Het is nu do maart 28, 2024 4:10 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 54 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Nieuwe foto`s van Market garden.... Nooit eerder vertoond 
Auteur Bericht
Robert Blokker
Bericht Nieuwe foto`s van Market garden.... Nooit eerder vertoond
Ola Mensen

Ik heb via via een setje oude foto`s van Arnhem en de Omgeving van Oosterbeek gekregen waarin onder andere foto`s tussen zaten van voor de droppings en dus ook van voor oorlogstijd. Maar ook tijdens de opmars naar Arnhem.
De eerste foto is genomen als het goed is ergens in de Buurt van Hotel Hartenstein. Van de tweede foto is de lokatie onbekend. Ik heb helaas niet meer details van de foto`s
Hier is de eerste foto:
Afbeelding
En dit de tweede
Afbeelding

Ik heb er nog een paar maar sommigen zijn een beetje beschadigt. Ik probeer nu met Photoshop de kwaliteit van de foto`s weer een beetje op te vijzelen.

Greetz Robert


zo sep 19, 2004 11:10 pm
Siggy
Bericht 
Mooie foto's. Ik denk dat je gelijk hebt met de vaststelling dat de foto's aan het begin van de slag genomen zijn. De soldaten zien er nog fit, zij het een beetje gespannen uit. In de eerste foto ligt er nog weinig troep op de grond dat duidt op gevechten die later in Oosterbeek gewoed hebben. Ben je er absoluut zeker van dat ze in Oosterbeek genomen zijn? Kun je achter de eenheden komen waartoe deze soldaten behoren?

Ik ben in elk geval erg benieuwd naar de rest.


ma sep 20, 2004 9:10 am
Johan WILLAERT
Bericht 
Ik kan mij niet van de indruk ontdoen dat dit eerder re-enactment foto's lijken....!!???!

Maar Brits is dan ook niet 'my cup of tea'

Johan


ma sep 20, 2004 9:23 am
Harro
Bericht 
Die indruk heb ik ook Johan. De foto's - de kwaliteit van de opname dus niet het gefotografeerde - hebben een moeilijk te definiëren "look" die na-oorlogs aandoet. Robert, wat is de geschiedenis van de foto's?


ma sep 20, 2004 10:02 am
David
Bericht 
De eerste foto ziet er vrij geloofwaardig uit maar als je de andere foto's van de eerste uren tijdens de mars naar de brug bekijk zie je dat de troepen tussenruimte houden om de verliezen beperkt te houden bij een eventuele Duitse aanval. Op deze foto zie je ze echter heel dicht bij elkaar lopen.
Bij de tweede foto kan ik me alleen maar bij Johan aansluiten, maar het ziet er allemaal wel geloofwaardig uit.

De weg op de eerste foto is volgens mij de Amsterdamsestraatweg en het soort bosjes op de tweede foto zijn ook te herkennen op diverse andere foto's uit die tijd, maar de omgeving is nu nog nagenoeg hetzelfde.


ma sep 20, 2004 10:04 am
Harro
Bericht 
Dat geasfalteerde voetpad (fietspad?) waarop ze in foto 1 lopen. Lag er destijds een dergelijk pad langs de Amsterdamsestraatweg of langs een andere route van de parachutisten?


ma sep 20, 2004 10:33 am
David
Bericht 
Er is een heel bekende foto van een groepje gedode Airborne's op de Amsterdamseweg bij een wegwijzer "Arnhem 6". Hier zie je een soortgelijke indeling van het wegdek. Het is niet helemaal hetzelfde maar het zou mogelijk kunnen zijn dat de foto op deze route is genomen???

We blijven maar even wachten op de Arnhem-experts..


ma sep 20, 2004 10:48 am
Harro
Bericht 
Kun je deze foto hier laten zien? (copyrights?) Ik ken wel foto's maar die tonen allemaal een klinkerweg zonder paden ernaast.


ma sep 20, 2004 10:50 am
David
Bericht 
Nou Gustav, het probleem is dat ik alles behalve een computerexpert ben...
Ik heb niet eens zo'n scanner in huis.
Jaja ik weet het...


ma sep 20, 2004 10:55 am
Barry

Geregistreerd:
zo maart 28, 2004 10:43 pm
Berichten: 5378
Bericht 
De volgende foto wordt bedoeld:
http://img18.exs.cx/my.php?loc=img18&im ... mseweg.jpg

De indeling van het wegdek is hier toch duidelijk anders. Ik durf met bijna 100% zekerheid te zeggen dat de bovenste foto van Robert niet op de Amsterdamseweg is genomen. Tussen de weg en het fietspad ligt hier namelijk een berm zoals op de door mij aangegeven link ook te zien is.

Bron: http://www.marketgarden.com


ma sep 20, 2004 1:20 pm
Profiel
dvdhoven
Bericht 
Bovendien legde men in die tijd -volgens mij - geen asfaltfietspaden aan. Fietspaden langs grote wegen waren tegelpaden; vrijliggende fietspaden vaak grind, zand of schelpengrind. Luxe asfalt fietspaden is iets van ver na de oorlog.

Bovendien zo marcheer je toch niet in oorlogsgebied? Wapens over de schouder? Lijkt me dat je het ding in de aanslag hebt. Overal kan een aanval vandaan komen; als je dan je wapen nog van de schouder moet halen... En zoals een ander al aangaf: erg dicht op elkaar. Leuk voor de vijand: even een MG erop los en klaar is Klara!
En ook lijken ze mij erg licht bepakt. Ik heb altijd begrepen dat para's behoorlijk bepakt en bezakt waren omdat ze alles zelf mee moesten sjouwen.


ma sep 20, 2004 1:56 pm
ErnstJan
Bericht Re: Nieuwe foto`s van Market garden.... Nooit eerder vertoon
Robert Blokker schreef:
Afbeelding


volgens mij zie je hier achter aan zelfs een verkeersbord van de ANWB.(zoon leuke blauwe die hier wit oplicht) en volgens mij had je die toen nog. kan het fout hebben natuurlijk.... :mrgreen:

*edit* en ik vind de soldaten er ook wat oud uit zien iig boven het gemidelde leeftijd van een airborne-soldaat


ma sep 20, 2004 2:21 pm
freekkilsdonk
Bericht 
Dit zijn beslist Engelsen, op de 2de foto is een Lee Enfield te zien, dat is niet mijn terrein maar:

Wat ik wel weet is dat de luchtlandingstroepen altijd zwaar bepakt waren. Doordat ze omsingeld 'hoorden' te zijn moesten ze ammo enzo zelf meenemen. Daar komt nog bij dat elke soldaat de drang had op alles voorbereid te zijn, dus 3 messen meenemen, veel ammo, handwapen, geweer of machinepistool, rantsoenen, verband, en nog veel meer...

Voor de rest, misschien dat ze in reserve waren?
Of dat ze zich terugtrokken?


ma sep 20, 2004 3:30 pm
ErnstJan
Bericht 
freekkilsdonk schreef:
Dit zijn beslist Engelsen, op de 2de foto is een Lee Enfield te zien, dat is niet mijn terrein maar:

Wat ik wel weet is dat de luchtlandingstroepen altijd zwaar bepakt waren. Doordat ze omsingeld 'hoorden' te zijn moesten ze ammo enzo zelf meenemen. Daar komt nog bij dat elke soldaat de drang had op alles voorbereid te zijn, dus 3 messen meenemen, veel ammo, handwapen, geweer of machinepistool, rantsoenen, verband, en nog veel meer...

Voor de rest, misschien dat ze in reserve waren?
Of dat ze zich terugtrokken?


voor soldaten die zicht terugtrokken zien ze er wel erg 'schoon' uit. en volgens mij trek je je niet zo terug. dan sluip je volgens mij meer over de weg.


ma sep 20, 2004 4:20 pm
Frank
Bericht 
Citaat:
Ik heb via via een setje oude foto`s van Arnhem en de Omgeving van Oosterbeek gekregen waarin onder andere foto`s tussen zaten van voor de droppings en dus ook van voor oorlogstijd.


Beetje vreemde zin...
Foto's met britse para's van Arnhem en omgeving Oosterbeek van voor de droppings en van voor de oorlog :?:


ma sep 20, 2004 4:30 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 54 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group