Het is nu do maart 28, 2024 3:58 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Verven 
Auteur Bericht
Reinout
Bericht Verven
Hallo, ik heb al een aantal modellen afgewerkt, het lijmen lukt meestal wel, ook zonder vuile vlekken, het verven loopt vooralsnog van geen kanten. Vandaar deze topic.

Grote vlakken lopen vrij vaak uit op een fiasco (lees : strepen...), vandaar dat ik overweeg een airbrush aan te schaffen. Nu had ik een bijkomende opmerking, wat doen jullie met kleine onderdeeltjes die aangebracht moeten worden maar die neit dezelfde kleur dragen? het lijkt me dat als je die er achteraf opdoet je vrij veel kans loopt dat je plakken maakt, bovendien hecht modelbouwlijm over 't algemeen niet op verf, enkel op plastiek.

Iemand enige tips of eventueel een andere werkwijze? Ik hoor het graag.

mvg
Reinout


za jan 29, 2005 9:28 pm
Moderator
Avatar gebruiker
Auke

Geregistreerd:
zo nov 28, 2004 7:42 pm
Berichten: 3246
Bericht 
Kleine onderdeeltjes verf ik gewoon met een kwastje in het raam waarna ik ze losmaak en vastlijm. Wanneer je gewoon niet teveel lijm gebruikt wordt dit gewoonlijk wel netjes.

Ironclad


za jan 29, 2005 9:34 pm
Profiel
Reinout
Bericht 
Maar dan wel NA het verven van de rest?


za jan 29, 2005 9:53 pm
Moderator
Avatar gebruiker
Auke

Geregistreerd:
zo nov 28, 2004 7:42 pm
Berichten: 3246
Bericht 
Dat is wel het makkelijkst, ik lijm het kleine onderdeel dan gewoon op de (al geverfde) ondergrond.

Ironclad


za jan 29, 2005 11:30 pm
Profiel
Onyx
Bericht 
Airbrushen lijkt me nog heel wat lastiger dan gewoon met de kwast. Ik ben geen ervaren bouwer maar als ik wat maak is het met acryl: goed verdunnen, 4 a 5 lagen gebruiken dan zie je ook geen strepen meer. Als je telkens wat minder wit toevoegt geeft dat een mooi effect.

Kleine onderdelen kan je ook direct plakken, meeverven en achteraf drybrushen.


zo jan 30, 2005 11:03 am
Reinout
Bericht 
Onyx, 't probleem begint dan wel bij kleine onderdelen die een andere kleur moeten hebben, bvb een schop. De bovenkant is niet echt een probleem, maar als je de onderzijde (die nog zichtbaar is bij 't draaien van je model) wil schilderen dan heb je 100% zeker je model ook mee, wat de bedoeling niet kan zijn.

Ik werk vooralsnog met humbrol enamel, misschien dat ik eens moet proberen met acryl.

't Voordeel aan airbrushen is dat je geen strepen krijgt van de haren van een borstel, eens je het onder de knie hebt lijkt me dat een zalig iets om mee te werken.


zo jan 30, 2005 11:15 am
OmErta
Bericht 
mja toch zou ik eerst alles (wat kleine deeltjes betreft) plakken en daarna pas airbrushen en daarna de details schilderen werk goed zo.

kijk anders ook eens op twenot


zo jan 30, 2005 11:30 am
Mario
Bericht 
Onyx schreef:
Airbrushen lijkt me nog heel wat lastiger dan gewoon met de kwast. Ik ben geen ervaren bouwer maar als ik wat maak is het met acryl: goed verdunnen, 4 a 5 lagen gebruiken dan zie je ook geen strepen meer.


Onyx, waarmee verdun jij acryl. Ik ben na jaren enamel aan het overstappen op acryl dus alle tips zijn welkom :wink: .


zo jan 30, 2005 3:24 pm
Onyx
Bericht 
Ik gebruik Rembrandt Acrylic medium. Meeste merken hebben ook wel hun eigen medium, ik gebruik Tamiya en die heeft ook zijn eigen thinner.

Water is perfect om schoon te maken (snel en reukloos) maar niet om te verdunnen, hoogstens voor special effetcs omdat het niet gelijkmatig verdeeld wordt.

Rembrandt heeft ook nog 'retarder' om de droogtijd te vertragen maar daar ben ik niet echt kapot van. Beter is om de snelle droogtijd van Acryl in je voordeel te gebruiken: even de fohn er op en je kan al weer de volgende lag er op smeren.

@reinout: Aibrushen maakt ook meteen je hobby 2x zo duur volgens mij

Een schep verf ik ook apart en dan pas plakken. Best is ook om verschillende lijmsoorten te proberen, ik heb er 1 waarmee de verf weer loskomt..
Dan moet je nog wel afwerken: nog een wash op en om de schop.


zo jan 30, 2005 5:07 pm
Reinout
Bericht 
Ik gebruik momenteen Revell contacta, is een miserie. Bij mijn nieuwe kit van Academy (de M-36 TD) zit een klein tubetje lijm, denk dat ik die eens ga proberen.

En airbrushen 2x zo duur? Dat weet ik nog zo niet. Goede verfborstels kosten ook redelijk wat en gaan niet lang mee, ik heb soms dat ik in een maand tijd 3 borsteltjes om zeep weet te helpen :s


zo jan 30, 2005 5:47 pm
Maarten
Bericht 
Je heb ook verf uit spuitbussen, werkt bij mij vrij goed, gaat lang mee en is niet duur, msichien dat eens proberen?


zo jan 30, 2005 9:29 pm
M36A2
Bericht 
...


ma jan 31, 2005 9:34 am
Mario
Bericht 
In welke verhouding moet je eigenlijk verdunnen ?


ma jan 31, 2005 9:37 am
M36A2
Bericht 
...


ma jan 31, 2005 9:46 am
Jurrie
Bericht 
@reinout

Als je er gewoon voor zorgt dat je verf dun genoeg is + de juiste kwast hebt, dan moet het goed gaan.

Kleinere onderdelen kan je later nog doen + assembleren en als het niet blijft plakken met normale lijm, gebruik dan een druppeltje secondelijm of iets dergelijks.

@Onyx

Hoe doe je ooit 5 lagen verf zonder airbrush ZONDER dat het te dik wordt :?: :D

@reinout

Ik heb zelf een airbrush...Hoewel de aanschaf wel wat kost (je moet eigenlijk ook een compressor hebben als je je airbrush redelijk vaak gebruikt) is het wel een pre.

Hiermee krijg je gegarandeerd een goed, strak resultaat.

Jurrie


ma jan 31, 2005 1:51 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group