Het is nu vr maart 29, 2024 1:20 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Udenbreth, zomaar een dorpje in de Duitse Eifel 
Auteur Bericht
Ries
Bericht Udenbreth, zomaar een dorpje in de Duitse Eifel
Tijdens een toertochtje in de Duitse Eifel kwam ik in het slaperige dorpje Udenbreth een prieelachtig gebouwtje tegen.

Afbeelding

Afbeelding
Interieur


Udenbreth is bij de geïnteresseerden in de Tweede Wereldoorlog voornamelijk bekend als onderdeel van de Westwall. Jaarlijks komen vele toeristen de betonnen tankversperringen in de bossen bij het Eifeldorpje bewonderen, ze lijken amper door de tand des tijds te worden aangetast.

Afbeelding
Afbeelding
Foto’s afkomstig van http://www.breuer-hof.de/udenbreth/krieg/krieg.html

Toen de Udenbrethers in maart 1945 eindelijk door de geallieerden bezet waren en de balans konden opmaken, bleek dat alle 112 huizen oorlogsschade hadden opgelopen. Vier huizen waren licht-, achtendertig zwaar beschadigd. De andere zeventig moesten als verloren worden beschouwd. Het is duidelijk dat de bevolking een zware tol betaalde. En niet alleen materieel. Het dorpje heeft nooit uit meer dan een paar honderd personen bestaan. Toch verloor het - volgens de gedenkplaten aan de muur - tijdens de Eerste Wereldoorlog 15 zonen, tijdens de Tweede- maar liefst 49. Aangezien slechts één naam op de gedenkplaten die van een vrouw is, vermoed ik dat de namen militairen betreffen. Als mijn redenatie klopt, dan zou het aantal oorlogsslachtoffers afkomstig uit Udenbreth nog wel eens hoger kunnen zijn.
Vandaar misschien dat dit Ehrenmal zo goed onderhouden is, er was geen smetje of stofje te bekennen, de impact van WO1 en WO2 moet enorm zijn geweest.


wo jun 09, 2010 2:01 pm
Ries
Bericht 
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


wo jun 09, 2010 2:07 pm
Harro
Bericht Re: Udenbreth, zomaar een dorpje in de Duitse Eifel
Ries schreef:
Toen de Udenbrethers in maart 1945 eindelijk door de geallieerden bezet waren

Je kan een dorp bezetten maar geen mensen. M.a.w. Udenbreth werd door de geallieerden bezet, niet de Udenbrethers. Als je overigens het door jou gelinkte artikel leest dan zie je dat het met die overige doden nog best wel eens mee kan vallen.
Citaat:
Seit dem Einmarsch der deutschen Truppen in Belgien am 10. Mai 1940 dröhnten die britischen Bomber auch über Udenbreth. Dennoch blieb es hier zunächst ruhig. Erst mit der Landung der Allierten in der Normandie im Juni 1944 stieg die Besorgnis über die Kriegsentwicklung. In den ersten Septemberwochen schlugen Granaten in den Höhendörfern ein. Ihre Bewohner flüchteten in die Wälder, in der Hoffnung, die Front würde sie bald überrollen. Zwischen Mitte September und Oktober wurden die Dörfer offiziell evakuiert. Im Morgengrauen des 16. Dezember 1944 versuchten die deutschen Truppen mit der sog. Ardennen-Offensive oder Rundstedt-Offensive die allierten Truppen zurückzudrängen. In dieser Zeit kehrten einige Udenbrether zurück, um nach ihren Höfen und Häusern zu sehen, mußten aber bald wieder vor dem Artilleriebeschuß und der näher rückenden Frontlinie fliehen. Am 2. Februar 1945 überschritten die Amerikaner den Westwall und nahmen zunächst Udenbreth ein. Am 7. März war für viele Udenbrether mit der Einnahme des ganzen Landkreises Schleiden der Krieg (endlich) zu Ende.

Zodra het front Udenbreth naderde en de eerste bommen vielen namen de inwoners de wijk. Tussen midden september 1944 en midden december 1944 was het dorp officieel geëvacueerd, daarna keerden enkel bewoners terug maar die gingen er vervolgens snel weer vandoor.


wo jun 09, 2010 2:16 pm
Ries
Bericht 
Mensen kun je inderdaad niet bezetten. Dat is inderdaad krom taalgebruik.

Citaat:
Aangezien slechts één naam op de gedenkplaten die van een vrouw is, vermoed ik dat de namen militairen betreffen. Als mijn redenatie klopt, dan zou het aantal oorlogsslachtoffers afkomstig uit Udenbreth nog wel eens hoger kunnen zijn.


Één burger erbij en het is hoger. Toch?

En omdat je zo graag de taalpurist uithangt en anderen de les leest: volgens http://nl.wikipedia.org/wiki/Gevechtsvliegtuigeen is een bommenwerper wel degelijk een gevechtsvliegtuig. ( http://www.stiwotforum.nl/viewtopic.php ... ht=#136369 )


wo jun 09, 2010 2:25 pm
Harro
Bericht 
Ries schreef:
En omdat je zo graag de taalpurist uithangt en anderen de les leest: volgens http://nl.wikipedia.org/wiki/Gevechtsvliegtuigeen is een bommenwerper wel degelijk een gevechtsvliegtuig. ( http://www.stiwotforum.nl/viewtopic.php ... ht=#136369 )

LOL, normaal ben jij altijd de eerste die wikipedia afzeikt als onbetrouwbaar. Kijken we in de Van Dale dan zien wij:

ge·vechts·vlieg·tuig het; o -en oorlogsvliegtuig ter bestrijding van andere vliegtuigen

Ik weet niet wat jij zoal met een bommenwerper doet maar het bestrijden van andere vliegtuigen valt daar toch niet onder (tenzij ze op de grond staan als doelwit maar dat is niet de essentie van het bestrijden van andere vliegtuigen).


wo jun 09, 2010 2:39 pm
Ries
Bericht 
Ju 88 was een jachtbommenwerper.


wo jun 09, 2010 4:57 pm
Ries
Bericht 
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


wo jun 09, 2010 5:02 pm
wo2-freak
Bericht 
Is dat niet een Duitse WW2 helm?


wo jun 09, 2010 6:20 pm
John S.
Bericht 
Kan net zo goed een WO1-helm zijn.
Na WO2 is dit type helm door andere landen gebruikt. Ik meen dat hij nu zelfs nog in Chili gebruikt wordt.


wo jun 09, 2010 6:53 pm
Meveda
Bericht 
Volgende week naar de Eifel, ga daar ook maar FF kijken,bedankt voor de tip Ries.. :D


wo jun 09, 2010 6:59 pm
Ries
Bericht 
Heel graag gedaan. De Eifel is prachtig en misschien kom je dan ook in het romantische stadje Bad Münstereifel. Het is geen apart topic waard, maar daar viel me een opschrift op een huis op:

Afbeelding

In detail:

Afbeelding

Afbeelding

Het feit dat de woorden een jaar voor de machtsovername door Hitler werden aangebracht, geeft wat mij betreft nét dat beetje extra lading.


wo jun 09, 2010 8:34 pm
Meveda
Bericht 
Zeker wel...heb je nog tips voor mij voor het Hurtgen wald die niet bij de bekendere dingen horen, ik hoor het graag van je Ries...


wo jun 09, 2010 8:50 pm
Skywalker
Bericht 
Ries schreef:
Ju 88 was een jachtbommenwerper.


en, voor de volledigheid, ook een verkenningsvliegtuig en een nachtjager.


wo jun 09, 2010 10:20 pm
Ries
Bericht 
Dat is moeilijk aan te geven, Meveda. In bijna ieder dorp kun je wel iets terugvinden dat aan ’40-’45 herinnerd. Zo zijn er alleen al in het stadje Bad Münstereifel – minder dan 20.000 inwoners - acht kleine en middelkleine begraafplaatsen die geheel of gedeeltelijk door de Volksbund Deutsche Kriegsgräberfürsorge e.V., de Duitse oorlogsgravendienst, beheerd worden. Te weten:

Kriegsgräberstätte Bad Münstereifel (zie bijvoorbeeld http://www.oorlogsmusea.nl/artikel/1761 ... reifel.htm ), Bad Münstereifel-Arloff, Bad Münstereifel-Houverath, Bad Münstereifel-Mutscheid, Bad Münstereifel-Nöthen, Bad Münstereifel-Rupperath, Bad Münstereifel-Schönau en Bad Müstereifel-Effelsberg

Kijk voor meer informatie ook eens op http://www.volksbund.de/kgs/?kgs=eifel of http://www.volksbund.de/


wo jun 09, 2010 10:31 pm
Staf
Fedor

Geregistreerd:
do feb 21, 2008 6:20 pm
Berichten: 1642
Bericht 
Meveda schreef:
Zeker wel...heb je nog tips voor mij voor het Hurtgen wald die niet bij de bekendere dingen horen, ik hoor het graag van je Ries...

Op OM staan héél veel bezienswaardigheden in het Hürtgenwald, ook de minder bekende.

_________________
Avatar: Lt. Friedrich Lengfeld - No man hath greater love than he who layeth down his life for his enemy.


wo jun 09, 2010 10:59 pm
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group