Het is nu do maart 28, 2024 2:41 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 10 berichten ] 
Helm gevonden 
Auteur Bericht
Whoa Mahomet
Bericht 
De webbing riemen zijn na oorlogs.
Binnenwerk fiber bruin is ook naoorlogs.
Hoofdband is zwart dat hadden de oorlog versies ook dus daar twijfel ik over.
Helm zelf daar heb ik me wel eens in vergist deze kan oorlogs zijn maar dan zou ik hem beter moeten kunnen bekijken.
Bovenop een grote schroef is meestal oorlogs.
Kleine schroef vaak naoorlogs.
Ik ben ook al geklonken (binnenwerk zat dan aan helm vastgeklonken) types uit de oorlog tegen gekomen (Civiel)
Ik ben ook wel eens jaartallen tegen gekomen (oorlogs) in de RVS helmrand, binnenkant helm en zelfs op de bevestiging van de gelaste ringen (daar waar de helmriem aan vast zit.
Ik ga er van uit dat dit een naoorlogse Engelse helm is.
Maar zeker weten doe ik het niet omdat ik weet dat er heel veel oorlogs Engelse helmen uit mob complexen na de oorlog doorgebruikt zijn.
Hierin hebben ze gewoon een ander binnenwerk in gezet.
Belgie heeft dit o.a. gedaan.
Zo heeft de landmacht toen nog Ministerie van Oorlog geheten nog lange tijd gebruik gemaakt van (oorlogs) hoofddeksels, webbing. uniformen en zelfs wapens.
Zelfs nu kom je nog sein pistolen en daarbij behorende webbing tegen bij de landmacht en Marechaussee die oorlogsgedateerd zijn.
Marechausse heeft nog lang met de M1 karabijn (oorlogs gedateerd) geschoten.


wo jul 15, 2009 7:16 pm
Nico Roelofs
Bericht 
De schaal kan oorlogs zijn, maar dan moet deze wel gedateerd zijn in de rand van de helm. De verf van de helm is Nederlands na oorlogs. Dat geldt ook voor het binnenwerk. Ook deze is na oorlogs.


vr jul 31, 2009 11:35 am
paul peters
Bericht 
Gokje; is het geen BB-helm gelet op de kleur?


vr jul 31, 2009 11:41 am
minelab89
Bericht 
Het kan heel goed dat het een BB helm is alhoewel hij niet de bekende leren flap daarvoor heeft. Ik heb zelf ook zo een BB helm en ziet precie shetzelfde uit. de helmen werden tot lange tijd na de oorlog nog gebruikt


do dec 30, 2010 9:35 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Niet alle BB helmen hadden een leren flap. Het kan ook een vroege helm van de Nationale Reserve zijn. ik weet echter niet zeker of zij in 1948 direct bij de oprichting nog gebruik hebben gemaakt van Engelse helmen.
Misschien kan een bezoekje aan het museum in Harskamp je uitsluitsel geven.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


do dec 30, 2010 10:44 pm
Profiel WWW
zjopske
Bericht 
Nico Roelofs schreef:
De schaal kan oorlogs zijn, maar dan moet deze wel gedateerd zijn in de rand van de helm. De verf van de helm is Nederlands na oorlogs. Dat geldt ook voor het binnenwerk. Ook deze is na oorlogs.


Dat klopt, deze helmen werden voornamelijk doorgebruikt door het KNIL.
Ik heb ook nog wel ergens zo`n helmpje liggen, zo nu en dan kom je ze nog eens tegen.


vr dec 31, 2010 11:35 am
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Harskamp is altijd leuk om eens rond te kijken in de musea aldaar. :mrgreen:

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


vr dec 31, 2010 3:17 pm
Profiel WWW
dutchhelmets
Bericht 
Het is een na-oorlogse Nederlandse mkII clone van Verblifa. Dit kun je zien aan de stancing in de rand. Deze begint met de letters VB(Verblifa), dan de cijfers 56(productiejaar 1956) en als laatste de persingcode.
Dan wat ook erg markant is, is de zg. swivelbale ter bevestiging van de Nederlandse model kinriem zoals ook gebruikt voor de helm m53 met een arrow quick release buckle. Ook deze is typisch Nederlands.

Deze helmen waren bestemd voor de BB en de meesten zijn in opslag geweest tot mid jaren '80. Ze komen voor zowel met als zonder de nekflap en evt met een rang/functie aanduiding op de helm geverfd.
Deze helmen zijn dus niet door defensie gebruikt. De mkII's die na de jaren '50 zijn doorgebruikt door defensie na invoering van de m53, waren oorlogse mkII helmen gespoten in de bekende legergroene kleur en voorzien van een Nederlandse binnenwerk zoals in gebruikt bj de BB(zie de afgebeelde helm). Deze helmen waren bestemd voor de Mobile Colonnes.

groet,


za jan 01, 2011 11:07 am
dutchhelmets
Bericht 
Het is gewoon een kleine maat binnenwerk. Zie je wel vaker. Binnenwerken werden geproduceerd in verschillende maten.

groet,


za jan 01, 2011 10:26 pm
Avatar gebruiker
Egbert

Geregistreerd:
za aug 13, 2005 6:35 pm
Berichten: 4081
Bericht 
Aangezien de helm na-oorlogs en geen WO2-gerelateerd object is, valt dit onderwerp daarmee buiten de kaders van dit forum.

--> Slotje.

_________________
Nothing is stronger than the heart of a volunteer.


za jan 01, 2011 11:28 pm
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 10 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group