Het is nu vr maart 29, 2024 1:13 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 11 berichten ] 
Dode in Hedel bij demontage WO2-bom 
Auteur Bericht
Paul Siemons
Bericht Dode in Hedel bij demontage WO2-bom
In het Gelderse Hedel is een man om
het leven gekomen door een granaat uit
de Tweede Wereldoorlog.De politie denkt
dat hij hem zelf had gevonden.De man
van 27 probeerde de granaat op een
bedrijfsterrein te demonteren toen het
explosief ontplofte.Onduidelijk is waar
en wanneer hij de granaat had gevonden.


Bron: NOS teletekst
Mvg,
Paul Siemons


vr jan 28, 2011 10:17 pm
Herisson77
Bericht 
Wat een tragisch ongeval! Hierbij wens ik de nabestaanden alle sterkte toe.


vr jan 28, 2011 10:23 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Tragisch en dom, helaas laat dit een les zijn voor anderen.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


vr jan 28, 2011 10:29 pm
Profiel WWW
noviomagum
Bericht 
Oude tijden keren terug. Ik kan mij uit mijn jeugd herinneren dat direct na mei 1945 massa's ongelukken plaatsvonden door dit soort handelingen. Ik zelf werd door een oom hardhandig aangepakt toen ik op een blindganger (mortiergranaat) stond te timmeren.


vr jan 28, 2011 10:36 pm
Paul
Bericht 
Dat is wel heel dicht bij mij in de buurt!
Er zijn inderdaad veel van deze ongelukken geweest net na de oorlog, een hele bijzondere is deze in Den Bosch:
http://www.oorlogsmusea.nl/artikel/12796


za jan 29, 2011 9:41 am
Staf
Kaj

Geregistreerd:
ma jul 03, 2006 12:06 pm
Berichten: 2710
Woonplaats: Nederland
Bericht 
Gewooon stom, dat kinderen dit kunnen overkomen snap ik, maar een volwassen man. Te veel mensen onderschatten het gevaar in die oude troep. Laat dit soort dingen gewoon over aan profs. En ik weet niet wat die man heeft zitten doen, maar van alleen het oprapen van zo'n projectiel zal dat ding niet zo snel afgaan.

_________________
"In every Polish heart these words must be engraved as in stone: The blood shed unites us, the execution wall, Dachau and Auschwitz and our ravaged home. Every nameless grave and every prison cell, unite us all" - Wladyslaw Broniewski


za jan 29, 2011 2:51 pm
Profiel
IA010
Bericht 
Wilco_Vermeer schreef:
Tragisch en dom, helaas laat dit een les zijn voor anderen.


Hear, hear.


za jan 29, 2011 3:04 pm
noviomagum
Bericht 
Volgens Omroep Gelderland is er ook een medewerker van de Explosieven Opruimings Dienst zwaargezond geraakt toen hij .......... door een ruit liep.


za jan 29, 2011 3:18 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Inderdaad, bij het opruimen van de overige explosieven zie op het terrein aanwezig waren, is een EOC (formeel Explosieven Opruimingscommando Koninklijke Landmacht (EOCKL)) medewerker door een ruit gegaan en daarbij gewond geraakt. Volgens een politiebericht is hij zwaar gewond geraakt aan zijn hoofd toen hij door een ruit liep bij het verlaten van de woning op het bedrijventerrein.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


za jan 29, 2011 3:19 pm
Profiel WWW
GI joe
Bericht 
noviomagum schreef:
... zwaargeZond geraakt....

Moet daar niet een W staan i.p.v. een Z? Leuke woordspeling overigens!

Ja, en zo eist een oorlog vele jaren na afloop nog steeds slachtoffers! Tegenwoordig zie ik het gevaar van dat soort wapentuig wel in, maar vroeger was dat toch iets anders.

Ik kan me nog goed herinneren dat ik een jaar of 15 geleden als 10 jarig jochie rondliep toen er in de buurt flink gebouwd werd. Langs de slootkant vond ik daar ook een stuk of 4 scherpe patronen incl. schakels e.d. Ik weet niet wat voor kaliber het is geweest, ik schat dat het qua grootte ongeveer 30-06 of 7.92 x 57 mm patronen waren.
Toen ik thuis vol trots mijn 'vangst' liet zien sprong mijn ma aardig uit haar vel en was ik nogal ontdaan door haar heftige reactie. Ik had geen flauw idee dat deze onschuldig en stoer ogende roestige gevalletjes waarschijnlijk nog gevaarlijker waren dan vroeger en was boos toen ik ze naar de politie moest gaan brengen.
Bij de politie stonden ze me ook heel raar aan te kijken toen ik met een aantal scherpe patronen binnen kwam zetten. Er werd een of andere agent bijgeroepen die er verstand van had en die heeft alles vastgelegd en me beloofd dat de patronen vernietigd zouden worden. Iets dat ik toen niet bepaald een (mooie) oplossing vond.

Later heb ik me nog weleens afgevraagd hoe die patronen daar zijn terecht gekomen. Het is in Ridderkerk erg rustig gebleven tijdens de oorlog. Geen flauw idee waar die patronen dus vandaan zijn gekomen....
Ook na de oorlog is Ridderkerk nooit een legerplaats geweest o.i.d. Iemand een idee?


zo jan 30, 2011 1:01 am
IA010
Bericht 
Nabij Ridderkerk werd op 10 en 11 mei 1940 tamelijk zwaar gevochten. In Ridderkerk (met name bij het veerpunt) zat een peloton Duits luchtlandingstroepen van II./IR.16 met enige pioniers. Zij vochten met wielrijders van de Lichte Divisie die aan de overzijde van de Noord zaten en waarvan een peloton ten zuiden van Ridderkerk de Noord was overgestoken.


zo jan 30, 2011 1:55 am
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 11 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group