Het is nu vr maart 29, 2024 12:48 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 92 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Herdenking Market Garden 
Auteur Bericht
Philip,ABRG
Bericht 
Mooi gesproken Hans


wo mei 05, 2004 12:20 pm
Avatar gebruiker
Jeroen Niels

Geregistreerd:
do apr 01, 2004 6:58 pm
Berichten: 684
Woonplaats: Arnhem
Bericht 
Natuurlijk is het nooit gepast om tijdens de herdenking op de Airborne begraafplaats in Oosterbeek als re-enactor te verschijnen in uniform. Ik keur dit vanzelfsprekend ook af.

Maar, om gedurende de hele week niet in uniform te mogen lopen vind ik overdreven. Er zijn gedurende die week wel degelijk een paar goede momenten om in uniform te verschijnen. Zoals Paul aan aangaf, wordt er op de bgraafplaats geen baret gedragen door de LHGH. Een goede zaak.

Jeroen Niels

_________________
Jeroen Niels
Projectleider STIWOT Reizen
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)


wo mei 05, 2004 8:26 pm
Profiel WWW
Hans
Bericht 
Klopt Jeroen, je moet zelf alleen aanvoelen wanneer dit wel en wanneer dit niet gepast is, en je zelf daar gewoon bij neerleggen, heel simpel.


wo mei 05, 2004 8:44 pm
Avatar gebruiker
Jeroen Niels

Geregistreerd:
do apr 01, 2004 6:58 pm
Berichten: 684
Woonplaats: Arnhem
Bericht 
En zo is het...

Jeroen Niels

_________________
Jeroen Niels
Projectleider STIWOT Reizen
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)


wo mei 05, 2004 8:49 pm
Profiel WWW
Bestuur STIWOT
Avatar gebruiker
Jeroen

Geregistreerd:
za maart 13, 2004 10:20 pm
Berichten: 4956
Woonplaats: Helmond
Bericht 
Ondertussen blijf ik graven naar programma's en heb ik het concept programma voor Eindhoven ontvangen (via de Stichting 18 september).

Belangrijkste punten:

Zaterdag 18 september
1200u Kranslegging in Tienen :?:, Eindhoven
2000u Defilé, stadhuisplein, Eindhoven

_________________
"When you go home, tell them of us and say, for your tomorrow, we gave our today." - 2nd (British) Division War Memorial, Kohima.


do mei 06, 2004 7:12 pm
Profiel WWW
Yorick
Bericht 
tijdens herdenkingen en officiele plechtigheden vind ik dat re-enactors weg moeten blijven... niet zozeer omdat het niet past maar ik denk dat het voor de veteranen niet altijd even leuk is om tijdens dat soort bezigheden zichzelf maar dan 60 jaar geleden rond te zien lopen!

opzich heb ik er geen problemen mee dat ze bij een herdenking aanwezig zijn, maar als ze er dan zijn vind ik dat ze met 100% correcte kleding dienen rond te lopen en qua discipline, etc op hetzelfde nivo als de normale legereenheden dietijdens zo'n herdenking aanwezig zijn moeten zitten.. pas als je dat echt kan vind ik het echt waardig om bij een plechtigheid aanwezig te zijn!
(niet omdat ik de hobby niet respecteer ofzo, vind het geweldig om jullie te zien :D maar gewoon puur uit respect voor de veteranen!! denk dat het voor hun groot verschil maakt of je mannen in authentieke uniformen netjes int gelid ziet staan of dat ze maar een beetje rondhangen om een jeep die hier helemaal niet geweest is en eeen beetje m&ms lopen te eten alsje snapt wat ik bedoel! want dat soort volk loopt er ook rond... en dat vind ik zonde..danvind ik dat je het niet waardig bent om dan aanwezigte zijn!)

wat ik wel duidelijk wil zeggen isdat ik het re-enacten erg belangrijk vind! het geeft ons een beeld van hoe het er toen uitzag etc! en dat is toch best belangrijk vind ik!!!
(wel jammer dat er nog steeds zo'n taboe rust op Duitse re-enactment.. wel logisch hoor.. maar vind het gewoon jammer..)


zo mei 09, 2004 11:40 pm
Tessa85
Bericht 
Ik leg op 30 mei de krans uit herdenking van de gevallenen van de 101st airborne omdat dit aan mij gevraagd is te doen. Wij zetten geen 82nd airborne vlaggetjes neer bij deze graven dit jaar omdat de organisatie waar we van zijn alleen op de 101st airborne gericht is. Dit betekent niet dat ik de veteranen van de 82nd vergeet hiervoor hebben we natuurlijk ook respect en voor alle anderen die mee hebben gevochten.


vr mei 21, 2004 1:22 pm
The Duke
Bericht 
Met het oog op de naderende herdenkingen en andere 'festiviteiten betreffende Market Garden het volgende.

Ik heb wel een globaal schema gevonden op internet met de verschillende activiteiten echter staan bijna nergens een tijd en specifieke plaats bij.

Zoals bijv. de optocht met legervoertuigen van oa. Keep them Rolling, er staat wel waar ze zijn en waar ze doorheen rijden maar geen tijd of route.

Hetzelfde geld voor de paradroppings.

Kan iemand wellicht meer info over geven?

Thanx,
Marco.


zo sep 05, 2004 11:02 pm
Barry

Geregistreerd:
zo maart 28, 2004 10:43 pm
Berichten: 5378
Bericht 
Heb je hier al gekeken:
www.stiwot.nl > agenda.


zo sep 05, 2004 11:07 pm
Profiel
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Voor mensen die er interesse in hebben het volgende:

Op zaterdag 11 september wordt er Open Huis georganiseerd in het Provinciehuis van Gelderland in Arnhem.
In de hal van het provinciehuis staat het "Airbornezwaard", een gedenkteken in de vorm van een glanzend zwaard met daarin gegraveerd alle emblemen van de bij de Slag om Arnhem betrokken Britse eenheden.
Voor diegenen die dit zwaard eens willen zien een uitgelezen mogelijkheid.

Ik zelf zal 's morgens in het Provinciehuis aanwezig zijn (wordt van mij verwacht als Statenlid) en kan dus eventueel mensen opvangen en wegwijs maken in het gebouw.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


ma sep 06, 2004 8:15 am
Profiel WWW
Yorick
Bericht 
voor de agenda van de herdenkingen mbt de Slag om Arnhem kun je terecht op de site van het Airborne museum (www.airbornemuseum.org), dan Agenda en vervolgens mij 14 t/m 19 september op MEER... drukken..


ma sep 06, 2004 11:42 am
The Duke
Bericht 
Ok thanx voor de antwoorden.


di sep 07, 2004 1:52 am
Yorick
Bericht 
is er bij de vliegshow boven de Rosandepolder nou ook een echte Horsa glider aanwezig of werd er met glider gewoon een moderne 1 persoonseglider bedoeld?
*ik weet niet meer precies waar ik dit las*
..volgens mij bestaan er helemaal geen gliders uit de WW2 meer namelijk...

weet iemand wat de opening van de brug morgen precies inhoudt?
ik had ook ergens gelezen (maar kan het weer niet terugvinden...) dat er een veteraan plus de burgemeester de brug zouden openen, gevolgd door een kanonsschot, vliegshow en vertoning van de film.. klopt dit?

is er inmiddels ook al de exacte route +plus tijden bekend van de Keep Them Rolling op de 18de bekend?

weet iemand verder ook nog wat over de beurs in Ede op de 18de?

*jaja wat een vragen he :P maar wil het graag allemaal zo goed mogelijk weten aangezien ik niet alle tijd van de wereld heb ivm school en werken*


di sep 14, 2004 10:07 pm
Rollie
Bericht 
Yorick schreef:
(wel jammer dat er nog steeds zo'n taboe rust op Duitse re-enactment.. wel logisch hoor.. maar vind het gewoon jammer..)


toevallig ken ik via msn een man uit Engeland die in een Duitse Re-enactment team zit.

de grote voordelen daarvan zijn ( volgens hemzelf ) :

Ze worden eerder gevraagd voor films en dergelijken zo heeft hij al in:
Saving Private Ryan gespeeld met zijn zijn team
en in een nieuwe film die nog niet uit is .. ben even de naam kwijt


di sep 14, 2004 10:54 pm
Yorick
Bericht 
ben vandaag bij de opening van de J. Frost brug geweest te Arnhem.

begon om 18.30 met vliegshow met zweefvliegtuigen, stuntpara's, een Mustang, Mitchell, Dakota en een klein stuntvliegtuigje.
ondertussen werd 'A Bridge Too Far' geshowed en werd er veel verteld over de microfoon.

maar waar ik voor kwam, waren de Veteranen. om 19.45 kwamen ze dan eindelijk de brug op, een bus vol: ze liepen midden over de brug over het pad tussen de stoelen door richting het kanon aan de andere kant, wat later op de avond afgeschoten zou worden ter her-opening van de brug, deze mannen, mijn helden: mannen met een brede glimlach, mannen met een fiere en trotse blik in hun ogen, maar ook mannen die nors voor zich uit staarden, of met de tranen in de ogen voortliepen, denkend aan het verleden? aan hun kameraden die ze in deze streek hadden verloren? kijkend naar die jonge kinderen met ballonnen (grootste deel overigens de grootste aso's die je maar kan bedenken, had liever vrijwillige kinderen van scholen over de hele regio die zich hiervoor bijvoorbeeldspeciaal aangemeld hebben willen zien), of zouden ze nog steeds niet snappen waarom ze zo ge-eerd worden terwijl ze ons alleen maar puin en ellende hebben bezorgd?

voor mij zijn het de grootste helden die ik me kan bedenken, en hun blikken zijn onvergetelijk, toen ze de brug opliepen en er een daverend aplaus opsteeg, en ik ze langs zag lopen schoten bij mij de ogen toch flink vol, zo bewonderenswaardig vind ik deze mannen...


wo sep 15, 2004 10:41 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 92 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group