Het is nu do apr 18, 2024 7:59 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 9 berichten ] 
Duitse opa gezocht 
Auteur Bericht
Prinsesjes
Bericht Duitse opa gezocht
Nu iedereen zo'n beetje overleden is, heb ik van een oud tante vernomen, dat mijn moeder eigenlijk een Duitse vader had. Ze heeft dit geheim haar hele leven met zich meegedragen. De schaamte was te groot.
Het enige wat ik van hem weet is dat hij waarschijnijk Witteman heette en hij moet eind 1940 en waarschijnlijk ook nog wel daarna in Haarlem gelegerd zijn geweest.
Ik heb op jullie forum gelezen dat je voor info naar Wast kunt gaan, maar dan heb je ook een geboortedatum nodig. Ik weet echter helemaal niets behalve deze naam en zelfs daar ben ik niet zeker van, want mijn outtante is al 90 en zeer vergeetachtig.
Ik heb niet de illusie dat mijn opa nog leeft, maar meer informatie zou ik wel op prijs stellen. Enig idee waar ik kan beginnen?

Bedankt alvast.

Evelien


ma jan 05, 2009 5:02 pm
Kriegsberichter
Bericht 
Gemeente huis, geboorte akte...?


wo okt 28, 2009 9:09 pm
Vin1
Bericht 
Misschien kun je bij de gemeente Haarlem eens navragen welke legereenheden er gezeten hebben rond die periode in Haarlem destijds. Misschien dat je daarna weer verder kan zoeken of je namen van deze eenheden kan achterhalen. Misschien staat Witteman er ook wel bij dan?
Dan ben je al weer wat verder?
Ik weet niet of het zo werkt, maar het is maar een idee?


do okt 29, 2009 10:31 am
Avatar gebruiker
Frank M

Geregistreerd:
vr dec 23, 2005 9:43 pm
Berichten: 1168
Woonplaats: Ommen
Bericht 
Wat Kriegsberichter aandraagt is inderdaad een goede start: de geboorte akte van je moeder opvragen, wellicht dat daar de naam van je opa op staat. De kans is overigens even zo groot dat die er niet op staat. Verder vind ik lokale historische verenigen altijd een goede start met betrekking tot vragen over eenheden die gelegerd zijn in de plaats waar het om gaat. Voor jou zal dat deze zijn: www.haerlem.nl Als je vervolgens de eenheden op rij hebt, zou je die hier weer kunnen plaatsten en kunnen we je vast weer op weg helpen naar de volgende stap.

_________________
"..geef me tien jaar; u zult Duitsland niet meer herkennen.." Adolf Hitler

Avatar: mijn huis met op de voorgrond gevangenen uit kamp Erika.


do okt 29, 2009 11:44 am
Profiel WWW
Vin1
Bericht 
Ook kun je hier misschien nog een poging wagen om verder de komen:

http://virtueletochten.noord-hollandsar ... /?pc_id=20


do okt 29, 2009 1:13 pm
Prinsesjes
Bericht 
Hee, wat fijn dat jullie reageren. Goed idee om de geboorteakte eens op te vragen. Het zal inderdaad wel niet dat de echte vader daar op staat, maar wie niet waagt wie niet wint. Bedankt!


do okt 29, 2009 9:04 pm
Kriegsberichter
Bericht 
Mocht er info op staan, laat dan even weten dat het zo was (zonder verder op de zaak in te gaan)


do okt 29, 2009 9:37 pm
Prinsesjes
Bericht 
Zal ik zeker doen.
Gr. Evelien


do okt 29, 2009 10:29 pm
Oliver P.
Bericht 
Grappig, nou ja in ieder geval een opmerkelijk toeval dat dit gelijktijdig speelt:
op het Forum der Wehrmacht is momenteel een Oostenrijker op zoek naar zijn nederlandse vader. Alleen heeft hij nog weiniger gegevens om op te bouwen dan Evelien; hij heeft niet eens een naam om naar te zoeken.


vr nov 06, 2009 8:55 am
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 9 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group