Het is nu vr maart 29, 2024 12:54 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 5 berichten ] 
Bunkers op Texel 
Auteur Bericht
Salieri
Bericht Bunkers op Texel
Ik ben al tijden op zoek naar de bunkers die op Texel waren/zijn.
Ik heb begrepen dat bij de Slufter, een paar bunkers in zee zijn gevallen.
Maar in de Bollekamer ofzo, daar staan er nog drie.

Maar ik zoek meer achtergrond informatie van de bunkers.

Wie o wie kan me helpen?


zo dec 26, 2004 9:14 pm
svdwal
Bericht 
Je hebt bij de mok nog een bunker.
Dat is een geschutsbunker, tegenwoordig gelegen in het natuurpark.
Je kan er bij komen met moeite, je hebt een aardig uitzicht vandaar.
Verder weet ik niets te vinden, alles is afgebroken zover ik weet.
Met groet,

Sjoerd


zo dec 26, 2004 10:58 pm
Barry

Geregistreerd:
zo maart 28, 2004 10:43 pm
Berichten: 5378
Bericht 
Voor de kazematten/bunkers op Texel zie ook:
- http://www.xs4all.nl/~jvsteen/nederland ... index.html
- http://www.texel-plaza.nl/texela-z/show.php?id=150
- http://www.grebbelinie.nl/Algemeen-Kazematten.htm (CtrF: texel)

Citaat:
Batterij Den Hoorn

De commandopost van dit Nederlandse verdedigingswerk werd in 1939 aangelegd op de top van het Loodsmansduin in het zuiden van de Westerduinen. De versterking maakte deel uit van de ‘Stelling van Den Helder’ en diende ter verdediging van de haven van Den Helder. In het Maffenvlak, iets verderop in de duinen, werden enkele geschutsbunkers opgesteld die vanuit deze commandopost werden geleid. Batterij Den Hoorn geldt als één der laatste voorbeelden van Nederlandse vestingbouw. Wat thans nog rest van deze bunkers werd daarom aangewezen als een 'Provinciaal Monument'.

De iets lager tegen de glooiing van het Loodsmansduin gelegen bunker werd in 1942 door de Duitse bezetter gebouwd en voorzien van luchtafweergeschut. Eén van de ruimten van deze bunker is door Staatsbosbeheer ingericht als overwinterplaats voor vleermuizen. Door de ondergrondse ligging heerst in de bunker het gehele jaar door een gelijkmatige temperatuur met een vrij hoog luchtvochtigheidsgehalte: een ideale verblijfplaats voor vleermuizen.


Citaat:
Maffenvlak, Maffervlak

In dit vlak staan de resten van een drietal Nederlandse geschutsbunkers uit 1940, onderdeel van de 'Batterij Den Hoorn'. Het geschut bestond uit 15 cm scheepskanonnen.


Citaat:
Texla

In deze villa aan de Nieuwlanderweg bij Den Burg was tijdens de tweede wereldoorlog het hoofdkwartier van de Duitse bezetter gevestigd. Op deze plaats begon op 6 april 1945 de 20 dagen durende opstand van de Georgiërs. Van de 50 bunkers die door de Duitse bezetter bij het hoofdkwartier werden geplaatst, zijn er na de oorlog 48 opgeruimd.


di dec 28, 2004 8:12 pm
Profiel
Philip,ABRG
Bericht 
De bunkers bij Loodsmanduin zijn er nog, loopt een pad naar toe, en is heel toegankelijk, niet alleen voor vleermuizen.
Er staat ook nog een bunker t.o, het vliegveld, waar ook het museum over de Georgiers is, de grote bunker bij Texla bestaat ook nog steeds, de bunkers aan het eind van de eiland nabij de vuurtoren/slufter zijn verdwenen, neem eens kontakt op met het gemeente archief deze hebben nog wel info, vraag eerst welke kosten er aan verbonden zijn, voor dat men je een hoge rekening stuurt, er zijn archieven bij die een vermogen rekenen voor een paar kopietjes en "onderzoek kosten".


di dec 28, 2004 8:20 pm
Dennis
Bericht 
op deze site vind je ook nog wat foto's en locatie's van bunkers in nederland en ook texel : http://www.bunkersite.com/


zo jan 02, 2005 11:22 am
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 5 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group