Het is nu do maart 28, 2024 3:05 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 10 berichten ] 
Informatie over terughaalactie direct na de oorlog gezocht 
Auteur Bericht
Helpt een Aussie
Bericht Informatie over terughaalactie direct na de oorlog gezocht
Goedenavond,

Een vriend uit Australië (Nederlands paspoort) is op zoek naar informatie over zijn recent overleden vader. Deze laatste zou direct na de oorlog in dienst van de Britten landbouwgereedschap / voertuigen teruggehaald hebben uit Duitsland - mede omdat hij vloeiend Duits en Engels sprak.

Is ier iemand die ons kan helpen aan informatie hierover? Enig idee hoe dit georganiseerd werd of hoe dit onderdeel heette?
Elke mogelijke tip / bron / persoon die hier iets over kan zeggen is meer dan welkom zodat we verder kunnen zoeken!

(Bij het Britse leger vangt hij bot, mogelijk dat dit vanuit een ander onderdeel georganiseerd werd?)

Alvast bedankt!

Chris


wo jan 07, 2015 9:16 pm
jw1985
Bericht Re: Informatie over terughaalactie direct na de oorlog gezoc
Het zou kunnen dat the Control Commission for Germany - British Element het overkoepelende orgaan was waaronder dit gebeurde, maar helemaal zeker weet ik het niet.

zie ook dit interessante citaat uit een studie van een wetenschapper. "Germany’s
war potential was to be eliminated by destruction, but Whitehall also hoped to obtain certain
machines from Germany to further British economic recovery
."

http://www.gla.ac.uk/media/media_167093_en.pdf (pag. 17)


Zie ook: J. Farquharson, ‘A Game of Cat and Mouse? Dismantling for Reparations in the British Zone of Germany 1947-
1950’
, in: German History 15


wo jan 07, 2015 11:44 pm
Eisbein
Bericht Re: Informatie over terughaalactie direct na de oorlog gezoc
Alle uit mijn vaders zaken weggesleepte machinerieën kreeg hij bijna allemaal, of vergelijkbare, retour. Was zelf op dat moment elders op de wereld bezig met militaire zaken en weet dus niet wie of wat achter deze actie stak.
Ik heb echter het sterke vermoeden dat het NIOD uw vriend hierover goed kan inlichten.
Ik denk dit omdat ook de Joodse spullen via deze plunder-organisatie de Duitse burgers en bedrijven van spullen voorzag die door bombardementen verloren waren gegaan.

Het proberen waard, dus actie als het u wat lijkt.


do jan 08, 2015 5:00 pm
Barry

Geregistreerd:
zo maart 28, 2004 10:43 pm
Berichten: 5378
Bericht Re: Informatie over terughaalactie direct na de oorlog gezoc
Eisbein schreef:
Ik denk dit omdat ook de Joodse spullen via deze plunder-organisatie de Duitse burgers en bedrijven van spullen voorzag die door bombardementen verloren waren gegaan.


De betekenis van deze zin is onduidelijk voor me. Kan je hem beter formuleren?


do jan 08, 2015 9:22 pm
Profiel
Eisbein
Bericht Re: Informatie over terughaalactie direct na de oorlog gezoc
Barry.

De achtergrond van mijn verwijzing naar het NIOD is het door Aalders, toen werkzaam bij het NIOD, ooit geschreven boek over de roofbank (ben even de naam kwijt) die joods kapitaal, effecten, juwelen, cash, etc. in beslag nam en ook de huizen liet leeghalen.
De direct merkbare koppeling met Duitsland maak ik vanwege het volgende.
Een vriend van mij en zijn vader drukten in hun bedrijf illegale literatuur.
Werden gesnapt en gearresteerd.
Vader werd na een proces doodgeschoten, mijn vriend verdween in een KZ.
De drukkerij werd leeggehaald en naar later bleek naar Duitsland afgevoerd.
Bij een na-oorlogs zoektocht stond de Heidelberger in de huisdrukkerij van Volkswagen.
Na teruggave deed hij nog jarenlang dienst bij mijn vriend.
Uiteindelijk werd hij geschonken aan het Overloon museum.
Van de overdracht heb ik nog foto's.
Een andere drukpers kwam ook retour uit wat toen genoemd werd moffrika en geschonken aan het Verzetsmuseum Amsterdam
Vriend kreeg hartverlamming.
Einde verhaal.


vr jan 09, 2015 5:42 pm
Helpt een Aussie
Bericht Re: Informatie over terughaalactie direct na de oorlog gezoc
jw1985 schreef:
Het zou kunnen dat the Control Commission for Germany - British Element het overkoepelende orgaan was waaronder dit gebeurde, maar helemaal zeker weet ik het niet.


Dank voor deze informatie. Dit biedt een eerste aanknopingspunt en we zijn dit nader aan het bekijken.

"I've had a closer look at the stuff you've sent me and there are a few clues, but nothing has yet specifically said that the British Army recruited locals immediately after the war. However, I have discovered the Control Commission for Germany (CCG), which may have been involved."

Het artikel heb ik met veel interesse gelezen, maar dit gaat volgens mij over latere jaren. Niettemin is het natuurlijk wel zo dat de informatie die we hebben gebaseerd op herinneringen en overleveringen van een hele tijd terug van iemand die niet graag over de oorlog sprak. Een echte speurtocht dus!

Dank alvast! Chris


Laatst bijgewerkt door Helpt een Aussie op zo jan 11, 2015 1:46 pm, in totaal 1 keer bewerkt.



zo jan 11, 2015 1:34 pm
Helpt een Aussie
Bericht Re: Informatie over terughaalactie direct na de oorlog gezoc
Eisbein schreef:
Alle uit mijn vaders zaken weggesleepte machinerieën kreeg hij bijna allemaal, of vergelijkbare, retour. Was zelf op dat moment elders op de wereld bezig met militaire zaken en weet dus niet wie of wat achter deze actie stak.
Ik heb echter het sterke vermoeden dat het NIOD uw vriend hierover goed kan inlichten.


Dank voor het meedenken. Gezien een tamelijk negatieve ervaring bij de Koninklijke Bibliotheek in Den Haag, met een ietwat vage vraag, proberen we nu eerst zelf meer informatie te vinden zodat we gerichter vragen kunnen stellen of zelf in de archieven kunnen duiken. Maar het NIOD staat nu zeker hoog op de lijst.

Groet, Chris


zo jan 11, 2015 1:46 pm
jw1985
Bericht Re: Informatie over terughaalactie direct na de oorlog gezoc
Onderstaand citaat gaat over het terughalen van schepen en het weer op gang brengen van de Rijnvaart (dus niet over landbouwvoertuigen)

“De Geallieerde Bestuursraad zetelde in Berlijn.
Voor de behartiging van de Nederlandse belangen in Duitsland werd
een Nederlandse Militaire Missie uitgezonden, waarin ook een vertegenwoordiger
van het ministerie van Waterstaat was opgenomen, nl.
J. Hudig.
De Engelsen richtten al in mei 1945 een verzoek aan de Nederlandse
regering om deskundigen uit te zenden
, teneinde hen te assisteren bij
het weer op gang brengen van de Rijnvaart”


Bron: INVENTARIS
van het archief van de
NEDERLANDSE RIJNVAART MISSIE
1945 – 1950


De Nederlandse militaire missie hield zich echter niet alleen met schepen bezig.
Een bepaalde sectie (Sectie IV) was namelijk belast met zogenaamde Restitutie- en reparatiezaken. Het ging hierbij om gevorderde goederen in het algemeen.

In het Nationaal Archief is hier het één en ander over te vinden.
http://www.oorlogsgetroffenen.nl/archie ... /Sectie_IV

Wellicht dat de vader van uw vriend dus werkte voor Sectie IV van de Nederlandse militaire missie bij de geallieerde bestuursraad te Bonn.


Zie ook: http://www.oorlogsgetroffenen.nl/archie ... _Duitsland

in de omschrijving van dit archief staat letterlijk:

Het archief van het Commissariaat-Generaal van de Nederlandse Economische Belangen in Duitsland bevat agenda's van ingekomen en uitgaande stukken, notuelen van vergaderingen, verslagen en stukken die betrekking hebben op de instelling, ontwikkeling en werkzaamheden van de organisatie.

Met betrekking tot de taakuitvoering van het Commissariaat bevat het archief bescheiden betreffende de restitutie van goederen [...]

algemeen
aandelen, obligaties, goud- en zilverwerk
industrie
instrumenten en apparatuur
kunst
land- en tuinbouw en veeteelt
scheepvaart
trein-, tram-, en ander transportmaterieel.
Het archief bevat een aantal verladingslijsten van uit Duitsland teruggevoerde goederen.


ma jan 12, 2015 8:44 pm
Helpt een Aussie
Bericht Re: Informatie over terughaalactie direct na de oorlog gezoc
jw1985 schreef:

In het Nationaal Archief is hier het één en ander over te vinden.
http://www.oorlogsgetroffenen.nl/archie ... /Sectie_IV

Wellicht dat de vader van uw vriend dus werkte voor Sectie IV van de Nederlandse militaire missie bij de geallieerde bestuursraad te Bonn.

Zie ook: http://www.oorlogsgetroffenen.nl/archie ... _Duitsland


Hartelijk dank hiervoor! Dit is een interessante mogelijkheid! Ik sprak mijn kennis en hij vertelde mij dat zijn vader ergens tussen 1947 en 1950 geëmigreerd is. Volgende week eerst een bezoek aan het gemeentearchief van Amsterdam om dat verder na te gaan.
Hij vertrekt daarna naar Australië, maar komt over een tijdje weer terug om verder te zoeken.

Mhg, Hendrik


vr jan 16, 2015 1:20 pm
Helpt een Aussie
Bericht Re: Informatie over terughaalactie direct na de oorlog gezoc
Voor de geïnteresseerden een kleine update:

Via het verder doorspitten van de familiearchieven inmiddels achterhaald welke organisatie het was!
In de familiearchieven een briefhoofd gevonden van het Commissariaat Generaal voor de Nederlansche Economische Belangen in Duitschland. De brief zelf mist helaas, maar is verzonden op 11 december 1946 en er staat een referentienummer op.

Helaas hebben we niet veel meer kunnen ontdekken dan dat deze organisatie in 1949 weer is opgeheven. Tips zijn uiteraard welkom, maar nu weten we in ieder geval dat een en ander meer is dan een half onthouden mondelinge overlevering.

Mhg, Hendrik


ma maart 02, 2015 2:54 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 10 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group