Het is nu do maart 28, 2024 7:37 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Wat voor uniform is dit? 
Auteur Bericht
Eisbein
Bericht Re: Wat voor uniform is dit?
Wat ARGVB schreef was mij al bekend, noemde het niet omdat Loenen bij mij een onlogische Erebegraafplaats is. Volgens het bestuur van de Oorlogsgraven Stichting mag een ieder die door de Duitser doodgeschoten is, daar begraven worden. MAAR er werden ook misdadigers tijdens represaille maatregelen gefusilleerd. Voorbeelden te over. De familie kreeg dan, na aanvraag, een formulier om referenties m.b.t. het verzet op te geven. Deze werden niet of summier ingevuld en tot mijn verbazing werden de namen van deze misdadigers als verzetshelden op de Erelijst van Gevallenen geplaatst. Ik ga voorbij aan de vraag of IJsbrand Feenstra wel of niet een plek op Loenen verdient. Hij werd tijdens een Razzia op 19 febr. 1945 als gevolg van een schietpartij op 17 febr. 1945 te Zwanenburg neergeschoten en dus niet gefusilleerd. 320 Personen werden afgevoerd. ECHTER op die zelfde dag werden 10 gevangenen uit Amsterdam gehaald en op de Wilgenlaan gefusilleerd. Daarvan waren maar 2 echte verzetsstrijders ( Pieter Bergman en Piet de Koning van de KP Anna Paulowna ) en 8 misdadigers uit Utrecht, gearresteerd voor diefstal, roofovervallen, clandestien slachten, berovingen etc.. Om het verhaal kort te houden en VIN1 nog wat te laten uitzoeken het volgende. De vader van één van hen vroeg aan de B&W van Utrecht om acht graven beschikbaar te stellen. Na onderzoek werd dit afgewezen en de familie heeft zelf voor het begraven gezorgd. Één van hen staat op de Erelijst van Gevallenen en 6 liggen op Loenen. Nog te vermelden valt dat op 17 febr. 1945 als gevolg van een spoorwegaanslag op 13 febr. 1945 bij Halfweg op 17 febr. 1945 langs de Spaarndammerdijk, bij een stuk muur met de naam Stenen Beer, 10 verzetsstrijders werden gefusilleerd. Acht van de verraden KP ploeg uit Anna Paulowna, één Amsterdamse KPer en de bekende Wim Speelman van TROUW.
Alle namen uit deze turbulente dagen zijn mij bekend behalve de 320 weggevoerde.

Verder vragen zijn te stellen aan VIN1 na zijn onderzoek.

Gegroet.


za apr 07, 2012 3:04 pm
Vin1
Bericht Re: Wat voor uniform is dit?
De Fusillade in Zwanenburg en Halfweg zijn voor het onderzoek m.b.t. Ijsbrand Feenstra niet relevant.
Het bovenstaande is in het boek "Razzia aan de Ringvaart te lezen".
Een discussie over Erebegraafplaats Loenen is voor mij ook niet relevant.

Ik ben meer geinteresseerd in zijn (Ijsbrand Feenstra) NAD periode, onderduikperiode en vluchtpoging.


za apr 07, 2012 3:20 pm
Eisbein
Bericht Re: Wat voor uniform is dit?
Sinds gisteravond heb ik het genoemde boek geleend en ingekeken.
Daarin wordt toch duidelijk de leeftijd en afkomst genoemd en ik verbaas mij dan ook dat u in de discussie met Hr. Wilco Vermeer steeds maar weer bij 17 jaar blijft.
Genoemd door een buurman maar in welk jaar was dat ?
Dus een onnodige en vruchteloze stellingname. De gebeurtenissen die tot zijn dood hebben geleid zijn volgens u niet relevant maar zijn wel mede de aanleiding tot zijn dood.
Ik heb weinig zin om mijn verdere informatie met u te delen met in gedachte de nogal ondoordachte foto van een pistool met munitie zonder wapenverlof.

Gegroet. Einde reactie.


zo apr 08, 2012 12:45 pm
Vin1
Bericht Re: Wat voor uniform is dit?
De getuigen die ik onlangs gesproken had, bleef er bij dat hij 17 jaar was en niet ouder. Zij was een vroegere vriend en ging met hem om in de oorlogsjaren. Ik confronteerde haar ook met mijn bevinding (nog voor dit topic) dat hij waarschijnlijk ouder was. Ze bleef zo bij haar punt dat ze zelfs het contact met mij daardoor wilde verbreken als ik het zelf beter wist dan haar die het met eigen ogen allemaal meegemaakt had. Vandaar mijn twijfel over de leeftijd.

De gebeurtenissen die tot zijn dood hebben geleid zijn volgens mij wel relevant, maar niet voor dit topic. Want hiervan was ik al op de hoogte.

Verder heeft u weinig informatie toegevoegd wat relevant is? Andre kwam immers met de foto van de grafsteen waardoor redelijk bewijs was voor zijn leeftijd.


zo apr 08, 2012 10:21 pm
Ries
Bericht Re: Wat voor uniform is dit?
Vin1 schreef:
Ze bleef zo bij haar punt dat ze zelfs het contact met mij daardoor wilde verbreken als ik het zelf beter wist dan haar die het met eigen ogen allemaal meegemaakt had.


Lijkt een getuige die zo benepen reageert je betrouwbaar?


ma apr 09, 2012 12:45 pm
Vin1
Bericht Re: Wat voor uniform is dit?
In principe is dat geen argument om meer of minder te twijfelen aan haar betrouwbaarheid.
Blijft altijd lastig bij getuigen om te filteren wat op waarheid berust is en wat niet. Het probleem is dat getuigen soms ook
in hun eigen waarheid zijn gaan geloven. En het karakter van de persoon is dan weer bepalend hoe diegene daar mee omgaat.

Dus ik denk dat de reactie van iemand, niet zo veel te maken heeft met de betrouwbaarheid, maar meer met het karakter.


ma apr 09, 2012 2:32 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group