Het is nu do nov 14, 2019 6:30 pm

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 161 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 11  Volgende
'Wandaden verzet verbloemd na de oorlog' 
Auteur Bericht
rjajo

Bericht Re: 'Wandaden verzet verbloemd na de oorlog'
Heeft de schrijver er dan afstand van genomen ? of komt het hem wel goed uit ?

ma okt 17, 2011 4:38 pm
Profiel
Wilco_Vermeer

Dat is niet aan de orde rjajo, wat de auteur persoonlijk ook vind, het gaat er om wat hij in zijn boek uiteindelijk aandraagt als bewijsvoering voor de beweringen die hij in zijn boek (dus niet in citaten of wat dan ook) doet. Je kan dus in mijn ogen van alles persoonlijk vinden over het persbericht, over het citaat, maar niet over een inleiding van of over het boek zelf zonder dat gelezen te hebben.

ma okt 17, 2011 4:42 pm
Profiel WWW
rjajo

En daarom heb ik het boek ook besteld

ma okt 17, 2011 5:07 pm
Profiel
sauerkraut

rjajo schreef:
En daarom heb ik het boek ook besteld

Ik verwacht het morgen in de bus. Schrijven we allebei een recensie? :wink:

ma okt 17, 2011 5:34 pm
Profiel
rjajo

Wie hem eerste uitheeft :lol:

ma okt 17, 2011 5:39 pm
Profiel
Comu

Ik heb het al uit, maar ik zal wachten tot meer mensen het uit hebben zodat ik kan zeggen: I rest my case. :D

ma okt 17, 2011 6:44 pm
Profiel WWW
Ries

Citaat:
"Ik heb altijd ergenis gevoeld bij officiële gelegenheden. 4 mei, die minuut stilte met koperblazers en de gestreken vlag, daar krijg ik ontzettend de kriebel van. Ik voel dan dat er iets van een mythe in de lucht hangt. Al die heldhaftige gedaantes op dat monument, daar kan ik niet zo goed tegen. Ik weet dat dat niet de werkelijkheid was van het gewapende verzet. De beeldvorming werd na de oorlog vervalst."
"Hij was bezeten van dolle rancune. De eerste om wie hij vroeg was Jaap Francke, de meest in het oog lopende gevangen NSB'er. Toen die te ziek was, werd het zijn vader. Pure willekeur."
"Je ziet dat persoonlijke belangen en nationaal belang door elkaar heen gaan lopen", stelt Van Buuren. "Roofovervallen zouden gepleegd zijn voor Joden, onderduikers en andere behoeftigen, maar als je nagaat waar die spullen naartoe gingen, dan zie je dat het naar het verzet zelf ging. Ik heb heel nauwkeurig alle getuigenverklaringen doorgelezen over roofovervallen, hoe groot de buit was, wat er allemaal was buitgemaakt aan vlees en graan en geld, maar je leest nergens waar het naartoe gaat. Als ik de leider was en overvallen had gepleegd voor mensen die van de honger omkwamen, als een soort Robin Hood, dan had ik in de verslaggeving zeker gezegd naar wie dat was toegegaan, maar nergens doen ze dat."
"Maar daar wordt de weeffout gemaakt: alle vormen van verzet worden op één hoop gegooid. Gewapend verzet zou een tak van de hulp aan onderduikers zijn, maar in feite ging het autonome eenheden. Die jongens hielden zich bezig met hele andere dingen: sabotage, liquidaties en nauwelijks met hulp aan onderduikers."

De aanhalingstekens zijn geplaatst om aan te geven dat de citaten létterlijk zijn weergegeven. Je mag er als lezer dus vanuit gaan dat de auteur van het boek het zo heeft gezegd. Zeker als je met een gerenommeerd instituut als de NOS te maken hebt. Toegegeven: de citaten zijn heftig.

Wilco_Vermeer schreef:
Tsja, een journalist wil ook dat zijn werk gelezen en bediscussieerd wordt en dat heeft hij bereikt.

Kom op zeg: dus je bent van mening dat een journalist datgene schrijft waarvan hij hoopt dat het lezers trekt en dat het een discussie uitlokt?
Wilco_Vermeer schreef:
Nee het boek moet niet verkocht worden, dat is niet het doel van de journalist. De journalist wil een verhaal maken dat gelezen wordt, waardoor zijn nieuworgaan gelzen wordt en hij gelezen wordt. Dat kan je niet op het conto van de auteur van het boek schrijven.

Ja, dus. En de quotes die hij gebruikt komen niet voor rekening van de auteur van het boek waarover hij schrijft? Omdat de motieven van de journalist niet zuiver zijn?
Wilco_Vermeer schreef:
Laten we het niet vergeten dat we hier spreken over een journalistiek stukje, niet over een door Van Buuren opgesteld persbericht. Het is altijd gevaarlijk de auteur van een besproken werk te beoordelen op datgene wat door een journalist is opgeschreven, zonder het boek zelf te kennen.

Wilco_Vermeer schreef:
Is dat zo? Het gaat erom dat je eerst aangeeft over de inleiding van het boek te spreken en vervolgens over een citaat. Of je het eens bent met het citaat of niet, doet in mijn ogen niets af aan het feit dat je volgens mij een boek en een auteur nooit kan beoordelen op basis van een journalistiek schrijven dat de auteur niet zelf heeft opgesteld. Journalisten hebben de neiging datgene op te schrijven wat zij van belang achten voor hun werk en niet datgene wat de auteur van belang acht voor het boek.
Iedereen kan wat vinden van het journalistieke stuk, maar het gaat mij te ver om dat gelijk dan ook toe te schrijven aan de auteur van het boek en het boek zelf, zonder het boek te hebben gelezen.

Laten we dan maar meteen stoppen met het lezen van recensies. Volgens jou kun je een boek wél beoordelen als de auteur zelf een journalistiek schrijven heeft opgesteld? Wij van WC-Eend.., de slager die zijn eigen vlees keurt?
Wilco_Vermeer schreef:
Dat is niet aan de orde rjajo, wat de auteur persoonlijk ook vind, het gaat er om wat hij in zijn boek uiteindelijk aandraagt als bewijsvoering voor de beweringen die hij in zijn boek (dus niet in citaten of wat dan ook) doet. Je kan dus in mijn ogen van alles persoonlijk vinden over het persbericht, over het citaat, maar niet over een inleiding van of over het boek zelf zonder dat gelezen te hebben.

Weet je eigenlijk wel wat een persbericht is? Over welk persbericht heb je het? En is hetgeen dat een auteur over zijn boek vertelt en dat geciteerd wordt niet van (toegevoegde) waarde? Telt alleen dat wat in het boek staat? Het zou me trouwens niet verbazen als de citaten rechtstreeks uit het boek komen.
Wilco_Vermeer schreef:
Heb je de inleiding van het boek dan al gelezen? Of baseer je je op de 'vertaling' van de journalist.

Vertaling? Je laat je nogal negatief uit over Lambert Teuwissen, een gerespecteerd recensent.
Een van de belangrijkste doelen van journalisten is, volgens jou, ervoor te zorgen dat hun stukken een zo groot mogelijk bereik hebben en dat doen ze – zelfs recensenten - door discussies uit te lokken. Daarbij sluit je niet uit dat ze de waarheid geweld aandoen – daarom mag je niet op hun stukken afgaan om een mening te vormen – en je twijfelt zelfs aan quotes die een NOS-redacteur weergeeft. In mijn ogen populistisch geklets. Is de hele beroepsgroep ziek ofzo? Wat weet jij eigenlijk van journalistieke criteria zoals het bepalen van nieuwswaarde en het zo juist mogelijk informeren van het publiek?

ma okt 17, 2011 7:25 pm
Profiel
Ries

rjajo schreef:
Wie hem eerste uitheeft :lol:

Ik wacht liever op de recensie van de auteur zelf. :D

ma okt 17, 2011 7:27 pm
Profiel
sauerkraut

Ik geloof dat Ries DE journalist wel op een erg hoog voetstuk zet. Ik heb talloze ervaringen met
journalisten gehad, zowel in Nederland als in Duitsland, en net als bij het "gewone volk" zitten
daar individuen tussen die het niet zo nauw nemen, niet met de waarheid en en evenmin met de moraal.
Ik hoef hier op deze plaats geen namen van kranten te noemen van wie ik voor een deel van de
journalisten geen hand in het vuur wil steken. Bepaalde weekbladen kan ik ook niet uitsluiten.
Wat recensenten betreft meen ik mij te herinneren dat jaren geleden Vrij Nederland vrij uitvoerig
verslag deed over hoe slordig het er in die kringen aan toe gaat.
Journalisten en recensenten zijn ook mensen als jij en ik en ze op een hoger plan stellen dan de
gewone mens lijkt me meer dan ietwat overdreven. Waarbij ik niet wil beweren dat die beroepsgroep
ziek is, en dat heeft Wilco naar mijn mening ook niet gedaan.

ma okt 17, 2011 7:45 pm
Profiel
Wilco_Vermeer

Ik ben politicus geweest, twaalf jaar lang en ben vaak geciteerd zonder dat de citaten overeenkwamen met hetgeen gezegd werd, ook door gerenommeerde journalisten. Zelfs aantoonbaar anders geciteerd dan in de letterlijke en woordelijke verslagen en geluidsbanden af te luisteren was. En ja een journalist schrijft voor zichzelf. Het is zijn werk en dat wil hij "verkopen", niet het werk van een ander. Hij wil immers als goede journalist te boek staan, het is zijn werk, hij of zij verdient er zijn brood mee. Dus heeft deze er niets aan om oninteressante zaken te noteren en naar buiten te brengen.

"Volgens jou kun je een boek wél beoordelen als de auteur zelf een journalistiek schrijven heeft opgesteld?" Dit heb ik nergens gezegd. Wat ik stel is dat je een uitspraak van een auteur alleen maar kan beoordelen als hij die uitspraak zelf daar heeft neergezet. Over het journalistieke schrijven heb ik niets gesteld. Hier beoordeel je een boek op de mening van de journalist en niet op het boek zelf.
En inderdaad bij recensies lees je de beoordeling van de recensent, die heeft een interpretatie van was hij of zij van het boek vind. Kan dus altijd heel gekleurd zijn.

Ach Ries je hebt helemaal gelijk hier is het geen zuiver persbericht van iemand, maar een nieuwsbericht. Poe poe wat zijn we weer scherp.

Iedere beoordeling van wie dan ook van een tekst, boek, intervieuw enzovoorts is een soort vertaling door die persoon, is een vorm van interpretatie. Dat zegt niets over de kwaliteit er van, maar is iets wat ieder verstandig mens in het achterhoofd zou moeten houden bij het lezen. Ieder geschiedenisboek, ieder historisch onderzoek is een zeker vorm van interpretatie van de onderzoeker, dat is voor journalistiek werk niets anders. Daarmee kraak ik geen enkele beroepsgroep af, maar gebruik ik mijn eigen gezonde oordeel.

ma okt 17, 2011 8:19 pm
Profiel WWW
Wilco_Vermeer

Als illustratie was er vorige week nog een mooi voorbeeld van journalistieke dwalingen van het NOS en RTL.
Er werd een persoon geintervieuwd uit Polen. De tekst die de persoon sprak werd ondertiteld in beide uitzendingen. Bij de ene omroep ging hetzelfde intervieuw over dat de ontwikkeling die plaatsvond zo goed was voor het land. Hetzelfde intervieuw werd echter bij de ander vertaald als dat de ontwikkeling zo slecht voor het land was. Wie had nu gelijk? Beide waren het grenommeerde journalistieke organisaties.

ma okt 17, 2011 8:27 pm
Profiel WWW
Ries

sauerkraut schreef:
Ik geloof dat Ries DE journalist wel op een erg hoog voetstuk zet. Ik heb talloze ervaringen met
journalisten gehad, zowel in Nederland als in Duitsland, en net als bij het "gewone volk" zitten
daar individuen tussen die het niet zo nauw nemen, niet met de waarheid en en evenmin met de moraal.

Natuurlijk klopt wat je zegt.

Maar om er keer op keer op te hameren dat naar aanleiding van een recensie geen discussie mogelijk is zonder het boek zelf gelezen te hebben, gaat me veel en veel te ver. Het is een dooddoener, zeker omdat het artikel doorspekt is met citaten en de recensent goed bekend staat.

Natuurlijk ken ik de pulpbladen en de troep op tv. Wie niet? Maar daar kun je niet bij voorbaat alle journalistieke producten op afrekenen. Wat betreft de medewerkers van de NOS veronderstel ik vooralsnog dat ze zorgvuldig te werk gaan, ze hebben een naam hoog te houden en worden wat dat betreft door de hoofdredacteur op hun huid gezeten.

ma okt 17, 2011 9:22 pm
Profiel
Ries

Wilco_Vermeer schreef:
En ja een journalist schrijft voor zichzelf. Het is zijn werk en dat wil hij "verkopen", niet het werk van een ander. Hij wil immers als goede journalist te boek staan, het is zijn werk, hij of zij verdient er zijn brood mee. Dus heeft deze er niets aan om oninteressante zaken te noteren en naar buiten te brengen..

Je snapt er echt niets van. Dacht je nou echt dat deze journalist afgerekend wordt op de gewekte interesse?

Wilco_Vermeer schreef:
En inderdaad bij recensies lees je de beoordeling van de recensent, die heeft een interpretatie van was hij of zij van het boek vind. Kan dus altijd heel gekleurd zijn.

Als je de recensie leest zal je misschien opvallen dat het boek nérgens beoordeeld wordt. De recensent geeft nérgens een waardeoordeel, maar doet verslag waarbij hij citaten ter illustratie opvoert. En dat is heel wat anders.

ma okt 17, 2011 9:32 pm
Profiel
Comu

Als alle roeptoeters nou eens eerst het boek lezen en daarna inhoudelijk in discussie gaan, hoeven we ons ook niet druk te maken om recensenten en journalisten. En ik ben met Wilco eens dat zelfs de meest gerenommeerde recensenten en journalisten er graag een laagje bovenop leggen. Waarom wordt iemand journalist? Om gelezen te worden, toch? Als het puur om het schrijven zou gaan was die wel tekstverwerker geworden. Zie de koppen van de landelijke dagbladen. Hoe vetter ze bekken, hoe meer discussie er losbarst.

di okt 18, 2011 7:55 am
Profiel WWW
rjajo

En een schrijver wordt schrijver om niet gelezen te worden ?

di okt 18, 2011 12:03 pm
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 161 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 11  Volgende