Het is nu vr maart 29, 2024 10:17 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
[closed] 37mm kop gevaarlijk? 
Auteur Bericht
CavemanBass
Bericht [closed] 37mm kop gevaarlijk?
Dit object heb ik vanmiddag gevonden, aanvankelijk had ik niet in de gaten dat het een granaat betreft. Kan iemand mij vertellen of ik dit veilig in huis kan bewaren? Wat googlewerk heeft het vermoeden doen ontstaan dat het een 37mm granaat zou kunnen zijn, maar ik weet niet wat voor kop dit is... Het zou AP kunnen zijn, maar ik weet niet of er dan explosieven in zitten... Help! Thanks!

Afbeelding

De maten op de foto zijn zo goed mogelijk gemeten.


Laatst bijgewerkt door CavemanBass op do sep 29, 2011 9:25 pm, in totaal 5 keer bewerkt.



ma aug 22, 2011 8:41 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht Re: 37mm kop gevaarlijk?
Ik weet niet waar je woont, maar in Nederland MAG je het niet in je bezit hebben, dus een discussie over of het gevaarlijk is, is hier weinig zinvol.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


ma aug 22, 2011 8:52 pm
Profiel WWW
CavemanBass
Bericht Re: 37mm kop gevaarlijk?
Wilco_Vermeer schreef:
Ik weet niet waar je woont, maar in Nederland MAG je het niet in je bezit hebben, dus een discussie over of het gevaarlijk is, is hier weinig zinvol.


Zoals gezegd had ik niet in de gaten dat het een projectiel betrof. Nu is hij eenmaal hier, de EOD bellen dan maar?


ma aug 22, 2011 8:58 pm
Moderator
Avatar gebruiker
Jean

Geregistreerd:
vr jul 24, 2009 2:23 pm
Berichten: 1184
Woonplaats: Flanders Fields
Bericht Re: 37mm kop gevaarlijk?
Je moet zowieso direct contact opnemen met de Politie, zij doen de rest wel.
Zo te zien heb je deze granaat in je bezit (ondergrond), wat een redelijk gevaar inhoud.
Verder heb je blijkbaar al wat borstelwerk achter de rug wat uw veiligheid niet direct verhoogd.

Gewoon effe bellen en eerlijk zijn.

_________________
Ni dieu, ni maitre


ma aug 22, 2011 9:14 pm
Profiel
CavemanBass
Bericht Re: 37mm kop gevaarlijk?
Bedankt voor de reacties... ik ga inderdaad even bellen! Topic closed.


ma aug 22, 2011 9:49 pm
Staf
Fedor

Geregistreerd:
do feb 21, 2008 6:20 pm
Berichten: 1642
Bericht Re: [closed] 37mm kop gevaarlijk?
Niks topic closed! Nu wil ik het vervolg weten (oftewel: hoe is de reactie van de politie en hoe gaat het verder)?

Gewoon uit interesse :)

_________________
Avatar: Lt. Friedrich Lengfeld - No man hath greater love than he who layeth down his life for his enemy.


di aug 23, 2011 11:28 am
Profiel
CavemanBass
Bericht Re: [closed] 37mm kop gevaarlijk?
Fedor schreef:
Niks topic closed! Nu wil ik het vervolg weten (oftewel: hoe is de reactie van de politie en hoe gaat het verder)?

Gewoon uit interesse :)


Haha! Dat snap ik wel...

Gisterenavond heb ik het Landelijke Politienummer gebeld en de situatie uitgelegd. Spoedig werd ik doorgeschakeld naar de Meldkamer, waar ik het verhaal nogmaals mocht uitleggen. Er werden vragen gesteld met betrekking tot het uiterlijk van het projectiel in kwestie, en mijn adresgegevens en telefoonnummer werden opgenomen. Hierna werd ik teruggebeld door Ed Of Dirk , met de mededeling dat ze binnen vijf werkdagen zouden komen om het gevondene op te halen. Uiteraard heb ik mijn voorkeur voor dinsdagmiddag of woensdag kenbaar gemaakt, en nu zit ik hier al 57 minuten te wachten tot ik de truck met onze helden zie verschijnen...

Wordt vervolgd...


di aug 23, 2011 12:58 pm
Moderator
Avatar gebruiker
Jean

Geregistreerd:
vr jul 24, 2009 2:23 pm
Berichten: 1184
Woonplaats: Flanders Fields
Bericht Re: [reopened] 37mm kop gevaarlijk?
Zo netjes gedaan, je hebt hopenlijk een fototoestel bij de hand zodat een verdere reportage volgt :wink:

_________________
Ni dieu, ni maitre


di aug 23, 2011 2:07 pm
Profiel
sauerkraut
Bericht Re: [reopened] 37mm kop gevaarlijk?
Het heeft dus weinig gescheeld of ze hadden je stoffelijke restjes van de hanebalken moeten schrapen.
:(


di aug 23, 2011 2:37 pm
CavemanBass
Bericht Re: [reopened] 37mm kop gevaarlijk?
Ze zijn nog niet geweest hoor!

sauerkraut schreef:
Het heeft dus weinig gescheeld of ze hadden je stoffelijke restjes van de hanebalken moeten schrapen.
:(


Tja, misschien wel... Pikant detail is dat hij de hele middag met andere stukken ijzer in mijn broekzak heeft gezeten, tijdens het lopen en graven. Ik ging er vanuit dat het een dikke bonk roestig ijzer was. Vorige week ook een verbindingsstuk van een Sherman-track gevonden, en dat piept hetzelfde; het is een grote bonk gietijzer. Het is ook een relatief klein geval, slechts iets meer dan 10 cm lang.

Ik hoop dat ik thuis ben wanneer ze komen, in dat geval volgt er zeker een fotoreportage!

So far, so good. To be continued...


di aug 23, 2011 9:36 pm
Ries
Bericht Re: [closed] 37mm kop gevaarlijk?
De forceerbanden zijn zo te zien niet van koper, het beste materiaal ervoor, maar van een inferieur materiaal. Dat wijst er op dat de granaat van Duitse herkomst is, gefabriceerd na pak 'm beet eind 1941/begin 1942. Als ik me niet al teveel vergis, en afgaand op de dubbele forceerbanden, is het een granaat bestemd voor de 37mm FLAK 36/37/43. Niet bedoeld om diep te penetreren maar om met veel scherfwerking zo’n groot mogelijke schade aan de oppervlakte aan te richten. Typisch antivliegtuig dus en zelfs na zeventig jaar levensgevaarlijk.

Toen ik een jaar of dertien/veertien was had ik als verwoed verzamelaartje van oorlogsrelieken ook een dergelijke granaat, gekregen van een vriendje die het in de buurt van de Oirschotse Hei had gevonden. Ik gooide er zelfs mee tijdens het ‘oorlogje spelen’. Totdat mijn vader – een beroepsmilitair - het ding zag. Ik heb hem zelden zo horen vloeken. Er volgde onmiddellijke inbeslagname, deskundige vernietiging van het pronkstuk uit mijn verzameling en een forse inhouding van zakgeld. De man was niet te beroerd me uit te leggen wat het effect van het ontploffen van een dergelijk projectiel is: ik schrok me dood.

Weet je CavemanBass: als je ouder bent dan pakweg een jaar of zestien, in het bezit bent van een metaaldetector, op plekken gaat zoeken waar je munitie kunt aantreffen, en vervolgens met zo’n vondst in je broekzak(!) naar huis gaat, dan kom je op mij over als iets dat begint met een i en eindigt op dioot. Nadat je hier waarschijnlijk zelf ook achter bent gekomen heb je wél goed gehandeld.


CavemanBass schreef:
en nu zit ik hier al 57 minuten te wachten tot ik de truck met onze helden zie verschijnen...


Ik denk dat je het personeel van de EOD eerder kunt bestempelen als deskundigen dan als helden. Er klinkt iets denigrerend door in je kwalificatie en een zware onderschatting van dat wat je in je onnozelheid als buit met je mee hebt gesleept. Verder vraag ik me af of ze er zin in hebben zich door een gravertje ten behoeve van een reportage uitgebreid te laten fotograferen.

Het is overigens geen 'kop', maar simpelweg een granaat.


di aug 23, 2011 11:27 pm
Vin1
Bericht Re: [reopened] 37mm kop gevaarlijk?
Tja, niet veel aan toe te voegen.


di aug 23, 2011 11:35 pm
CavemanBass
Bericht Re: [reopened] 37mm kop gevaarlijk?
@Ries:

Bedankt voor je uitgebreide reactie, dit beantwoordt een hoop vragen voor mij.

Allereerst over de jongens van de EOD: het zijn voor mij serieus helden, hoewel ik me kan voorstellen dat je een ironische ondertoon proeft. Ik kijk er echt naar uit en vind dat ze enorm goed werk verrichten; het is een moedige baan, niet zonder risico's en hun kennis vind ik indrukwekkend. Deze topic had ik eigenlijk gesloten, maar na protest heropend; om de fotoreportage is gevraagd, en sowieso wil ik daar graag foto's van maken omdat het gewoon een spannende situatie is. Overigens ben ik geen 'gravertje', maar me echt wel bewust van de gevaren, en ik weet niet altijd direct wat ik gevonden heb. Wellicht wil jij ook een 'denigrerend' ondertoontje toevoegen? Dat had ik ook gedaan.

Ik ben erg blij met je informatie over de granaat. Eerst vermoedde ik dat het een Engelse betrof voor een M3, en dan AP. Dat het Duits is kan voor de vindplek heel goed kloppen, daar hebben destijds Amerikanen en later Engelsen gezeten. Werden deze granaten ook voor anti-persoonsdoeleinden gebruikt?

Vanaf het eerste moment heb ik het object meegenomen om de vorm (ik dacht aan een kop) en - zoals eerder gezegd - het formaat; hij is relatief klein voor een granaat. Het feit dat ik een brok ijzer onder mijn detector hoorde deed mij vermoeden niet met een projectiel te maken te hebben, maar wellicht een borgpen of een as van een zwaar voertuig of iets dergelijks. In de landelijke omgeving aldaar geen uitzonderlijke vondst. Toen ik hem aan het spoelen was ontdekte ik de banden en heb ik hem als de sodemieter op veilige afstand achter een schuur gelegd en gefotografeerd. De rest begint helemaal bovenaan dit topic.

Zal nog steeds vervolgd worden...


wo aug 24, 2011 12:30 am
Ries
Bericht Re: [reopened] 37mm kop gevaarlijk?
Het zijn geen helden, maar goed geschoolde vakmensen die heel gecalculeerd met hun risico omgaan. Iets waarop ik jou niet kan betrappen.

Neem nou je uitspraak 'maar me echt wel bewust van de gevaren, en ik weet niet altijd direct wat ik gevonden heb.'. Zal ik daar nou eens een heel moeilijk begrip op los laten? Wat dacht je van contradictio in terminis?


wo aug 24, 2011 12:47 am
Ries
Bericht Re: [reopened] 37mm kop gevaarlijk?
CavemanBass schreef:
(ik dacht aan een kop)


Wat is in detectorsjargon 'een kop'?


wo aug 24, 2011 12:51 am
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group