Het is nu do maart 28, 2024 5:50 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 92 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Herdenking Market Garden 
Auteur Bericht
LHek
Bericht 
Erwin, op die dagen zal ik zeker in Eerde te vinden zijn! Ik hoop daar Carl Beck van H/501 te ontmoeten.
Die site kende ik al, goede site.
Goed boekje van 'Molen in de Frontlinie' heb je trouwens geschreven!


di apr 27, 2004 3:53 pm
admin

Geregistreerd:
za maart 13, 2004 8:01 pm
Berichten: 160
Bericht 
Zou iemand zich misschien geroepen voelen om alle herdenkingsdata m.b.t. Market Garden in september te verzamelen? Ik krijg het vermoedde dat dat nog niet ergens goed te vinden is en dat er veel behoefte aan is...

MVG Jeroen

_________________
a.k.a. Jeroen


di apr 27, 2004 4:16 pm
Profiel WWW
LHek
Bericht 
Ik was dat eigenlijk ook al van plan voor mijn site dus ik voel me geroepen :)


di apr 27, 2004 4:21 pm
admin

Geregistreerd:
za maart 13, 2004 8:01 pm
Berichten: 160
Bericht 
Ik zal vanavond de gegevens in dit topic wel even bundelen in een nieuwe topic waarin we alleen een agenda zullen posten. Daarnaast zal ik ook wel wat gemeentes hier in de buurt (Eindhoven, Best, Helmond etc.) aanschrijven over herdenkingen hier in de regio.

_________________
a.k.a. Jeroen


di apr 27, 2004 4:34 pm
Profiel WWW
Avatar gebruiker
Jeroen Niels

Geregistreerd:
do apr 01, 2004 6:58 pm
Berichten: 684
Woonplaats: Arnhem
Bericht 
Mensen,

Graag nog even wat extra aandacht voor deze herdenking. Velen zien dit als het absolute hoogtepunt (in de juiste zin van het woord wel te verstaan) van alle activiteiten in september:

Zondag 19 september
11.00 uur Oosterbeek
Officiële herdenkingsdienst op Begraafplaats, Oosterbeek


Mocht je geïnteresseerd zijn in Arnhem 1944 en alles erom heen, is het naar mijn mening verplichte kost om hier heen te gaan. Zeer indrukwekkend. Het is wel druk, maar ik zie het als een verplichting en zal er dan ook zeker weer bij zijn, al moet ik helemaal achteraan staan.

Jeroen Niels

_________________
Jeroen Niels
Projectleider STIWOT Reizen
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)


di apr 27, 2004 6:02 pm
Profiel WWW
Philip,ABRG
Bericht 
Achteraan staan moet je zeker Niels, want je komt namelijk het kerkhof hoogstwaarschijnlijk niet op, net als in 84,94 alleen genodigden.


di apr 27, 2004 6:42 pm
Bestuur STIWOT
Avatar gebruiker
Jeroen

Geregistreerd:
za maart 13, 2004 10:20 pm
Berichten: 4956
Woonplaats: Helmond
Bericht 
Zo.... http://www.tweede-wereldoorlog.nl/forum ... php?p=2170

Aanvullingen en correcties kunnen in dat topic... algemene discussie kan gewoon hier.

_________________
"When you go home, tell them of us and say, for your tomorrow, we gave our today." - 2nd (British) Division War Memorial, Kohima.


di apr 27, 2004 7:34 pm
Profiel WWW
IA002
Bericht Respect!
Hopelijk hebben de mensen die zo graag in uniform willen lopen (onder het motto van:- ik doe aan re-enactment het respect om dit jaar tijdens de herdenkingen NIET! in Oosterbeek rond te gaan lopen of rijden in uniform van Britse militairen met rode baret. Ik heb er velen de afgelopen jaren gezien en als je ze een paar vragen stel dan weten ze eigelijk ook niet veel meer dan wat in de meest bekende boeken staat geschreven. Diep treurig! Ga lekker thuis op de hei zitten die dagen. Anders snap je werkelijk niet waar het die dagen om gaat.
Overigens zie ik ze daar namelijk de rest van het jaar ook niet! Hoe komt dat? De aandacht trekken van anderen terwijl het juist niet dagen van aandachttrekken zijn maar van herdenken!
Laten we veteranen warm onthalen en alleen zij die daadwwerkelijk een rode baret hebben verdient in 40-45 deze die dagen dragen.
Dat heet respect hebben voor zij die deel namen aan de strijd. En kom dus HELEMAAL niet aanzetten op de begravenplaats in uniform!!!


ma mei 03, 2004 7:37 pm
Avatar gebruiker
Jeroen Niels

Geregistreerd:
do apr 01, 2004 6:58 pm
Berichten: 684
Woonplaats: Arnhem
Bericht 
Zo, jij bent een heetgebakerd mannetje.
Helaas ga ik hier niet over. Als het je echt alles meent wat je zegt, en het zit je zo dwars, neem dan eens contact op met de mensen van de LHGH. Dat zijn die mensen waar jij het zo mee te doen hebt.
Heb graag een beetje respect, ook voor deze mensen. Natuurlijk gaat (en zo hoort het ook) de aandacht uit naar de veteranen. Maak jij je maar geen zorgen hoor.

Jeroen Niels

_________________
Jeroen Niels
Projectleider STIWOT Reizen
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)


ma mei 03, 2004 9:27 pm
Profiel WWW
Paul de Weerd
Bericht Re: Respect!
Pietje schreef:
Hopelijk hebben de mensen die zo graag in uniform willen lopen (onder het motto van:- ik doe aan re-enactment het respect om dit jaar tijdens de herdenkingen NIET! in Oosterbeek rond te gaan lopen of rijden in uniform van Britse militairen met rode baret. Ik heb er velen de afgelopen jaren gezien en als je ze een paar vragen stel dan weten ze eigelijk ook niet veel meer dan wat in de meest bekende boeken staat geschreven. Diep treurig! Ga lekker thuis op de hei zitten die dagen. Anders snap je werkelijk niet waar het die dagen om gaat.
Overigens zie ik ze daar namelijk de rest van het jaar ook niet! Hoe komt dat? De aandacht trekken van anderen terwijl het juist niet dagen van aandachttrekken zijn maar van herdenken!
Laten we veteranen warm onthalen en alleen zij die daadwwerkelijk een rode baret hebben verdient in 40-45 deze die dagen dragen.
Dat heet respect hebben voor zij die deel namen aan de strijd. En kom dus HELEMAAL niet aanzetten op de begravenplaats in uniform!!!


fijn dat je de meeste reenactors over één kam scheert :)

t gaat er vooral om dat er mensen (zoals wij) zijn die interesse tonen in de veteranen en zich proberen voor te stellen hoe het er aan toe ging, om dit vervolgens aan anderen zo goed mogelijk te laten blijken, zodat mensen wat meer respect krijgen voor deze veteranen, want tegenwoordig is het slecht gesteld met (vooral) de jeugd op het gebied van respect en bovendien kennis van geschiedenis :(

dus
1: je laat veteranen zien dat je zeer geinteresseerd bent, wat ZEER op prijs gesteld wordt.
2: je probeert dat respect op anderen over te brengen.
3: je probeert mensen (en jezelf) wat meer te leren over de geschiedenis van hun eigen land.

en wees gerust.. op begraafplaatsen worden, in ieder geval door mijn vereniging, geen rode baretten gedragen (maar er zijn natuurlijk altijd weer mensen die het verpesten voor anderen :( )


di mei 04, 2004 12:55 am
David
Bericht 
Pietje;

Het feit dat de reenactors aanwezig mogen zijn op zulke dagen, als bijvoorbeeld de herdenkingen, gaat volgens mij in goed overleg met de mensen van het Airborne museum zelf. En die mensen zullen dat ook in goed overleg met de veteranen verenigingen doen want anders gebeurt het gewoon niet dat ze mogen komen. Dan komen de veteranen echt wel in het geweer hiertegen. Ik heb de reenactors meerdere keren aanwezig gezien en altijd was het vrij druk met bezoekers om zulke groepen heen, en was er altijd respect naar de veteranen toe die het leuk vonden dat er zulke groepen actief waren.

Voor de goede orde, ik ben totaal geen reenactor maar iedereen mag zijn eigen ding doen. En als dat allemaal in goed overleg gaat met de betrokken organisaties en verenigingen vind ik dat ze gewoon aanwezig kunnen zijn.


di mei 04, 2004 8:45 am
Philip,ABRG
Bericht 
Je zal altijd voor en tegenstanders houden, ieder zijn recht, ik ken ook Veteranen die het niet leuk vinden,( en ik mag wel zeggen dat ik in de loop der jaren aardig wat contact met veteranen heb gehad) en dat gaat dan hoofdzakelijk om mensen die in uniform op het kerkhof lopen, daarbuiten vindt men het meestal geen bezwaar.
De veteranen die naar Nederland komen, weten wel hoe men over hun denkt, in hun eigen land zou wat meer respect voor hun getoond moeten worden, het is schandalig dat men nu pas na 60!!! jaar een vergoeding krijgt van 300 pond (450Euro) om over te komen, dit had elk jaar gemoeten, maar ja nu zijn de meeste overleden dus het er goedkoop.
Ben van de week in ieder geval al 2 bekenden tegen gekomen die hier gebruik van hebben gemaakt.
Voor velen zal het ook tevens de laatste keer zijn dat men hier na toekomt, en dat heeft hoofdzakelijk met de gezondheid te maken, ook veel reunies van diverse eenheden in Engeland worden niet meer gehouden in verband hiermee.


di mei 04, 2004 9:16 am
Leo
Bericht 
Laat ons de weinige overlevenden van dit gebeuren een hart onder de riem steken en hen doen beseffen dat de dood van hun vrienden niet tevergeefs is geweest. Toon hen dat wij allen,dank zij hun,in een betere wereld leven en dat WIJ , indien het nog zou gebeuren, hopelijk zullen reageren zoals zij deden.

...-


di mei 04, 2004 11:07 am
IA002
Bericht 
Jeroen Niels schreef:
Zo, jij bent een heetgebakerd mannetje......Heb graag een beetje respect, ook voor deze mensen..... Natuurlijk gaat (en zo hoort het ook) de aandacht uit naar de veteranen. Maak jij je maar geen zorgen hoor.....

Jeroen Niels


Niels, ik ben niet heetgebakerd maar heb duidelijk een mening hierover en dat houdt de boel lekker wakker.
Ik heb best respect voor hun activiteiten en de energie die ze in hun hobby steken. Van mij part graven ze zich dan ook 51 weken per jaar in op het slagveld (en misschien zou ik nog meedoen ook), maar het gaat mij juist om die paar dagen in Oosterbeek en met name op enkele plaatsen.
Begraafplaats is in mijn ogen Holly ground. Daar kom je dus niet met een rode baret mits je bent een veteraan (noem het een ere code). Daarnaast vind ik het best dat ze bepaalde dingen op-sieren. Maar juist niet bij kransleggingen etc.
Veteranen blijk geven van je waardering kan overigens ook zonder in uniform rond te lopen lijkt mij. Ik doe het al ruim 20 jaar zonder!
Begrijp wel: het is een commemoration... dus geen feestje.
Op de Dam, zien we toch op 4 mei ook geen groepen verklede mensen in uniform lopen (5 mei daar en tegen is een feest dag, dan zou het wel weer kunnen)
Overigens staat het grootste gedeelte van het herdenkings programma op www.arnhembattle.com


di mei 04, 2004 6:56 pm
Hans
Bericht 
Ik heb ook niets tegen reenactors, zoals eerder ergens vermeld, ieder zijn eigen hobby. Er zijn mijn inziens echter locaties en data waar je als reenactor gepast mee om dient te gaan. Één van die plaatsen is inderdaad een militaire begraafplaats, en zoals Pietje al memoreerde, dit is Holy Ground, dé plaats van de overledenen en de veteranen. Gun deze mensen in ieder geval op deze locatie hun moment van herdenken voor hun gevallen kameraden, en het zal voor velen van hen inderdaad de laatste keer zijn dat ze deze mogelijkheid hebben.


wo mei 05, 2004 9:46 am
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 92 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group