Het is nu do maart 28, 2024 10:56 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 56 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Massacre van mensen in Stavelot 17 dec.1944 
Auteur Bericht
Hans22
Bericht Massacre van mensen in Stavelot 17 dec.1944
Gisteravond op ARTE een uitzending van de gebeurtenissen die zich 60 jaar geleden op 17 december 1944 afgespeeld hebben in Stavelot in de Belgische Ardennen waar het Commando Peipper talrijke mannen, vrouwen en kinderen heeft afgemaakt.

De laatste vier overlevenden legden in de TV uitzending van gisteravond getuigenis af over hoe hun vader, moeder, broers en zusters door de SS troepen van commandant Peipper in koele bloed vermoord werden.

Onverdragelijk ontroerend, zestig jaar later konden de overlevenden het niet zonder tranen in hun ogen vertellen.

Ook werden in de eerste dagen van het Duitse offensief in de Ardennen 84 amerikaanse soldaten (de meesten gekleurde, om niet te zeggen zwarten) door SS pantzer divisies vermoord.

Er is dit jaar in november-december niet alleen Bastogne te herdenken, maar ook de misdaden in Stavelot op dat de huidige generatie dat ook zal weten, want zulke "heldedaden" van de Duitsers staan niet in de officiele geschiedenisboeken.


do dec 16, 2004 10:57 am
geert
Bericht 
als we objectief willen zijn moet dan ook vermeld worden dat bvb. kort na de landing in Normandie ook duitse krijgsgevangenen koelbloedig werden vermoord en er later bij verovering en bezetting van duitsland door de geallieerden ook heel wat "heldendaden" zijn verricht.... Dit maar om te zeggen dat in een oorlog (ook al is die soms onvermijdelijk)nu eenmaal altijd wandaden worden gepleegd.Propere oorlogen bestaan nu eenmaal niet.....


do dec 16, 2004 11:14 am
Hans22
Bericht 
Met dat grote verschil dat die Duitse krijgsgevangenen die ten onjuiste door amerikaanse parachutisten afgemaakt werden soldaten waren.
De paras waren in 6-7 juni niet in staat om krijgsgevangenen met hun mee te nemen in hun offensief in Normandie.

De mensen die in Stavelot vermoord werden waren onschuldige burgers en hadden niets met de oorlog te maken.
En wie heeft de tweede wereldoorlog begonnen ? Duitsland !

Maar je hebt gelijk, er is geen propere oorlog.


do dec 16, 2004 11:41 am
Leo
Bericht 
HANS 22,
En wat dan over de burgebevolking van een dorpje in de Ardennen die vluchtte voor de Amerikaanse artilleriebeschietingen en door een (vermoedelijke gestresseerde) observer werden aanzien als terugtrekkende Duitse troepen en werden gedood op een uitvalsweg van het dorp. Wat over de SS-soldaten die de kinderen in hun schuttersputjes trokken en ze beschermden. Dit is ook verteld door overlevenden. Oorlog is een beest met vele gezichten,man. Niet alleen het verhaal van de overwinnaar over de verliezer.
Oh,nog vergeten te vermelden,ik ben geen neo-nazi. Ik tracht de feiten te ordenen.
-LEGIO PATRIA NOSTRA.

...-


do dec 16, 2004 11:50 am
Hans22
Bericht 
Nightwalker,

Ik heb je ten eerst nooit als een neo-nazi gezien.

Kan je me de naam van dat dorpje eens opgeven en je eventuele bronnen.
Bij de amerikaanse bombardementen op Duitse eenheden vanaf 24 december, toen het weer in de Ardennen weer wat opklaarde, zijn inderdaad veel mensen omgekomen.
Voor 24 december konden amerikaanse vliegtuigen niet bombarderen.
Artillerie kon natuurlijk wel vuren en er zullen dus heel wat dorpen vernietigd zijn geworden en burgers omgekomen.


do dec 16, 2004 12:19 pm
Leo
Bericht 
Hans 22,
Ik heb de documentatie niet onmiddelijk in mijn bezit nu, maar ik bezorg U de naam van het dorp wel en het relaas van de overlevenden.
Omdat U nogal kort in de schrijfpen zit ivm met iemand die zich in de Duitse militaire zijde van de gebeurtenissen wil verdiepen achtte ik het nodig om me te profileren. Ik ben anti-nazi. Maar sta me toe om de militiare gebeurtenissen te evalueren.
Bav,

...-


do dec 16, 2004 1:08 pm
Barry

Geregistreerd:
zo maart 28, 2004 10:43 pm
Berichten: 5378
Bericht Re: Massacre van mensen in Stavelot 17 dec.1944
Hans22, misschien goed om deze thread ook eens te lezen:
- http://www.tweede-wereldoorlog.nl/forum ... php?t=1645

Hans22 schreef:
Er is dit jaar in november-december niet alleen Bastogne te herdenken, maar ook de misdaden in Stavelot op dat de huidige generatie dat ook zal weten, want zulke "heldedaden" van de Duitsers staan niet in de officiele geschiedenisboeken.

Deze daden van de Duitsers zijn naar mijn mening zeker wel in de gescheidenisboeken terug te vinden. Tevens heb ik het woord "moffen" veranderd in "Duitsers".

[edit barry] Op welke gebeurtenis op 17 december in Stavelot doel je overigens precies? [/edit]


do dec 16, 2004 2:15 pm
Profiel
ErnstJan
Bericht 
Hans22 schreef:
Met dat grote verschil dat die Duitse krijgsgevangenen die ten onjuiste door amerikaanse parachutisten afgemaakt werden soldaten waren.
De paras waren in 6-7 juni niet in staat om krijgsgevangenen met hun mee te nemen in hun offensief in Normandie. (1)

De mensen die in Stavelot vermoord werden waren onschuldige burgers en hadden niets met de oorlog te maken.(3)
En wie heeft de tweede wereldoorlog begonnen ? Duitsland !(2)

Maar je hebt gelijk, er is geen propere oorlog.


1:is voor mij geen reden om dan maar je krijgsgevangenen te doden

2: en wat zou dat? zoveel landen zijn oorlogen begonnen is dat een reden om dan maar krijgsgevangen neer te schieten van het land dat de oorlog is begonnen?

3: ze waren waarschijnlijk gewoonm op de verkeerde tijd op de verkeerde plek.(hiermee wil ik het voorval niet goed praten het is verschrikkelijk maar ik denk dat het gewoon een ongelukkige samenloop van omstandigheden is.) wat was trouwens de reden van deze moordpartij?


do dec 16, 2004 3:37 pm
Hans22
Bericht 
De openings "thread" ging over een film die ik gisteravond op de TV gezien heb en over het vermoorden van verweerloze burgers in het dorp Stavelot in de Ardennen zestig jaar geleden, dit valt onder rubriek "oorlogsmisdaden" of onder "Films en Televisie".

Vermoorden van krijgsgevangenen valt onder "tweede wereldoorlog" onder rubriek "algemeen" of "gevechten" en de jammerlijke gevolgen daar van.

De commandant van die paracompagnie was het er helemaal niet mee eens dat die Duitse krijgsgevangenen in Normandie door een opgewonde G.I. doodgeschoten werden, dat kwam in de films Band of Brothers duidelijk naar voren.


do dec 16, 2004 4:48 pm
ErnstJan
Bericht 
vermoorden van krijgsgevangenen valt mijn inziens onder oorlogsmidaden. het zn weerloze soldaten die zich overgegeven hebben en dan vermoord worden.

dus als ik het goed begrijp draag je iets aan en dan mogen we er niet opin gaan?


do dec 16, 2004 5:06 pm
geert
Bericht 
als Hans vindt dat "vermoorden van krijgsgevangen" onder 'algemeen' of 'gevechten' valt dan mag hij van mij eens uitleggen wat hij onder "oorlogsmisdaden" verstaat


do dec 16, 2004 5:12 pm
Hans22
Bericht 
Ernst Jan schreef:
"wat was trouwens de reden van deze moordpartij?"

Er was hier geen enkele logische reden voor. Ik zal vanavond eens in het boek van Guderian kijken of hij hier over sprak ?
Onze Belgische vrienden zullen er wel meer vanaf weten, vandaag leven er alleen nog vier personen die er getuigen van waren.
Je kunt natuurlijk altijd aan ARTE TV een cassette van de uitzending aanvragen.


do dec 16, 2004 5:18 pm
ErnstJan
Bericht 
nouja vroeghet aan jou omdat jij er over begint en het programma gezien hebt ik neem aan dat het frans is en dat begrijp ik toch niet.
en de andere vraag van mij een geert?


do dec 16, 2004 5:29 pm
Hans22
Bericht 
"vermoorden van krijgsgevangen" valt natuurlijk ook onder de rubriek "oorlogsmisdaden" , maar daar begon het eerst niet om. Het ging om de TV uitzending van gisteravond.

Maar zo gauw als ik een onderwerp plaats, raken we "off-topic" en komt er altijd een polemiek van.

Iemand vroeg mij eens wat is een polemiek ?, misschien heeft iemand anders er een beter hollands woord voor.


do dec 16, 2004 5:47 pm
Bart Geraerts
Bericht Re: Massacre van mensen in Stavelot 17 dec.1944
Hans22 schreef:
Gisteravond op ARTE een uitzending van de gebeurtenissen die zich 60 jaar geleden op 17 december 1944 afgespeeld hebben in Stavelot in de Belgische Ardennen waar het Commando Peipper talrijke mannen, vrouwen en kinderen heeft afgemaakt.

De laatste vier overlevenden legden in de TV uitzending van gisteravond getuigenis af over hoe hun vader, moeder, broers en zusters door de SS troepen van commandant Peipper in koele bloed vermoord werden.

Onverdragelijk ontroerend, zestig jaar later konden de overlevenden het niet zonder tranen in hun ogen vertellen.

Ook werden in de eerste dagen van het Duitse offensief in de Ardennen 84 amerikaanse soldaten (de meesten gekleurde, om niet te zeggen zwarten) door SS pantzer divisies vermoord.

Er is dit jaar in november-december niet alleen Bastogne te herdenken, maar ook de misdaden in Stavelot op dat de huidige generatie dat ook zal weten, want zulke "heldedaden" van de Duitsers staan niet in de officiele geschiedenisboeken.


Hans22 schreef:
Maar zo gauw als ik een onderwerp plaats, raken we "off-topic" en komt er altijd een polemiek van.


Mijns inziens is hier nog niet echt offtopic gezwets geweest. In je beginpost word er geen vraag gesteld, en aangezien dit een discussieforum is, zie ik niet in waarom deze posts zogenaamd "offtopic" gaan. Het enige dat in mijn ogen offtopic gaat is "Je kunt natuurlijk altijd aan ARTE TV een cassette van de uitzending aanvragen. -- nouja vroeghet aan jou omdat jij er over begint en het programma gezien hebt ik neem aan dat het frans is en dat begrijp ik toch niet."

In ieder geval... ik vind het boeiend wat hier gebeurd, dus laten we, weliswaar zonder elkaar trachten aan te vallen, er hier een goede discussie van maken ;)

Met vriendelijke groet,
Bart


do dec 16, 2004 6:45 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 56 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group