Het is nu do maart 28, 2024 4:56 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 6 berichten ] 
identificatie embleem 
Auteur Bericht
knil28
Bericht identificatie embleem
Beste mede forum gebruikers,

Een aantal jaren geleden heb ik van een oude bekende twee emblemen gekregen. Hij gaf aan dat het om Knil emblemen gingen.
Ik kan de emblemen echter in de verschillende overzichten niet vinden.

Beschrijving embleem:

Lauwerkrans op de achtergrond
Pijl (wijst naar beneden) met daarin een bliksemschicht
2 gekruiste zwaarden door de pijl

1 embleem is bronskleurig de andere goudkleurig.

Weet iemand wat voor embleem dit is?

Vriendelijke groet,

Ton
Afbeelding

[EDIT: Egbert]Even de afbeelding zichtbaar gemaakt![/EDIT]


za okt 16, 2010 8:55 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Dit is het naoorlogse mlv oftewel insinge voor militaire lichamelijke vaardigheid.
Heeft op zich niets specifiek met het KNIL van doen.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


za okt 16, 2010 11:29 pm
Profiel WWW
Avatar gebruiker
Jelle Y.

Geregistreerd:
do jul 23, 2009 11:43 am
Berichten: 3092
Woonplaats: Leeuwarden
Bericht 
Klopt, ik heb er een van mijn vader die in de jaren '50 in dienst zat. Ze waren er in verschillende uitvoeringen, afhankelijk van de geleverde sportprestatie.
Tegenwoordig bestaan ze ook nig:
http://cgi.ebay.nl/Ned-Leger-9-x-Emblee ... 0544453080

_________________
Jelle
Awards/Persons Editor

"The Navy can lose us the war, but only the Air Force can win it. The fighters are our salvation, but the bombers alone provide the means of victory." Winston Churchill


zo okt 17, 2010 9:14 pm
Profiel
Ries
Bericht 
Officieel heet dat ding Vaardigheidsembleem Militaire Lichamelijke Vaardigheid, in dienst werd het kortweg de MLV genoemd. Om het te verdienen moest je geloof ik gekleed in gevechtspak en met helm binnen een bepaalde tijd een speedmars lopen, granaatwerpen, in touwen klimmen, sprinten met in je ene hand je FAL-geweer waardoor je flink uit je evenwicht was en andere zogenaamde militaire vaardigheden. Niet om je insigne af te kraken, maar het was niet echt moeilijk het te verdienen. Verreweg de meeste dienstplichtige jongens die met mij de proeven aflegden kregen er eentje, dus denk vooral niet dat ik zo'n afgetrainde supersoldaat was. Integendeel eigenlijk.
Bij de mijne was het gedeelte van de v met bliksemschicht blauw, ik had ook de zwemproef met succes afgelegd. Het insigne stond wel aardig op mijn verder kale z.g. dagelijkse tenue en werd als ik me niet vergis op de linkerborstzak gedragen.


zo okt 17, 2010 10:43 pm
knil28
Bericht 
Bedankt voor de reacties.

Ik had al zo'n vermoeden dat het niet om een embleem uit wo2 ging.
Mooi om te weten wat het wel is.


ma okt 18, 2010 7:39 am
Pieter F
Bericht 
Aangezien Ton een antwoord op zijn vraag heeft en het verder geen WOII onderwerp is, gaat hier een slotje op.


ma okt 18, 2010 10:49 am
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 6 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group