Het is nu do maart 28, 2024 4:28 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 87 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Bastogne memorial Walk 2009 ( 65 jaar na dato ) 
Auteur Bericht
Ronald S
Bericht 
FIWI schreef:
De pathfinders zoals reeds vermeld hier zouden idd gesprongen hebben op 22 december en de bakens gezet hebben voor de supply drops.


Filip

Je bedoeld wellicht 23 december.

Groet

Ronald


vr dec 11, 2009 9:59 am
sky
Bericht 
Weet ook iemand waar de DZ dit jaar? ik heb begrepen dat het Liberty JumpTeam er ook weer is:)


vr dec 11, 2009 11:50 am
RainbowRob
Bericht 
Ik dacht bij het Mardasson


vr dec 11, 2009 8:30 pm
John S.
Bericht 
Door de voorspelde drukte hebben wij (met z'n vijven) besloten om dichter bij huis te blijven.
Wij hebben een rondje gemaakt: Krinkelt-Lanzerath-Baugnez-Ligneuville-La Gleize.
Op 29 december gaan we weer de Ardennen in..Doel nog onbekend.


ma dec 14, 2009 3:37 pm
sky
Bericht 
Zo ach het parkeren viel allemaal wel mee. sterker nog geen enkel probleem ( althans ik was er om 8 uur. ) Met de drukte vond ik het ook wel mee vallen.

De te wandelen route was erg mooi, lekker door de modder gestampt. heerlijk ;)

Maar ik vond het erg jammer hoe sommige mensen de paar vets die er waren behandelden. Helemaal als je met ze probeerd te praten en je simpelweg aan de kant wordt gedrukt door personen die zichzelf erg belangrijk vinden ( en dan heb ik niet over de organisatie mensen). Ik heb werkelijk met verbazing staan kijken. Ook een aantal van de re-enactors konden wel een cursus in gedrag krijgen, de arrogantie ten top. ik kreeg het idee dat die mensen daar totaal geen rekening hielden met de bezoeker, maar gewoon zin hun eigen feestje. Ik zeg dan, kom gewoon anders niet en ga ergens op de hei je ding doen als je er toch niet wilt zijn :evil: . ( natuurlijk geldt niet voor alle re-enzctors )

Daarnaast zou de walk wel eens anders mogen worden ingericht. er zou bijvoorbeeld veel meer info beschikkbaar kunnen zijn op de route waar zich wat heeft afgespeeld en hoe het verliep. Ik denk dat ik dat veel liever heb dan re-enactment die je niks vertellen als hen wat vraagt.

Al met al vond ik het dit jaar allemaal er betreurenswaardig zeker al je na gaat dat het 65 jaar geleden was.


ma dec 14, 2009 4:48 pm
RainbowRob
Bericht 
Ik heb een geweldig weekend gehad. Met de drukte vond ik het ook wel meevallen eigenlijk.

Vrijdag richting Bastogne even sfeer proeven en vervolgens de film Bedford the town they left behind gekeken. Zaterdagochtend helaas te laat opgestaan om de wandeling te doen (althans om in te schrijven). Daardoor kwam ik uit in Remange waar de slag om het dorp in 2 etappes werd uitgebeeld. In eerste instantie de belegering op het dorp en vervolgens de strijd in de straten. Dit alles werd uitstekend uitgebeeld. Vervolgens even een kijkje genomen bij de voorbereidingen in Vaux sur Sure en op naar Bastogne. Hier heb ik enkele veteranen mogen spreken zoals Joe Cicchinelli en 2 heren van de 4de divisie. Na een bezoek aan het hoofdkwartier van Mcauliffe weer richting huis.

Zondagochtend koukleumen bij de opening van het monument 326th Airborne Medical Company in St Ode (meer een uur later dan gepland dus anderhalf uur wachten in de kou). Een korte maar mooie ceremonie later weer op weg naar Bastogne voor de receptie ivm de opening. Onder het genot van een kop soep en een aantal goede gesprekken met de 4 aanwezige veteranen en andere wo2 fanaten hoorde ik zowaar nog een nieuwtje. In de oude messhal bij het station komt het nieuwe 101st airborne mess museum. Ik weet niet of ik het helemaal goed begrepen heb maar volgens mij een samenwerking tussen militaria Bastogne en Camp Mackal.
Hierna op naar Vaux sur sure voor de grote maar weliswaar (in vergelijking met Remange) minder indrukwekkende veldslag. Tenslotte nog een keer terug naar Bastogne voor de afsluitende parade. Vervolgens naar huis en uitgeput het bed in. Maar het was een uitstekend weekend. Foto's volgens zsm.


ma dec 14, 2009 7:29 pm
Vin1
Bericht 
Met de ervaring van "Eerde 2009" in het hoofd naar Bastogne vertrokken met hogere verwachtingen op alle vlakken.
Dat viel voor mij persoonlijk een beetje tegen.
We kozen voor de 12 KM. We kregen er al geen route kaartje bij en boekje met info over de route? (Bij Eerde kreeg je een handig boekje en alle punten waar iets afgespeeld was, was genummers op locatie en in het boekje met het verhaal erbij, er handig voor de leek die meeloopt)
Dus we liepen maar mee en volgende de pijlen. In tegenstelling tot Eerde 2009, waren hier heel weinig re-enzctors langs de kant. 1 x een bescheiden opstellig gezien, verder niks. Bij het keerpunt was in het bos nog wat te zien, maar door de modder besloten we eerder om te keren.
Zelfs bij het bunkertje geen extra aankleding. Alleen eten en drinken, verder niks.
Bij Eerde kwam je bij de 7,5 km div. keren re-enzctors tegen. Vandaar dat het hier vies tegen viel.
Verder kwam het vrij ongeorganiseerd over. Niemand wist iets en ook niet over de routes.

Nee voor mij een beetje tegengevallen. Het hoogtepunt was voor mij meer dat we naar afloop nog even bij "de Beuk van Chaumont" gingen kijken.
De tanks op het plein vond ik ook nog wel leuk om te zien. En het hoofdkwartier.

Maar de loop waar het om ging, viel voor mij behoorlijk tegen en daar kon veel meer van gemaakt worden. Had desnoods paaltjes geslagen met tekst erbij wat er gebeurd was op deze locatie wat je kon lezen, met misschien een oude foto erbij. Dan had het nog iets meer gaan leven. Voor ons voelde het meer als een een normale wandeltocht.

Moest je trouwens bij de 12KM op de berg in het bos weer omkeren en weer dezelfde route terug lopen of liep je dan anders terug?
Was namelijk niet helemaal duidelijk en bij iedereen waar we het vroegen, wist niemand ons dit te vertellen?


ma dec 14, 2009 10:28 pm
David
Bericht 
Gister terug gekomen. Was een goed e n gezellig weekend!

Dit was de eerste keer dat ik meeliep dus ik weet niets van de organisatie van voorgaande jaren af maar ik ben het met bovenstaande eens dat er niet veel te doen was onderweg. Wij liepen ook de 12 km en het eerste wat je tegenkwam was een plukje reenactment ver na de bunker van Assenois.
Daarentegen was het bij het keerpunt in het bos weer genoeg te zien. Genoeg foxholes, medical display, diverse voertuigen en een kamp.

Hoogtepunt van het weekend waren toch wel de Shermans, Pershing etc. Zelfs nog een rijdende Hetzer gezien zondag.
Zondag ook genoeg kou geleden door het vele wachten op de dropping en het uitlopen van het defilé.


di dec 15, 2009 11:25 am
Vin1
Bericht 
FIWI schreef:
Bedankt voor de updates, zo heb ik toch een idee van wat en hoe het dit jaar was, heb de indruk dat het de voorgaande jaren beter was...

Het bezoek aan de Cave bleek goed te zijn meegevallen, zo'n 1600 bezoekers. Het zijn collega's/vrienden die instaan voor de uitbating. Afwachten wat de toekomst brengt na het sluiten van de kazerne, want het materiaal is persoonlijk van enkele van de militairen die er gelegerd zijn...


Ik ben er in elk geval geweest. Zou zonde zijn als ze het weg halen.
Hoe serieus zijn de plannen dat de kazerne gesloopt gaat worden?


di dec 15, 2009 2:19 pm
Vin1
Bericht 
FIWI schreef:
Bedankt voor de updates, zo heb ik toch een idee van wat en hoe het dit jaar was, heb de indruk dat het de voorgaande jaren beter was...

Het bezoek aan de Cave bleek goed te zijn meegevallen, zo'n 1600 bezoekers. Het zijn collega's/vrienden die instaan voor de uitbating. Afwachten wat de toekomst brengt na het sluiten van de kazerne, want het materiaal is persoonlijk van enkele van de militairen die er gelegerd zijn...


Ik ben er in elk geval geweest. Zou zonde zijn als ze het weg halen.
Hoe serieus zijn de plannen dat de kazerne gesloopt gaat worden?


di dec 15, 2009 2:26 pm
RainbowRob
Bericht 
Vin1 schreef:
FIWI schreef:
Bedankt voor de updates, zo heb ik toch een idee van wat en hoe het dit jaar was, heb de indruk dat het de voorgaande jaren beter was...

Het bezoek aan de Cave bleek goed te zijn meegevallen, zo'n 1600 bezoekers. Het zijn collega's/vrienden die instaan voor de uitbating. Afwachten wat de toekomst brengt na het sluiten van de kazerne, want het materiaal is persoonlijk van enkele van de militairen die er gelegerd zijn...


Ik ben er in elk geval geweest. Zou zonde zijn als ze het weg halen.
Hoe serieus zijn de plannen dat de kazerne gesloopt gaat worden?


Op zondag zei iemand van de site majordickwinters.com dat hij iemand (vraag mij de naam van deze Belgische politicus niet) had horen zeggen dat het gebouw niet gesloopt ging worden. Hoe serieus en officieel dit is weet ik niet.


di dec 15, 2009 4:49 pm
Rednas
Bericht 
David schreef:
Gister terug gekomen. Was een goed e n gezellig weekend!

Dit was de eerste keer dat ik meeliep dus ik weet niets van de organisatie van voorgaande jaren af maar ik ben het met bovenstaande eens dat er niet veel te doen was onderweg. Wij liepen ook de 12 km en het eerste wat je tegenkwam was een plukje reenactment ver na de bunker van Assenois.

Dit komt dus omdat het halve display verdween vanwege het e.e.a. Eigenlijk zou bij de bunker van Assenois een schijngevecht komen waar exact werd nagedaan wat daar gebeurde, zouden er nog Duitsers zitten op het gedeelte tussen Assenois en Bastogne en zou aan de rand van Bastogne Airborne reenactors zitten. Bijzonder jammer ja, heel wat leuke ideeën gingen daardoor uiteindelijk niet door.

Zelf was ik als Amerikaanse medic bij de aidpost in een schuur bij het kasteel van Assenois.

Afbeelding


wo dec 16, 2009 12:13 am
Mr_Flibble
Bericht 
Mooie foto Sander, hoe kom je daaraan? :lol:


wo dec 16, 2009 9:47 am
Vin1
Bericht 
Zeker een mooie foto!

Ik hoorde al dat de meeste display's in het bos waren, maar het was zo'n blubberzooi en ik zag iedereen er uitkomen helemaal zwart van de modder, dus dat hebben we toch maar niet gedaan :roll:


wo dec 16, 2009 2:28 pm
David
Bericht 
De medic display was zeer zeker de moeite waard! Ook iinenin dit schuurtje was het zeer realistisch.
Ook hetgeen wat er om dit schuurtje was tentoongesteld was prima. Dit was zeer zeker het loopje waard!! En ja, je werd smerig maar dat weet je met de weersomstandigheden in de Ardennen.

FIWI, in café Nuts op het plein heb ik nog een krabbel gezet om de kelder open te houden. Het waren een behoorlijk aantal pagina's. Enig idee hoeveel mensen dit hebben getekend?


wo dec 16, 2009 7:00 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 87 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group