Het is nu do maart 28, 2024 4:41 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 36 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Ophangen aan pianosnaren i.o.v. Hitler 
Auteur Bericht
Ries
Bericht Ophangen aan pianosnaren i.o.v. Hitler
Ik keek vanmiddag naar een documentaire en daarin werd verteld dat Hitler persoonlijk opdracht gaf de hoofddaders van de aanslag op zijn leven, d.d. 20 juli 1944, door middel van pianosnaren aan vleeshaken op te hangen. Ook zou hij opdracht hebben gegeven e.e.a. te filmen zodat hij die beelden op zijn gemak kon bekijken.
Het is niet de eerste keer dat ik dit hoor, maar een degelijke bron ben ik nog nooit tegen gekomen. Kan iemand dit verhaal aantonen?


zo dec 06, 2009 11:22 pm
schinkel1813
Bericht 
" Hitler had ordered that they be hung like caddle. " I want to see them hanging like carcasses in a slaughterhouse!", he commanded. The entire event was filmed by the Reich Film Corporation. Witzleben was first. ... A thin wire noose was placed around his neck, and then secured to a meat hook. The executioner and his assistent then picked the sixty-fiour-year-old and dropped him so that his entire weight fell on his neck. They then pulled off his trousers so that he hung naked and twisted in agony as he slowly strangled. It took him almost five minutes to die, but he never once cried out. The other seven condemned men were executed in the same manner within an hour."

Een citaat uit " Hitler`s Field Marshalls and their battles" van Samuel W. Mitcham, over de gruwelijke executie van Erwin von Witzleben. Mitcham gebruik als bron " Operation Valkyrie: The German Generals; Plot against Hitler" van Pierce Galante.

Wat ik me echter niet kan voorstellen is of Hitler ook daadwerkelijk de film heeft gezien, aangezien hij ook nooit de verschrikkingen van het front, de gebombardeerde Duiste steden of de concentratiekampen heeft gezien. Zijn hier bonnen van?


ma dec 07, 2009 8:18 am
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6994
Bericht 
schinkel1813 schreef:
Wat ik me echter niet kan voorstellen is of Hitler ook daadwerkelijk de film heeft gezien, aangezien hij ook nooit de verschrikkingen van het front, de gebombardeerde Duiste steden of de concentratiekampen heeft gezien. Zijn hier bonnen van?


Daarover schrijft Kershaw in "Hitler, vergelding 1936-1945": "De foto's en de afschuwelijke film werden naar het hoofdkwartier van de Führer gebracht. Speer verklaarde later dat hij een stapel van zulke foto's op Hitlers kaartentafel had zien liggen toen hij de Wolfschanze op 18 augustus bezocht. SS-mensen en een paar burgersgingen die avond naar een vertoning van de executies in de bioscoop [...] Het is onduidelijk of Hitler de film van de executies heeft gezien; de getuigenissen spreken elkaar tegen."

Hij licht dat laatste toe met de volgende noot:

Kershaw schreef:
Volgens Speers latere bewering bekeek Hitler hem telkens weer. – Toland, p. 818, cit. Speers interview met Playboy, juni 1971. Luftwaffe-adjudant Below zei echter dat Hitler weinig belangstelling toonde voor de foto’s van de executies, die op een walgelijke manier door SS-Gruppenführer Hermann Fegelein, Hitlers verbindingsofficier in de Wolfsschanze, werden rondgezwaaid in het hoofdkwartier van de Führer. – Below, p. 385. Walter Frentz, hitlers cameraman, die was gestationeerd in het hoofdkwartier van de Führer en vaak te gast was bij diens avondmonologen, beweerde lang na de oorlog dat de films er waren aangekomen, maar dat Fegelein de enige was die ze had gezien. – Hoffmann, Widerstand, p. 872.

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


ma dec 07, 2009 11:14 am
Profiel WWW
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6994
Bericht 
Uit het interview met Albert Speer door Playboy in juni 1971:

Citaat:
Hij behandelde ze genadeloos. Tijdens een bezoek aan Hitler's hoofdkwartier in Rastenburg zag ik toevallig een stapel verslagen van verhoren op de kaartentafel in Hitler's bunker. Toen ik ze nonchalant doorbladerde vielen er een paar foto's tussenuit en ik pakte er een op, maar legde hem snel weer neer; het was een foto van Veldmaarschalk Erwin von Witzleben, in gevangeniskleding, een brede gele streep langs zijn broek. Hij hing aan een galg. Die avond werd een kleurenfilm van de executie van zo'n 20 samenzweerders vertoond aan Hitler en zijn gasten in de bioscoopzaal. Elke man was opgehangen aan een vleeshaak en langzaam gewurgd met pianodraad waarbij de druk bij tussenpozen werd weggenomen om de doodstrijd nog pijnlijker te maken. Hitler vond het een prachtige film en moest hem keer op keer zien; het werd een van zijn favoriete films. Ik kon het vooruitzicht erbij te zijn niet verdragen en wendde overwerk voor als excuus. Die avond zag ik een lange rij mensen aankomen, lachend en in een prima bui om de film te zien, voornamelijk SS bonzen en partijfunctionarissen. Niet één officier van de Wehrmacht was erbij om zich te vergapen aan de moord op hun wapenbroeders. Ik had makkelijk een van die slachtoffers kunnen zijn; mijn naam stond op een lijst van de rebellen met mogelijke ministersposten gevolgd door een vraagteken dat me zonder twijfel gevrijwaard heeft voor terechtstelling.

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


ma dec 07, 2009 11:23 am
Profiel WWW
Ries
Bericht 
Speer is een gladde aal en wat hij zegt vertrouw ik nooit 100%.

Nicolaus von Below schreef in zijn 'Als Hitlers Adjutant', waarvan ik helaas alleen maar de Engelse vertaling heb:
'Fegelein's subsequent behaviour was repugnant. He was not merely content to present reports about the results of the trials but took pleasure in passing round photographs of the executions. I refused to look at them. Hitler merely glanced at the prints reluctantly in the same way that he would look at photos of bombed German cities.'
Below heeft het niet over een film. En als ik zijn woorden juist begrijp zou Hitler zo'n film niet bekijken, en zeker niet keer op keer.

Heinz Linge schrijft in zijn memoires alleen maar: 'Als slachtvee wilde hij ze zien hangen, zei hij, nadat hij de protocollen over hun gedragingen en hun uitlatingen had gelezen.' Niets over zoiets afwijkends als pianosnaren en al helemaal niets over een film.

Ik hoop deze week de Tagebücher van Goebbels binnen te krijgen. Wie weet staat daar iets in.


ma dec 07, 2009 12:34 pm
ewalk
Bericht 
Ja, de vraag is met welke bedoeling Speer dit vertelt. Om zijn eigen vege lijf vrij te pleiten?


ma dec 07, 2009 4:43 pm
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6994
Bericht 
Hier een opsomming van meerdere bronnen die genoemd worden in The History of the German Resistance 1933-1945 door Peter Hoffmann:

Citaat:
[Wilhelm Leithold:] 'Vernehmung' police headquarters Wilmersdorf, typescript, Berlin-Wilmersdorf 16 July 1945 confirms that the first eight were strangled on 8 August and that films were taken of them on their way from their cells to the execution chamber and of the actual execution.....The production of the films is confirmed by Erich Stoll, the film operator who filmed the victims as they crossed the courtyard to the execution hut, to the author 18 June 1970, and by Heinz Sasse, who filmed the executions, verbally to the author 1 July 1971; also by Colonel Eduard Ackermann (at the time in General Buhle's office at Führer HQ) verbally to the author 20 November 1964; by Dr. Schmidt-Carrell in Werner Maser: Adolf Hitler, pp. 255, 472; and by Bert Stegemann (at the time with the German Newsreel service): 'Betr.: Filmmaterial zum Attentat auf Hitler am 20. Juli 1944, typescript, made available to the author by Deutsche Wochenschau GmbH 3 June 1970. Kiessel [Georg Kiessel: Das Attentat des 20. Juli 1944 und seine Hintergrunde', typescript, Sandbostel 6 August. 1946, signed] p.34 also confirms that films of the executions were taken and in addition that Kaltenbrunner had protested but could not stop the photographs being taken....Geoffrey Fraser: 'Révélations sur l'éxecution des conjurés antinazis', XXe Siècle (Paris) 2 (1946) No 13, 3 Jan. 1946 based on information from a certain Hans Hoffmann who worked in Plötzensee prison, gives these details: very bright filming lamps, film camers with two operators, on a small table a bottle of cognac with glasses, short thin cord, the executed completely nude, filming without interruption until the end of the hangings. On 18 August 1944 Albert Speer (Inside The Third Reich, p.395) saw photographs of the hangings - Witzleben and others - lying on Hitler's map table; he was invited to see the films of the executions that evening but did not go. Werner Vogel (verbally to the author 1 July 1971) also saw the photographs in 'Wolfsschanze'; the executed were nude. Vogel remembers Hase and Stieff. In a letter to the author of 6 January 1970 Walter Frentz (film reporter in the Führer's headquarters and a frequent guest at Hitler's evening tea sessions says that the films arrived in 'Wolfschanze' but only Fegelein went to see them. Speer saw many junior SS men going to the film show on 18 August but no Wehrmacht officers. After the war Frentz discovered that the films were still definitely in existence; Sasse (verbally to the author 1 July 1971) says they are no longer in existence. Harald Poelchau [pastor at Plötzensee prison]in Die Letzten Stunden, pp53-4, 86-7, 100, 107-8, thinks it probable that certain of those condemned were named by Hitler to be slowly stangled; this must be on the basis of statements from eye-witnesses - he himself was not allowed to accompany the men in these cases since spiritual aid was expressly forbidden. Ruth Andreas-Friedrich in Berlin Underground 1938-1945, pp.169-70 says the same. Both Poelchau (p.107) and Andreas-Friedrich (pp. 169-70) confirm that films were taken on 8 August; they opened with shots of the condemned men in their cells just before execution...... The American espionage service had details of the method of execution (slow strangulation) and of the production of the films as early as 10 August 1944; OSS Research and Analysis Branch Summary L 48301, NA Record Group 226......

Gevonden op: Axis History Forum

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


ma dec 07, 2009 5:31 pm
Profiel WWW
Ries
Bericht 
Kevin schreef:
Speer saw many junior SS men going to the film show on 18 August but no Wehrmacht officers.

Dit staat zo bijna letterlijk in Erinnerungen van Speer, ik vermoed dat Hoffmann het zonder kritiek daaruit overneemt: ‘(…)aber ich sah zahlreiche andere, meist niedere SS-Chargen und Zivilisten, zu dieser Vorführung gehen; aber keinen einzigen Offizier der Wehrmacht.’

Kevin schreef:
Hitler vond het een prachtige film en moest hem keer op keer zien; het werd een van zijn favoriete films.

Speer vertelt, volgens mij, nergens in zijn 610 pagina’s tellende boek dat Hitler de film zag en al zeker niet dat Hitler hem meerdere keren bekeek en prachtig vond. Héél vreemd dat deze opportunist ineens, tijdens een Playboy-interview, met deze details op de proppen komt.

Ik twijfel niet aan het bestaan van de film Kevin, maar vraag me af of deze in opdracht van Hitler werd gemaakt en of Hitler hem 'keer op keer' heeft bekeken, zoals Speer beweert. Het zal niet de eerste keer zijn dat Speer liegt. Bovendien zijn mij geen andere gevallen bekend waaruit zou blijken dat Hitler een soort sadistisch plezier aan de oorlog en de excessen ervan beleefde.


ma dec 07, 2009 8:01 pm
koos24
Bericht Berlin-Plötzensee
Ik heb de Berlin-Plötzensee gevangenis bezocht en ik kan me herinneren
dat daar een informatiepaneel hing waar het een en ander op stond.
Zo werden tussen de vleeshaken gordijnen gehangen en werden de
gevangenen zo opgehangen dat ze langzaam stierven.
Ik kan met niet herinneren dat er over pianosnaren werd gesproken.

Afbeelding
(eigen foto augustus 2007)


In het boek "De aanslag op Hitler" (Paul Berben 1980)
Staat het volgende:

Citaat:
Het is Hitlers wens geweest dat de executies verfilmd worden zodat hij de slachtoffers kan zien hangen "als vee in het abattoir"
Men wil de film voor bepaalde elite-gezelschappen afdraaien, om "'het
moreel te sterken".
Maar na de eerste voorstelling in een officiersschool te Potsdam moet
men, ten gevolge van de felle protesten der touschouwers, van deze originele propagandastunt afzien.
Naderhand wordt bevel gegeven de films te vernietigen.Hoogt waarschijnlijk is deze opdracht uitgevoerd .
In ieder geval hebben de door de geallieerden na de oorlog verrichte nasporingen geen enkel resultaat opgeleverd.Het schijnt overigens dat alleen van de na het eerste proces volvoerde executies filmopnamen gemaakt zijn.

Blz 176


di dec 08, 2009 1:18 am
Ries
Bericht 
Bedankt Koos,

Waar ik benieuwd naar ben is waar Paul Berben het vandaan heeft.


di dec 08, 2009 11:25 am
koos24
Bericht 
Hier komen ze :D

Afbeelding
Afbeelding

Jaren 50 en 60
Is dat "pianosnaren" verhaal wel eens uit een betrouwbare
bron gekomen?


di dec 08, 2009 11:47 pm
Ries
Bericht 
koos24 schreef:
Is dat "pianosnaren" verhaal wel eens uit een betrouwbare bron gekomen?


Dat vraag ik me dus af, net zoals ik me afvraag of Hitler 'keer op keer' die film bekeek.

Van die hele lijst boeken ben ik niet zo onder de indruk. Eigenlijk zou op het eerste gezicht alleen Guderian met zijn Erinnerungen eines Soldaten een primaire bron kunnen zijn. Ik ken het boek verder niet, maar sluit zeker niet uit dat Paul Berben iets dat ‘algemeen bekend is’ van een andere auteur heeft overgenomen zonder het zelf te checken.

Manstein valt af omdat hij in zijn oorlogsmemoires met geen woord spreekt over 20 juli 1944.

Verder valt me in de bibliografie Hitler Privat van Zoller op: een onbetrouwbaar flutboek.


wo dec 09, 2009 12:46 am
schinkel1813
Bericht 
[/quote]

Manstein valt af omdat hij in zijn oorlogsmemoires met geen woord spreekt over 20 juli 1944.

[/quote]

Dat klopt niet helemaal, hij is immers zelf ook benaderd door Stauffenberg. Het klopt dat hij niet spreekt over de manier van executie, maar dat kan ook niet anders aangezien hij toen al " außer Dienst ".


wo dec 09, 2009 8:24 am
Ries
Bericht 
Ik heb in Verlorene Siege van Erich von Manstein niets kunnen vinden over 20 juli.


wo dec 09, 2009 12:25 pm
IA006
Bericht 
....


wo dec 09, 2009 12:54 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 36 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group