers.
Toch lijkt me de vergelijking wat overtrokken.
Wat nuancering is hier op zijn plaats.
Rommel kon overigens aardig met de Italiaanse troepen overweg.
Bedenk dat het merendeel van de overwinningen die Rommel behaalde samen met de Italiaanse soldaten verwezenlijkt zijn.


vr feb 04, 2005 6:03 pm
Moderator
Avatar gebruiker
Auke

Geregistreerd:
zo nov 28, 2004 7:42 pm
Berichten: 3246
Bericht 
warfare7 schreef:
Ongetwijfeld was het militair inzicht en dito gevoel van de Italianen niet hetzelfde als dit van de Duitsers.

Nou, de Italianen hadden niet zo'n goed militair inzicht als de Duitsers (ze bereikten eigenlijk bijna niets in de oorlog, ze laten zich inmaken in Noord-Afrika en Griekenland) en ik lees ook vaak dat het moreel bij de Italiaanse troepen slecht was, dus ik vind dat je niet kunt zeggen dat het 'militair inzicht en dito gevoel van de Italianen' hetzelfde was als die van de Duitsers.

Ironclad


vr feb 04, 2005 6:29 pm
Profiel
Harro
Bericht 
Dat is idd. het punt: bedenk waarom de Duitsers überhaupt in Noord-Afrika waren.


vr feb 04, 2005 6:33 pm
Moderator
Avatar gebruiker
Auke

Geregistreerd:
zo nov 28, 2004 7:42 pm
Berichten: 3246
Bericht 
Helemaal mee eens, De Duitsers moesten ingrijpen in Griekenland en Noord-Afrika, 'omdat de Italianen het niet aankonden.'

Ironclad


vr feb 04, 2005 8:08 pm
Profiel
Warfare7
Bericht 
Ironclad schreef:
warfare7 schreef:
Ongetwijfeld was het militair inzicht en dito gevoel van de Italianen niet hetzelfde als dit van de Duitsers.

dus ik vind dat je niet kunt zeggen dat het 'militair inzicht en dito gevoel van de Italianen' hetzelfde was als die van de Duitsers.
Ironclad


Heb ik ook niet gezegd... :roll:


vr feb 04, 2005 8:09 pm
Warfare7
Bericht 
Ironclad schreef:
Helemaal mee eens, De Duitsers moesten ingrijpen in Griekenland en Noord-Afrika, 'omdat de Italianen het niet aankonden.'
Ironclad


Dat weten we nu onderhand wel een tijdje, maar dat is de kwestie niet.
Het punt is dat eens de Italianen onder een degelijke leiding opereerden, zij best een en ander aankonden, meen ik.


vr feb 04, 2005 8:12 pm
Warfare7
Bericht 
Uit de topic :
http://www.tweede-wereldoorlog.nl/forum ... php?t=2564

Ironclad schreef:
In Noord-Afrika wist Generalleutnant Rommel met minder troepen dan de Britten en langere aanvoerlijnen toch nog veel te bereiken.

Ironclad


Klinkt dit niet een beetje contradictorisch ?
Wie waren "met minder troepen" ?


vr feb 04, 2005 9:24 pm
Mario
Bericht 
Ik geloof dat in Tunis de Italianen toch wel serieuze weerstand hebben geboden tegen de geallieerden.

En ook bij El Alamein vochten ze niet onverdienstelijk.

Bedenk ook dat het gros van het materieel van de Italianen kwalitatief lang niet zo goed was als dat van de Duitsers of geallieerden.


vr feb 04, 2005 9:26 pm
ErnstJan
Bericht 
Warfare7 schreef:
Ironclad schreef:
Helemaal mee eens, De Duitsers moesten ingrijpen in Griekenland en Noord-Afrika, 'omdat de Italianen het niet aankonden.'
Ironclad


Dat weten we nu onderhand wel een tijdje, maar dat is de kwestie niet.
Het punt is dat eens de Italianen onder een degelijke leiding opereerden, zij best een en ander aankonden, meen ik.


dus kun je ook concluderen dat dat niet aanwezig was bij hun zelf, al hun zelfstandige acties liepen uit op drama's. alleen Ethiopie lukte maar wat wil je met bommen en granaten tegen speren...


vr feb 04, 2005 9:58 pm
Warfare7
Bericht 
ErnstJan schreef:
dus kun je ook concluderen dat dat niet aanwezig was bij hun zelf, al hun zelfstandige acties liepen uit op drama's. alleen Ethiopie lukte maar wat wil je met bommen en granaten tegen speren...


Precies, dat tracht ik hier nu al een tijdje duidelijk te maken. :mrgreen:


vr feb 04, 2005 10:02 pm
Moderator
Avatar gebruiker
Auke

Geregistreerd:
zo nov 28, 2004 7:42 pm
Berichten: 3246
Bericht 
warfare7 schreef:
Klinkt dit niet een beetje contradictorisch ?
Wie waren "met minder troepen" ?


Daar hebben we het toch al over gehad?

Gustav schreef:
bij El Alamein voerde Rommel het bevel over nauwelijks 200 Duitse tanks, waaronder niet meer dan38 Pz. IV, en 300 Italiaanse M-13 tanks. Montgomery beschikte over ruim 1100 tanks aan het front en bijna nogeens zoveel in reserve in depots en werkplaatsen. De gevechtsklare tanks bestonden uit 270 Shermans en 210 Grants. De troepenmacht van de As-mogendheden bedroeg ca. 108.000 man waarvan de helft Italianen. De geallieerden telde ca. 230.000 man. Rommels luchtmacht bestond uit 129 Duitse en 261 Italiaanse vliegtuigen in Afrika. Montgomery kon beschikken over bijna 900 toestellen uit Egypte en Palestina.


Ironclad


vr feb 04, 2005 10:03 pm
Profiel
Erik_C
Bericht 
Mussolini stuurde zijn legers totaal onvoorbereid de oorlog in. Tegen de Fransen leden de Italianen, ondanks een enorme overmacht, een smadelijke nederlaag, Griekenland, Balkan, Noord-Afrika; allemaal mislukkingen. Tekort aan goed materieel, kundige leiding, maar ik denk vooral een gebrek aan motivatie, waren de oorzaken.


vr feb 04, 2005 11:42 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 12 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group