Het is nu vr apr 19, 2024 6:24 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Le maquis Louis... 
Auteur Bericht
Harro
Bericht Le maquis Louis...
Monument voor SOE agent kapitein Paul Sarrette (20 november 1920), schuilnaam "Louis", die op 20 december 1943 boven de Nièvre gedropt werd om in de Morvan (Bourgogne) het verzet te organiseren. Op 22 maart 1944 wordt zijn radio operator gedropt, de Schot Kenneth Mackenzie. Hierdoor kon Sarrette zijn orders ontvangen. Op de flanken van de Mont Beuvray verzamelden zij een maquis groep van zo'n 1300 verzetsstrijders om de toestroom van Duitse troepen naar het invasiefront te verstoren. De groep kwam in juni 1944 samen in een kamp verscholen in de bossen bij Saint-Honoré-les-Bains en kwam in actie zodra de invasie begonnen was. Op 5 september 1944 werd Sarrette per ongeluk dodelijk getroffen nabij Chiddes. Hij werd 23 jaar.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


di jul 21, 2009 10:04 am
Pieter F
Bericht 
Even verplaatst naar het Musea, bezienswaardigheden en reizen sub-forum.


di jul 21, 2009 10:34 am
Leo
Bericht 
Vanaf zijn dropping was Paul Sarrette actief in het Maquis onder de schuilnamen Paul Sawyer, Paul Saulieux, Amedee, Paul Saulier en Paul Gondolier.
Hij kwam samen met een andere verzetstrijder om het leven bij een mislukte poging om een mortiergranaat af te vuren.


di jul 21, 2009 10:51 am
Harro
Bericht 
Leden van de groep maquis Louis (maquis des Fraîchots) genomen tijdens de bevrijding van Luzy...

Afbeelding


di jul 21, 2009 10:59 am
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6998
Bericht 
Altijd leuk om het verhaal achter zo'n monument te kennen. Onbekend stukje geschiedenis.

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


di jul 21, 2009 1:33 pm
Profiel WWW
Harro
Bericht 
Puur toeval eigenlijk, ik fietste gisteren een tocht van 130 kilometer hier in de Morvan en had een route uitgestippeld waardoor ik optimaal alle bergen hier in de buurt kon meepakken. Normaal ga ik na de beklimming vanuit Saint-Honoré-les-Bains altijd linksaf in Sanglier richting le Bourbais en de Mont Beuvray, nu daalde ik eerst af om via een extra beklimming en nog een afdaling dieper in het dal uit te komen waardoor de klim van de Mont Beuvray en de Haut Folin langer en steiler is. En tijdens die extra klim kwam ik langs dat monument in het bos. Het staat op de plek waar het kamp van de maquis des Fraîchots was, de basis van group Louise W.O.

Afbeelding
Afbeelding


di jul 21, 2009 2:25 pm
Avatar gebruiker
Frank M

Geregistreerd:
vr dec 23, 2005 9:43 pm
Berichten: 1168
Woonplaats: Ommen
Bericht 
Even off-topic, maar een mooie omgeving met aardig wat kuitenbijtertjes!

_________________
"..geef me tien jaar; u zult Duitsland niet meer herkennen.." Adolf Hitler

Avatar: mijn huis met op de voorgrond gevangenen uit kamp Erika.


wo jul 22, 2009 9:10 am
Profiel WWW
Harro
Bericht 
Hehehe, noem het maar "kuitenbijtertjes". Dan zijn beklimmingen van drie tot tien kilometer (de Mont Beuvray is 821 m en de Haut Folin 901 m hoog) :mrgreen:

Nog even héél erg off-topic dan en daarna weer on-topic...

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


wo jul 22, 2009 2:41 pm
Avatar gebruiker
Frank M

Geregistreerd:
vr dec 23, 2005 9:43 pm
Berichten: 1168
Woonplaats: Ommen
Bericht 
Oi, oi.. Jaloers!

_________________
"..geef me tien jaar; u zult Duitsland niet meer herkennen.." Adolf Hitler

Avatar: mijn huis met op de voorgrond gevangenen uit kamp Erika.


wo jul 22, 2009 2:50 pm
Profiel WWW
Staf
Fedor

Geregistreerd:
do feb 21, 2008 6:20 pm
Berichten: 1642
Bericht 
Mjam mjam, mooie omgeving :D

_________________
Avatar: Lt. Friedrich Lengfeld - No man hath greater love than he who layeth down his life for his enemy.


wo jul 22, 2009 6:43 pm
Profiel
Harro
Bericht 
Comu schreef:
Dat viaduct...Buurt van Coutances?

Nope, in de Morvan nabij Montreuillon


wo jul 22, 2009 7:54 pm
John S.
Bericht 
Mooie foto's.
Timo, hebben deze Maquis ook wat te maken met de 'aanslagen' op de kolonne van Das Reich toen die richting Normandie bewoog?


wo jul 22, 2009 8:03 pm
Harro
Bericht 
Heia John! Dat denk ik niet, Oradour ligt op dezelfde hoogte maar een stuk westelijker


wo jul 22, 2009 8:26 pm
Leo
Bericht 
Wel echt 'maquis' gebied daar. Ik kan me goed voorstellen dat je daar maandenlang verborgen kan leven.


wo jul 22, 2009 8:42 pm
Moderator
Avatar gebruiker
Jean

Geregistreerd:
vr jul 24, 2009 2:23 pm
Berichten: 1184
Woonplaats: Flanders Fields
Bericht 
Harro, als bleu op dit forum heb ik nog niet alles bekeken dus daarom even een aanvullende info over deze mooie fotoreeks; ik koester al lang een boek over een SOE man die gedropt is aan de andere zijde van Dijon en opereerde rond Besançon. Geen hoogdravende literatuur maar de pure escentie over het maquis leven in Frankrijk. Ben daar ooit wat gaan rond struinen en herkende direct dezelfde trekken van het gebied als de plaats waar jij je kuiten (over)belastte.

George Millar "Maquis".

_________________
Ni dieu, ni maitre


vr dec 25, 2009 8:51 pm
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group