Het is nu do maart 28, 2024 2:10 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 11 berichten ] 
Informatie Gezocht 
Auteur Bericht
rjajo
Bericht Informatie Gezocht
Wie weet er iets over ene Meinhard Natt zou geexecuteerd zijn op 21 April 1941 te Arnhem volgens een krantenartikel van dat jaar, was hij ter dood veroordeeld wegens het stelen van een vuurwapen in een badinrichting.

Verdere informatie is er via internet en of Oorlogsgravenstichting niet te vinden !

Iemand een idee :?:

Groet rjajo


ma jan 02, 2012 4:02 pm
sauerkraut
Bericht Re: Informatie Gezocht
Je zou eens de Rijnbode van 23 april 1941 moeten raadplegen.
http://www.groenehartarchieven.nl/krant ... 1941-04-23


En in de Waalbode van april 1941:
http://files.archieven.nl/102/f/WAALBOD ... 26-001.pdf

Citaat:
Terechtgesteld wegens.dragen
van-revolver. .
De S.S.- en hoogere Polizelführer
maakt het volgende bekend:
Het S.S.- en Pollzeifeldgerlcht veroordeelde
Meinhard Natt uit Arnhem wegens
het verboden bezit van een wapen
ter dood. De veroordeelde had van een
politiebeambte in de badlnrlchtlng het
dlenstplstool gestolen en dit doen verdwijnen.
Hij erkende, de verordening
van het opperbevel der weermacht ge-


ma jan 02, 2012 4:31 pm
rjajo
Bericht Re: Informatie Gezocht
Sauerkraut bedankt maar ik refereerde al naar het (mij bekende) krantenartikel ! :wink:

Het probleem is enkel dat er voor de rest geen enkele feit of feitje op internet of Erelijst op naam of datum is te vinden !

Waarschijnlijk was hij geen verzetsstrijder of is zijn naam verkeerd gespeld.

Groet Rjajo


ma jan 02, 2012 6:27 pm
sauerkraut
Bericht Re: Informatie Gezocht
M.i. blijkt uit de beschikbare gegevens dat deze vent nou niet bepaald een verzetsstrijder was maar een doodgewone gapper
die kans zag een pistool in te pikken. Misschien om die te verkopen of voor andere doeleinden.


ma jan 02, 2012 7:45 pm
rjajo
Bericht Re: Informatie Gezocht
Ja maar de crux is nu juist dat er (bijna geen) gegevens zijn !

Mischien als ik eens in de buurt van Arnhem ben ga ik eens ff neuzen in het Gemeente Archief !

rjajo


di jan 03, 2012 5:24 pm
sauerkraut
Bericht Re: Informatie Gezocht
Je hebt grote kans dat het een Duitser betreft. Zijn voornaam is Duits en de familienaam is in Duitsland
ook niet onbekend.


di jan 03, 2012 6:11 pm
rjajo
Bericht Re: Informatie Gezocht
Het zou idd een Duitser kunnen zijn op O.G.S. staat ene Dora Natt geboren te Berlijn !

Maar het is mij ook duidelijk geworden dat er soms spelfouten staan in de naamsaanduiding in de kranten.

rjajo


di jan 03, 2012 6:46 pm
claus buryn
Bericht Re: Informatie Gezocht
Artur Meinhard Natt was de broer van Dora NatL

Hun verhalen vind je hier

http://www.dokin.nl/deceased-children/a ... 9-mar-1923
http://www.dokin.nl/deceased-children/d ... 4-apr-1925

Een Duitser en een Jood.

L.

P.S. Sauerkraut (soms gegeten met Eisbein) was dus wat voorbarig met zijn veronderstelling:
"M.i. blijkt uit de beschikbare gegevens dat deze vent nou niet bepaald een verzetsstrijder was maar een doodgewone gapper die kans zag een pistool in te pikken. Misschien om die te verkopen of voor andere doeleinden."


do okt 09, 2014 7:13 pm
ruud (rjajo)
Bericht Re: Informatie Gezocht
Claus bedankt voor je info maar ik had deze ook al aangereikt gekregen van iemand anders en al verwerkt in mijn database, maar nogmaals bedankt voor het meedenken.

Ruud


do okt 09, 2014 7:22 pm
claus buryn
Bericht Re: Informatie Gezocht
O.K., Ruud,

Ik was op zoek naar je Belg en kwam hier terecht. Vreemd genoeg niet opgenomen in de slachtofferlijst van de O.G.S, op Joods digitaal Monument of op de Yad Vashem Shoa database. Ik heb de OGS verzocht om er wat aan te doen.

In het vervolg wel even melden dat er al een oplossing is, anders gaat zo'n raarling na vijf jaar weer aan het zoeken!

L.


do okt 09, 2014 7:51 pm
ruud (rjajo)
Bericht Re: Informatie Gezocht
Je hebt helemaal gelijk !!

De Belg heette Florimont Beke en de informatie kreeg ik keurig thuis gestuurd door de Dienst Oorlogsslachtoffers.


do okt 09, 2014 8:45 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 11 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group