Het is nu do maart 28, 2024 2:49 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 92 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7
Herdenking Market Garden 
Auteur Bericht
Roel Kerkhoff
Bericht 
Vandaag dus naar Nijmegen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Onder aan de Waalkade viel mijn oog op een veteraan van de 82ste Airborne Divisie. Toen ik naderde zag ik dat er iets niet goed was. De veteraan had het Duitse kanon op de heuvel willen bekijken en was daarbij ten geval gekomen. Gevolg: een gebroken enkel, althans de stand van zijn voet deed dat vermoeden. De Ambulance was zojuist gebeld. Ik kon mijzelf nuttig maken door als tolk te fungeren.

Het bleek Bill Lennard te zijn, veteraan van het 504e Regiment, 82nd Airborne. In 1944 raakte hij gewond in Nijmegen door een kogel in zijn heup, nu zestig jaar later, zo grapte hij, is hij weer Wounded In Action in Nijmegen. Een andere veteraan, die erbij stond, zei dat hij er nu alleen geen Purple Heart voor zou krijgen. Het betrof T. Moffatt Burris, de vroegere commandant van Lennard en auteur van het boek Strike & Hold. Burris was commandant van I coy, welke de waaloversteek heeft gemaakt. Ze hadden elkaar bij toeval ontmoet bij de herdenkingen van zojuist.

Het was natuurlijk geen moment om over het verleden te praten. De ambulance kwam eraan. Het enige wat ik kon doen was een kussen onder zijn hoofd leggen. Lennard werd onder korte narcose gebracht: zijn enkel werd recht gezet. Samen met zijn vrouw vetrok hij per ambulance naar het Universitair Medisch Centrum Radboud.

Ik schudde zijn familie, Burris en Burris's familie een hand en wenste ze het allerbeste. Een vreemde afsluiting van zo'n feestelijke dag. Gelukkig bleef het bij 'maar' een gebroken enkel.

T. Moffat Burriss:
Afbeelding


zo sep 19, 2004 9:19 pm
CURRAHEE
Bericht 
Nou zaterdag ben ik natuurlijk naar de ginkelse heide geweest, parkeren was idd een drama (langs de snelweg)
dus met de gedachten dat het lopen wel mee zou vallen gingen we op pad..
Mijn moeder die natuurlijk graag meewilde, kreeg na 500 meter al jeuk aan haar benen 8)
en wij maar zeggen "we zijn er bijna hoor" (4.5 km nog)
Zeker een uur gewandeld, maar precies op tijd.
Ik moet zeggen dat vorig jaar een stuk indrukwekkender was, dat heeft waarschijnlijk ook een beetje aan de drukte gelegen. Maar hoe dan ook ik heb er weer van genoten.
Nou inmiddels wisten we dat er ook pendelbussen reden..
Dus daarheen gelopen en daar kwamen ze al aan, een drukte daar, jeetje.
Al die Engelsen heel netjes in die rij, en dan de Nederlanders met de instelling
'Wie het eerst komt wie het eerst maalt'
nou toen stopte de bus nog veel te ver moesten we weer 2 km terug lopen.

Een ding is duidelijk mijn moeder gaat nooit meer mee :wink:


Zondag ook naar de waalbrug, was ook erg indrukwekkend, kon gelukkig nog lekker vooraan staan.
Heb de ambulance inderdaad zien staan, niet zo'n hele leuke afsluiting voor die veteraan.


do sep 23, 2004 7:34 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 92 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group