Het is nu do maart 28, 2024 4:58 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 12 berichten ] 
Zoekplaatje Schnellboot 
Auteur Bericht
reinaart
Bericht Zoekplaatje Schnellboot
Kwam deze week deze prachtige foto tegen. Het betreft een Schnellboot van het type S-100 (late productie) van de 9. S- Bootflottille. Deze eenheid was gestationeerd in de Schnellbootbunker te Rotterdam maar na het bombardement op de bunker van december 44 werden de boten over de regio verspreid. Zo is er een foto van een S-Boot in Maassluis. Ik vermoed dat de foto in de zomer van 44 of begin mei 45 gemaakt is omdat er bladeren aan de bomen zitten.

Afbeelding


Wellicht dat iemand de locatie herkent ? De foto te Maassluis is overigens hier te vinden :

https://wo2maassluis.tumblr.com/kriegsmarine


Arjan


wo okt 10, 2018 10:53 am
Staf
Fedor

Geregistreerd:
do feb 21, 2008 6:20 pm
Berichten: 1642
Bericht Re: Zoekplaatje Schnellboot
Misschien hier? Ik kijk wel naar het grote geheel, de huizen zijn hier niet (herkenbaar) terug te vinden.

https://www.google.nl/maps/@51.9190893, ... 3?hl=nl-NL

_________________
Avatar: Lt. Friedrich Lengfeld - No man hath greater love than he who layeth down his life for his enemy.


wo okt 10, 2018 3:38 pm
Profiel
reinaart
Bericht Re: Zoekplaatje Schnellboot
Bedankt Fedor voor het meedenken. Ik heb mijn vraag ook op het Binnenvaartforum gesteld en daar werd de suggestie van de Schie gedaan (een wat smaller vaarwater zo te zien). De huizen die nu ongetwijfeld afgebroken zijn lagen met de achterkant naar het water toe. Ik zat zelf even te denken aan de Zestienhovense kade maar dat lijkt toch ook niet helemaal te kloppen:

https://www.google.nl/maps/place/Zestie ... 6?hl=nl-NL

Natuurlijk een vrijwel onmogelijke vraag van mijn kant :) .

Groet,


Arjan


wo okt 10, 2018 4:12 pm
reinaart
Bericht Re: Zoekplaatje Schnellboot
Volgens leden van het Binnenvaartforum zijn er gashouders te zien op de foto die waarschijnlijk van de gasfabriek aan de Keilehaven te Rotterdam waren. Het vaarwater is waarschijnlijk de Schiedamse Schie waar ook de scheepswerf De Hoop aan lag :

http://www.kustvaartforum.com/viewtopic ... start=4360

Nadere info blijft natuurlijk welkom.

Arjan


wo okt 10, 2018 11:33 pm
reinaart
Bericht Re: Zoekplaatje Schnellboot
Ik heb inmiddels uit Duitsland vernomen (Historisches Marine Archiv) dat de S-Boot van de foto niet toebehoorde aan de 9. maar aan de 6. S-Bootflottille. De Franse schrijver Dallies-Labourdette waar ik me op baseerde schijnt een fout met de emblemen gemaakt te hebben. De foto moet in het voorjaar van 1945 genomen zijn omdat het 6.S-Bootflottille pas in december 44 werd uitgerust met de nieuwe S-100 boten.

Groet,

Arjan


do okt 11, 2018 5:07 pm
reinaart
Bericht Re: Zoekplaatje Schnellboot
Nog een kleine correctie, de uitrusting met nieuwe boten was in de herfst van 44 en de eerste acties in december 44.

Arjan


vr okt 12, 2018 9:28 am
reinaart
Bericht Re: Zoekplaatje Schnellboot
Ik heb nog wat speurwerk verricht n.a.v. een foto (6.S-Bootflottille) die hier te vinden is (even scrollen) :

http://s-boot.net/buchstaben6sflt.html

Ik kende al een foto die in Den Helder gemaakt is na de capitulatie uit het Squadron "Schnellboot in action" boekje:

Afbeelding

Na lang zoeken weet ik ook de locatie, de foto is gemaakt aan het Spoorweghaven bassin met de kazerne van de Mijnendienst op de achtergrond. Ik geloof dat deze gebouwen inmiddels afgebroken zijn.

Afbeelding
Afbeelding

Deze foto van eerder genoemde site is op dezelfde locatie gemaakt :

Afbeelding


Arjan


za okt 13, 2018 11:25 am
reinaart
Bericht Re: Zoekplaatje Schnellboot
Deze foto van S-210 van de 2. S-Bootflottille is overigens op precies dezelfde locatie gemaakt. Lijkt me toch een poging tot camouflage dus wellicht werd deze haven ook gebruikt toen de boten nog operationeel waren.

Afbeelding


Arjan


za okt 13, 2018 1:49 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht Re: Zoekplaatje Schnellboot
Ik denk dat het een beeld van de Westoever in Den Helder is.

Afbeelding

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


ma okt 15, 2018 7:08 pm
Profiel WWW
reinaart
Bericht Re: Zoekplaatje Schnellboot
Hallo Wilco, bedoel je de laatste foto ? Ik weet zeker dat de laatste drie S-Boot foto's bij de kazerne van de Mijnendienst gemaakt zijn. Nog een plaatje vanaf de andere kant ter vergelijking :

Afbeelding
Afbeelding

De doeken die over de S-Boot hangen zijn overigens ongetwijfeld bedoeld ter camouflage. Ik ken andere foto's waarbij S-Boote op vergelijkbare wijze werden gecamoufleerd. De boot was toen dus nog operationeel.


Groet,


Arjan


Laatst bijgewerkt door reinaart op ma okt 15, 2018 9:40 pm, in totaal 1 keer bewerkt.



ma okt 15, 2018 9:35 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht Re: Zoekplaatje Schnellboot
Nee ik bedoel de eerste foto die is in dezelfde hoek genomen

Afbeelding
Google luchtfoto zelfde locatie met ingetekend mijn vergelijk van den oude eerste foto. Teksten duiden op locatie ongeveer in de cirkels. Dus inderdaad in de spoorweghaven, dus ook de allereerste foto is daar genomen en ik ben er vrijwel zeker van dat de streetvieuw foto die ik plaatse bijna dezelfde hoek is.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


ma okt 15, 2018 9:39 pm
Profiel WWW
reinaart
Bericht Re: Zoekplaatje Schnellboot
Ik ben met je eens dat de kans groot is dat die foto in de buurt van Den Helder gemaakt is (na de capitulatie) en niet in de regio Rotterdam. Om de een of andere reden maakt de bemanning een erg relaxte indruk en ik meen ook twee burgers aan boord te zien. Toch denk ik dat de locatie van de jachthaven/Bassinggracht niet kan kloppen. Heb maar twee zinnige foto's kunnen vinden van de Watersportvereniging en de Bassinggracht waarop nog oude huizen te zien zijn. Weliswaar een huis met een Mansarde kap maar verder geen overeenkomsten zou ik zeggen :

Afbeelding
Afbeelding


Arjan


ma okt 15, 2018 10:34 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 12 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group