Het is nu vr maart 29, 2024 1:23 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
[closed] 37mm kop gevaarlijk? 
Auteur Bericht
CavemanBass
Bericht Re: [reopened] 37mm kop gevaarlijk?
Ries schreef:
CavemanBass schreef:
(ik dacht aan een kop)


Wat is in detectorsjargon 'een kop'?


Daar stel je een goede vraag, maar daar ben je natuurlijk ook journalist voor. Ik vind weleens restanten van granaten, of losse ontstekers die nog één brok zijn van aluminiumoxide en koper, brons of messing, dat noemen wij in ons clubje 'koppen'. In deze context dacht ik aan een groter exemplaar, een massa vergelijkbaar met een kogel, alleen dan groter. Dat is niet persé 'detectorsjargon' maar meer een eigen versie. Wanneer het een massief object was geweest, zoals bij veel kleinkaliber kogels die ik vind (die noemen wij 'punten'), dan weet ik dat er geen gevaar is. Bij een granaat zoals deze weet ik niet zeker wat er 'in' zit, en is hij voor mij potentieel gevaarlijk. Er zou sprake kunnen zijn van een holle lading of bijvoorbeeld fosfor, en dat wil ik niet meemaken.

Naar aanleiding van je informatie ben ik verder gaan kijken op Internet en heb op de Engelse Wikipedia pagina over de FLAK-serie gelezen dat deze granaten inderdaad ook tegen gronddoelen werd gebruikt. Nogmaals dank.


wo aug 24, 2011 1:13 am
Ries
Bericht Re: [reopened] 37mm kop gevaarlijk?
Kort samengevat: een restant van een granaat heet bij jullie clubje een kop en je hebt geen idee wat een holle lading is.

Contradictio in terminis is gewoon raar Latijn of hooguit Grieks, maar in ieder geval een kreet waar je niet op moet reageren.


wo aug 24, 2011 2:36 am
CavemanBass
Bericht Re: [reopened] 37mm kop gevaarlijk?
Ries schreef:
Kort samengevat: een restant van een granaat heet bij jullie clubje een kop en je hebt geen idee wat een holle lading is.

Contradictio in terminis is gewoon raar Latijn of hooguit Grieks, maar in ieder geval een kreet waar je niet op moet reageren.


Goedemorgen Ries!

Ik was ff gaan slapen, denk je dat ik opblijf om een reactie van jou te lezen? Waarom is 'Contradictio in terminis' raar Latijn? Dat is gewoon Latijn. En geen Grieks. Het is geen geval van contradictio in terminis omdat ik mezelf niet tegenspreek. Het is juist dat ik me bewust ben van de gevaren, maar niet weet wat ik uit de grond haal voor ik het geïdentificeerd heb. Daarom sprak ik ook van potentieel gevaar. Ik krijg sterk de indruk dat je een gefrustreerd figuurtje bent dat vooral lekker wil zeiken, en ik weiger daar slachtoffer van te worden. Wellicht is er ook een zeikpagina op dit forum? Als ik alles had geweten had ik me hier niet aangemeld. Ik kom hier om wijzer te worden, met vragen. Enerzijds verschaf je waardevolle informatie, en anderzijds lok je iets uit waar ik voor pas. De vragen die je stelt zijn okee, je toontje alleen niet. Graag op een respectvolle manier communiceren, en anders niet. Bedankt.


wo aug 24, 2011 9:51 am
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht Re: [reopened] 37mm kop gevaarlijk?
Het enige wat ik er eigenlijk over kwijt wil is dat op dit forum bepaalde regels gehanteerd worden over handelen volgens wetgevingen zoals de wetgeving rond wapens en munitie. Of het nu een kop zou zijn of een granaat, hier is het in Nederland, of het nu gevaarlijk zou zijn of niet, een volgens de wet verboden object.

Ik weet overigens niet waar je hem hebt gevonden, ik hoop op particulier terrein of met een vergunning in de hand, want bij nagenoeg alle gemeenten mag je met metaaldetector volgens de apv niet meer op openbaar terrein rondlopen. Ik heb dat niet verzonnen, maar zo zijn regels nu eenmaal en die respecteren we op dit forum voor zover ik weet.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


wo aug 24, 2011 4:30 pm
Profiel WWW
CavemanBass
Bericht Re: [reopened] 37mm kop gevaarlijk?
Wilco_Vermeer schreef:
Ik weet overigens niet waar je hem hebt gevonden, ik hoop op particulier terrein of met een vergunning in de hand, want bij nagenoeg alle gemeenten mag je met metaaldetector volgens de apv niet meer op openbaar terrein rondlopen. Ik heb dat niet verzonnen, maar zo zijn regels nu eenmaal en die respecteren we op dit forum voor zover ik weet.


Hij is inderdaad op particulier terrein gevonden met toestemming van de eigenaar van het perceel. In heel Nederland is het verboden met een metaaldetector op de openbare weg te verblijven, je mag hem eigenlijk niet eens vervoeren. Op particulier terrein is het toegestaan mits de APV niet anders gebiedt zoals je meldt. Volgens mij heb ik in tweede instantie prima gehandeld en gezien de aard van het object wil ik het niet eens in bezit hebben. De EOD is overigens nog niet geweest...

Wordt wederom vervolgd...


wo aug 24, 2011 9:06 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht Re: [reopened] 37mm kop gevaarlijk?
Zoals je het zo aangeeft inderdaad netjes binnen de regeltjes.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


do aug 25, 2011 2:23 pm
Profiel WWW
Whoa Mahomet
Bericht Re: [reopened] 37mm kop gevaarlijk?
Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Van links naar rechts.
37x101SR Duits Sockelflak, semi-automatisch kanon ontwikkeld voor bewapening van zeppelins in WW1, maar ook gebruikt voor grond oorlog.
37x94R Engels "1 Pounder" Hotchkiss revolving cannon.
37x94R Frans "Mle. 1885" Hotchkiss revolving cannon.

Drie voorbeelden van ammunitie uit WWI, maar ook door de duitsers gebruikt als Beute waffe (munition) in WWII.
De granaat rechts vertoont naar mijn mening grote overeenkomst met de foto uit de vraagstelling.
Al lijkt de granaat kop wat korter van lengte.

Dus wellicht is het projectiel wel Franse makelij?
Naast de aanwezigheid van springstof in HE, komt ook in AP granaten in veel gevallen ook explosief dan wel brandstichtend magnesium voor.


vr aug 26, 2011 5:14 pm
CavemanBass
Bericht Re: [reopened] 37mm kop gevaarlijk?
Whoa Mahomet schreef:
Dus wellicht is het projectiel wel Franse makelij?
Naast de aanwezigheid van springstof in HE, komt ook in AP granaten in veel gevallen ook explosief dan wel brandstichtend magnesium voor.


Bedankt voor je informatie en foto! Het lijkt mij toch onwaarschijnlijk dat hij van Franse makelij is, gezien het feit dat de banden van blank metaal, dus geen koperlegering, zijn, zoals Ries aangaf. Op Google ben ik nog wat afbeeldingen tegengekomen, zoals http://operatorchan.org/k/arch/src/k75233_bullets-%20German%2037mm%20%20Pak%2035-36.jpg, waarop 'mijn' exemplaar erg lijkt. Hij is op een plek gevonden waar Engelsen hardnekking tegen de Duitsers hebben gevochten van november 1944 tot ongeveer januari 1945, het is voor mij waarschijnlijk dat een PAK gebruikt is als anti-tank- of anti-personeelwapen.

Nu verder met de status der granaat: hij is opgehaald. Terwijl ik niet thuis was. Vanochtend werd ik gebeld door de Politie dat ze bij mijn huis stonden, met de EOD. De granaat zouden ze meenemen, hoewel er volgens de EOD geen springstof meer aanwezig was. Ik weet niet hoe ze dat hebben kunnen verifiëren, ik had het graag geweten. Jammer dat ze zo ineens zijn gekomen zonder dat ik het wist of had verwacht, maar de Duitse inval in Nederland kwam ook als een verrassing. Laten we maar zeggen.

Als keihard bewijs dat hij weg is hier nog een foto. Toevallig is er rechtsboven een pad die meekijkt. Hij liet een keiharde boer, ik wil niets impliceren/insinueren.

Afbeelding


ma aug 29, 2011 11:45 pm
CavemanBass
Bericht Re: [reopened] 37mm kop gevaarlijk?
Een van mijn webcams heeft het volgende geregistreerd:

Afbeelding
09:39 Politieauto

Afbeelding
09:45 Politiemedewerker

Afbeelding
09:49 Defensiemedewerkers

Topic dan toch nog closed? (Graag bevestiging)
Bedankt iedereen voor de bijdragen! Top!


di aug 30, 2011 12:16 am
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group