Het is nu do maart 28, 2024 3:42 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 13 berichten ] 
Wie heeft hier verstand van? 
Auteur Bericht
Harro
Bericht Wie heeft hier verstand van?
Foto's zouden de SS AA 1 tonen. Is het mogelijk aan de hand van de bouwstijl van de gebouwen op de achtergrond de locatie te bepalen? Is dit Duitsland en - indien dit het geval is - zegt de bouwstijl iets over een specifieke regio?

Afbeelding
Afbeelding


di sep 21, 2004 8:13 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Moeilijk, de gebouwen doen me wat Noord-Duits aan. Kan ook noord-oost zijn.
Wel mooie foto's overigens.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


di sep 21, 2004 8:44 pm
Profiel WWW
Frank
Bericht 
Ik had op me opleiding bouwkunde toch wat beter moeten opletten denk ik :roll:

De bouw die je hier ziet heeft weinig echte kenmerken...

Je zou de vorm van de ramen op de bovenste foto kunnen gebruiken om een bepaalde bouwstijl te kunnen achterhalen...

De rest is echter behoorlijk 'algemeen' voor wat Oostelijkere Europa (indeling en verhouding van de ramen in de muren (Duitsland??? of zelfs Polen???).

De ramen lijken me niet echt westelijk, maar ik ben absoluut geen kenner op dit vlak :?


di sep 21, 2004 10:07 pm
Melchior
Bericht 
Sorry voor het ''off-topic'' gaan, ik wilde alleen even melden wat een mooie foto's dat zijn Gustav!
Heeft u ze zelf in bezit?


di sep 21, 2004 10:31 pm
Harro
Bericht 
Melchior, ik heb geen afdrukken. Slechts scans. Ze werden mij gepresenteert als zijnde de SS AA 1, maar voor ik dat bij veteranen ga checken voor namen van het groepje onderofficieren wil ik eerst achterhalen of het idd. de SS AA 1 is en waar de foto's genomen zijn. Ik probeer mij naar veteranen te concentreren op zinnige vragen dus elke vraag die vermeden kan worden door hulp van de fora is meegenomen :mrgreen:


di sep 21, 2004 10:38 pm
IA002
Bericht 
..hmm... moeilijk, laten we ook meteen eeven naar het hekwerkkijken... en de uniformen... weet je het tijdstip /maand/jaar wanneer de foto is genomen... als dat najaaar 44 is - najaar want volgens mij bevat het boompje op de 2e foto geen bladeren meer - dan zou je kunnen denken aan b.v een locatie in Duitsland waar ze heruitgerust werden alvorens naar de Ardennen te gaan...


wo sep 22, 2004 10:56 am
Harro
Bericht 
Najaar 1944 dat zou betekenen dat ze in de buurt van Stemwede - Eichhorst genomen zijn.


wo sep 22, 2004 11:07 am
IA002
Bericht 
Ja, ik ga er van uit dat ze nog al wat materiaal verloren hadden in Normandië, mogelijk zijn dit reeds enkele nieuwe voertuigen.... (kunnen enkelen als 'nieuw' bestempeld worden - bv geen schade..)


wo sep 22, 2004 11:12 am
Harro
Bericht 
Klopt, als het de SS AA 1 is natuurlijk. Op AHF is wat twijfel ontstaan omdat de nummerborden precies zouden "matchen" met andere LSSAH Schwimmers. Maar aangezien de Abteilung juist in die herfst van 1944 - na de grote verliesen in de Falaise Kessel - weer op sterkte werd gebracht door uit de hele divisie Schwimmers bij elkaar te schrapen, is het moeilijk te bewijzen wie welk nummerbord had in die dagen. Zeker omdat de divisie voor vertrek naar Normandië het bijna absurde totaal van 394 !!! Schwimmers had. Nummerborden kunnen dus zelfs in theorie 400 combinaties uit elkaar liggen, in praktijk zelfs nog meer. Maar daarnaast hebben de uniformen geen LAH armbanden.


wo sep 22, 2004 11:20 am
IA002
Bericht 
wel op de foto's in Arnhem zie je op hun camo uniformen ook geen armbanden - die zaten toch enkel op het 'veldgrijze' uniform ?


wo sep 22, 2004 11:29 am
Harro
Bericht 
Goed punt! Ik wist dat helemaal niet :oops:

Als dat zo is dan is dat een belangrijk argument!


wo sep 22, 2004 11:31 am
Frank
Bericht 
394 Schwimmers...

Das inderdaad een erg absurd aantal...
Zouden ze bepaalde opdrachten ontvangen om over waterwegen te moeten optrekken of zoiets ? Of misschien lag dit op dat moment in de planning ?

Anders is het toch zonde om ze uit te rusten met schwimmers en waren er toch wel 'simpeler' voertuigen beschikbaar in grote aantallen ?

Ik heb hier geen verstand van hoor, maar droegen ze in 'rust' en ver van het strijdtoneel wel camo uniformen ? (kan me voorstellen dat ze erg lekker zaten of dat ze gewoon niks anders voor handen hadden).


wo sep 22, 2004 4:41 pm
Harro
Bericht 
Op 1 juli 1944 LAH had the Leibstandarte 392 Schwimmwagen (Ist Stärke). Maar aan de andere kant hadden ze slechts 191 Kubelwagen (Ist) terwijl ze er 768 zouden moeten hebben (Soll). Op dat moment werden ze in Turnhout weer op sterkte gebracht nadat ze die winter in de Oekraine vrijwel waren vernietigd. Ik denk dat ze zoveel Schwimmers kregen omdat er simpelweg bijna geen Kubels beschikbaar waren op dat moment.

Ik denk dat jouw tweede veronderstelling betreffende de uniformen de juiste is (ze hadden niets anders op dat moment).


wo sep 22, 2004 5:53 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 13 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group